Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-3796

van Yves Buysse (Vlaams Belang) d.d. 9 juli 2009

aan de vice-eersteminister en minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven en Institutionele Hervormingen

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Boetes - Terugbetaling - Criteria

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
geldboete
aflossing

Chronologie

9/7/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 14/8/2009)
4/9/2009Antwoord

Vraag nr. 4-3796 d.d. 9 juli 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Blijkbaar is het zo dat de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) in sommige gevallen boetes, die werden opgelegd door treinbegeleiders, volledig of ten dele zou terugbetalen aan de overtreder en dit omwille van zogenaamde " commerciële redenen ". Dit gebeurt blijkbaar niet alleen bij twijfelachtige vaststellingen, maar ook bij vaststellingen van overtredingen die helemaal niet voor interpretatie vatbaar zijn, zoals bijvoorbeeld het niet hebben ingevuld van een rittenkaart.

1. Ik had dan ook graag van de geachte minister geweten wat de redenen kunnen zijn om boetes geheel of gedeeltelijk terug te betalen aan de overtreder?

2. Wordt vooraleer een beslissing tot terugbetaling wordt genomen met de treinbegeleider die de vaststelling heeft gedaan, overlegd en / of wordt die treinbegeleider nadien van de beslissing op de hoogte gebracht?

3. Kan de geachte minister mij zeggen in hoeveel gevallen in 2007 en 2008 tot een terugbetaling werd overgegaan? Over welke totaalsom spreken we voor beide jaren?

4. Is de NMBS zich ervan bewust dat dergelijke manier van handelen in sommige gevallen gezagsondermijnend kan werken ten aanzien van de treinbegeleiders en hen eventueel zelfs zal ontmoedigen om in de toekomst de nodige vaststellingen te doen?

Antwoord ontvangen op 4 september 2009 :

  1. Bij commerciële beslissingen houdt de Nationale Maatschappij van Belgische Spoorwegen (NMBS) rekening met de reglementering, de argumenten en het verleden van de klant (recidive of niet), de aard van de inbreuk en de omstandigheden. Het is bovendien mogelijk dat een reiziger de reglementering niet respecteert door onwetendheid of vergeetachtigheid.

  2. Er wordt niet in alle dossiers een verklaring van de treinbegeleider gevraagd. De treinbegeleider wordt ook niet op de hoogte gebracht van de genomen beslissing.

  3. In 2007 werd in 1 846 dossiers een terugbetaling voor een totaal van 54 734 euro uitgevoerd.

    In 2008 werd in 1 919 dossiers een terugbetaling voor een totaal van 60 418 euro uitgevoerd.

    Om deze cijfers iets beter te kunnen plaatsen dient er opgemerkt te worden dat in 2008 in totaal 438 080 dossiers werden opgemaakt door de treinbegeleiders.

    Procentueel werd dus slechts in 0,44 % van de dossiers een terugbetaling toegekend.

  4. Gezien het kleine percentage terugbetalingen vindt de NMBS dat zij de integriteit van de treinbegeleiders niet in gevaar brengt. Hoewel de NMBS begrijpt dat een deel van haar personeel dit toch zo zou kunnen opvatten, acht zij de uitgevoerde terugbetalingen volledig te rechtvaardigen.