Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-3755

van Nele Jansegers (Vlaams Belang) d.d. 3 juli 2009

aan de vice-eersteminister en minister van Werk en Gelijke Kansen

Sociale Maribel - Dienstencheques - Cumulatieverbod

Maribel
bijkomend voordeel
dienst voor arbeidsbemiddeling
sociale bijdrage
administratief toezicht
Rijksdienst voor Sociale Zekerheid
Rijksdienst voor de sociale zekerheid van de provinciale en plaatselijke overheidsdiensten
Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening
Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid
gesubsidieerde contractueel (gesco)

Chronologie

3/7/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 7/8/2009)
11/9/2009Antwoord

Vraag nr. 4-3755 d.d. 3 juli 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Het Rekenhof vindt dat er gecontroleerd zou moeten worden of het cumulatieverbod van het systeem van de dienstencheques met de verminderingen van sociale bijdragen van de sociale Maribel wordt nageleefd. Deze controles zouden gericht moeten worden op de erkende ondernemingen die afhangen van de paritaire comités in het toepassingsgebied van de sociale Maribel. Meer in het algemeen zouden systematische controles moeten worden georganiseerd op het cumulatieverbod van de dienstencheques met het stelsel van de sociale Maribel en dat van de gesubsidieerde contractuelen, op basis van de gegevensbanken van de Rijksdienst voor sociale zekerheid (RSZ) en de Rijksdienst voor sociale zekerheid van de provinciale en plaatselijke overheidsdiensten (RSZ-PPO).

In een reactie op deze aanbeveling verklaarde de geachte minister dat de controle van de cumulatie met de sociale Maribel al wordt georganiseerd door de cel Sociale Maribel van de Federale Overheidsdienst (FOD) Werkgelegenheid, die op vraag van de Rijksdienst voor arbeidsvoorziening (RVA) regelmatig gekruiste controles uitvoert tussen de rechthebbenden in het stelsel van de dienstencheques en de rechthebbenden van de sociale Maribel. De RSZ wees er echter op dat de technische parameters van de driemaandelijkse multifunctionele aangifte (DMFA) zouden kunnen worden aangepast om de aangiften te blokkeren die tegelijk op een met dienstencheques bezoldigde arbeid en een statuut van gesubsidieerde contractuele wijzen. De RSZ-PPO stelt bovendien voor een automatische en systematische controleprocedure in te stellen op het vlak van de driemaandelijkse fiscale aangifte van de provinciale en plaatselijke overheidsdiensten om zich ervan te vergewissen dat de werknemers die worden aangeworven in het stelsel van de door Staat of de sociale Maribel gesubsidieerde contractuelen niet eveneens worden vergoed door middel van dienstencheques.

1. In hoeverre zijn de " gekruiste controles " van de cel Sociale Maribel geautomatiseerd? Gaat het hier om systematische controles of slechts om steekproeven?

2. Heeft geachte minister de voorstellen van de RSZ en de RSZ-PPO geëvalueerd? Zouden deze voorstellen, of een combinatie van beide, aanvullend kunnen zijn voor de controles die de cel Sociale Maribel uitvoert? Zouden ze eventueel deze controles kunnen vervangen?

Antwoord ontvangen op 11 september 2009 :

1. De controles met het oog op het opsporen van cumulaties tussen het voordeel van het stelsel van de dienstencheques en dat van de sociale Maribel verlopen steekproefsgewijs. De diensten van de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening (RVA) controleren ieder jaar een staal van 300 dienstencheque-ondernemingen en de gegevens worden gekruist met die van de cel sociale Maribel.

2. Sedert het vierde kwartaal van 2008 is bij de Rijksdienst voor sociale zekerheid van de provinciale en plaatselijke overheidsdiensten (RSZPPO) een automatisering van de controles van toepassing; deze automatisering is mogelijk omdat de RSZPPO rechtstreeks over alle informatie beschikt in verband met de begunstigden van de twee maatregelen. Een dergelijke automatisering valt daarentegen een stuk moeilijker te realiseren op het niveau van de Rijksdienst voor Sociale zekerheid (RSZ) omdat niet alle gegevens rechtstreeks toegankelijk zijn.