Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-3670

van Nele Jansegers (Vlaams Belang) d.d. 23 juni 2009

aan de vice-eersteminister en minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid

Dimona en Déclaration multifonctionnelle/Multifunctionele Aangifte (DMFA) - Werkgeversrepertorium - Tegenstrijdigheden

Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid
sociale bijdrage
Rijksdienst voor Sociale Zekerheid
sociale zekerheid
zwartwerk
arbeidsinspectie
sociaal recht

Chronologie

23/6/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 23/7/2009)
24/8/2009Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3671

Vraag nr. 4-3670 d.d. 23 juni 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Uit een cross-controleverslag van maart 2007 bleek dat 8 658 werkgevers, die volgens het werkgeversrepertorium niet langer werknemers tewerkstelden, volgens Dimona toch nog werknemers in dienst hadden. Omgekeerd bleek bij de opsporing van onvolledige werkgeversaangiften dat een aantal werknemers niet in Dimona- en Déclaration multifonctionelle / Multifunctionele Aangifte (DMFA)-aangiften waren opgenomen. Het mogelijke risico is dat de Rijksdienst voor sociale zekerheid voor deze personen geen bijdragen ontving.

Het is dus duidelijk dat ofwel het werkgeversrepertorium ofwel de gegevens van Dimona en DMFA fouten bevatten.

1.Heeft de geachte minister reeds laten nagaan waar de fouten gesitueerd kunnen worden? Is dat bij het werkgeverrepertorium, bij Dimona of bij DMFA?

2.Welk maatregelen heeft zij reeds getroffen om hier de noodzakelijke correcties door te voeren?

Antwoord ontvangen op 24 augustus 2009 :

1. In het kader van de “cross-controle Dimona -repertorium” wordt gezocht naar werkgevers die volgens het repertorium niet meer actief zijn en bijgevolg geen aan de sociale zekerheid onderworpen werknemers meer in dienst zouden hebben, maar waarvoor er volgens de Dimona -toepassing wel nog een arbeidsrelatie actief staat. Dit resulteert in een “cross-controle anomalie”. Uit de analyse van de vastgestelde gevallen kan worden geconcludeerd dat al de gesignaleerde anomalieën te wijten zijn aan het, op het moment van het stopzetten van de activiteiten, niet verrichten van alle nodige uitdienstmeldingen in Dimona.

2. Om aan dit probleem te verhelpen heeft de Rijksdienst voor Sociale zekerheid meerdere acties ondernomen.

Vooreerst is het vanaf 1 april 2007 mogelijk om via de Aangifte Sociaal Risico, luik einde arbeidsovereenkomst (C4), de Dimona-aangifte van uitdiensttreding van de betrokken werknemers in te dienen en zo het personeelsbestand bij te werken. Op deze manier kan de werkgever tegelijkertijd aan twee verschillende maar aanvullende administratieve verplichtingen voldoen en vermindert het risico dat de werkgever bij het indienen van het ontslag van zijn laatste werknemers vergeet een Dimona-uitdienst te doen.

Ten tweede werden bij de Rijksdienst interne werkprocedures op punt gezet, waarbij een inschrijvingsnummer niet langer geschrapt wordt zolang er nog een arbeidsrelatie actief staat in Dimona. Indien dit zich voordoet, wordt contact opgenomen met de werkgever met de vraag het nodige te doen voor Dimona. Indien het dossier niet via de gewone weg afgehandeld raakt, wordt het dossier door de inspectiedienst verder opgevolgd.

Ten derde werd door de Rijksdienst een bijzondere procedure uitgewerkt voor de failliet verklaarde werkgevers, waarbij deze dossiers door de inspectiedienst aan een nader onderzoek onderworpen worden.

Ten slotte werd vastgesteld dat het actief blijven van bepaalde arbeidsrelaties in Dimona het gevolg is van overlappende aangiften (vb. een werknemer met twee deeltijdse arbeidsovereenkomsten wordt tweemaal in dienst gemeld door de werkgever), terwijl de werkgever, bij het uit dienst melden van zijn werknemer, slechts voor één van beide arbeidsrelaties het nodige heeft gedaan in Dimona.

De Rijksdienst voor Sociale Zekerheid is momenteel bezig met een technische herziening van de Dimona-aangifte (de “re-engineering Dimona”) – vanaf het in productie stellen van deze technische herziening zal het niet langer mogelijk zijn om dubbele en/of overlappende aangiften te verrichten. Parallel met het in productie stellen van deze technische herziening voorziet de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid de opkuis van deze dubbele en overlappende aangiften naar het verleden toe.

Het project “Cross-Controle Dimona-DMFA” voerde vanaf het derde kwartaal 2006 een bijkomende controle in. Bij ontvangst van de originele DMFA-aangifte wordt het aantal aangegeven werknemers vergeleken met het aantal aangegeven werknemers in Dimona. Indien een afwijking geconstateerd wordt tussen het aantal werknemers in Dimona en DMFA krijgt de verzender van de DMFA enkele dagen later een gedetailleerde samenvatting (via E-Box) van welke werknemers in zowel Dimona als DMFA ontbreken. Het bericht dat de boeking van de DMFA bevestigt (de notificatie), maakt eveneens melding van de anomalie “cross controle Dimona-DMFA”.

De confrontatie heeft per kwartaal betrekking op gemiddeld 220 000 werkgevers met een aanvaarde DMFA-aangifte (voor het eerste kwartaal 2009 waren dat er 222 581).

Dankzij dit project wordt de kwaliteit van de desbetreffende databanken langzaamaan verhoogd: daar waar in het eerste kwartaal 2007 er voor 16,4 % van de gecontroleerde DMFA-aangiften nog een “cross-controle anomalie” werd gesignaleerd, is dit in het eerste kwartaal 2009 nog slechts voor 11,02 % van de aangiften het geval. In 81,2 % betreft het een afwijking waarbij meer personen in DIMONA dan in DMFA zijn aangegeven.

De werkgevers waarvoor een anomalie gedetecteerd werd op de originele DMFA-aangifte worden ieder kwartaal opnieuw geconfronteerd en er wordt nagegaan hoeveel werkgevers er actueel wel een overeenstemming hebben tussen Dimona en DMFA. De hierna volgende tabel geeft de evolutie weer.

Kwartaal

Aantal aangiften met een verschil op de aangiftedatum

Aantal aangiften met een verschil op de aangiftedatum + 3 maanden

Aantal aangiften met een verschil op de aangiftedatum + 6 maanden

Aantal aangiften met een verschil op de aangiftedatum + 1 jaar

2008-1

27 622

18 074

16 478

14 223

2008-2

26 465

18 151

16 566

-

2008-3

27 725

19 364

17 204

-

2008-4

26 899

17 561

-

-

92 % van de reeds doorgevoerde rechtzettingen betreft enkel Dimona.

Na het uitvoeren van de boven reeds vermelde technische herziening van de Dimona-aangifte en de daaraan gelieerde opkuisactie, zal de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid een actieplan opstellen om de nog overblijvende verschillen op te lossen.