Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-3608

van Anke Van dermeersch (Vlaams Belang) d.d. 23 juni 2009

aan de staatssecretaris voor Begroting, voor Migratie- en asielbeleid, voor Gezinsbeleid, en voor de Federale Culturele Instellingen

Federale Overheidsdienst (FOD) Budget en Beheerscontrole - Koninklijke besluiten van 17 augustus 2007 - Gebrekkige uitvoering

ministerie
verslag over de werkzaamheden
toepassing van de wet
Rekenhof (België)
rijksbegroting

Chronologie

23/6/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 23/7/2009)
10/7/2009Antwoord

Vraag nr. 4-3608 d.d. 23 juni 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Op 13 augustus 2008 heeft het Rekenhof de leidinggevenden van de diensten die onder toepassing van de koninklijke besluiten van 17 augustus 2007 vallen, een lijst toegestuurd met concrete vragen over de manier waarop in hun dienst de diverse structuren worden uitgebouwd en de personen worden aangesteld overeenkomstig die besluiten.

Uit de antwoorden blijkt dat de Federale Overheidsdienst (FOD) Budget en Beheerscontrole, die de uitbouw van de interne controle in de verschillende diensten methodologisch moet ondersteunen, nog geen initiatief heeft genomen om thematische interdepartementale netwerken op te zetten of te coördineren. Volgens de koninklijke besluiten van 17 augustus 2007 had dat nochtans moeten gebeuren. Evenmin werden de aanvaardbare risico’s vastgesteld voor de budgettaire, boekhoudkundige en financiële processen. De minister van Begroting had daarvoor volgens de bedoelde koninklijk besluiten een voorstel moeten uitwerken en voorleggen aan de Ministerraad. Het is bijzonder pijnlijk dat juist de FOD die belast is met de methodologische ondersteuning, zelf tekortschiet.

1.Waaraan is dit te wijten? Is er intussen reeds zo’n initiatief genomen om thematische interdepartementale netwerken op te zetten of te coördineren?

2.Heeft geachte staatssecretaris intussen reeds een voorstel geformuleerd voor het vaststellen van de aanvaardbare risico’s voor de budgettaire, boekhoudkundige en financiële processen?

3.Zo nee, waarom niet?

Antwoord ontvangen op 10 juli 2009 :

In antwoord op de vragen van de achtbare volksvertegenwoordiger wil ik vooreerst verduidelijken dat de Federale Overheidsdienst (FOD) Budget en Beheerscontrole, gelet op zijn positie, in het algemeen ondersteunende diensten verleent aan de andere departementen. Teneinde de leidinggevenden van de andere departementen nog meer te responsabiliseren, beschikt de FOD over een dienst « Management Support » wiens opdracht het is de ontwikkeling van hun beheersinstrumenten te faciliteren en te coördineren. Hiertoe beschikt de dienst over expertise op basis van waarvan hij de departementen kan voorlichten, met name omtrent de manier waarop het koninklijk besluit van 17 augustus 2007 moet worden uitgevoerd. Het is niet de bedoeling dat de dienst « Management Support » hen enige handelwijze opdringt.

Als antwoord op de eerste vraag van het achtbare lid verwijs ik in de eerste plaats naar de uitleg die werd verstrekt op de vraag van de heer Stefaan Van Hecke de dato 19 januari 2009 (DO 2008200906492 - QRVA 52 50 van 23 februari 2009, p. 447), aan wie ik in verband met de implementatie van de interne controle het volgende heb geantwoord :

« De invulling voor elk departement afzonderlijk kan momenteel niet gegeven worden. Niet elk departement staat even ver en bovendien wordt elk departement met andere specifieke omstandigheden geconfronteerd, waarvoor elke minister rekeningschap moet afleggen voor wat hem betreft.

Tegenwoordig zijn bepaalde diensten van de federale uitvoerende macht goed op weg het koninklijk besluit met betrekking tot het intern controlesysteem effectief toe te passen. De Federale Overheidsdiensten (FOD's) en Programmatorische Overheidsdiensten (POD's) hebben zich ertoe verbonden om een stand van zaken van hun intern controlesysteem te beschrijven, teneinde dit te verstevigen en te verduidelijken.

Het afgelopen jaar hebben de meesten onder hen beroep gedaan op de dienst Management Support (FOD Begroting en Beheerscontrole), een expertisecentrum gespecialiseerd in interne controle, hetzij voor een inlichting, hetzij met het oog op een nauwere samenwerking in het kader van de opdracht van methodologische ondersteuning die werd toegekend aan de dienst Management Support in artikel 6, § 1 van het koninklijk besluit.

De dienst Management Support heeft bij elk van deze opdrachten instrumenten ontwikkeld en wil deze standaardiseren teneinde ze ter beschikking te stellen van het netwerk of de netwerken die de dienst kan oprichten krachtens bovengenoemde bepaling ».

Er valt ook aan te stippen dat het 165ste boek van het Rekenhof waar het achtbare lid naar verwijst, in de inleiding bij het hoofdstuk over dit thema stelt dat « de meeste diensten ... nog geen verantwoordelijken hebben aangewezen of structuren hebben opgezet die beantwoorden aan die besluiten ».

Die laatste situatie rechtvaardigt dat de dienst « Management Support » zich voor 2008 geen specifieke doelstelling heeft opgelegd omtrent het opzetten van netwerken, voor de oprichting waarvan hij het initiatief kan nemen (volgens de bepalingen van het koninklijk besluit). Intussen heeft die dienst zich uiteraard ingezet (zie supra, derde en vierde alinea van het antwoord aan volksvertegenwoordiger Van Hecke) om de acties te begeleiden en te coördineren van de departementen die ondersteuning vroegen voor het ontwikkelen van systeem van een intern controlesysteem.

Gelet op de elementen in de tweede alinea van het antwoord aan de heer Stefaan Van Hecke werd begin dit jaar de doelstelling om die thematische netwerken op te zetten vastgelegd in het operationeel plan van de dienst voor eind 2009. De leden van het netwerk zijn weliswaar nog niet daadwerkelijk bijeengekomen, maar toch is er een virtuele uitwisseling van goede praktijken onder elkaar en wordt er gewerkt aan het verbeteren van de website van de FOD.

Wat de tweede vraag betreft, namelijk het feit dat er tot op heden nog geen aanvaardbare risiconiveaus zijn vastgesteld die uniform kunnen worden toegepast op risico's in verband met budgettaire, boekhoudkundige en financiële processen, vond ik het niet aangewezen hierover tussenbeide te komen.

Immers, de stapsgewijze tenuitvoerlegging van de wet van 22 mei 2003 tot invoering van nieuwe boekhoudkundige praktijken op basis van een in het kader van het FEDCOM-project ontwikkeld ERP-systeem, zorgt ervoor dat de boekhoudkundige processen vandaag verschillend verlopen naargelang de FOD's al dan niet het FEDCOM-systeem gebruiken. Gelet op die heterogeniteit heb ik er de voorkeur aan gegeven voorrang te verlenen aan de risico's inherent aan de processen zoals die in het FEDCOM-systeem zullen worden uitgevoerd. Verschillende ontwerpen van koninklijk besluit met het oog op het uniformeren van bepaalde internecontrolemaatregelen die specifiek zijn voor de gebruikers van de applicatie zullen onverwijld aan de ministerraad worden voorgelegd.

Ik vestig ook de aandacht van het achtbare lid op het feit dat, zoals aangegeven in het laatste lid van §1 van artikel 3 van het koninklijk besluit van 17 augustus 2007 betreffende het interne controlesysteem, het ontbreken van uniform toepasbare aanvaardbare risiconiveaus de tenuitvoerlegging van de andere bepalingen van het besluit geenszins in de weg staat en dat de verantwoordelijkheid voor het goede beheer van de activiteiten van een departement in fine toekomt aan het hoofd ervan en aan de minister onder wiens bevoegdheid hij valt.