Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-3421

van Yves Leterme (CD&V) d.d. 29 april 2009

aan de minister van Binnenlandse Zaken

Elektronische identiteitskaarten - Beschadigingen - Kosten - Schadevergoedingen

identiteitsbewijs
elektronisch document
vergoeding
kwaliteit van het product
levensduur van het product

Chronologie

29/4/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 28/5/2009)
2/7/2009Antwoord

Vraag nr. 4-3421 d.d. 29 april 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

In het Jaarverslag 2008 van de Federale Ombudsman wordt melding gemaakt van problemen met beschadigde elektronische identiteitskaarten. In een aantal gevallen blijkt dat de chip loskomt, waardoor de kaart onbruikbaar wordt.

Een nieuwe eID aanmaken kost echter geld. Vraag is dan of de eigenaar van de kapotte eID recht heeft op terugbetaling hiervan. Het is de Federale Overheidsdienst (FOD) Binnenlandse Zaken die hierover oordeelt. Indien de FOD van mening is dat de chip is losgekomen door onzorgvuldig gebruik van de eigenaar, wordt de eigenaar van de beschadigde eID niet vergoed. Indien er geen onzorgvuldig gebruik is, wordt hij wel terugbetaald.

De schade van de betrokkene bestaat in de eerste plaats uit de aankoop van de nieuwe eID, maar in een aantal gevallen is er een grotere schade. Zo staat in het Jaarverslag het verhaal van iemand die, omwille van zijn kapotte eID, niet op reis kon vertrekken en pas twee dagen later zijn familie kon vervoegen na het verkrijgen van een paspoort via de snelprocedure. In dat specifieke geval werd een schadevergoeding van 1 332,96 euro uitbetaald.

Daarom volgende vragen aan de geachte minister:

1.Welke criteria hanteert de FOD Binnenlandse Zaken om te bepalen wanneer er sprake is van onzorgvuldig gebruik?

2.In hoeveel gevallen (sedert de invoering van de eID) werd een schadevergoeding uitbetaald aan eigenaars van een kapotte eID?

3.Welk bedrag werd er in totaal aan schadevergoeding uitgekeerd?

4.In welke mate kan dit verhaald worden op de firma die de eID leverde? Welke stappen werden hiertoe ondernomen?

Antwoord ontvangen op 2 juli 2009 :

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vraag.

1. Een defecte elektronische kaart moet door de titularis gemeld worden aan de gemeente waar hij is ingeschreven. De defecte kaart wordt dan vooreerst voor analyse opgestuurd naar de kaartproducent. De kaart wordt door de producent onderzocht op produktiefouten. De volgende gevallen worden aanzien als produktiefouten:

Ingeval de defecte kaart niet wordt gekwalificeerd als een produktiefout, wordt de kaart in onderzoek genomen door de helpdesk Belpic (dienst binnen de Federale Overheidsdienst (FOD) Binnenlandse Zaken) die dan definitief uitsluitsel zal geven. Indien deze dienst oordeelt dat het een produktiefout betreft dan zal de kaart vergoed worden en zal mijn administratie deze in rekening brengen bij de kaartproducent.

Ik wil hieraan toevoegen dat mijn administratie alles in het werk stelt om de produktiefouten op te sporen en tot het minimum te herleiden. Aan de hand van een statistische analyse van de teruggezonden eID’s wordt enerzijds een argumentatie met betrekking tot produktiefouten opgebouwd en anderzijds een kwaliteitsbarometer gehanteerd die zo snel mogelijk produktieproblemen moet aantonen.

2. Eind april 2009 werden in totaal 50 646 gevallen genoteerd. Daarvan werden 44 253 in het voordeel van de burger beslecht.

3. Mijn administratie betaalt de kostprijs voor de aanmaak van een kaart, zijnde 10 euro, die ze aan de gemeente aanrekent, terug. Bovendien is er een procedure uitgewerkt waarbij de burger, in het geval van een produktiefout, ook de terugbetaling van eventueel andere geleden schade kan vragen mits voorlegging van de originele bewijsstukken (vb. de kosten voor het aanschaffen van een eID of een paspoort via de spoedprocedure wanneer dit noodzakelijk bleek te zijn, vergoeding van gederfde vakantie, …). In totaal werd een bedrag van 447 030 euro uitbetaald aan schadevergoeding.

4. Indien het een produktiefout van de kaartproducent betreft dan worden de kosten verhaald op de firma.