Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-3420

van Yves Leterme (CD&V) d.d. 29 april 2009

aan de minister van Landsverdediging

Nationaal Instituut voor oorlogsinvaliden, oud-strijders en oorlogsslachtoffers - Medische kosten - Terugbetaling - Termijnen

Nationaal Instituut voor oorlogsinvaliden, oudstrijders en oorlogsslachtoffers
bestedingen voor gezondheid
oud-strijder
oorlogsslachtoffer
remgeld
ziekteverzekering
aflossing

Chronologie

29/4/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 28/5/2009)
29/5/2009Antwoord

Vraag nr. 4-3420 d.d. 29 april 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Het Instituut voor veteranen – Nationaal Instituut voor oorlogsinvaliden, oud-strijders en oorlogsslachtoffers heeft als opdracht om de medische kosten van erkende slachtoffers van de oorlog terug te betalen. Koning Albert I noemde deze veteranen ooit de “ eerste slachtoffers van de Natie “, dus is de sociale maatregel een compensatie voor het leed dat hen berokkend werd.

De rechthebbenden gaan er dan ook van uit dat zij hun medische kosten binnen een redelijke termijn terugbetaald zullen krijgen. Nu blijkt echter dat de terugbetalingtermijnen steeds langer beginnen te worden. Vroeger werden de kosten terugbetaald na vier tot zes weken. Nu duurt het al ettelijke maanden vooraleer het Instituut de oorlogsveteranen terugbetaalt.

In november 2008 en januari 2009 werden er in totaal drie contractuele personeelsleden aangeworven om de terugbetalingen sneller te laten verlopen.

Daarom volgende vragen aan de geachte minister:

1.Is de geachte minister op de hoogte van dit probleem?

2.In welke mate hebben de extra personeelsleden kunnen zorgen voor een snellere terugbetaling?

3.Welke is op vandaag de termijn vooraleer de oorlogsveteranen terugbetaling krijgen van hun medische kosten?

Antwoord ontvangen op 29 mei 2009 :

1. De termijnen waarmee de dienst van het Instituut voor Veteranen –Nationaal Instituut voor oorlogsinvaliden, oudstrijders en oorlogsslachtoffers (N.I.O.O.O) gelast met de terugbetaling van het remgeld, de dossiers behandelt zijn mij bekend.

2. De opgelopen achterstand is te verklaren door een gebrek aan personeel sinds vele maanden bij de desbetreffende dienst. Het gebrek aan personeel is het gevolg van het vertrek van meerdere ambtenaren en de moeilijkheden die het Nationaal Instituut ondervond om in hun vervanging te voorzien. Bijkomend personeel is in functie sinds 1 februari 2009 en de achterstand wordt momenteel weggewerkt.

3. Begin januari 2009 telde de betreffende terugbetalingdienst een termijn van zesentwintig weken voor de behandeling van de dossiers. Vandaag is deze termijn door de genomen maatregelen gehalveerd, wat evenwel nog te lang is. Op termijn is de doelstelling om terug tot een terugbetalingstermijn van minder dan dertig kalenderdagen te komen.