Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-3271

van Margriet Hermans (Open Vld) d.d. 27 maart 2009

aan de vice-eersteminister en minister van Financiën en Institutionele Hervormingen

Zeecontainers - Gas ter bestrijding van ongedierte - Dichloorethaan - Ontgassingsmogelijkheden

container
giftige stof
volksgezondheid
zuivering
douanecontrole
gezondheid op het werk
beroep in het douanewezen
belastingadministratie

Chronologie

27/3/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 30/4/2009)
24/4/2009Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3272
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3273

Vraag nr. 4-3271 d.d. 27 maart 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Ik verwijs naar eerdere schriftelijke vragen nrs. 4-3203, 4-3204 en 4-3205 betreffende het vergassen van zeecontainers tegen schimmels en ongedierte.

De Nederlandse douane heeft onlangs twee containers met schoolborden apart gezet op een containerterminal in Rotterdam om ontgast te worden. De container werd behandeld met het zeer giftige bestrijdingsmiddel 1,2 dichloorethaan. De douane wilde de inhoud fysiek controleren. Acht containers met dezelfde inhoud zijn wel doorgelaten.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen voor de geachte minister:

1. Werden er in ons land reeds containers met het bestrijdingsmiddel 1,2 dichloorethaan aangetroffen? Zo ja, in hoeveel containers en welke producten werden in deze containers vervoerd?

2. Kan u aangeven in hoeverre er concrete richtlijnen bestaan voor de vele laders en lossers van magazijnen die de containers in ontvangst nemen en openen gezien deze praktijk van het vergassen van containers zeer ernstige gevolgen kan hebben voor het personeel dat in contact komt met deze stoffen? Kan u dit uitgebreid illustreren?

3. Acht u het niet aangewezen om bijkomende informatie te verstrekken aan het personeel dat werkzaam is in de logistieke sector zoals truckchauffeurs, magazijniers, ...?

4. Hoeveel arbeidsongevallen vonden er plaats in respectievelijk 2007, 2008 en 2009 tengevolge rechtstreeks of onrechtstreeks contact met vergaste zeecontainers en of de producten die erin zaten? Welke zijn de meest voorkomende letselschade en is deze blijvend?

5. Klopt mijn informatie als zou er enkel een ontgassingfaciliteit aanwezig zijn in de Antwerpse haven en niet in de andere Belgische zeehavens? Zo neen, kan u aangeven welke havens over een vaste ontgassingfaciliteit beschikt en welke is de capaciteit? Bent u het met me eens dat elke haven over deze faciliteit moet beschikken en zo ja, hoe en tegen wanneer wordt dit gerealiseerd?

Antwoord ontvangen op 24 april 2009 :

Wij wijzen het geachte lid op de antwoorden van de vraag nr 4-3203 waarin omstandig is uiteengezet hoe de Administratie der Douane en Accijnzen omgaat met de problematiek van de begaste containers.

In dat licht is het duidelijk dat de Administratie der Douane en Accijnzen geen gegevens heeft om de vragen 1, 2, 3 en 5 te beantwoorden.

Wat vraag 4 betreft kan worden medegedeeld dat de Administratie der Douane en Accijnzen geen weet heeft van arbeidsongevallen met betrekking tot de gestelde problematiek in 2007 en 2008. Wat 2009 betreft kan worden medegedeeld dat op 9 maart 2009 een aangifte van een arbeidsongeval werd ingediend. De betrokkene is sinds het ongeval tijdelijk arbeidsongeschikt.