Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-3232

van Margriet Hermans (Open Vld) d.d. 17 maart 2009

aan de vice-eersteminister en minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven en Institutionele Hervormingen

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - M-governement - Treinticket per SMS - Proefproject

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
plaatsbewijs
mobiele telefoon
elektronische handel
mobiele communicatie

Chronologie

17/3/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 16/4/2009)
24/4/2009Antwoord

Vraag nr. 4-3232 d.d. 17 maart 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Voor vluchten naar de meeste Europese bestemmingen hebben reizigers vanaf Schiphol vanaf dinsdag geen papieren instapkaart meer nodig. Luchtvaartmaatschappij KLM rolt een geslaagde proef met de instapkaart per SMS, MMS of smartphone verder uit.

Reizigers moeten voor de service via internet inchecken. Ze krijgen daarna een barcode naar hun telefoon gestuurd. Bij gewone telefoons komt de code per SMS binnen. T elefoons met MMS kunnen de code als plaatje ontvangen. Gebruikers van smartphones, zoals de iPhone van Apple en de BlackBerry, kunnen de barcode uit hun e-mail halen.

In 2008 startte de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) met een proefproject. Treinreizigers kunnen dan een treinticket online boeken. Ze krijgen van de NMBS een SMS toegestuurd dat geldt als vervoersbewijs. De conducteur controleert aan de hand van het ontvangen SMS en knipt dus geen kaartjes meer. Op die manier hoopt de NMBS de lange wachttijden aan het loket te voorkomen.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

1. Hoever staat de NMBS met het invoeren van nieuwe toepassingen rond SMS? Zo werd er onlangs gewag gemaakt van het melden per SMS van vertragingen, is dit reeds van toepassing en zijn er reeds andere toepassingen rond m-government?

2. Kan de geachte minister uitvoerig aangeven wat de stand van zaken is inzake het proefproject rond bestellen en ontvangen treintickets per SMS dat nog in 2008 uit de startblokken zou schieten?

3. Is het proefproject gelanceerd? Zo ja, waarom weet niemand dit? Zo neen, wat is de reden van vertraging en wanneer mogen we dit project verwachten alsook in welke stations?

4. Kan hij aangeven welke de eerste resultaten zijn mocht het proefproject uit de startblokken zijn geschoten?

5. Met welke operator(en) wordt samengewerkt wat betreft de treintickets per SMS? Kan dit worden toegelicht?

Antwoord ontvangen op 24 april 2009 :

1. De Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) is inderdaad bezig met de ontwikkeling van een toepassing om vertragingen te melden via SMS welke in de loop van 2009 gelanceerd zal worden. Er loopt eveneens een project voor een chipcard in samenwerking met de andere openbare vervoersmaatschappijen. De verkoop via automaten en internet wordt constant uitgebreid.

2. en 3. Op dit ogenblik is er geen project lopende. Er is voorrang gegeven aan het verbeteren van de informatieverstrekking via GSM, dit in uitvoering van artikel 40 van het beheerscontract van de NMBS. De technologie voor mobiele verkoop evolueert momenteel trouwens zo snel dat het de NMBS verstandiger lijkt om nog even te wachten met dergelijk proefproject.

4. en 5. Niet van toepassing