Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-3230

van Margriet Hermans (Open Vld) d.d. 17 maart 2009

aan de vice-eersteminister en minister van Werk en Gelijke Kansen

Havenarbeiders - Gevaarlijke arbeidsomstandigheden - Maatregelen

haveninstallatie
arbeidsongeval
beroepssterftecijfer
arbeidsvoorwaarden
arbeidsinspectie
arbeidsveiligheid
handarbeider
arbeider

Chronologie

17/3/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 16/4/2009)
25/11/2009Dossier gesloten

Vraag nr. 4-3230 d.d. 17 maart 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Nederlandse havenarbeiders lopen grote risico's door gevaarlijke arbeidsomstandigheden. De situatie is zo ernstig dat zowel de Arbeidsinspectie als de vakbonden alarm slaan. Bij een derde van de havenbedrijven in Rotterdam en Amsterdam, waar handmatig lading wordt overgeslagen, is sprake van forse lichamelijke overbelasting. Dat blijkt uit onderzoek van de Arbeidsinspectie waarvan de uitkomst onlangs bekend wordt gemaakt.

Zeer ernstig noemt de Arbeidsinspectie de gevallen waarin bedrijven hun eigen werknemers beschermen door het zware werk af te wentelen op ingehuurd personeel of de buitenlandse bemanning.

De Arbeidsinspectie bezocht 134 bedrijven. Bij vijftig hiervan stuitten de inspecteurs op negenzestig overtredingen. Deze resultaten geven volgens de inspectie een goed beeld van de situatie in de branche. Ongeveer de helft van de overslagbedrijven neemt geen of onvoldoende maatregelen om zwaar werk lichter te maken.

"Het aantal doden en gewonden neemt niet af. In 2007 vielen er vijf doden. Het aantal gewonden schommelt de afgelopen jaren tussen de 115 en 140", aldus Magda de Vetten, woordvoerder van de Arbeidsinspectie. "Het gaat om een topje van de ijsberg omdat volgens de vakbonden veel ongevallen niet worden gemeld. Ook havenarbeiders zelf willen zich niet laten kennen. Dat komt ook doordat er een machomentaliteit leeft bij werknemers", zo stelt de Inspectie.

Vooral bij de overslag van stukgoed is de situatie volgens de inspecteurs ver onder de maat. Hier werden de meeste overtredingen geconstateerd. Extra belastend zijn bijvoorbeeld de situaties waar werknemers onderdeks gebukt moeten werken, waar ze ingevroren vis sjouwen in de vrieskou of waar het tempo hoog ligt in geval van stukloon.

Ook in de containeroverslag kwam de Arbeidsinspectie veel lichamelijke overbelasting tegen. Het handmatig vastzetten en losmaken van containers (sjorren) op het dek is zwaar werk, aangezien sjorstangen soms tussen de 20 en 25 kg wegen. Ook belastend, onder meer door de vaak ongemakkelijke werkhouding, is het vast- en losmaken van de twistlocks. Dat zijn de verbindingsstukken om containers op elkaar vast te zetten. Bij het handmatig in- en uitpakken van containers (stuffen en strippen) wordt vaak te zwaar en te hoog getild.

De Arbeidsinspectie heeft de sector opgeroepen actief op zoek te gaan naar oplossingen. De gecontroleerde werkgevers beloven beterschap. Intussen hebben diverse havenbedrijven een gespecialiseerd bureau in de arm genomen om maatregelen te nemen.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

1. Hoe reageert de geachte minister op de bevindingen van de Nederlandse Arbeidsinspectie wat betreft de gezondheidsrisico's die havenarbeiders lopen en beschikt zij over signalen als zouden de havenarbeiders ook bij ons hogere risico's lopen?

2. Hoeveel doden en gewonden vielen er onder de havenarbeiders en dit respectievelijk voor de jaren 2006, 2007 en 2008? Kan zij deze cijfers duiden?

3. Welke maatregelen lijken aangewezen om de overlast terug te dringen wat betreft overslag van stukgoed? Kan zij dit expliciteren?

4. Welke maatregelen lijken aangewezen om de overlast terug te dringen wat betreft de containeroverslag? Kan zij dit expliciteren?

5. Heeft zij omtrent de verhoogde gezondheidsrisico's voor de havenarbeiders reeds overleg gehad met de werkgevers? Zo ja, wanneer en wat waren de concrete resultaten?

6. Welke andere maatregelen acht zij opportuun? Kan zij dit gedetailleerd bespreken?