Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-3191

van Dirk Claes (CD&V) d.d. 13 maart 2009

aan de minister van Binnenlandse Zaken

Elektronische identiteitskaart - Promotiecampagne betreffende de toepassingen - Doelstellingen - Resultaten

identiteitsbewijs
elektronisch document
elektronische overheid
toepassing van informatica
bewustmaking van de burgers

Chronologie

13/3/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 16/4/2009)
9/6/2009Antwoord

Vraag nr. 4-3191 d.d. 13 maart 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De algemene directie Instellingen en Bevolking wil de diverse mogelijkheden van het gebruik van de elektronische identiteitskaart meer onder de aandacht brengen. Zij is er namelijk van overtuigd dat de burgerbevolking nog te weinig de verschillende applicaties van de e-id kent. Meer bepaald gaat het om de verschillende opties die via de chip op de kaart kunnen worden ingeschakeld.

Er was in dat kader bovendien ook een grote promotiecampagne opgezet die eind 2008 zou worden gerealiseerd.

1. Welke applicaties wenst de algemene directie Instellingen en Bevolking onder de aandacht te brengen ?

2. Welke promotieacties heeft ze hiervoor reeds ondernomen ? Wat waren de doelstellingen van deze actie en naar welke doelgroepen richtte ze zich voornamelijk ?

3. Is er reeds een positief effect opgetekend van deze campagne ?

4. Wordt er momenteel werk gemaakt van verdere vernieuwingen en meer mogelijkheden inzake de toepassingen van de e-id ?

Antwoord ontvangen op 9 juni 2009 :

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vraag.

1. Ik kan het geachte lid meedelen dat mijn administratie, de Algemene Directie Instellingen en Bevolking, de organisatie van een eID-roadshow gepland had in 2008. In september 2008 werd beslist daarvoor samen te werken met FEDICT. In het kader van de uitwerking van die samenwerking werd de eID-roadshow uitgesteld en is van start gegaan op 22 april 2009.

Mijn administratie zal van die gelegenheid gebruik maken om de toepassingen die haar eigen zijn voor te stellen, met name raadpleging van het dossier van het Rijksregister (de internettoepassing “mijndossier”), aangifte adreswijziging, melden van fouten, voorbeelden van toepassingen “bevolking” via gemeentelijke websites, enz. Dat zal enerzijds gebeuren op de evenementen die in samenwerking met de gemeenten, bedrijven en organisaties, ingericht worden. Anderzijds zal een bus aanwezig zijn op zeventig belangrijke evenementen die een massa volk lokken. In de bus zullen bestaande eID-toepassingen getoond worden en zal informatie verstrekt worden.

2. In 2003, 2005 en 2006 werden door mijn administratie informatiedagen voor gemeentebesturen, organisaties en bedrijven georganiseerd (de zogenaamde eID contactdagen).

In 2007 werd een wedstrijd ingericht voor de ontwikkeling van eID toepassingen door de scholen. Buitenlandse organisaties worden ook uitgenodigd om kennis te maken met de eID en haar toepassingen.

Mijn administratie verleent ook haar medewerking aan de eID informatiesessies die door de gemeenten worden georganiseerd (doelgroep plaatselijke bevolking, gemeenteambtenaren en mandatarissen).

Voor wat de eID-roadshow betreft zal beroep gedaan worden op de gemeentelijke communicatiekanalen om het initiatief bekend te maken bij de bevolking. Tevens zal alle informatie beschikbaar zijn op speciale campagnewebsite en de website van de Algemene Directie Instellingen en Bevolking. Vijftigduizend informatiebrochures en kaartlezers zullen tijdens de eID-roadshow verdeeld worden onder de bezoekers.

3. Er bestaan geen statistieken maar het gebruik van de toepassing TAX-ON-WEB geeft een indicatie. De jaarlijkse toename van het gebruik van deze toepassing biedt vertrouwen.

4. Aangaande deze vraag moet ik het geachte lid doorverwijzen naar mijn collega die bevoegd is voor de Federale Overheidsdienst Informatie- en Communicatietechnologie (FEDICT).