Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-2807

van Hugo Vandenberghe (CD&V) d.d. 22 januari 2009

aan de vice-eersteminister en minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven en Institutionele Hervormingen

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Vrieskou - Schrapping van zeven honderd treinen

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
vervoer per spoor
spoorwegnet
reizigersvervoer
officiële statistiek
weer en wind

Chronologie

22/1/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 26/2/2009)
27/3/2009Antwoord

Vraag nr. 4-2807 d.d. 22 januari 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Als gevolg van de vrieskou schafte de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) begin januari 2009 zeven honderd treinen af. Nog eens honderden treinen liepen aanzienlijke vertragingen op.

Een bovenleidingbreuk in Leuven veroorzaakte de grootste hinder. Maar liefst honderd zesenveertig treinen werden deels of volledig uit de dienstregeling geschrapt.

De NMBS en netbeheerder Infrabel excuseerden zich publiekelijk voor deze incidenten.

Graag had ik een antwoord gekregen op de volgende vragen :

1. Hoeveel treinen werden de voorbije tien jaar volledig afgeschaft ? Graag had ik een uitsplitsing per jaartal bekomen.

2. In hoeveel van deze gevallen was de afschaffing een gevolg van een fout door derden ?

3. Wat was de voornaamste reden van deze afschaffing ? Graag had ik een uitsplitsing per jaartal bekomen.

4. Op welke manier wil de NMBS haar communicatie naar de treinreizigers verbeteren in dergelijke omstandigheden ?

5. Welke maatregelen zal de geachte minister nemen om de stiptheid van de treinen in de toekomst te verbeteren ?

Antwoord ontvangen op 27 maart 2009 :

  1. Het is van belang om te vermelden dat er vroeger geen onderscheid werd gemaakt tussen treinen die werden afgeschaft op een gedeelte van het traject en volledig afgeschafte treinen. Dit wil zeggen dat de onderstaande cijfers alle afgeschafte treinen (op een deel van het traject én het volledige traject) omvatten. Sinds 1 januari 2009 geldt dit onderscheid wel.

Jaartal

Totaal aantal afgeschafte treinen

1999

5 995

2000

5 836

2001

9 657

2002

6 228

2003

6 807

2004

6 909

2005

8 346

2006

9 359

2007

15 849

2008

14 288



  1. Afgeschafte treinen ten gevolge van een incident met derden:

    Jaartal

    Totaal aantal afgeschafte treinen ten gevolge van derden

    1999

    701

    2000

    1 191

    2001

    1 481

    2002

    1 837

    2003

    2 009

    2004

    2 416

    2005

    2 238

    2006

    2 499

    2007

    4 232

    2008

    4 451

  2. Defecten aan het materieel waren gedurende de laatste tien jaar de belangrijkste oorzaak van afschaffing, behalve in 2007; toen waren de incidenten met derden de belangrijkste oorzaak.

  3. De Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) is zich bewust van de nood aan real time informatie wanneer het treinverkeer (ernstig) verstoord is. In dit kader worden diverse initiatieven genomen:

  1. De drie bedrijven van de NMBS-groep analyseren in verschillende organen en werkgroepen permanent de evolutie van de regelmaat en de oorzaken van vertragingen om de nodige maatregelen te treffen.

Daarnaast verwacht ik tegen einde maart 2009 een actieplan “stiptheid” van de NMBS-groep.