Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Vrieskou - Schrapping van zeven honderd treinen
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
vervoer per spoor
spoorwegnet
reizigersvervoer
officiële statistiek
weer en wind
22/1/2009 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 26/2/2009) |
27/3/2009 | Antwoord |
Als gevolg van de vrieskou schafte de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) begin januari 2009 zeven honderd treinen af. Nog eens honderden treinen liepen aanzienlijke vertragingen op.
Een bovenleidingbreuk in Leuven veroorzaakte de grootste hinder. Maar liefst honderd zesenveertig treinen werden deels of volledig uit de dienstregeling geschrapt.
De NMBS en netbeheerder Infrabel excuseerden zich publiekelijk voor deze incidenten.
Graag had ik een antwoord gekregen op de volgende vragen :
1. Hoeveel treinen werden de voorbije tien jaar volledig afgeschaft ? Graag had ik een uitsplitsing per jaartal bekomen.
2. In hoeveel van deze gevallen was de afschaffing een gevolg van een fout door derden ?
3. Wat was de voornaamste reden van deze afschaffing ? Graag had ik een uitsplitsing per jaartal bekomen.
4. Op welke manier wil de NMBS haar communicatie naar de treinreizigers verbeteren in dergelijke omstandigheden ?
5. Welke maatregelen zal de geachte minister nemen om de stiptheid van de treinen in de toekomst te verbeteren ?
Het is van belang om te vermelden dat er vroeger geen onderscheid werd gemaakt tussen treinen die werden afgeschaft op een gedeelte van het traject en volledig afgeschafte treinen. Dit wil zeggen dat de onderstaande cijfers alle afgeschafte treinen (op een deel van het traject én het volledige traject) omvatten. Sinds 1 januari 2009 geldt dit onderscheid wel.
Jaartal |
Totaal aantal afgeschafte treinen |
1999 |
5 995 |
2000 |
5 836 |
2001 |
9 657 |
2002 |
6 228 |
2003 |
6 807 |
2004 |
6 909 |
2005 |
8 346 |
2006 |
9 359 |
2007 |
15 849 |
2008 |
14 288 |
Afgeschafte treinen ten gevolge van een incident met derden:
Jaartal |
Totaal aantal afgeschafte treinen ten gevolge van derden |
1999 |
701 |
2000 |
1 191 |
2001 |
1 481 |
2002 |
1 837 |
2003 |
2 009 |
2004 |
2 416 |
2005 |
2 238 |
2006 |
2 499 |
2007 |
4 232 |
2008 |
4 451 |
Defecten aan het materieel waren gedurende de laatste tien jaar de belangrijkste oorzaak van afschaffing, behalve in 2007; toen waren de incidenten met derden de belangrijkste oorzaak.
De Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) is zich bewust van de nood aan real time informatie wanneer het treinverkeer (ernstig) verstoord is. In dit kader worden diverse initiatieven genomen:
sedert het najaar van 2008 beschikt de NMBS over mobiele infokiosken die in geval van crisissituaties bemand kunnen worden om de reiziger meer informatie te bezorgen;
er is een studie lopende over extra middelen (bijvoorbeeld draagbaar toestel) voor het stationspersoneel van de perrons om reizigers extra informatie in real time te kunnen bezorgen;
bij ernstige incidenten die het treinverkeer gedurende een lange periode verstoren, wordt informatie op de website geplaatst;
er is ook een project in ontwikkeling waarbij de reiziger per SMS real time informatie kan opvragen of waarbij de treinkaarthouder zich via internet zal kunnen inschrijven om bij verstoord verkeer informatie te ontvangen;
de NMBS voorziet op haar website ook een link naar de website www.railtime.be van Infrabel, waar real time info omtrent treinen geraadpleegd kan worden;
er is een procedure lopende voor de aanschaf van software om SMS-berichten te dispatchen naar personeel in de stations en naar de treinbegeleiders.
De drie bedrijven van de NMBS-groep analyseren in verschillende organen en werkgroepen permanent de evolutie van de regelmaat en de oorzaken van vertragingen om de nodige maatregelen te treffen.
Daarnaast verwacht ik tegen einde maart 2009 een actieplan “stiptheid” van de NMBS-groep.