Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-2669

van Paul Wille (Open Vld) d.d. 12 januari 2009

aan de minister voor Ondernemen en Vereenvoudigen

Kredietcrisis - Internationale handel - Financiering - Risico's voor België

rente
financiële instelling
Internationaal Muntfonds
Wereldhandelsorganisatie
Nationale Delcrederedienst
economische recessie
monetaire crisis
geldmarkt
ontlening
krediet
internationale handel

Chronologie

12/1/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 12/2/2009)
9/4/2009Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 4-2026

Vraag nr. 4-2669 d.d. 12 januari 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De financiële crisis dreigt ook gevolgen te hebben voor de financiering van internationale handelstransacties. De kostprijs om goederen in- of uit te voeren neemt alvast toe.

Ik verneem van diverse ondernemers dat bepaalde transacties niet kunnen doorgaan omdat de banken van de kopers en de verkopers, dikwijls in verschillende continenten, elkaar niet voldoende vertrouwen.

Internationale handelstransacties worden veelal gefinancierd met traditionele bancaire instrumenten, zoals de Letter of Credit. De bank schiet de verkoper het bedrag voor in afwachting van de levering van de goederen aan de koper. Doorgaans verlopen de geldstromen via de banken van beide partijen. De banken blijken echter geen vertrouwen meer te hebben in elkaar, waardoor toegezegde letters of credit worden toegetrokken en nieuwe letters of credit enkel mogelijk zijn mits het betalen van een meerprijs, wat uiteraard het aantal internationale transacties zal doen afnemen en de kostprijs voor de eindgebruiker zal opdrijven.

De rentevoeten die worden aangerekend op dergelijke handelskredieten zijn de voorbije maanden steil de hoogte ingegaan, waardoor de kostprijs van de internationale handel toeneemt. De Wereldhandelsorganisatie (World Trade Organization, WTO) is zich van het probleem bewust. Op 12 november 2008, is er een vergadering met het International Monetary Fund (IMF), de Wereldbank en verschillende grote commerciële banken om het probleem te bespreken.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen :

Kan de u aangeven of u eveneens deze signalen heeft opgevangen en kan u aangeven welke oplossingen u opportuun acht ? Kan de u aangeven in hoeverre de Delcrederedienst hier soelaas kan bieden ?

Kan u aangeven of het overleg met het IMF, de Wereldbank en de grote banken onder de mantel van het WTO iets heeft opgeleverd ?

Heeft u reeds hieromtrent met de grootste banken die actief zijn in de financiering van de internationale handel samengezeten en zo ja, wat waren de oplossingen ? Zo neen, bent u bereid samen te zitten met de banken en kan dit gedetailleerd toegelicht worden ?

Zoals u weet is België een doorvoerland en zijn we een logistieke cluster wat betreft transport en opslag, waardoor elke meerkost van de internationale handelstransacties hier jobs kan kosten. Kan u in dit licht aangeven welke stappen werden gezet zullen gezet worden om te voorkomen dat de kostprijs voor onze bedrijven van de financiering van de internationale handel niet verder toeneemt ?

Beschikt u over indicaties dat dit onze havens en de werkgelegenheid aldaar zal treffen ? Zo ja, heeft u hieromtrent reeds met de havens en de transportsector overleg gehad ? Wat waren de resultaten ?

Antwoord ontvangen op 9 april 2009 :

Ik heb de eer het geachte lid het volgende antwoord op zijn vraag te verschaffen.

De signalen inzake de stijgende kostprijs van de internationale handel werden inderdaad opgevangen en er zijn diverse besprekingen met betrekking tot het aangeven van de meest opportune maatregelen. De Nationale delcrederedienst (NDD) speelt hierin zeker haar rol en er is reeds voor gezorgd dat er voldoende verzekeringscapaciteit aanwezig is. Het maximale verbintenissenplafond werd recent opgetrokken met acht miljard euro.

Sedert de Aziatische financiële crisis van 1997-1998 komen de experten inzake handelsfinanciering regelmatig samen met het Internationaal Muntfonds (IMF), de Wereldbank, regionale ontwikkelingsbanken, enz. De besprekingen gingen voornamelijk over de financiering van de handel, die moeilijkheden ondervindt door liquiditeitstekorten alsook door de verhoging van de risicobeoordeling, en over de mogelijke gevolgen voor de opkomende economieën.

Vanzelfsprekend sta ik met alle sectoren in contact, ook met de banksector. Er bestaat niet zoiets als één algehele oplossing; samen met de sector wordt gekeken naar mogelijke elementen van aanpak. Ook binnen de Europese Unie (EU) worden uitgebreide besprekingen gevoerd. Inzake internationale handel gaat het o.a. om het afwijzen van protectionistische maatregelen en het verder opdrijven van de inspanningen om de Doha-handelsronde van de Wereldhandelsorganisatie (WTO) te finaliseren.

Het spreekt voor zich dat de huidige economische crisis de gehele economie raakt, ook logistieke activiteiten zoals transport en opslag. België staat weliswaar zeer sterk in deze sectoren, maar zal ook nadeel ondervinden van de inkrimping van het handelsverkeer; dit nadeel kan op dit ogenblik moeilijk kwantitatief worden ingeschat.