Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-2606

van Isabelle Durant (Ecolo) d.d. 12 januari 2009

aan de minister van Maatschappelijke Integratie, Pensioenen en Grote Steden

Luchtvaartstewards en -stewardessen - Pensioenen - Discriminaties

varend en vliegend personeel
discriminatie op grond van leeftijd
pensioenregeling
pensioenvoorwaarden
beroepsloopbaan
SN Brussels Airlines

Chronologie

12/1/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 12/2/2009)
16/4/2009Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 4-1557

Vraag nr. 4-2606 d.d. 12 januari 2009 : (Vraag gesteld in het Frans)

Sabena zou sinds 1985 stewardessen verplicht hebben om op 55 jaar met pensioen te gaan (vanwege hun voorkomen) terwijl stewards niet mochten voortwerken zodra ze een volledige loopbaan hadden (34 jaar). Het cockpitpersoneel daarentegen mocht wel voortwerken tot de leeftijd van 60 jaar (met een minimum van 30 jaar).

Kunt u mij zeggen:

1. hoeveel stewards en stewardessen na 55 jaar met pensioen zijn gegaan?

2. of er een discriminatie was of nog altijd is tussen stewardessen en stewards op het gebied van het aantal loopbaanjaren dat nodig is om een volledig pensioen te genieten?

Antwoord ontvangen op 16 april 2009 :

In antwoord op uw vragen, heb ik de eer u het volgende mee te delen :

  1. Eind 2008 genieten 189 stewards en 330 stewardessen een rustpensioen, uit hoofde van een tewerkstelling als cabinepersoneel in de burgerluchtvaart.

    Hun rustpensioen is ingegaan na de leeftijd van vijenvijftig jaar voor respectievelijk 15 % en 9 % onder hen.

  2. Het koninklijk besluit van 3 november 1969 bepaalt, voor het vliegend personeel van de burgerlijke luchtvaart, de bijzondere regels betreffende het pensioenrecht tot uitvoering van koninklijk besluit nr. 50 van 24 oktober 1967.

Oorspronkelijk werden de stewardessen weliswaar uitgesloten van de regels die afweken van het werknemerspensioenstelsel, maar het koninklijk besluit van 27 juni 1980 tot wijziging van voornoemd koninklijk besluit van 3 november 1969 heeft hen in de speciale regeling voor de burgerluchtvaart opgenomen, waarbij hen, met ingang van 1 januari 1981, de toegang werd mogelijk gemaakt tot dezelfde rechten en plichten als deze die het mannelijk cabinepersoneel waren toegekend.

Merken we op dat het de betaling van bijkomende bijdragen, ten laste van werknemer en werkgever, is die de toekenning financiert van een pensioen dat, vergeleken met van het algemene stelsel, wordt berekend op basis van een beperktere loopbaan en waarbij rekening wordt gehouden met verhoogde lonen.