Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-2455

van Dirk Claes (CD&V) d.d. 12 januari 2009

aan de vice-eersteminister en minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven en Institutionele Hervormingen

NMBS - Nieuwe dienstregeling - Problemen in de regio van Haacht

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
reizigersvervoer
pendel

Chronologie

12/1/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 12/2/2009)
13/2/2009Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 4-2142

Vraag nr. 4-2455 d.d. 12 januari 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Vanaf 14 december 2008 treedt de nieuwe regeling bij de NMBS in werking. Ik ben ervan overtuigd dat de nieuwe treinregeling voor vele mensen een verbetering is en ben verheugd dat de NMBS blijvende verbeteringen wil doorvoeren.

Toch wordt op sommige plaatsen een nefast effect van deze verandering zichtbaar.

In Haacht en omstreken (Boortmeerbeek, Hambos, Wespelaar) gaat de situatie er voor vele mensen niet op vooruit, in tegendeel. Er worden twee piekuurtreinen (rechtstreekse P-treinen tussen Haacht en Brussel-Zuid) afgeschaft. Daarnaast wordt de verbinding met Haacht 's morgens verlaat zodat de unieke eigenschap - op een gemakkelijk uur in Brussel en dit met een snelle treinrit - wegvalt.

Vele mensen uit Haacht en omgeving (de stations trekken ook veel mensen uit de buurgemeenten aan) zijn hierover niet tevreden. Het succes van de NMBS in deze streek wijst erop dat deze verbindingen hun succes reeds meer dan bewezen hebben. De nieuwe dienstregeling maakt de kans groter dat vele mensen de trein de rug zullen toekeren en weer met de auto naar het werk zullen rijden. De twee voornaamste redenen waarom de mensen voor de trein kozen, zijn namelijk weggevallen : een goede, snelle verbinding met Brussel - een treffelijk aankomstuur in Brussel én het feit dat de trein de kleinere stations van Boortmeerbeek, Hambos en Wespelaar aandeed.

De mensen van Boortmeerbeek, Hambos en Wespelaar voelen zich nu verplicht om eerst met de auto tot in Haacht te rijden en daar dan een langere treinrit aan te vatten. Op zich is deze situatie niet ideaal, maar dit wordt nog verergerd door het feit dat de verkeerssituatie rondom het station van Haacht nu reeds zeer penibel is. De omgeving van het station van Haacht zou een grotere toestroom van wagens niet aankunnen.

Vandaar zou ik enkele vragen willen stellen :

- Hoe is de nieuwe dienstregeling van de NMBS tot stand gekomen en welke factoren hebben hierbij een rol gespeeld ?

- Erkent de geachte minister dat de situatie die in Haacht en omstreken is geschapen niet ideaal is voor vele reizigers uit de omgeving ?

- Is zij bereid om maatregelen te nemen opdat de situatie er voor de reizigers weer zou worden verbeterd ?

Antwoord ontvangen op 13 februari 2009 :

De P-treinen tot Brussel werden gedeeltelijk afgeschaft daar via het uitgebreide aanbod aan gekadanseerde treinen op de lijn 53a Mechelen-Leuven kon voorzien worden in een equivalent aanbod. Haacht heeft immers nu de ganse dag drie gekadanseerde verbindingen per richting in plaats van twee. Boortmeerbeek, Wijgmaal en Wespelaar-Tildonk hebben nu twee treinen per uur per richting in plaats van één De P-treinen blijven rijden op lijn 53a, maar er zijn er minder die rechtstreeks naar Brussel rijden. De rechtstreekse P-treinen hebben meer stops op de as Mechelen-Brussel, waardoor de totale rittijd van deze rechtstreekse treinen toeneemt.

Ochtendpiek:

Er reden voor december 2008 vier P-treinen. Daarvan zijn er twee die tussen Leuven en Mechelen enkel in Haacht stopten:

Er zijn twee treinen die meerdere haltes aandeden:

Vanaf december 2008 werden vier P-treinen behouden:

twee snelle P-treinen die enkel in Haacht stoppen en via Mechelen rijden, en die gezien hun uur van aankomst in Brussel geschikter zijn voor meer reizigers:

Mits overstap op een andere trein in Mechelen kan deze rittijd met 10 min. worden ingekort tot 28 min.

Er blijven twee P-treinen alle haltes op lijn 53a bedienen. Zij rijden wel slechts tot Mechelen. De reizigers dienen in Mechelen over te stappen op een andere trein naar Brussel. In Mechelen is er vijf minuten overstaptijd.

Deze treinen bedienen Brussel later dan de vroegere P-treinen. Maar tussen de P-treinen rijden op lijn 53a ook de L-treinen die in combinatie met deze P-treinen een halfuuraanbod naar Brussel geven (uren gegeven voor Haacht ter vergelijking):

(overstap in Mechelen ’14 op een IR, eventueel ‘4 op een IC)

Avondpiek:

P-trein 8257 werd niet afgeschaft maar diende iets te vervroegen. Deze trein rijdt nu ook via Mechelen in plaats van via de bocht van Hofstade. P8387 werd wel afgeschaft omdat deze werd gecompenseerd door een gekadanseerde trein.

Voor december 2008:

P-trein 8387: rijdt vanuit Mechelen naar Leuven (aankomst Haacht 17u53)

P-trein 8257: rijdt vanuit Brussel naar Leuven (aankomst Haacht 17u58).

Beide treinen bedienen alle gepasseerde haltes op lijn 53a (8257 stopt niet in Muizen).

P8257: Brussel-Centraal 17u22, Haacht 17u58 (36 min.)

Irn+P8387: Brussel-Centraal 17u11, Haacht 17u53 (42min.;Mechelen 5 min. overstap).

Vanaf december 2008:

P8257: Brussel-Centraal 17u13, Haacht 17u54 (41 min.);

P8257+IRf: Brussel-Centraal 17u13, Haacht 18u04 (51 min.; Mechelen 5 min overstap).

P8257 stopt enkel nog in Haacht. Maar zoals hierboven wordt aangegeven behouden ook de andere stations hun bediening rond dit tijdstip via overstap in Mechelen.

Hoewel het aantal rechtstreekse treinen naar/van Brussel afneemt, zijn, zeker voor Boortmeerbeek en Wespelaar-Tildonk, die sinds december een verdubbeling van het aanbod aan gekadanseerde treinen ervaren, de mogelijkheden om naar Brussel te reizen toegenomen. Voor Hambos, Hever en Muizen, de stations met het minste aantal reizigers op lijn 53a, blijft het aantal aangeboden treinen nagenoeg gelijk.

De reizigers uit Haacht zelf zijn dus langer onderweg om Brussel te bereiken. Voor de reizigers uit de andere stations verandert er, qua rittijd, zeer weinig, en dit met een aanbod vanuit hun huidige station.

Er wordt continu gezocht naar manieren om het aanbod voor zoveel mogelijk reizigers te verbeteren. Het is evenwel niet mogelijk om voor alle reizigers een optimaal aanbod te realiseren. De NMBS is zich bewust van het feit dat het aantal rechtstreekse treinen die de stations van lijn 53a met Brussel verbinden afneemt. Hier tegenover staat echter dat het aantal mogelijkheden om vanaf lijn 53a naar Brussel te rijden toeneemt, weliswaar met overstap te Mechelen (overstap op treinen van lijn 25 Antwerpen-Brussel) of Leuven (overstap op treinen van lijn 36 Luik-Leuven-Brussel).

De NMBS is dan ook overtuigd dat het aanbod voor de meeste reizigers van lijn 53a toeneemt, zij het dat een aantal reizigers er een overstap in Mechelen of Leuven moet bijnemen om dit uitgebreide aanbod optimaal te kunnen benutten.