Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-2453

van Helga Stevens (Onafhankelijke) d.d. 12 januari 2009

aan de vice-eersteminister en minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven en Institutionele Hervormingen

Haven van Gent - Personenverkeer - Trein - Uitbouw

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
reizigersvervoer
openbaar vervoer
stadsvervoer
transportnetwerk
vervoersstatistiek
organisatie van het vervoer
duurzame mobiliteit
wegverkeer
studie over de uitvoerbaarheid
haveninstallatie

Chronologie

12/1/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 12/2/2009)
11/3/2009Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 4-2093

Vraag nr. 4-2453 d.d. 12 januari 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

In antwoord op mijn vraag om uitleg nr. 4-413 (Handelingen, nr. 4-46, blz.82) antwoordde de geachte minister onder meer dat de Directie Reizigers Nationaal van de NMBS momenteel een studie uitvoert over de haalbaarheid van de exploitatie van de industriële lijn 204 voor het woon-werkvervoer van de werknemers binnen het Gentse havengebied. De Vereniging van Gentse Havengebonden Ondernemingen had hiertoe een aanvraag ingediend.

Graag had ik hierover volgende vragen gesteld :

1. Waarom werd de studie toevertrouwd aan een interne dienst, in plaats van uitbesteed te worden aan een onafhankelijk onderzoeksbureau ?

Zou deze laatste werkwijze niet tot een meer objectief resultaat geleid hebben, met een meer evenwichtige inbreng van de verschillende betrokken spelers (NMBS, havenbedrijven, werknemers, buurtbewoners, lokale besturen, ...)?

2. Wat zijn de precieze onderzoeksvragen van de studie ? Wat zijn de methodologische uitgangspunten ?

3. Op welke manier wordt gewaarborgd dat de verschillende betrokken spelers (havenbedrijven, werknemers, bewonersgroepen, lokale besturen) op een evenwichtige manier bij de studie betrokken worden (graag een nauwkeurige opsomming van de inbreng- en inspraakmogelijkheden) ? Is er voorzien dat deze spelers feedback kunnen geven op de voorlopige resultaten van de studie ?

4. Tegen wanneer dient de studie te zijn afgerond ? Graag kreeg ik een exemplaar van de afgewerkte studie.

Antwoord ontvangen op 11 maart 2009 :

1. De Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) heeft van de Vereniging van Gentse Havengebonden Ondernemingen een aanvraag ontvangen betreffende de heropening van de industriële lijn 204 van Gent-Zeehaven naar Gent-Noord voor het woon-werkvervoer van de werknemers binnen het Gentse havengebied. De NMBS heeft voldoende kennis en ervaring om deze studie zelf uit te voeren.

2. De NMBS onderzoekt de invoering van nieuwe treinverbindingen op basis van de technische, commerciële en financiële mogelijkheden. De studie is nog lopend.

3. Met de vragen van de Vereniging van Gentse Havengebonden Ondernemingen wordt in het onderzoek rekening gehouden, alsook met de aantrekkingskracht op de ruimere omgeving.

4. De studie zal tegen april 2009 gefinaliseerd worden.