Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-2451

van Helga Stevens (Onafhankelijke) d.d. 12 januari 2009

aan de vice-eersteminister en minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven en Institutionele Hervormingen

NMBS - Treinreizen - Stille treincoupés

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
lawaai
reizigersvervoer

Chronologie

12/1/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 12/2/2009)
16/2/2009Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 4-2091

Vraag nr. 4-2451 d.d. 12 januari 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Heel wat mensen die dagelijks of regelmatig gebruik maken van het spoorverkeer zien de rit met de trein als een moment van rust te midden van een voor de rest vaak drukke dag (gezin, werk, enz.). Men neemt de tijd om de krant door te nemen, een goed boek te lezen, of om wat over zijn of haar bestaan te filosoferen.

Het is vandaag de dag echter geen evidentie om enigszins rustig van een treinreis te genieten. Tijdens de spitsuren is het op de belangrijke assen een drukte van belang, waarbij men vaak al blij kan zijn wanneer men een krappe zitplaats heeft kunnen bemachtigen. Buiten de spitsuren zijn er bijvoorbeeld op het hoogste volume spelende mp3-spelers. Ook gsm-toestellen kunnen voor problemen zorgen : door al te luid ingestelde oproepsignalen of omdat de gsm-gebruiker luidruchtig converseert.

De NMBS voert, en dat is positief, al een hele tijd een hoffelijksheidscampagne om de treingebruiker ertoe aan te zetten om rekening te houden met zijn of haar medetreingebruiker. De vraag is echter of er geen meer efficiënte methodes bestaan om rust op de trein te garanderen voor wie dat wenst. Zo is onlangs een Britse treinmaatschappij - C2C - ertoe overgegaan om uit overwegingen van klantvriendelijkheid 'stille treincoupés' in te richten, waarin gsm-signalen geblokkeerd worden. Daarbij is op te merken dat het technisch zeker mogelijk is om alleen gsm-signalen te bannen, terwijl e-mailen en internetten wel mogelijk blijft.

Graag had ik hierover volgende vragen gesteld :

1. Wat is de visie van de geachte minister op het inrichten van "stille treincoupés", waar toestellen die geluidsoverlast opleveren (gsm, mp3-speler, etc.) gebannen worden ? Het is dan aan de treingebruiker om voor een stille of een andere treincoupé te kiezen, om voor rust of sociale interactie te opteren.

2. Wat is de visie van de NMBS op het inrichten van"'stille treincoupés" ?

Antwoord ontvangen op 16 februari 2009 :

Ik stel vast dat er inderdaad een vraag is bij een aantal reizigers om te kunnen reizen in zogenaamde “stille treincoupés”. Dit gebeurt best op basis van onderlinge hoffelijkheid, ondersteund door passende signaletica en communicatie.

Deze maatregel heeft uiteraard alleen zin wanneer ook andere bronnen van lawaaihinder beperkt worden (MP3 spelers, pc games, luidruchtige gesprekken, ...). Het gaat dus om een stilterijtuig/werkcoupé eerder dan over een GSM-vrije ruimte.

De NMBS is van mening dat het niet mogelijk is om een GSM-vrije ruimte te creëren, maar dat het wel te overwegen valt een beperkte proef te organiseren op basis van voorgeschreven gedragsbeperking, mits plaatsing van de nodige signaletica en andere communicatie errond. Er zijn hierover nog geen initiatieven genomen, maar ik zal de NMBS uitnodigen dit idee in overweging te nemen.

Het niet gebruiken van een GSM mag evenwel geen aanleiding geven tot discussies en bijkomende agressie tussen reizigers onderling of tussen reizigers en de treinbegeleider.