Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-2432

van Hugo Vandenberghe (CD&V) d.d. 12 januari 2009

aan de vice-eersteminister en minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven en Institutionele Hervormingen

NMBS - Spoorwegennet - Vandalisme

officiële statistiek
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
voertuig op rails
vandalisme
spoorwegnet

Chronologie

12/1/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 12/2/2009)
12/2/2009Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 4-1650

Vraag nr. 4-2432 d.d. 12 januari 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Midden september 2008 gooiden onbekenden op de spoorlijn 69 tussen Menen en Wervik een ruit in van een voorbijrijdende trein. Niemand geraakt gewond. Zeven andere treinen liepen vertraging op en in de buurt bleven de slagbomen naar beneden.

Graag had ik een antwoord gekregen op de volgende vragen:

1.Hoeveel incidenten van vandalisme op het spoorwegennet vallen de voorbije tien jaar te betreuren? Graag had ik een uitsplitsing per jaartal bekomen?

2.Welk soort vandalisme werd vastgesteld? Graag had ik een uitsplitsing per jaartal bekomen?

3.Hoeveel personen werden de voorbije tien jaar veroordeeld wegens vandalisme op het spoorwegennet? Graag had ik een uitsplitsing per jaartal bekomen?

4.Hoeveel treinbestuurders verloren de voorbije tien jaar het leven als gevolg van vandalisme op het spoorwegennet? Graag had ik een uitsplitsing per jaartal bekomen?

5.Acht de geachte minister het wenselijk maatregelen te nemen om het vandalisme op het spoorwegennet in te dijken?

Antwoord ontvangen op 12 februari 2009 :

1. De cijfergegevens betreffen meldingen aan het Security Operating Center. De omschrijving van het feit "beschadigingen" werd in 2005 gewijzigd, zodat enkel vanaf 2005 relevante en vergelijkbare cijfers beschikbaar zijn.

2005

2006

2007

1 485

1 596

1 894

2. Er bestaan inderdaad verschillende soorten beschadigingen : beschadigingen aan het treinmaterieel (zoals bijvoorbeeld ten gevolge van het gooien van voorwerpen), beschadigingen aan de infrastructuur (bijvoorbeeld schade aan schuilhokjes of stationsgebouwen), enz.

Corporate Security Service beschikt evenwel niet over statistieken van de verschillende soorten vandalisme.

3. Vandalisme is in de meeste gevallen een misdrijf. Vervolging en veroordeling van misdrijven behoren tot de bevoegdheid van de minister van Justitie.

De NMBS-Groep heeft steeds actief het vervolgings- en opsporingsbeleid van de gerechtelijke overheden ondersteund door bijvoorbeeld de informatie waarover ze beschikt mee te delen.

Overigens is het wel zo dat haar eigen actiemogelijkheden beperkt zijn tot het vorderen van de schadevergoeding. Dit is in de praktijk slechts mogelijk als de daders gekend zijn en worden vervolgd. In veel gevallen van vandalisme blijven de daders onbekend. Wanneer de daders gekend zijn en worden vervolgd, stelt de betrokken schadelijdende vennootschap zich burgerlijke partij, behalve indien de schade reeds is vergoed. Wanneer vandalisme gepleegd wordt door minderjarigen komt mogelijks een verzekeringsmaatschappij tussen.

4. Gedurende de voorbije twaalf jaar waren er twee treinbestuurders slachtoffer van een dodelijk arbeidsongeval als gevolg van vandalisme op het spoorwegennet :

5. De laatste jaren werd de veiligheidsvoorziening zowel bij de Federale Politie sectie Spoorwegpolitie als bij Securail gestaag uitgebreid. Securail, de veiligheidsdienst van NMBS-Holding, is actief zowel in de treinen als in de stations.

Het beheerscontract 2008-2012 tussen de Staat en de NMBS-Holding voorziet in een extra dotatie van tien miljoen euro, specifiek voor het leveren van bijkomende veiligheidsinspanningen door Corporate Security Service van NMBS-Holding. Naast een uitbreiding van de veiligheidsvoorziening, zoals hierboven aangehaald, zal eveneens een mobiele nachtbewaking worden georganiseerd. Deze nachtpatrouilles zullen op het ganse spoorwegnet bijzondere aandacht besteden aan fenomenen zoals metaaldiefstallen, graffiti en vandalisme. Daarnaast worden per fenomeen preventieve acties ondernomen naar de betrokken doelgroepen.

Daarenboven werd in 2008 gestart met de implementatie van het project MALAGA, meer bepaald de installatie van camera’s in de stations. In een eerste fase (2008-2010) wordt er in 51 stations camerabewaking voorzien.

De zichtbare aanwezigheid van Securail in de stations en in de treinen, en de installatie van bewakingscamera’s als preventieve maatregel moeten bijdragen tot een vermindering van de beschadigingen en vandalisme op spoorwegdomein.