Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-2415

van Nele Jansegers (Vlaams Belang) d.d. 12 januari 2009

aan de vice-eersteminister en minister van Buitenlandse Zaken

Diplomatieke voertuigen - Ongevallen - Aantallen

personeel in diplomatieke dienst
registratie van een voertuig
ongeval bij het vervoer
overtreding van het verkeersreglement
officiële statistiek

Chronologie

12/1/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 12/2/2009)
15/4/2009Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 4-2198

Vraag nr. 4-2415 d.d. 12 januari 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Hoeveel voertuigen rijden er in België rond met een diplomatieke nummerplaat ?

Hoeveel ongevallen deden zich in de laatste tien jaar voor in ons land met diplomatieke voertuigen ?

Hoeveel keer ging het uitsluitend om stoffelijke schade, hoeveel keer waren er gewonden, hoeveel keer ging het om een ongeval met dodelijke slachtoffers ?

Hoeveel keer was de bestuurder van het diplomatieke voertuig verantwoordelijk voor het ongeval ?

Hoeveel keer werden er overtredingen van het verkeersreglement vastgesteld waarbij voertuigen met een diplomatieke nummerplaat betrokken waren ?

Graag kreeg ik al deze gegevens per jaar.

In hoeverre kunnen bestuurders van diplomatieke voertuigen aansprakelijk worden gesteld voor de schade die zij aan derden hebben aangericht in het kader van verkeersongevallen ?

Antwoord ontvangen op 15 april 2009 :

Van de zeven delen die vervat zijn in de schriftelijke vraag van het geachte lid kunnen mijn diensten de eerste en de laatste beantwoorden. Voor de andere delen verwijs ik naar mijn collega van Justitie. Het betreft immers informatie waarover politie en parket beschikken.

Bij verkeersongevallen met schade aan derden dient de foute bestuurder (of eigenaar van de wagen) de schade te vergoeden die hij heeft veroorzaakt. Daarvoor doet hij beroep op zijn verzekering

Mocht bij een ongeval blijken dat een voertuig niet meer geldig verzekerd is dan komt normaal een verzekeringsfonds financieel tussenbeide. Als mijn diensten hierover ingelicht worden, kunnen ze passende maatregelen nemen, zoals intrekking van de plaat en, indien burgerrechtelijke vorderingen ontstaan, druk op de betrokken diplomatieke zending of internationale organisatie, tot desgevallend, uitwijzing van een bestuurder of eigenaar. Ik moet er echter aan toevoegen, dat zulke laatste gevallen uiterst zelden voorkomen.