Technische prestaties - Uitgaven sinds 2007
medisch en chirurgisch materiaal
klinische biologie
chirurgie
gynaecologie
officiële statistiek
geografische spreiding
kosten voor gezondheidszorg
12/1/2009 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 12/2/2009) |
13/2/2009 | Antwoord |
Herindiening van : schriftelijke vraag 4-1528
In de Artsenkrant van 22 april 2008 kunnen we lezen dat volgens RIZIV-topman Jo De Cock de technische prestaties steeds duurder worden. Deze technische prestaties zouden de uitgaven in de gezondheidszorg zelfs meer omhoog stuwen dan pakweg de vergrijzing. Het moet dan ook de bedoeling zijn om de uitgaven van het RIZIV sterk onder controle te houden, en de middelen efficiënt te gebruiken.
Ik stelde hier reeds een schriftelijke vraag nr. 4-891 over en kreeg daar ook een antwoord op. Op dat moment waren de volledige cijfers voor 2007 echter nog niet beschikbaar.
In deze optiek had ik van de geachte minister graag een antwoord gekregen op de volgende vragen. Graag had ik van de geachte minister brute cijfers gekregen, d.i. niet-gestandaardiseerde. Dit is van belang om de evolutie in de tijd te kunnen volgen. Wanneer het RIZIV zou gaan standaardiseren kan ik niet meer vergelijken met voorgaande jaren. Bij standaardisatie moet men trouwens ook opletten welke factoren er in rekening gebracht kunnen worden.
1. Hoeveel bedroegen de uitgaven voor technische prestaties (totaal) in 2007 en het eerste semester van 2008?
2. Kan de geachte minister me de uitgaven voor technische prestaties bezorgen, opgesplitst per Gewest en dit voor 2007 en het eerste semester van 2008?
In antwoord op vraag uw vindt u in bijlage volgende tabellen:
In tabellen 1 en 2 (bijlage 1) wordt een overzicht gegeven van uitgaven en gevallen, voor technische prestaties voor de jaren 2004 tot en met het eerste semester 2008, aangevuld met het jaarlijks evolutie percentage.
In tabel 3 en tabel 4 (bijlage 1) worden de uitgaven 2007 en het eerste semester 2008 opgesplitst per gewest.
In bijlage 2 wordt een algemene opmerking opgenomen betreffende de betekenis en de draagwijdte van de hier meegedeelde regionale gegevens.
Bijlage 1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tabel 1: Uitgaven 2004-200806 in 1.000 € |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
Tableau 1 : Dépenses 2004-200806 en 1.000 € |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Uitgaven in 1.000 € / Dépenses en 1.000 € |
20044 |
20054 |
20064 |
20074 |
200806 |
2005/2004 % |
2006/2005 % |
2007/2006 % |
jaarlijks gemiddelde groei 04-07 croissance annuelle moyenne 04-07 |
% groei over 4 jaar 04-07 % croissance sur 4 ans 04-07 |
|||
Klinische biologie / Biologie clinique |
|
894,127 |
939,587 |
915,208 |
976,735 |
537,502 |
5.08 |
-2.59 |
6.72 |
3.07 |
9.24 |
||
Medische beeldvorming / Imagerie médicale |
855,127 |
902,588 |
866,405 |
918,236 |
492,735 |
5.55 |
-4.01 |
5.98 |
2.51 |
7.38 |
|||
Speciale verstrekkingen / Prestations spéciales |
985,620 |
990,489 |
984,281 |
1,036,104 |
540,939 |
0.49 |
-0.63 |
5.27 |
1.71 |
5.12 |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Heelkunde / Chirurgie |
|
|
802,311 |
805,940 |
820,464 |
881,328 |
474,881 |
0.45 |
1.80 |
7.42 |
3.22 |
9.85 |
|
Gynaecologie / Gynécologie |
|
69,248 |
69,169 |
71,674 |
74,490 |
40,426 |
-0.11 |
3.62 |
3.93 |
2.48 |
7.57 |
||
Totaal/Total |
|
|
|
3,606,433 |
3,707,773 |
3,658,032 |
3,886,893 |
2,086,483 |
2.81 |
-1.34 |
6.26 |
2.58 |
7.78 |
Tabel 2: Gevallen 2004-200806 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
Tableau 1 : Cas 2004-200806 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gevallen / Cas |
|
|
20044 |
20054 |
20064 |
20074 |
200806 |
2005/2004 % |
2006/2005 % |
2007/2006 % |
jaarlijks gemiddelde groei 04-07 croissance annuelle moyenne 04-07 |
% groei over 4 jaar 04-07 % croissance sur 4 ans 04-07 |
|
Klinische biologie / Biologie clinique |
|
329,647,828 |
335,034,050 |
339,235,486 |
348,643,151 |
187,377,216 |
1.63 |
1.25 |
2.77 |
1.88 |
5.76 |
||
Medische beeldvorming / Imagerie médicale |
29,198,706 |
29,439,732 |
29,889,422 |
30,766,818 |
15,947,175 |
0.83 |
1.53 |
2.94 |
1.77 |
5.37 |
|||
Speciale verstrekkingen / Prestations spéciales |
21,751,371 |
21,449,504 |
21,199,877 |
21,666,102 |
11,377,905 |
-1.39 |
-1.16 |
2.20 |
-0.12 |
-0.39 |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Heelkunde / Chirurgie |
|
|
15,491,441 |
15,485,164 |
15,554,942 |
16,079,980 |
8,703,953 |
-0.04 |
0.45 |
3.38 |
1.26 |
3.80 |
|
Gynaecologie / Gynécologie |
|
1,247,772 |
1,247,805 |
1,241,222 |
1,217,638 |
631,432 |
0.00 |
-0.53 |
-1.90 |
-0.81 |
-2.42 |
||
Totaal/Total |
|
|
|
397,337,118 |
402,656,255 |
407,120,949 |
418,373,689 |
224,037,681 |
1.34 |
1.11 |
2.76 |
1.74 |
5.29 |
Tabel 3: Uitgaven in 1.000 € per gewest |
|
|
|
||
Tableau 1 : Dépenses en 1.000 € par région |
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
Uitgaven in 1.000 € / Dépenses en 1.000 € |
20074 |
200806 |
|||
Vlaanderen / Flandre |
|
|
2,193,535 |
1,172,334 |
|
Wallonië / Wallonie |
|
|
1,334,387 |
708,952 |
|
Brussel / Bruxelles |
|
|
352,753 |
201,893 |
|
Onverdeeld / Non-réparti |
|
|
6,218 |
3,304 |
|
Rijk / Royaume |
|
|
3,886,893 |
2,086,483 |
Tabel 4: Procentueel aandeel per gewest |
|
|
|
||
Tableau 4 : Quote-part en pourcentage par région |
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
Procentueel aandeel / Quote-part en pourcentage |
20074 |
200806 |
|||
Vlaanderen / Flandre |
|
|
56.43 |
56.18 |
|
Wallonië / Wallonie |
|
|
34.33 |
33.98 |
|
Brussel / Bruxelles |
|
|
9.08 |
9.68 |
|
Onverdeeld / Non-réparti |
|
|
0.16 |
0.16 |
|
Rijk / Royaume |
|
|
100.00 |
100.00 |
Bijlage 2
Regionale uitgaven, gevallen en kostprijzen per rechthebbende.
De regionale uitgaven en gevallen die hier meegedeeld worden zijn niet-gestandaardiseerde regionale uitgaven, gevallen en kostprijzen. Deze worden bekomen door de eenvoudige deling van de uitgaven voor een bepaalde regio door het aantal verzekerden van een bepaalde regio.
Deze niet-gestandaardiseerde regionale uitgaven, gevallen en kostprijzen houden geen rekening met de mogelijke specifieke kenmerken van een bepaalde regio met betrekking tot :
de leeftijdstructuur en geslacht ;
de aanwezigheid van verzekerden met de voorkeurregeling ;
de aanwezigheid van aktieven, invaliden, weduwen en wezen, de zogenaamde sociale stand)
Deze specifieke kenmerken voor een bepaalde regio zullen een bron vormen van verschillen met de uitgaven, gevallen en kostprijzen van andere regio’s, maar deze verschillen zijn te objectiveren door die specifieke kenmerken van die bepaalde regio.
Vandaar dat het beter is om te werken met gestandaardiseerde regionale uitgaven, gevallen en kostprijzen. Er wordt dan een standaardisering doorgevoerd op basis van leeftijd, geslacht, sociale stand en voorkeurregeling. Bij de vergelijking van gestandaardiseerde uitgaven, gevallen en regionale kostprijzen houdt men dus wel rekening met specifieke kenmerken van een bepaalde regio, en op die manier wordt de vergelijking met andere regio’s homogener en correcter. De specifieke kenmerken van een bepaalde regio (op het gebied van leeftijd, geslacht, …) zullen dan niet meer aan de oorzaak liggen van verschillen met andere regio’s.
Het RIZIV werkt momenteel aan een standaardisering van de uitgavengegevens voor het jaar 2006 op basis van leeftijd, geslacht en sociaal statuut (inclusief voorkeurregeling) en zal hierover een rapport voorleggen aan de Algemene raad in de loop van het eerste semester 2009, en vervolgens jaarlijks rapporteren.