NMBS - Begeleiding van mensen met een beperkte mobiliteit - Evolutie
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
spoorwegstation
reizigersvervoer
faciliteiten voor gehandicapten
lichamelijk gehandicapte
8/1/2009 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 12/2/2009) |
13/3/2009 | Antwoord |
Bijlage XIV van de nieuwe beheersovereenkomst met de NMBS (2008-2012) somt de treinstations op waar vanaf 1 november 2008 begeleiding voorhanden zal zijn voor reizigers met een beperkte mobiliteit.
Graag had ik volgende vraag voorgelegd aan de geachte minister : in welke treinstations bestond in december 2007 begeleiding voor reizigers met een beperkte mobiliteit ?
In december 2007 werd er, tijdens de uren van aanwezigheid van het personeel, hulp geboden in deze 103 stations:
Aalst, Aarschot, Andenne, Ans, Antwerpen-Centraal, Arlon, Ath, Beauraing, Bertrix, Blankenberge, Boom, Braine l’Alleud, Braine-le-Comte, Brugge, Brussel-Centraal, Brussel-Luxemburg, Brussel-Nationaal-Luchthaven, Brussel-Noord, Brussel-Zuid, Charleroi-Sud, Ciney, Deinze, Dender-leeuw, Dendermonde, De Panne, Diest, Diksmuide, Dinant, Eeklo, Enghien, Essen, Eupen, Gembloux, Genk, Gent-Dampoort, Gent-St-Pieters, Geraardsbergen, Haacht, Halle, Hasselt, Heist op den Berg, Herentals, Huy, Ieper, Izegem, Jemelle, Knokke, Koksijde, Kontich, Kortemark, Kortrijk, Kwatrecht, Leuze, Libramont Liège-Guillemins, Landegem, Landen, La Louvière-Sud, Leuven, Lichtervelde, Lier, Lobbes, Lokeren, Louvain-la-Neuve-Université, Marbehan, Mariembourg, Marloie, Mechelen, Menen, Mol, Mons, Mouscron, Namur, Neerpelt, Nivelles, Oostende, Ottignies, Oudenaarde, Poperinge, Puurs, Rivage, Roeselare, Ronse, Saint-Ghislain, Sint-Niklaas, Sint-Truiden, Spa, Tamines, Tielt, Tienen, Tongeren, Torhout, Tournai, Turnhout, Verviers-Central, Veurne, Vielsalm, Virton, Walcourt, Waremme, Welkenraedt, Wetteren en Zottegem.
Vanaf 1 november 2008 werd de dienstverlening in deze stations uitgebreid, van de eerste tot de laatste trein en dit zeven dagen op zeven, mits de aanvragen minstens vierentwintig uur op voorhand worden gedaan bij en bevestigd worden door het Callcenter. De aanvragen kunnen gebeuren via het internet of per telefoon op het nummer 02/528 28 28.