Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-202

van Margriet Hermans (Open Vld) d.d. 24 januari 2008

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven

NMBS - Dubbeldekse treinen - Geluidsoverlast

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
spoorwegstation
lawaai
voertuig op rails
bescherming tegen geluidshinder

Chronologie

24/1/2008Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 28/2/2008)
22/2/2008Antwoord

Herkwalificatie van : vraag om uitleg 4-37

Vraag nr. 4-202 d.d. 24 januari 2008 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Graag zou ik de aangelegenheid aankaarten die op het eerste zicht eerder onschuldig is, doch voor de vele getroffen mensen echt zeer slopend. In Turnhout houden warmdraaiende dubbeldekse treinen de buurtbewoners van het station uit hun slaap en dit reeds in de zeer vroege uurtjes.

Ondanks eerder protest via schrijven van buurtwerken aan de NMBS, worden ze nog steeds wakker gemaakt door opstartende en warmdraaiende dubbeldekse treinen.

De problemen beginnen doorgaans rond 4 uur ’s nachts. Vooraleer de treinen echt gaan rijden laten de bestuurders de stellen warm draaien. Deze treinen bollen dan vlak na de start van de motoren tergend langzaam richting station. Dat gebeurt te dicht bij de huizen. Het geronk van de motoren houdt vele gezinnen urenlang wakker. Het gaat om een dichtbevolkte woonwijk en dit aan beide kanten van het station van Turnhout.

De hele buurt lijdt erg onder deze lawaaihinder. Ik ben mij ervan bewust dat het warmdraaien van de treinen in koude periodes technisch noodzakelijk is net zoals er trouwens in periode van hitte wordt geventileerd.

Vreemd genoeg is er echter een eenvoudige oplossing, doch hieraan wordt amper aandacht geschonken door de beleidsmakers.

Waarom laat men de treinen niet verder naar achter in het rangeerstation, en dus verder verwijderd van de huizen, warm draaien?

Naar verluidt gebeurd dit heel uitzonderlijk, maar toch bollen de treinen al vlak na de start van de motoren langzaam richting station.

Ik had dan ook graag de volgende vragen gesteld aan de geachte minister:

1) Kan de geachte minister aangeven of zij bereid is in overleg met de NMBS de eenvoudige oplossing te bepleiten om de treinen te laten warmdraaien in het rangeerstation en deze pas te laten aanrijden richting het station van Turnhout op het uur van vertrek van de treinen? Zo ja, tegen wanneer zou deze oplossing in voege treden? Zo neen, waarom niet en kan zij toelichten waarom deze oplossing niet haalbaar is en dan aangeven welke oplossing wel haalbaar is?

2) Heeft zij weet van andere plaatsen in ons land waar de buurt problemen heeft met het lawaai van de treinstellen die warmdraaien of is het probleem enkel beperkt tot Turnhout? Kan dit zo nodig uitvoerig worden toegelicht?

Antwoord ontvangen op 22 februari 2008 :

1. De klaarmaking van de lokomotieven gebeurt reeds — zoals vroeger het geval — in een bundel zo ver mogelijk van het station teneinde de lawaaihinder te beperken. Ook beperken de treinbestuurders het ventileren van de motoren — hetgeen de oorzaak is van het lawaai — tot een strikt minimum. Het aan perron brengen gebeurt pas na 6 uur.

Om de regelmaat en het comfort van trein 3428 te verhogen werd de klaarmaking van de lokomotieven vervroegd (betere garantie op fiabiliteit) en werd de samenstelling verhoogd met drie rijtuigen, hetgeen maakt dat de lokomotieven 75 meter dichter bij het station en de woonhuizen staan.

De NMBS zal met het station van Turnhout bekijken welke alternatieven er zijn om de lawaaihinder tot een strikt minimum te beperken.

2. De NMBS heeft geen kennis van klachten met betrekking tot het ochtendlijk voorbereiden van reizigerstreinstellen op andere plaatsen.