Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-1967

van Anke Van dermeersch (Vlaams Belang) d.d. 10 november 2008

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven

Opleidingsinstituut van de Federale Overheid (OFO) - Tests - Mededeling van de resultaten - Tijdspanne

SELOR
beroepsopleiding
controle van de kennis
doorgeven van informatie

Chronologie

10/11/2008Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 11/12/2008)
16/12/2008Antwoord

Vraag nr. 4-1967 d.d. 10 november 2008 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

In antwoord op mijn schriftelijke vraag nr. 4-1554 bevestigt de geachte minister dat er ernstige vertragingen zijn opgelopen bij het meedelen van de resultaten van tests afgenomen door het Opleidingsinstituut van de Federale Overheid (OFO). Zij deelt eveneens mee dat zij de tijdspanne tussen de afname van het examen en de mededeling van de resultaten wil beperken tot maximum drie maanden. Dat is natuurlijk al een heel stuk beter dan de huidige termijnen, maar onzes inziens nog altijd vrij lang. Uit de lijst die zij meedeelde blijkt overigens dat het in bepaalde gevallen wel degelijk mogelijk is om deze termijn tot anderhalve maand te beperken.

Heeft zij de ambitie deze termijn nog verder in te korten en welke maatregelen neemt zij daar desgevallend voor ?

Antwoord ontvangen op 16 december 2008 :

Ik deel het geachte lid mee dat bij het bepalen van de termijn van drie maanden tussen de afname van de test en de mededeling van de resultaten, rekening dient te worden gehouden met het feit dat het corrigeren van de testen en het meedelen van de resultaten verschillende stappen inhouden, die elk de nodige tijd vragen.

Bij meerkeuze-testen:

- het kopiëren van de optisch leesbare formulieren;

- het inlezen van de optische formulieren na de programmering van de correctie-instellingen;

- het corrigeren bij foutief inlezen: het opsporen van fouten (bijvoorbeeld slecht aangekruiste antwoorden) en ze eventueel verbeteren;

- het berekenen van de statistische indicatoren voor analyse van de resultaten;

- een eerste docimologische analyse van deze indicatoren;

- het samenbrengen van eventuele klachten rond de opleiding of test, en opmerkingen op het proces-verbaal van de testsessie;

- het bespreken van deze resultaten met de verschillende opleiders om na te gaan of er reële problemen in de test zitten;

- op basis van deze analyse, wordt eventueel een verbetervoorstel voor het management opgemaakt;

- het valideren van de resultaten en/of verbetervoorstellen door het management;

- het aanmaken van een fiche voor het importeren van de resultaten;

- het controleren van de juistheid van de gegevens op basis van de individuele testdossiers bij het importeren;

- het importeren van de testresultaten en het controleren van de juistheid van de gegevens nadien;

- het uitprinten en versturen van de rapporten per organisatie voor de verschillende personeelsdiensten;

- het uitprinten en versturen van de individuele resultaten.

Bij andere testvormen :

- het kopiëren van de testbladen;

- het manueel corrigeren van de individuele kopieën (indien de aantallen dit toelaten, wordt eerst een proefverbetering van een beperkt aantal kopieën gemaakt om na te gaan of het correctierooster werkt en of het op een identieke manier gehanteerd wordt door de verschillende correctoren);

- het berekenen van de statistische indicatoren voor analyse van de resultaten, vraag per vraag;

- een eerste docimologische analyse van deze indicatoren;

- het samenbrengen van eventuele klachten rond de opleiding of test, en opmerkingen op het proces-verbaal van de testsessie;

- het bespreken van deze resultaten met de verschillende opleiders om na te gaan of er reële problemen in de test zitten;

- op basis van deze analyse, wordt eventueel een verbetervoorstel voor het management opgemaakt;

- de exemplaren met een score tussen 55 en 60 een tweede maal laten corrigeren;

- het valideren van de resultaten en/of verbetervoorstellen door het management;

- het aanmaken van een fiche voor het importeren van de resultaten;

- het controleren van de juistheid van de gegevens op basis van de individuele testdossiers bij het importeren;

- het importeren van de testresultaten en het controleren van de juistheid van de gegevens nadien;

- het uitprinten en versturen van de rapporten per organisatie voor de verschillende personeelsdiensten;

- het uitprinten en versturen van de individuele resultaten.

De maximum tijdsduur van drie maanden tussen de test en de mededeling van de resultaten, is een realistische inschatting, vooral indien rekening wordt gehouden met het feit dat sommige opleidingen grote deelnemers-aantallen tellen en dat verschillende actoren in het proces moeten tussenkomen en hun agenda’s op elkaar afstemmen.