NMBS - Dienstverlening - Reizigers met beperkte mobiliteit - Tevredenheid
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
vervoer per spoor
faciliteiten voor gehandicapten
onderzoek naar de consumptie
lichamelijk gehandicapte
16/10/2008 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 20/11/2008) |
5/1/2009 | Dossier gesloten |
Heringediend als : schriftelijke vraag 4-2436
Het Jaarverslag 2007 van de NMBS leert dat de treinreiziger het aangeboden spoordiensten beoordeelt met een score van 7,23 op 10. Dat is een lichte daling ten opzichte van 2006. Deze score geeft uiteraard alleen de mening weer van wat ik de "gemiddelde klant" zou willen noemen. De score duidt aan dat aan de wensen van die gemiddelde klant redelijk wordt voldaan.
Vraag is echter of ook klanten met bijzondere noden, in concreto denk ik aan mensen met een beperkte mobiliteit, van mening zijn dat er behoorlijk aan hun verwachtingen voldaan wordt. De NMBS vindt de toegankelijkheid van haar dienstverlening voor personen met een beperkte mobiliteit weliswaar belangrijk, zo meen ik toch op te maken uit het antwoord op één van mijn vorige schriftelijke vragen (nr. 4-1026), maar toch bevat het Jaarverslag geen informatie inzake bijvoorbeeld de tevredenheid van deze groep.
Vandaar had ik graag een antwoord op onderstaande vragen ontvangen :
Heeft de NMBS in het verdere of recente verleden al eens een enquête opgezet die peilt naar de tevredenheid van mensen met een beperkte mobiliteit ? Zo ja, is het mogelijk om me de resultaten hiervan te bezorgen ?
Acht de geachte minister het opportuun om vandaag het initiatief tot zulke enquête te nemen, bij voorkeur uitgevoerd door een onafhankelijke instantie ? Zo ja, kan zij haar visie ter zake en een timing geven ? Zo neen, waarom niet ?