Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-1549

van Patrik Vankrunkelsven (Open Vld) d.d. 5 september 2008

aan de minister van Landsverdediging

Luchtmacht - Kleine Brogel - Geluidshinder - Maatregelen

luchtmacht
militaire luchtvloot
militaire basis
lawaai
akoestische vervuiling

Chronologie

5/9/2008Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 9/10/2008)
9/10/2008Antwoord

Vraag nr. 4-1549 d.d. 5 september 2008 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Op 22 mei 2001 stelde ik aan uw voorganger de schriftelijke vraag nr. 2-1303 (Vragen en Antwoorden nr. 2-38, blz. 1543) over de lawaaihinder op en rond de militaire luchthaven van Kleine Brogel.

In zijn antwoord stelde de toenmalige minister dat de luchtmacht zelf reeds belangrijke maatregelen getroffen heeft om de geluidshinder te beperken:

“De vliegtuigen mogen niet lager vliegen dan 1 000 voet boven de grond behalve bij het opstijgen en landen, voor het trainen van specifieke manœuvres en in de laagvliegzone boven de Ardennen.

Nachtvluchten zijn beperkt tot twee per week, zijn verboden na 24 uur en worden onderbroken van 1 juni tot 31 augustus.

Het gebruik van de naverbrander is slechts onder enkele welbepaalde omstandigheden toegelaten.

Repetitieve vluchten boven dezelfde locatie en het gebruik van standaardroutes wordt vermeden tenzij essentieel voor de training.”

Toch klagen omwonenden uit de omliggende gemeenten nog steeds over geluidshinder en getuigen dat de zogenaamde zelfgenomen maatregelen door de luchtmacht met de voeten worden getreden. Zij bevestigen dat bij elke start de naverbrander gebruikt worden en dat de vliegtuigen zo laag overvliegen dat je de piloot kan zien zitten.

Graag had ik een antwoord gekregen op volgende vragen:

Zijn de piloten op de hoogte van deze door de luchtmacht genomen maatregelen?

Kan de geachte minister bevestigen dat piloten bij het opstijgen geen gebruik maken van naverbrander?

Zijn er controlemechanismen die een overtreding van deze maatregelen kunnen melden?

Indien er controle over wordt uitgevoerd, kan hij mij dan vertellen hoeveel overtredingen er op deze maatregelen werden vastgesteld de voorbije jaren?

Is er een sanctie voor piloten die zich niet houden aan deze maatregelen? Zo ja, hoeveel sancties werden er de voorbije jaren toebedeeld?

Antwoord ontvangen op 9 oktober 2008 :

Het geachte lid gelieve hierna het antwoord te willen vinden op de door hem gestelde vragen.

1. De piloten hebben een diepgaande kennis van de richtlijnen, onder andere over het gebruik van de naverbranding en de regels voor vluchten op lage hoogte. De werkelijke kennis wordt op jaarbasis door middel van tests en verplichte briefings gecontroleerd.

2. Het gebruik van de naverbranding is toegestaan onder bepaalde voorwaarden:

3. Er zijn controlestelsels betreffende de naleving van de vluchtregels. In alle gevallen, zal een onderzoek geopend worden na een klacht ingediend door een burger of bij de vaststelling van een overtreding van de vigerende luchtvaartreglementen.

4. Er is geen overtreding van de regels gekend, die het gebruik betreffen van de naverbranding noch van de regels voor vluchten op lage hoogte.

5. De sancties die voorzien zijn na onderzoek zijn van disciplinaire (vliegverbod) of statutaire aard. Zij worden gegeven door de militaire hiërarchie in overeenstemming met de geldende reglementering binnen Defensie.