Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-1307

van Nele Jansegers (Vlaams Belang) d.d. 24 juli 2008

aan de vice-eersteminister en minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid

Ziekenhuizen - Financiering - Stand van zaken

ziekenhuis
financiering
Waals Gewest
Vlaams Gewest
Hoofdstedelijk Gewest Brussels
bouwnijverheid
medisch en chirurgisch materiaal

Chronologie

24/7/2008Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 29/8/2008)
8/9/2008Antwoord

Vraag nr. 4-1307 d.d. 24 juli 2008 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Op een vraag van mevrouw Helga Stevens in het Vlaams Parlement op 25 juni 2008 betreffende de stand van zaken in het dossier van de investeringen in de Waalse en Vlaamse ziekenhuis-infrastructuur, antwoordde Vlaams minister Vanackere dat, volgens informatie van de federale overheid, het Waalse Gewest de fiches die moeten worden ingediend in het kader van het protocol en die moeten toelaten om jaar na jaar de bedragen vrij te maken vanuit de federale overheid, nog niet had ingediend. Het was de bedoeling om dat tegen het eind van de maand te doen, om dan op dat ogenblik te kunnen toetsen of de verklaring van voormalig minister de heer Donfut kon worden gestoeld op basis van een juiste analyse van de gegevens, in het licht van het bestaande protocol van 2006.

- Heeft het Waalse Gewest deze fiches ondertussen ingediend?

- Welke informatie bevatten deze fiches en wat is het programma dat de Waalse regering op basis daarvan wil realiseren?

- Wordt hiervoor een beroep gedaan op de 60/40 of op de 90/10-regeling en indien op beide een beroep wordt gedaan, wat is de verhouding tussen beide regelingen?

- Werd op basis van deze fiches reeds een toezegging van middelen gedaan door de federale overheid? Past deze volledig binnen het programma van de zogenaamde bouwkalender?

- Bevestigt de geachte minister dat er enkel federaal geld zal vloeien vanuit de fondsen die in het protocolakkoord werden vastgelegd en dat er geen geld via eventuele andere kanalen naar het Waalse ziekenhuisprogramma zal vloeien?

- Waarborgt zij dat er voor de periode 2006-2015 geen bijkomende middelen zullen worden uitgetrokken, gelet op de evaluatie van het protocolakkoord na vijf jaar, zoals dat in dit akkoord voorzien is?

- Hoe moeten wij de passage uit het protocol begrijpen dat stelt dat de Franse gemeenschap zich ten voorlopige titel zal verzekeren een bedrag te ontvangen, in overeenstemming met zijn aantal erkende bedden en de huidige bepalingen betreffende oppervlakten en bouwplafonds? Wat is er daarvan eventueel al geconcretiseerd? Worden de eventueel reeds uitgekeerde bedragen aan de Franse gemeenschap in dit verband verrekend in het bedrag waarop deze recht heeft overeenkomstig het protocolakkoord?

- Kan zij overigens bevestigen dat er tegemoet gekomen werd aan de kritiek die de Raad van State heeft geuit naar aanleiding van het ontwerp van koninklijk besluit van 1 maart 2007, met name dat het protocolakkoord de instemming van de betrokken wetgevende vergaderingen moet krijgen om rechtsgeldig te kunnen zijn?

Antwoord ontvangen op 8 september 2008 :

Tot op heden heeft het Waalse Gewest de fiches nog niet overgemaakt.

De fiches moeten de volgende informatie bevatten :

— subsidiërende regionale overheid;

— instelling;

— omschrijving van investeringsproject;

— voorziene datum ingebruikname van het project;

— totale kost subsidieerbaar project;

— budgettaire massa van de toelagen, verstrekt door de betrokkene overheidsentiteit;

— voorgesteld percentage subsidies in het BFM;

— motivatie van het prioritair karakter in geval van 90 %;

— voorziene afschrijvingspercentage;

— voorgesteld totaal bedrag ten laste van de federale bouwkalender;

— voorgesteld jaarlijks bedrag ten laste van de federale bouwkalender in afschrijvingen;

— jaarlijks bedrag in lasten.

Ik kan bijgevolg nog geen nauwkeurig antwoord geven op alle vragen, maar ik zou op volgende elementen willen wijzen :

Het systeem van de bouwkalender bestaat sinds meer dan twintig jaar en hij werd altijd geëerbiedigd.

Het bedrag van 7 580 000 euro (index 1 januari 2006) voor het Rijk is dus onderverdeeld in :

- Vlaamse Gemeenschap : 4 351 678 — 57,41 %;

- Franse Gemeenschap : 2 380 120 — 31,40 %;

- GGC : 649 606 — 8,57 %;

- FGC : 58 366 — 0,77 %;

- Duitstalige Gemeenschap : 81 864 — 1,08 %.

Dit bedrag van 7 580 000 euro is dus het maximale bedrag dat in het federale budget van de ziekenhuizen kan worden ingebracht en de gemeenschappen en gewesten mogen hun toebedeelde budget niet overschrijden. Het Waalse Gewest heeft haar investeringen tot 2015 geprogrammeerd overeenkomstig de vastgestelde termijn van de bouwkalender en binnen de limieten van haar enveloppe. Als gevolg hiervan is de federale tussenkomst niet hoger voor Wallonië en deze mag het toegekende bedrag niet overschrijden.

In dit kader zal er geen enkele andere financieringsbron zijn dan die van de bouwkalender.

Immers teneinde de handhaving van een kwaliteitsvolle ziekenhuisinfrastructuur te garanderen, neemt de federale overheid, overeenkomstig de beschikkingen die in het koninklijk besluit van 25 april 2002, voorheen ministerieel besluit van 2 augustus 1986, worden beschreven, de ziekenhuisinvesteringen inzake gebouwen, van medisch en niet-medisch materieel, voor zijn rekening, door de afschrijvingen en desbetreffende financiële lasten te financieren, en dit via het budget van financiële middelen van de ziekenhuizen.

Dat betekent dat overeenkomstig de vigerende wetgeving, het budget van financiële middelen van de ziekenhuizen, bepaalde werkzaamheden aan 100 % en buiten de bouwkalender opneemt, of zij nu in de Vlaamse Gemeenschap, in het Waalse- of het Brussels-Hoofdstedelijk Gewest of in de Duitstalige Gemeenschap gelegen zijn.

De regels betreffende de vaststelling van de investeringen die subsidieerbaar kunnen zijn, worden bepaald in het ministeriële besluit van 11 mei 2007 tot vaststelling van de maximumkostprijs die in aanmerking kan worden genomen voor de betoelaging van nieuwbouwwerken, uitbreidingswerken en herconditioneringswerken van een ziekenhuis of een dienst.

De huidige kalender wordt dus voor een periode van tien jaar bepaald, met een federaal bedrag dat over de verschillende gemeenschappen en gewesten wordt verdeeld.

Het Protocol betreffende deze kalender is op 19 juni 2006 goedgekeurd, haar inhoud werd onder vorm van de reglementaire teksten vertaald.

Ik kan echter slechts mijn opvolgers verbinden door te verzekeren dat de bedragen die werden bepaald niet zullen herzien worden : een beslissing binnen de Interministeriële Conferentie in de komende jaren zou deze bedragen kunnen aanpassen.

Het is trouwens in deze zin dat men de tekst betreffende de Franse Gemeenschap moet begrijpen.

De verdeling van het bedrag van de kalender en de desbetreffende regels worden binnen een specifieke werkgroep van de Interministeriële Conferentie van de gezondheidszorg besproken, die, zoals ik u niet hoef uit te leggen, alle bevoegde ministers op dit gebied verenigt.

Een protocol wordt vervolgens afgesloten, en hoewel het waar is dat het protocol niet als samenwerkingsovereenkomst ter goedkeuring aan de bevoegde instanties van de gemeenschappen en gewesten werd voorgelegd, is de reden hiervoor eenvoudig : het gaat om een strikt federale bevoegdheid; de beschikkingen van het protocol worden in wettelijke en reglementaire teksten in de federale wetgeving vertaald.