Asielzoekers - Gezondheidszorg - Uitgaven
politiek asiel
buitenlandse staatsburger
Federaal Agentschap voor de opvang van asielzoekers
gezondheidsverzorging
officiële statistiek
geografische spreiding
asielzoeker
kosten voor gezondheidszorg
11/7/2008 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 18/8/2008) |
20/8/2008 | Antwoord |
Uit cijfers van het Nationaal Instituut Statistiek (NIS) en het Rijksregister blijkt dat er sinds 2005 een spectaculaire daling is in het aantal asielzoekers. Net zoals wij kampen asielzoekers soms met gezondheidsproblemen. Vanuit humanitair oogpunt is het niet meer dan normaal dat wij de nodige zorg aanbieden. Deze medische zorg moet de gezondheid van de asielzoeker aanzienlijk verbeteren, daarvoor moet die medische zorg kwalitatief in orde zijn. Die zorg en dus ook kwaliteit moet voor elke asielzoeker gelijk zijn.
Binnen dit kader had ik van de geachte minister graag een antwoord gekregen op volgende vragen :
1. Hoeveel asielcentra zijn er in België ? En opgesplitst per gewest ?
2. Zijn er richtlijnen over wat, hoe en hoeveel gezondheidszorg er verschaft wordt aan asielzoekers in alle asielcentra ? Wat kan er en wat kan niet, wat is prioritair en wat niet (ik denk aan puur esthetische zaken) ? Of is dit een individuele beslissing van de verschillende artsen in de verschillende centra ?
3. Wat zijn de totale jaarlijkse uitgaven voor geneeskundige kosten in asielcentra, en dit voor de jaren 2000 tot en met 2007 ?
4. Wat zijn de jaarlijkse uitgaven voor geneeskundige kosten in asielcentra voor de jaren 2000 tot en met 2007, opgesplitst per gewest ?
5. Wat zijn de jaarlijkse uitgaven voor geneeskundige kosten in asielcentra voor de jaren 2000 tot en met 2007, opgesplitst per asielcentrum ?
6. Wat is de uitgave in België per asielzoeker, en dit voor de jaren 2000 tot en met 2007 ?
7. Wat is de uitgave per asielzoeker voor de jaren 2000 tot en met 2007, opgesplitst per gewest ?
8. Wat is de uitgave per asielzoeker voor de jaren 2000 tot en met 2007, opgesplitst per asielcentrum ?
9. Wat is de visie van de geachte minister in deze materie ?
Ik heb de eer het geachte lid de volgende inlichtingen betreffende de gestelde vragen te verschaffen.
1. Op 31 december 2007 had het gehele opvangnetwerk een totale capaciteit van 16 323 plaatsen.
In de loop van 2007 heeft Fedasil, in overleg met zijn partners, de opvangplaatsen verdeeld in « collectieve » opvangstructuren en in « individuele » opvangstructuren. De bedoeling daarvan is te beantwoorden aan het nieuwe opvangmodel in stappen, voorzien door de opvangwet.
Er zijn drieënveertig collectieve opvangcentra, beheerd door verschillende operatoren :
Brussel : vijf centra:
federale centra : Klein Kasteeltje, transitcentrum Sint-Pieters-Woluwe, één observatie- en oriëntatiecentrum voor de niet-begeleide buitenlandse minderjarigen (Neder-over-Heembeek);
Rode-Kruis : De Foyer, Foyer Selah;
Vlaanderen : achttien centra:
federale centra (zes) : Arendonk, Broechem, Ekeren, Kapellen, Sint-Truiden, één observatie- en oriëntatiecentra voor de niet-begeleide buitenlandse minderjarigen (Steenokkerzeel);
Rode Kruis Vlaanderen (elf) : Alsemberg, Brugge, Deinze, Eeklo, Lanaken, Linkeroever, Lint, Menen, Overpelt, Sint-Niklaas, Wingene;
stedelijk opvanginitiatief Stad Gent
Wallonië : twintig centra:
federale centra (negen) : Bovigny, Charleroi, Florennes, Jodoigne, Morlanwelz, Pondrôme, Rixensart, Sugny, Virton;
Croix-Rouge (tien) : Aywaille (Nonceveux), Fraipont, Hastière, Hotton, Manderfeld, Manhay, Natoye, Oignies-en-Thiérache, Rendeux, Yvoir;
Socialistische mutualiteiten : Erezée (een).
De opvangplaatsen tussen de verschillende partners worden als volgt verdeeld :
De federale centra
Fedasil beheert rechtstreeks achttien opvangcentra. De opvangplaatsen die worden georganiseerd in de « traditionele » federale opvangcentra (dus niet inbegrepen : het transitcentrum en de twee OOC's) vertegenwoordigen 23 % van de totale capaciteit van het netwerk, namelijk 3 719 plaatsen. Voor een kaart zie http://www.fedasil.be/nl/home/list
De centra van het Rode Kruis
Het Belgische Rode Kruis (Rode Kruis Vlaanderen en Croix-Rouge Communauté francophone) bezit drieëntwintig opvangcentra die 22,5 % vertegenwoordigen van de totale capaciteit van het opvangnetwerk, namelijk 3 553 plaatsen.
De Socialistische Mutualiteiten
De Socialistische Mutualiteiten beschikken over een opvangstructuur van zevenenveertig plaatsen in Erezée (provincie Luxemburg). Het centrum Belle Vue richt zich voornamelijk tot gezinnen.
Daarnaast zijn er individuele opvangplaatsen, die op de volgende manier worden georganiseerd :
De lokale opvanginitiatieven (LOI's)
Op basis van een overeenkomst met Fedasil vangen een groot aantal gemeenten (meer dan drie vierde van de gemeenten in België) asielzoekers op. De OCMW's van die gemeenten organiseren daarvoor een lokaal opvanginitiatief (LOI) en bieden gemiddeld zestien opvangplaatsen (in de praktijk tussen een en honderd negenendertig plaatsen). Het betreft één of meerdere gemeubelde privéwoningen die zodanig zijn uitgerust dat de asielzoeker kan voorzien in zijn dagelijkse elementaire behoeften. De LOI's omvatten 7 405 effectieve opvangplaatsen, dat is 45 % van de totale capaciteit van het opvangnetwerk.
De NGO-partners
NGO's bieden eveneens opvang aan in privéwoningen. Zij kiezen zelf de woningen, betalen de huur en verlenen hulp aan asielzoekers zodat die in hun dagelijkse noden kunnen voorzien. CIRÉ (Coordination et initiatives pour réfugiés et étrangers) en Vluchtelingenwerk Vlaanderen zijn de twee NGO's die opvang voor asielzoekers aanbieden. Deze twee NGO's organiseren samen 1 350 opvangplaatsen, dat is 8,6 % van de totale effectieve opvangcapaciteit in ons land. Die plaatsen worden verspreid over ongeveer 314 woningen, die gemiddeld 4,3 plaatsen bieden (http://www.vluchtelingenwerk.be/thema/opvangplaatsen.php).
De opvangcapaciteit « per fase » is de volgende :
collectieve opvangstructuren (1e fase) : 7 150 plaatsen (46 % van de totale capaciteit);
individuele opvangstructuren (2e fase) : 8 459 plaatsen (54 % van de totale capaciteit).
2. De opvangwet erkent het recht van elke begunstigde van de opvang op medische en psychologische begeleiding die hij/zij nodig heeft om een menswaardig leven te leiden en garandeert ook een gelijke behandeling tussen de verschillende categorieën van begunstigden van de opvang. Dit basisrecht op een menswaardig leven vloeit voort uit de OCMW-wet. Deze wet preciseert dat de hulp zowel curatief als preventief kan zijn, en van materiële, sociale, geneeskundige en psychologische aard.
Er dient in dit kader te worden gewezen op het feit dat de medische uitgaven door Fedasil niet enkel asielzoekers in centra betreffen. De opvangwet voorziet eveneens materiële opvang en dus medische begeleiding aan een aantal andere categorieën vreemdelingen, zoals onder meer niet-begeleide buitenlandse minderjarigen (al dan niet asielzoekers), uitgeprocedeerde vreemdelingen van wie de materiële hulp werd verlengd en aan minderjarigen met ouders zonder wettig verblijfsstatuut in België en van wie een OCMW heeft aangetoond dat ze hulpbehoevend zijn. Daarnaast garandeert de opvangwet eveneens medische zorg aan asielzoekers die geen beroep wensen te doen op materiële opvang.
Het is belangrijk om de medische begeleiding te onderscheiden van de « dringende medische hulp », die door de OCMW's wordt verstrekt aan personen die zonder wettig verblijfstatuut in België verblijven. Het criterium dringendheid, van toepassing op de « dringende medische hulp », speelt in de medische begeleiding van begunstigden van de opvang geen rol. Wel wordt er gepeild naar het noodzakelijke karakter van de medische begeleiding om een menswaardig leven te leiden.
Voor de opvangwet werd de toegang tot medische zorgen nergens duidelijk omschreven. De opvangwet heeft in haar artikels 23 tot en met 29 getracht een omschrijving te geven van de medische begeleiding waarop de begunstigden van de opvang recht hebben. Als basis werd daarvoor de RIZIV nomenclatuur genomen (1) . De begunstigden van de opvang hebben recht op de medische zorgen die opgenomen zijn in deze nomenclatuur, alsook op bepaalde medische zorgen die er niet in zijn opgenomen, maar die tot het dagelijks leven behoren. Andere zorgen die wel in de nomenclatuur voorkomen, worden echter niet verzekerd, omdat ze beschouwd worden als manifest niet noodzakelijk om een leven te leiden dat beantwoordt aan de menselijke waardigheid. De wet voorziet dat de inhoud van de medische begeleiding verder gepreciseerd moet worden bij een in Ministerraad overlegd koninklijk besluit.
Dit koninklijk besluit « medische zorgen » (2) introduceert de zogeheten « plus- en minlijsten », waarbij de « pluslijst » (3) die zorgen opsomt die niet in de RIZIV nomenclatuur zijn opgenomen, maar die wel verzekerd worden omdat ze behoren tot het dagelijks leven. Op deze lijst staan onder meer de pijnstillers. De « minlijst » (4) bevat die zorgen die wel in de RIZIV nomenclatuur zijn opgenomen, maar niet worden verzekerd omdat ze manifest niet noodzakelijk zijn. Zo worden onder andere de esthetische chirurgie niet verzekerd, en ook vruchtbaarheidsbehandelingen niet. Het koninklijk besluit biedt eveneens de mogelijkheid aan de directeur-generaal van Fedasil om, op voorstel van een arts, in uitzonderlijke omstandigheden en in het belang van de patiënt, medische zorgen toe te kennen die niet in de RIZIV nomenclatuur voorkomen, en evenmin op de « pluslijst » staan.
De begunstigde van de opvang heeft het recht om beroep aan te tekenen tegen een beslissing van de arts om een bepaalde medische verzorging niet te verstrekken omdat ze als niet noodzakelijk wordt beschouwd om een menswaardig leven te leiden.
Fedasil en de partners kunnen conventies afsluiten met gezondheidsinstellingen om de voorwaarden vast te leggen voor de terugbetaling van medische, farmaceutische en andere kosten (5) . Deze conventies hebben als doel om de terugbetaling van medische kosten te harmoniseren en objectieve voorwaarden vast te leggen voor de terugbetaling. In de praktijk wordt reeds gewerkt met dergelijke conventies, zoals bijvoorbeeld de conventies met de rusthuizen.
3. Medische kosten in de centra van 2002 tot 2007
|
|
Jaar |
Totaal |
2003 |
13 347 097 |
2004 |
15 675 563 |
2005 |
15 427 610 |
2006 |
16 777 864 |
2007 |
17 079 166 |
Totaal |
85 595 181 |
Het agentschap beschikt niet over de gegevens tussen 2000 en 2002, gezien het budget rechtstreeks werd beheerd door het ministerie van Maatschappelijke Integratie.
4. Uitgaven voor geneeskundige kosten in asielcentra voor de jaren 2002 tot en met 2007
|
||||
Jaar |
Brussel |
Vlaanderen |
Wallonië |
Totaal |
2003 |
1 933 511 |
5 493 764 |
5 919 822 |
13 347 097 |
2004 |
2 311 695 |
6 090 528 |
7 273 340 |
15 675 563 |
2005 |
2 554 006 |
5 668 736 |
7 204 868 |
15 427 610 |
2006 |
2 643 345 |
6 336 731 |
7 797 789 |
16 777 864 |
2007 |
4 428 969 |
5 384 851 |
7 265 346 |
17 079 166 |
De NGO-partners Vluchtelingenwerk Vlaanderen (VwV) en CIRÉ werken samen met verschillende andere organisaties over het hele land. De structuren van VwV zijn vooral gevestigd in Vlaanderen (56 %) en in Brussel (44 %). Wat CIRÉ betreft, deze zijn verdeeld tussen Wallonië (65 %), Brussel (21 %) en Vlaanderen (14 %). De kosten die voor deze twee NGO worden ingebracht zijn worden dus op deze verdeling berekend voor elk jaar.
5. Jaarlijkse uitgaven voor geneeskundige kosten in asielcentra voor de jaren 2003 tot en met 2007.
|
||||||
Centrum |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
Totaal |
Arendonk |
210 157 |
321 274 |
229 311 |
339 282 |
255 056 |
1 355 081 |
Arlon |
103 692 |
182 288 |
250 846 |
333 290 |
30 433 |
900 548 |
Belgische Rode Kruis |
2 622 562 |
2 576 651 |
2 412 138 |
2 472 548 |
2 542 534 |
12 626 433 |
Belle Vue Erezée Accueil |
110 582 |
66 088 |
75 965 |
129 140 |
168 445 |
550 220 |
Bevingen -Sint-Truiden |
461 460 |
726 293 |
661 009 |
690 654 |
626 929 |
3 166 345 |
Bovigny |
329 220 |
416 687 |
439 811 |
439 029 |
348 278 |
1 973 024 |
Broechem |
113 872 |
559 240 |
467 206 |
528 799 |
387 638 |
2 056 755 |
CIRE Accueil |
478 798 |
656 634 |
792 979 |
749 872 |
688 395 |
3 366 677 |
Croix-Rouge de Belgique |
2 694 270 |
4 047 503 |
3 065 636 |
3 427 565 |
3 719 933 |
16 954 908 |
Ekeren |
236 086 |
369 995 |
380 846 |
732 862 |
298 352 |
2 018 141 |
Florennes |
758 800 |
582 584 |
711 720 |
750 946 |
589 141 |
3 393 190 |
Houthalen |
833 |
2 475 |
|
|
|
3 309 |
Jodoigne |
184 469 |
327 560 |
590 732 |
389 041 |
417 954 |
1 909 756 |
Jumet — Charleroi |
588 412 |
294 423 |
418 247 |
452 681 |
300 737 |
2 054 501 |
Kapellen |
698 705 |
790 910 |
872 404 |
839 527 |
594 435 |
3 795 980 |
Morlanwelz |
744 992 |
273 919 |
74 360 |
43 106 |
2 134 254 |
3 270 631 |
Noh |
452 886 |
552 544 |
503 060 |
479 625 |
478 413 |
2 466 527 |
Petit château |
0 |
6 803 |
105 600 |
104 937 |
102 364 |
319 704 |
Pondrome |
1 305 248 |
1 466 276 |
1 784 961 |
1 842 028 |
1 666 498 |
8 065 012 |
Rixensart |
|
1 095 |
163 578 |
201 872 |
197 260 |
563 805 |
SOI GENT Accueil |
208 430 |
211 453 |
220 881 |
428 861 |
292 688 |
1 362 314 |
Steenokkerzeel |
|
338 |
11 915 |
32 542 |
63 292 |
108 087 |
Sugny |
|
|
39 636 |
43 762 |
48 552 |
131 949 |
TBC |
66 718 |
87 767 |
132 845 |
118 032 |
70 981 |
476 344 |
Virton |
111 125 |
76 538 |
116 109 |
160 138 |
203 627 |
667 536 |
VWVL |
666 998 |
1 012 631 |
851 637 |
985 279 |
842 301 |
4 358 846 |
Westende |
1 785 |
1 773 |
54 143 |
62 444 |
10 678 |
130 823 |
Woluwe St Pierre |
196 997 |
63 822 |
34 |
|
|
260 853 |
Wommelgem |
210 157 |
321 274 |
229 311 |
339 282 |
255 056 |
1 355 081 |
Totaal |
13 347 097 |
15 675 563 |
15 427 610 |
16 777 864 |
17 079 166 |
85 595 181 |
6. Uitgave in België per asielzoeker, en dit voor de jaren 2004 tot en met 2007
|
||||
Gemiddelde maandelijkse kost |
Jaar |
|||
|
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
Totaal |
168 |
158 |
186 |
200 |
Het Agentschap beschikt niet over de gedetailleerde statistische gegevens tussen 2000 en 2003 in verband met de bezetting van de centra om de gemiddelde maandelijkse kost te werken.
7. Uitgave per asielzoeker voor de jaren 2004 tot en met 2007, opgesplitst per gewest
|
||||
Gemiddelde maandelijkse kost |
||||
Regio |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
Brussel |
159 |
173 |
198 |
356 |
Vlaanderen |
157 |
142 |
173 |
153 |
Wallonië |
187 |
173 |
198 |
197 |
8. Uitgave per asielzoeker voor de jaren 2004 tot en met 2007, opgesplitst per asielcentrum
|
||||
Gemiddelde maandelijks kost |
||||
Centrum |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
Arendonk |
171 |
119 |
209 |
146 |
Arlon |
205 |
279 |
441 |
82 |
Belgische Rode Kruis |
151 |
141 |
161 |
171 |
Belle Vue Erezée Accueil |
117 |
135 |
245 |
319 |
Bevingen -Sint-Truiden |
151 |
129 |
144 |
140 |
Bovigny |
198 |
181 |
209 |
209 |
Broechem |
182 |
138 |
184 |
135 |
CIRE TOTAL |
105 |
116 |
106 |
98 |
Croix-Rouge de Belgique |
216 |
159 |
189 |
212 |
Ekeren |
335 |
338 |
650 |
293 |
Florennes |
154 |
187 |
209 |
203 |
Jodoigne |
174 |
306 |
204 |
226 |
Jumet — Charleroi |
154 |
219 |
286 |
234 |
Kapellen |
151 |
160 |
169 |
142 |
Morlanwelz |
290 |
259 |
261 |
257 |
Noh |
13 |
244 |
302 |
341 |
Petit château |
155 |
195 |
221 |
221 |
Pondrome |
3 |
141 |
183 |
175 |
Rixensart |
198 |
145 |
286 |
198 |
|
||||
Gemiddelde maandelijks kost |
||||
Centrum |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
Steenokkerzeel |
0 |
89 |
122 |
144 |
Sugny |
108 |
160 |
145 |
94 |
Virton |
87 |
122 |
183 |
242 |
VWVL — Accueil |
136 |
107 |
118 |
99 |
Woluwe St Pierre |
2 |
43 |
124 |
23 |
9. Op de meeste punten voorziet de opvangwet in de bekrachtiging van reeds bestaande praktijken betreffende medische begeleiding. Er werd evenwel door het vastleggen van een wettelijk kader gestreefd naar meer harmonie inzake medische begeleiding voor alle asielzoekers, en bij uitbreiding voor alle begunstigden van de opvang.
(1) De nomenclatuur zoals voorzien in artikel 35 van de gecoördineerde wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen van 14 juli 1994.
(2) Het koninklijk besluit van 9 april 2007 tot bepaling van de medische hulp en de medische zorgen die niet verzekerd worden aan de begunstigde van de opvang omdat zij manifest niet noodzakelijk blijken te zijn, en tot bepaling van de medische hulp en de medische zorgen die tot het dagelijkse leven behoren en verzekerd worden aan de begunstigde van de opvang (ter uitvoering van artikel 24 van de wet), bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad op 7 mei 2007, hierna het koninklijk besluit « medische zorgen ».
(3) Artikel 3 en bijlage 2 bij het koninklijk besluit.
(4) Artikel 2 en bijlage 1 van het koninklijk besluit.
(5) Dit gebeurt volgens de modaliteiten bepaald bij koninklijk besluit (artikel 26 van de wet).