Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 3-7117

van Bart Martens (SP.A-SPIRIT) d.d. 16 februari 2007

aan de minister van Mobiliteit

Pure plantenolie - Gebruik in voertuigen - Ombouwen van voertuigen - Keuring.

Chronologie

16/2/2007Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 22/3/2007)

Herkwalificatie van : vraag om uitleg 3-2118

Vraag nr. 3-7117 d.d. 16 februari 2007 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Het koninklijk besluit van 4 maart 2005 betreffende de biobrandstoffen voorziet tegen 31 december 2010 een minimaal aandeel van 5,75% voor biobrandstoffen en andere hernieuwbare brandstoffen voor België. Om die doelstelling te behalen, zullen we nog een tandje mogen bij steken, ook al werden reeds tal van initiatieven opgezet zoals de fiscale gunstmaatregelen voor biobrandstoffen.

Naast de biodiesel die met de diesel gemengd wordt, en de bio(m)ethanol gemengd met benzine, zit ook de plantenolie in de lift. Verschillende stadsbesturen (Hasselt, Antwerpen, Rumst, Sint Niklaas, en dergelijke) kiezen voor deze vorm van alternatieve brandstof voor hun wagenpark. Ook De lijn is al een aantal jaren bezig met de ombouw van bussen die op plantenolie rijden.

Toch blijkt er specifiek voor de pure plantenolie nog een probleem te zijn. In tegenstelling tot diesel die wordt bijgemengd met biodiesel en benzine die wordt bijgemengd met bio(m)ethanol, vereist het gebruik van pure plantaardige olie een ombouw van de meeste wagens en uitrusting daarvan met een tweetank systeem. In de ene tank zit diesel in de andere plantenolie. De diesel is nodig om de motor te starten, wanneer de motor warm genoeg is, kan er op plantenolie worden overgeschakeld.

Het is net met die ombouw dat er een probleem rijst. Er zijn geen duidelijke richtlijnen vanuit de FOD Mobiliteit en vervoer voor GOCA, om dergelijke omgebouwde wagens te keuren. In de praktijk komt het erop neer dat een aantal keuringsstations deze wagens telkens afkeuren, bij gebrek aan regelgeving. Andere keuringsstations keuren de omgebouwde wagens wel goed. Wanneer een wagen wordt afgekeurd, zal de motivatie voor biobrandstoffen snel achteruit gaan. Het is dus in ieders belang dat er snel duidelijke richtlijnen komen.

Mijn vragen aan de minister zijn dan ook de volgende:

1. Heeft de geachte minister weet van de praktijken waarbij omgebouwde auto's voor plantenolie systematisch worden afgekeurd?

2. Is er een specifieke procedure voor keuring als een wagen omgebouwd is voor een tweetank systeem met plantenolie als brandstof?

3. Hebben de GOCA's reeds richtlijnen ontvangen inzake die keuring? Zo ja, hoe worden deze opgevolgd? Zo neen, wanneer plant hij dergelijke richtlijnen in te voeren?