SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
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Session 2020-2021 Zitting 2020-2021
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9 novembre 2020 9 november 2020
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Question écrite n° 7-747 Schriftelijke vraag nr. 7-747

de Rik Daems (Open Vld)

van Rik Daems (Open Vld)

au vice-premier ministre et ministre des Affaires sociales et de la Santé publique

aan de vice-eersteminister en minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid
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Covid-19 - Masques durables - Certification - Centexbel - Procédure - Accélération Covid-19 - Duurzame maskers - Certificering - Centexbel - Procedure - Versnelling 
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matériel médical
homologation
maladie infectieuse
épidémie
medisch en chirurgisch materiaal
homologatie
infectieziekte
epidemie
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9/11/2020Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 10/12/2020)
20/5/2021Antwoord
9/11/2020Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 10/12/2020)
20/5/2021Antwoord
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Herindiening van : schriftelijke vraag 7-468 Herindiening van : schriftelijke vraag 7-468
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Question n° 7-747 du 9 novembre 2020 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 7-747 d.d. 9 november 2020 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Plusieurs entreprises en Wallonie et en Flandre se sont portées candidates pour approvisionner notre pays en masques buccaux dans le cadre de la lutte contre le coronavirus, mais elles se heurtent au refus de l'organisme certificateur belge Centexbel. Celui-ci n'accorde pas de certification permettant la reconnaissance de masques buccaux durables comme dispositif médical.

L'organisme certificateur Centexbel fonderait sa certification sur des normes spécifiquement adaptées aux masques jetables, à savoir les masques FFP2.

Les masques qui sont fabriqués à partir de textile technique présentent non seulement le même degré d'efficacité mais sont de surcroît réutilisables.

Vu la crise du coronavirus, il est plus que nécessaire d'adapter les normes en fonction des différentes méthodes de production des masques, y compris ceux qui sont fabriqués en textile technique et qui sont déjà fréquemment utilisés dans le secteur pharmaceutique. De plus, ces masques sont faciles à stériliser après usage, si bien qu'ils sont réutilisables plusieurs fois.

Il va sans dire que ces masques doivent répondre aux normes de sécurité strictes en termes d'efficacité de filtration et de perméabilité à l'air mais, dans le cas présent, ce sont les seuls critères qui doivent être pris en compte; exiger à tout prix le respect des normes de certification spécifiques aux masques jetables destinés au personnel soignant n'est pas opportun en l'espèce. C'est précisément pour protéger nos travailleurs de la santé que ces entreprises veulent fournir ces masques.

La présente question porte sur une compétence transversale, partagée avec les Régions. Les Régions sont compétentes pour l'économie et la politique des entreprises, notamment l'aide et le conseil aux entreprises, pour les implantations commerciales et les baux commerciaux, la politique des prix et une partie du commerce extérieur. En outre, les Régions financent plusieurs projets de Centexbel. La certification, en revanche, est une compétence fédérale.

Je souhaiterais dès lors poser les questions suivantes:

1) Quelle est votre analyse concernant les problèmes de certification rencontrés par plusieurs entreprises?

2) Combien d'entreprises ont-elles déjà introduit des demandes pour la fabrication de masques réutilisables destinés au personnel soignant, d'une part, et de masques jetables répondant aux normes des masques FFP2 et FFP3, d'autre part? Combien de demandes ont-elles été acceptées et combien ont été refusées?

3) Est-il possible d'accélérer la procédure de certification compte tenu de la crise du Covid-19? Centexbel dispose-t-il d'effectifs de personnel suffisants pour traiter les demandes rapidement? Pouvez-vous fournir des précisions?

4) Est-il possible d'assouplir la procédure de certification de dispositifs médicaux par Centexbel sans transiger, évidemment, sur le respect des normes en matière d'efficacité de filtration et de perméabilité à l'air?

5) Les masques durables qui répondent aux exigences de sécurité en matière d'efficacité de filtration et de perméabilité à l'air ne peuvent-ils pas être certifiés pour les intervenants de deuxième ligne tels que les centres de soins, les soignants à domicile et les services de police, étant donné qu'aujourd'hui, beaucoup de ces intervenants n'ont tout simplement pas de masques ou n'en n'ont pas assez?

6) Centexbel applique-t-il déjà les récentes normes harmonisées relatives aux masques (celles-ci permettent en effet une procédure plus rapide)? Si oui, depuis quand?

7) Combien de temps s'écoule-t-il en moyenne entre la demande de certification d'un dispositif médical auprès de Centexbel et l'octroi ou non de la certification? Ne faudrait-il pas accélérer le processus, tout en veillant au respect des normes sanitaires? Pouvez-vous donner des précisions?

 

Diverse ondernemingen in Wallonië en Vlaanderen stellen zich kandidaat om in ons land mondmaskers te leveren in de strijd tegen het coronavirus, maar ze vangen bot bij de Belgische certificeringsinstelling Centexbel. Die verleent geen certificering om de duurzame mondmaskers te erkennen als medisch hulpmiddel.

De certificeringsinstantie Centexbel baseert naar verluidt haar certificering op normen die op maat zijn van wegwerpmaskers, de zogenaamde FPP2 maskers.

Maskers die gebaseerd zijn op technisch textiel zijn niet alleen even efficiënt, doch ze zijn bovendien herbruikbaar.

Gezien de coronacrisis is het meer dan noodzakelijk om de normering aan te passen aan alle productiemethoden van maskers, en dus ook deze gemaakt in technisch textiel die dikwijls reeds in de farmaceutische sector wordt gebruikt. Deze maskers zijn bovendien eenvoudig te steriliseren na gebruik waardoor ze meerdere malen kunnen hergebruikt worden.

Het spreekt voor zich dat deze moeten voldoen aan de strenge veiligheidsnormen wat betreft de filtratie-efficiëntie en luchtdoorlaatbaarheid; maar in deze moet men enkel kijken naar deze criteria en niet halsstarrig vasthouden aan certificeringsnormen die op maat gemaakt zijn van wegwerpmaskers voor de gezondheidszorg. Het is net om onze gezondheidswerkers te beschermen dat deze ondernemingen deze maskers willen aanbieden.

Het betreft een transversale aangelegenheid met de Gewesten. De Gewesten staan in voor de economie en het ondernemingsbeleid zoals de steun en advies aan bedrijven, handelsvestiging en handelshuur, prijsbeleid en een deel van de buitenlandse handel. Daarnaast financieren de Gewesten diverse projecten binnen Centexbel. De certificering is dan weer een federale bevoegdheid.

Ik had dan ook volgende vragen:

1) Hoe reageert u op de certificeringsproblemen die diverse ondernemingen ondervinden?

2) Hoeveel ondernemingen hebben reeds aanvragen ingediend voor het aanmaken van herbruikbare maskers voor de gezondheidszorg enerzijds en wegwerpmaskers die voldoen aan de normen van de FPP2 en de FFP3 maskers? Hoeveel werden aanvaard en hoeveel werden geweigerd?

3) Kan de procedure van certificering worden versneld in het licht van Covid-19? Beschikt Centexbel over voldoende mensen om de aanvragen snel te verwerken? Kan u dit toelichten?

4) Kan de certificering door Centexbel van medische hulpmiddelen flexibel worden gemaakt zonder dat er vanzelfsprekend wordt ingeboet wat betreft de criteria over filtratie-efficiëntie en luchtdoorlaatbaarheid?

5) Kunnen duurzame maskers die voldoen aan de veiligheidsvereisten over filtratie-efficiëntie en luchtdoorlaatbaarheid niet worden gecertifieerd voor de tweedelijnshulp zoals de zorgcentra, de thuishulp en de politiediensten en dit gezien vele van deze diensten vandaag gewoon geen of onvoldoende maskers hebben?

6) Past Centexbel de recente geharmoniseerde standaarden wat betreft maskers reeds toe (deze laten immers een snellere procedure toe)? Zo ja, sinds wanneer?

7) Hoeveel tijd verloopt er gemiddeld tussen de aanvraag voor certificering bij Centexbel van een medisch middel en de al of niet toekenning ervan? Dient dit niet te worden versneld, met inachtneming van de gezondheidsnormen? Kan u dit toelichten?

 
Réponse reçue le 20 mai 2021 : Antwoord ontvangen op 20 mei 2021 :

1) Les masques buccaux médicaux sont soumis à la réglementation relative aux dispositifs médicaux. Il s’agit de dispositifs médicaux de classe I ne nécessitant par conséquent pas de marquage CE d’un organisme notifié pour pouvoir être mis sur le marché. Le fabricant garantit lui-même la conformité du produit à la réglementation en vigueur, ce qu’il confirme dans une déclaration de conformité. Pour établir cette déclaration, il doit entre autres (faire) tester les masques conformément à la norme EN 14683:2019 + AC:2019.

Dans ce contexte, Centexbel n’est pas un organisme de certification pour les dispositifs médicaux. Centexbel est un laboratoire d’essai qui est certifié par BELAC pour entre autres effectuer des tests conformément à la norme EN 14683:2019 + AC:2019.

En tant que laboratoire d’essai, Centexbel peut donc tester la qualité des masques buccaux médicaux conformément à la norme EN 14683:2019 + AC:2019.

Il convient également de noter que la norme mentionnée pour les masques buccaux médicaux ne prévoit aucune restriction quant aux matériaux utilisés, à condition de pouvoir démontrer que les exigences de cette norme sont respectées.

2) Depuis 2020, l’Agence fédérale des médicaments et des produits de santé (AFMPS) a reçu 32 notifications pour des masques sous le statut dispositif médical. S'agissant de notifications de mise sur le marché, le contrôle exercé est de nature administrative (conformité de la documentation). Si l’AFMPS reçoit une plainte ou un rapport d'inspection nécessitant une vérification plus approfondie, incluant des tests en laboratoire, celle-ci se fait et, en cas de résultats négatifs, une procédure de retrait du marquage CE est entamée.

3) Comme clarifié à la question 1, les masques buccaux médicaux ne requièrent pas l’intervention d’un organisme de certification (ou d’un organisme notifié). Centexbel est bien un laboratoire qui teste les masques buccaux médicaux conformément à la norme EN 14683:2019 + AC:2019.

Centexbel tourne au maximum de ses capacités en raison du nombre élevé de demandes d’analyses de masques buccaux médicaux durant la crise du COVID qui émanent des autorités (reconstitution du stock stratégique), mais aussi du secteur privé (contrôles douaniers selon l’Alternative Test Protocol (ATP), entreprises souhaitant produire des masques buccaux médicaux). Afin d’augmenter ces capacités et de soutenir les fabricants locaux pendant la phase de développement, aussi bien les autorités que le laboratoire lui-même ont pris différentes initiatives. Le protocole de test alternatif (ATP) pour les masques buccaux chirurgicaux a été établi, les autorités ont constitué un banc de test afin de tester les masques pour le stock fédéral selon l’ATP et Centexbel a installé une structure supplémentaire pour tester l’efficacité de la filtration, ce qui est chronophage. Le facteur « limitant » la capacité de test de Centexbel tenait surtout à la disponibilité des équipements de laboratoire et des matières premières, ceux-ci ne pouvant pas être obtenus aussi simplement.

4) Comme clarifié à la question 1, les masques buccaux médicaux ne requièrent pas l’intervention d’un organisme de certification (ou d’un organisme notifié). 

Le fabricant garantit lui-même la conformité du produit à la réglementation en vigueur, ce qu’il confirme dans une déclaration de conformité. Pour établir cette déclaration, il doit entre autres (faire) tester les masques conformément à la norme EN 14683:2019 + AC:2019. Centexbel est bien un laboratoire qui teste les masques buccaux médicaux conformément à la norme EN 14683:2019 + AC:2019.

Le protocole de test alternatif (ATP) pour les masques chirurgicaux a été établi pendant la crise du COVID afin de maximiser la capacité de test du laboratoire. Pour les masques chirurgicaux, seuls les tests les plus importants de la norme mentionnée sont effectués, ce qui garantit une qualité suffisamment élevée permettant l’usage de ces masques durant la crise. Ces tests ne portent que sur les paramètres en matière d’efficacité de filtration et de perméabilité à l’air, pour lesquels le protocole impose des exigences minimales.

Par ailleurs, l’AFMPS a mis en place sa propre structure d’analyse en concertation avec Centexbel. Certains des masques destinés au stock fédéral y ont été testés par l’AFMPS elle-même dans le but de soulager la capacité d’analyse chez Centexbel pour des initiatives locales de production, par exemple.

5) Au début de la pandémie, il y avait une pénurie mondiale de masques buccaux chirurgicaux qui avaient été mis sur le marché conformément à la réglementation européenne relative aux dispositifs médicaux. L’AFMPS a donc pris deux mesures exceptionnelles importantes pour aider les entreprises, les autorités et les établissements de soins de santé à obtenir des masques chirurgicaux buccaux qui répondent aux exigences minimales de qualité permettant l’usage de ces masques pendant la pandémie. Ces mesures sont tout à fait conformes à l’octroi de dérogations aux procédures de marquage CE et d’évaluation de la conformité telles que décrites dans la recommandation (UE) 2020/403 de la Commission du 13 mars 2020 relative aux procédures d’évaluation de la conformité et de surveillance du marché dans le cadre de la menace que représente le COVID-19. Ces mesures exceptionnelles sont :

Normes alternatives : Les masques buccaux chirurgicaux mis sur le marché européen en tant que dispositifs médicaux doivent satisfaire à la réglementation relative aux dispositifs médicaux. Entre autres, leur qualité doit être testée selon la norme européenne EN 14683. À titre temporaire et pour la durée de la crise du COVID-19, les conditions à remplir pour la fourniture et libération sont modifiées afin que les masques buccaux chirurgicaux soient considérés comme dispositifs médicaux à condition de pouvoir démontrer qu’ils respectent des normes internationales alternatives comparables à la norme européenne EN 14683.

·Protocole de test alternatif (ATP) : Pour les masques chirurgicaux buccaux dont la conformité à la réglementation européenne relative aux dispositifs médicaux ou aux normes internationales temporairement acceptées ne peut être démontrée, le recours à un protocole de test alternatif (ATP) est autorisé afin de déterminer la qualité et l’adéquation de ces masques buccaux.

Les retours de nos stakeholders, les déclarations douanières et les retours de nos collègues européens indiquent que le marché des masques buccaux chirurgicaux s’est stabilisé.

6) Centexbel teste les masques buccaux médicaux conformément à la norme harmonisée EN 14683:2019 + AC:2019. Cette norme n’a pas été modifiée pendant la crise. Le protocole ATP est également basé sur les tests dans cette norme harmonisée.

7) Comme clarifié à la question 1, les masques buccaux médicaux ne requièrent pas l’intervention d’un organisme de certification (ou d’un organisme notifié). 

Le fabricant garantit lui-même la conformité du produit à la réglementation en vigueur, ce qu’il confirme dans une déclaration de conformité.

Centexbel est bien un laboratoire d’essai pour les masques buccaux médicaux. Le délai chez Centexbel dépend en grande partie du temps de traitement des tests, lequel ne peut être écourté sous peine de ne plus répondre à la norme.

En recourant à l’ATP et en testant elle-même une partie des masques pour le stock fédéral à l’aide d’une structure d’analyse mise en place en concertation avec Centexbel, l’AFMPS a tenté de soulager Centexbel sans compromettre la sécurité des masques testés ATP.

1) Medische gezichtsmaskers vallen onder de wetgeving medische hulpmiddelen. Het zijn medische hulpmiddelen van klasse I en hiervoor is geen CE-certificering door een aangemelde instantie nodig als voorwaarde om het product op de markt te mogen plaatsen. De fabrikant zelf garandeert de conformiteit van het product aan de wetgeving die erop van toepassing is. Hij bevestigt dit in de verklaring van overeenstemming. Om deze verklaring te kunnen opstellen, moet hij de maskers onder andere (laten) testen volgens de norm EN 14683:2019 + AC:2019.

In deze context is Centexbel voor medische hulpmiddelen geen certificeringsinstelling. Centexbel is een testlaboratorium dat door BELAC onder andere gecertificeerd is voor de testen volgens de norm EN 14683:2019 + AC:2019.

Als testlaboratorium kan Centexbel dus de kwaliteit van de medische mondmaskers testen volgens de norm EN 14683:2019 + AC:2019.

Hierbij kan ook vermeld worden dat in de vermelde norm voor medische mondmaskers geen beperkingen opgelegd worden inzake de gebruikte materialen, zolang kan worden aangetoond dat aan de vereisten van de norm wordt voldaan.

2) Sinds 2020 heeft het Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten (FAGG) 32 kennisgevingen ontvangen voor maskers met het statuut van medisch hulpmiddel. Aangezien het gaat over een notificatie van het in de handel brengen betreft het hier een administratieve controle (conformiteit van de documenten). Een grondige controle, inclusief laboratoriumtests, wordt uitgevoerd op basis van een klacht of een inspectierapport. Bij een negatieve uitkomst hiervan wordt een procedure opgestart voor de intrekking van het CE-certificaat.

3) Zoals verduidelijkt onder vraag 1, is voor medische mondmaskers geen tussenkomst vereist van een certificeringsinstelling (of aangemelde instantie). Centexbel is wel een labo dat testen uitvoert op medische mondmaskers volgens de norm EN 14683:2019 + AC:2019.

Door het hoge aantal aanvragen gedurende de COVID-crisis voor analyses van medische mondmaskers vanuit overheid (aanvullen strategische stock) maar ook vanuit de private sector (douanecontroles volgens het  Alternatieve test Protocol (ATP), ondernemingen die een productie van medische mondmaskers wensten te ontwikkelen), werd bij Centexbel op maximum capaciteit gewerkt. Om de testcapaciteit te vergroten en ook om lokale fabrikanten te ondersteunen tijdens de ontwikkelingsfase, werden verschillende initiatieven genomen, zowel door de overheid als door het labo zelf. Het Alternatief Test Protocol (ATP) voor chirurgische mondmaskers werd in het leven geroepen, een testbank werd opgesteld door de overheid om de maskers voor de federale stock te testen volgens dit ATP en Centexbel installeerde een bijkomende installatie voor het testen van de filtratie-efficiëntie, een zeer tijdrovende test. De ‘limiterende’ factor qua testcapaciteit bij Centexbel bleef hem echter voornamelijk  zitten bij de beschikbare labo-apparatuur en labogrondstoffen, dewelke niet zomaar bij gecreëerd konden worden.

4) Zoals verduidelijkt onder vraag 1, is voor medische mondmaskers geen tussenkomst vereist van een certificeringsinstelling (of aangemelde instantie). 

De fabrikant zelf garandeert de conformiteit van het product aan de wetgeving die erop van toepassing is. Hij bevestigt dit in de verklaring van overeenstemming. Om deze verklaring te kunnen opstellen, moet hij de maskers onder andere (laten) testen volgens de norm EN 14683:2019 + AC:2019. Centexbel is een labo dat testen uitvoert op medische mondmaskers volgens de norm EN 14683:2019 + AC:2019.

Om de testcapaciteit ter hoogte van het labo te maximaliseren, werd tijdens de COVID-crisis het Alternatief Test Protocol (ATP) voor chirurgische maskers ontwikkeld. Hierbij worden voor de chirurgische maskers enkel de belangrijkste testen van de vermelde norm uitgevoerd die een voldoende hoge kwaliteit garanderen voor gebruik van de maskers tijdens deze crisis. Deze testen beperkten zich tot de parameters filtratie-efficiëntie en de luchtdoorlaatbaarheid en het protocol legt minimumeisen voor deze parameters vast.

Ook werd een eigen testinstallatie opgesteld door het FAGG in samenspraak met Centexbel. Hierop werden de maskers voor de federale stock gedeeltelijk zelf getest door het FAGG, met de bedoeling om bij Centexbel testcapaciteit vrij te maken voor bijvoorbeeld lokale productie-initiatieven.

5) In het begin van de coronapandemie was er een tekort op de wereldmarkt aan chirurgische mondmaskers die conform de Europese regelgeving voor medische hulpmiddelen op de markt werden gebracht. Het FAGG heeft daarom 2 belangrijke uitzonderingsmaatregelen genomen om ondernemingen, overheden en gezondheidszorginstellingen te helpen om chirurgische mondmaskers te bekomen die aan minimale kwaliteitsvereisten voldoen voor gebruik tijdens de pandemie. Deze maatregelen kaderen volledig in het toestaan van afwijkingen op de regels voor CE-markering en conformiteitsbeoordeling zoals beschreven in de Europese Aanbeveling 2020/403 van de Europese Commissie van 13 maart 2020 betreffende conformiteitsbeoordelings- en markttoezichtsprocedures in het kader van de COVID-19-dreiging. De genomen uitzonderingsmaatregelen zijn:

–·Alternatieve normen: Chirurgische mondmaskers die als medisch hulpmiddel in de handel worden gebracht in Europa, moeten voldoen aan op de regelgeving voor medische hulpmiddelen. Onder andere dient hun kwaliteit te worden getest volgens de Europese standaard EN 14683. Tijdelijk en voor de duur van de COVID-19 crisis worden de voorwaarden voor levering en vrijgave gewijzigd door chirurgische mondmaskers als medisch hulpmiddel toe te laten waarvoor aangetoond kan worden dat ze in overeenstemming zijn met alternatieve internationale normen die vergelijkbaar zijn met de Europese standaard EN 14683.

–·Alternatief Test Protocol (ATP): Bijkomend wordt voor chirurgische mondmaskers waarvoor niet kan worden aangetoond dat ze conform de EU regelgeving voor medische hulpmiddelen zijn of conform de tijdelijk aanvaard internationale normen, het gebruikt van een Alternatief Test Protocol (ATP) toegestaan om alsnog de kwaliteit en geschiktheid van deze mondmaskers te kunnen bepalen.

Uit de feedback van onze stakeholders, de aangiftes ter hoogte van de douane en de feedback van Europese collega’s kunnen wij afleiden dat de markt van de chirurgische mondmaskers zich terug gestabiliseerd heeft.

6) Centexbel test de medische mondmaskers volgens de geharmoniseerde norm EN 14683:2019 + AC:2019. Deze norm werd tijdens de crisis niet gewijzigd. Ook het ATP protocol is gebaseerd op de testen in deze geharmoniseerde norm.

7) Zoals verduidelijkt onder vraag 1, is voor medische mondmaskers geen tussenkomst vereist van een certificeringsinstelling (of aangemelde instantie). 

De fabrikant zelf garandeert de conformiteit van het product aan de wetgeving die erop van toepassing is. Hij bevestigt dit in de verklaring van overeenstemming.

Centexbel is voor medische mondmaskers wel een testlabo. De doorlooptijd bij Centexbel is grotendeels bepaald door de doorlooptijd van de testen en deze kan niet ingekort worden want dan voldoet men niet meer aan de norm.

Door het gebruik van het ATP en het gedeeltelijk zelf testen van de maskers voor de federale stock met behulp van een testinstallatie die in samenspraak met Centexbel werd opgesteld, heeft het FAGG getracht Centexbel te ontlasten zonder in te boeten aan veiligheid van de ATP-goedgekeurde maskers.