SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
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Session 2020-2021 Zitting 2020-2021
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28 avril 2021 28 april 2021
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Question écrite n° 7-1219 Schriftelijke vraag nr. 7-1219

de André Frédéric (PS)

van André Frédéric (PS)

au vice-premier ministre et ministre de la Justice et de la Mer du Nord

aan de vice-eersteminister en minister van Justitie en Noordzee
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Sectes - Nouvelles pratiques - Lutte - Évolution de la législation - Moyens institutionnels, financiers et humains - Renforcement - Crise de la Covid-19 - Impact - Évaluation Sekten - Nieuwe praktijken - Bestrijding - Evolutie van de wetgeving - Menselijke, financiële en institutionele middelen - Versterking - Coronacrisis - Gevolgen - Evaluatie 
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secte religieuse
épidémie
communauté virtuelle
religieuze sekte
epidemie
virtuele gemeenschap
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28/4/2021Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 27/5/2021)
18/6/2021Antwoord
28/4/2021Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 27/5/2021)
18/6/2021Antwoord
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Aussi posée à : question écrite 7-1220 Aussi posée à : question écrite 7-1220
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Question n° 7-1219 du 28 avril 2021 : (Question posée en français) Vraag nr. 7-1219 d.d. 28 april 2021 : (Vraag gesteld in het Frans)

Si les années 1990 et 2000 ont connu l'émergence de communautés physiques coupées du monde et sous l'emprise d'un gourou, la crise de la Covid-19 fait apparaître une multiplication alarmante, via l'espace virtuel, de microgroupes et de communautés virtuelles autour des questions de la santé et du développement personnel.

Ces nouveaux gourous se cachent aujourd'hui derrière les noms de thérapeutes psychocorporels, chamans, coachs de vie, etc.

En effet, l'isolement amené par le confinement et la peur sont des leviers pour les gourous actifs dans le domaine de la pseudo-médecine et du développement personnel ainsi que pour ceux qui défendent des thèses complotistes ou de fin du monde.

Dans la mesure où ces organisations sectaires se développent de plus en plus dans le secteur de la santé, du bien-être physique et mental, et étant donné les dégâts pouvant être occasionnés en termes de santé et de santé mentale, cette matière concerne également les compétences des entités fédérées.

En France, chargés par la Mission interministérielle de vigilance et de lutte contre les dérives sectaires (Miviludes), les acteurs de la lutte contre le phénomène viennent de remettre un rapport sur l'actualité de la menace sectaire. Les chiffres sont interpellants: le rapport évoque cent quarante mille personnes sous emprise sectaire en France et cinq cents microgroupes. Ce dernier chiffre serait même sous-estimé selon la porte-parole de l'Union nationale des associations de défense des familles et des individus victimes de sectes.

Pour l'année 2020, la Miviludes a recensé 3 008 signalements dont 686 jugés sérieux et faisant l'objet d'une enquête plus avancée. En France il s'agit d'une hausse de 30 % sur ces cinq dernières années.

En outre, un quart de ces signalements concernent des personnalités ou des organisations inconnues jusqu'à présent des services spécialisés. Ce qui, selon les experts, apparaît comme le signe d'un renouvellement des acteurs et des domaines touchés par les dérives sectaires.

Ce sont les raisons pour lesquelles la ministre française déléguée auprès du ministre de l'Intérieur chargée de la Citoyenneté vient de décider de renforcer la lutte contre les dérives sectaires.

La lutte contre ce phénomène n'est pas simple. En France, elle est l'œuvre de plusieurs services de l'État.

La définition de la secte reste complexe en droit français, à l'instar du droit belge.

Le cadre légal belge, dont l'article 19 de la Constitution, garantit la liberté de manifester ses croyances. La création d'un groupe organisé considéré comme sectaire par certains, mais qui, dans son organisation ou sa pratique, ne se livre pas pour autant à des activités illégales dommageables aux individus ou à la société, n'est pas illégal.

Dès lors, la seule possibilité d'attaquer une organisation sectaire est d'y identifier des infractions reconnues comme telles. Parmi les délits pénaux, on retrouve les faits d'abus de faiblesse, d'escroquerie, d'extorsion et détournement d'argent, d'exercice illégal de la médecine, d'abus sexuels (sur mineurs), de traite des êtres humains, etc.

Cependant, au regard du nombre relativement faible de jugements prononcés à ce jour à charge d'organisations sectaires en Belgique, on peut supposer que l'on est en présence d'un phénomène marginal.

Penser cela revient à ignorer l'extrême complexité du phénomène sectaire et des différents processus d'emprise psychologique qu'il implique.

Pour l'ex-adepte, il est souvent très difficile de parler de cette expérience négative dans laquelle il a été embrigadé. Ceci explique bien souvent la raison pour laquelle peu de plaintes aux autorités judiciaires sont déposées à l'encontre de ces groupes à caractère sectaire alors que ce problème pourrait concerner plusieurs milliers de personnes en Belgique.

1) Une évolution de notre législation en la matière mériterait réflexion au vu des nouvelles pratiques. Qu'en est-il?

2) Les acteurs de la lutte contre le phénomène sectaire observent-ils une modification des mécanismes de l'emprise sectaire (notamment via l'espace virtuel) ainsi qu'une augmentation des dérives sectaires? Quelle est la situation sectaire liée à la crise de la Covid-19 en Belgique?

3) Quels sont les moyens institutionnels, financiers et humains octroyés aujourd'hui à la lutte contre les violences et l'emprise sectaire? À ce jour, ces moyens sont-ils toujours opérationnels et possèdent-ils l'expertise nécessaire? Un renforcement de ces moyens est-il à l'ordre du jour?

4) Au vu des répercussions de la pandémie de coronavirus, ne serait-il pas tout à fait nécessaire – à l'instar de l'exemple français – de réaliser chez nous le même travail d'évaluation de l'actualité de la menace sectaire?

 

In de jaren 1990 en 2000 verschenen er gemeenschappen die zich afsloten voor de buitenwereld en in de greep waren van een goeroe. Dat waren fysieke gemeenschappen, terwijl we tijdens de coronacrisis een alarmerende toename zien van virtuele microgroepjes en gemeenschappen, ontstaan rond gezondheidsthema's en persoonlijke ontwikkeling.

Die nieuwe goeroes doen zich vandaag voor als psychosomatische therapeuten, sjamanen, levenscoaches, enzovoort.

Het isolement veroorzaakt door de lockdown en angstgevoelens zijn een vruchtbare voedingsbodem voor goeroes die actief zijn in het domein van de pseudogeneeskunde en de persoonlijke ontwikkeling evenals voor degenen die complottheorieën of voorspellingen over het einde van de wereld verspreiden.

Aangezien dergelijke sektarische organisaties steeds vaker voorkomen in het domein van gezondheid, van fysiek en mentaal welzijn, en gezien de mogelijke schade ervan op het vlak van fysieke en mentale gezondheid, behoort deze materie ook tot de bevoegdheid van de deelstaten.

In Frankrijk werd onlangs, in opdracht van Miviludes, een interministeriële missie voor de waakzaamheid voor en strijd tegen sektarische uitwassen, een rapport over de actuele bedreiging van sekten uitgebracht. De cijfers zijn onrustwekkend: volgens het rapport staan 140.000 personen in Frankrijk onder invloed van een sekte en zouden er 500 microgroepjes zijn. Dat laatste cijfer zou zelfs een onderschatting zijn volgens de woordvoerder van de nationale unie van verenigingen voor de verdediging van gezinnen en individuen die het slachtoffer zijn van sekten.

Voor het jaar 2020 heeft Miviludes 3008 meldingen gekregen, waarvan er 686 als ernstig werden beoordeeld en nader werden onderzocht. In Frankrijk betreft het een stijging van 30 % in de voorbije vijf jaar.

Bovendien gaat een kwart van de meldingen over personen of organisaties die tot nu toe niet bekend zijn bij de gespecialiseerde diensten. Volgens de experts wijst dat erop dat steeds nieuwe figuren zich bezighouden met sektarische uitwassen en dat die praktijken zich uitbreiden tot andere domeinen.

Daarom heeft de Franse minister die is afgevaardigd bij de minister van Binnenlandse zaken belast met Burgerschap beslist de strijd tegen sektarische uitwassen op te drijven.

De strijd tegen dit fenomeen is niet eenvoudig. In Frankrijk werken daarvoor verschillende overheidsdiensten samen.

De definitie van sekte in het Franse recht is ingewikkeld, net zoals in het Belgische recht.

Het Belgische wettelijke kader waarborgt de vrijheid van eredienst, onder meer in artikel 19 van de Grondwet. De oprichting van een groep die sommigen als een sekte beschouwen, maar die, in de organisatie ervan of in de praktijk, zich niet bezondigt aan illegale activiteiten die schade berokkenen aan individuen of aan de samenleving, is niet illegaal.

Daarom bestaat de enige mogelijkheid om een sekte te bestrijden erin zich te richten op mogelijke strafbare feiten, zoals misbruik van onvermogen, oplichting, afpersing, verduistering, onwettige uitoefening van de geneeskunde, seksueel misbruik (van jongeren), mensenhandel, enzovoort.

Uit het relatief geringe aantal veroordelingen van sekten tot op heden in België, zou men evenwel kunnen veronderstellen dat het om een marginaal verschijnsel gaat.

Met die veronderstelling ontkent men de extreme complexiteit van het fenomeen van sekten en van de verschillende mogelijke vormen van psychologische beïnvloeding ervan.

Voor een ex-aanhanger van een sekte is het vaak heel moeilijk om te spreken over zijn negatieve ervaring met die sekte. Dat is wellicht een verklaring voor het geringe aantal klachten die bij rechterlijke instanties worden ingediend tegen die sektarische groepen, hoewel mogelijks duizenden personen in België met dat probleem te maken hebben.

1) Het zou nuttig zijn na te denken over een evolutie van onze wetgeving op dat gebied in het licht van de nieuwe praktijken. Wat is de stand van zaken?

2) Zien de actoren inzake de bestrijding van sekten een verandering in de mechanismen van de sektarische beïnvloeding (in het bijzonder via het internet) en zien ze een stijging van de sektarische uitwassen? Hoe verhouden sekten zich tot de COVID-19-crisis in België?

3) Welke menselijke, financiële en institutionele middelen worden momenteel toegekend in de strijd tegen geweld en invloed van sekten? Zijn die middelen tot op vandaag operationeel en is de nodige expertise aanwezig? Is het opdrijven van die middelen aangewezen?

4) Is het niet nodig, in het licht van de gevolgen van de coronapandemie, in navolging van het Franse voorbeeld, om bij ons een gelijkaardige evaluatie van de actuele bedreiging door sekten te maken?

 
Réponse reçue le 18 juin 2021 : Antwoord ontvangen op 18 juni 2021 :

Avant de répondre aux questions, il me paraît utile de présenter un bref contexte de la manière dont le suivi des sectes nuisibles est effectué dans notre pays. Jusqu'il y a une dizaine d'années environ, les sectes occupaient une place relativement centrale dans l'actualité. En effet, dans la presse internationale, il était régulièrement question de suicides collectifs, de femmes et d'enfants victimes d’abus sexuels par un ou plusieurs gourous, d’attentats à la bombe et même d'influence dans le processus décisionnel politique d'un pays.

A quelques exceptions près, ce phénomène a quasiment disparu de l'actualité ces dernières années. Et lorsque des cas sont dévoilés, ils sont souvent d'une ampleur relativement limitée. Loin de moi, l’idée de minimiser la situation douloureuse vécue dans pareil cas, mais la menace pour notre société et notre sécurité publique est plus limitée.

Le Centre d’information et d’avis sur les organisations sectaires nuisibles (CIAOSN) est un centre indépendant créé par l'autorité auprès du SPF Justice. Ce centre étudie le phénomène et fournit des avis. En outre, il fait office de centre de documentation et il accueille et renseigne les personnes qui s'adressent à lui.

Il va sans dire que parmi ces personnes, il y a également des témoins ou des victimes.

Par ailleurs, il existe également une Cellule administrative de Coordination chargée d'examiner certains dossiers et qui peut déterminer l'orientation à prendre dans ceux-ci. La Sûreté de l'État (VSSE) en assure le secrétariat. Le Collège des procureurs généraux, le parquet fédéral et la police fédérale y sont également représentés, en plus de quelques autres services. Je renvoie à ce propos à l'arrêté royal du 8 novembre 1998 pris en la matière.

Le CIAOSN ne réalise pas de travail sur le terrain. Il peut uniquement constituer un dossier sur la base de sources ouvertes et en tant que point de contact et interlocuteur pour ce phénomène. S'il est question d'infractions, le parquet fédéral peut intervenir. En cas de menace potentielle contre la sécurité nationale, la VSSE se charge de l'enquête.

Toutefois, au moment où le Conseil national de Sécurité a suspendu la mission de la VSSE de détection des dérives sectaires en 2015, la Cellule administrative de coordination a cessé de se réunir et, de facto, a également arrêté l'examen des dossiers ainsi que les échanges de vues, d'informations et de stratégies.

1) L'exercice visant à réexaminer le  cadre légal en la matière n'a pas encore eu lieu. Pour l’heure, je ne dispose pas d'informations suffisantes pour décider que cette démarche est nécessaire.

2) Le CIAOSN indique que la tendance en Belgique suit effectivement les éléments d'information indiqués par la Mission interministérielle de vigilance et de lutte contre les dérives sectaires (Miviludes) dans le rapport français.

Le centre n'est toutefois pas en mesure de donner des chiffres concrets dans ce domaine.

Il n'existe pas non plus d'étude globale sur la relation entre le phénomène des sectes nuisibles en Belgique et la crise du COVID-19.

3) À l'heure actuelle, le personnel du CIAOSN est composé de dix personnes.

À la VSSE, comme nous l'avons indiqué plus haut, aucune capacité opérationnelle spécifique pour le suivi des sectes n'est prévue pour l'instant. Les éventuels dossiers traités par la VSSE sont confiés aux équipes qui travaillent sur l'extrémisme.

Je demande à la VSSE, dans le cadre de la croissance que j’ai prévue pour elle, de procéder à des évaluations intermédiaires sur la réactivation de la Cellule administrative de coordination.

4) En fonction de l'augmentation ou de la diminution des signalements et des dossiers, nous examinerons effectivement si nous devons reconsidérer la menace qui émane de sectes. Actuellement, il n'y a cependant pas assez d'éléments pour prendre cette décision.

Je veux donc être clair : aujourd'hui, la VSSE s'occupe des menaces concrètes contre la sécurité nationale. Conformément à la loi organique sur les services de renseignement, le suivi de sectes relève certes de ses compétences, mais il ne paraît pas justifié pour l'instant de retirer de la capacité de suivi d'autres menaces. Il n’est pas certain que cela soit possible dans un avenir proche, du fait que la VSSE doit d'abord combler les lacunes afin de pouvoir accorder une attention suffisante à ses priorités. Vous avez vu que la VSSE va bénéficier d’une importante injection de moyens au cours des prochaines années. Dans les cas où il y a des infractions, la VSSE doit également informer le parquet et c'est donc le parquet qui réalise le suivi.

Alvorens een antwoord te formuleren op de vragen lijkt het mij nuttig om beknopt context te geven bij hoe de opvolging van de schadelijke sekten in ons land gebeurt. Tot ongeveer een decennium geleden stonden sektes relatief centraal in de actualiteit. Er was in de internationale pers geregeld sprake van massa-zelfmoorden, seksueel misbruik van vrouwen en kinderen door één of meer goeroes, tot bomaanslagen en zelfs invloed in de politieke besluitvorming van een land.

De voorbije jaren is dit fenomeen zo goed als verdwenen uit de actualiteit, hier en daar een uitzondering niet meegerekend. De gevallen die toch naar boven komen zijn vaak relatief klein qua schaal. Ik wil de schrijnende situatie in zo’n geval niet minimaliseren, maar de dreiging voor onze samenleving en openbare veiligheid is beperkter.

Het Informatie- en Adviescentrum inzake schadelijke sektarische organisaties (IACSSO) is een door de overheid opgericht onafhankelijk centrum bij de FOD Justitie. Dit centrum bestudeert en levert advies over het fenomeen. Hiernaast heeft het de functie van documentatiecentrum, en verzorgt het centrum het onthaal en informatie voor personen die zich tot hen richten.

Het spreekt voor zich dat zich dus ook getuigen of slachtoffers aanmelden.

Hiernaast bestaat er ook een Administratieve Coördinatiecel die dossiers moet bespreken en de richting kan bepalen die hiermee genomen moet worden. De Veiligheid van de Staat (VSSE) neemt het secretariaat waar. Ook het College van Procureurs-generaal , het Federaal parket en de Federale politie zijn vertegenwoordigd, naast enkele andere diensten. Ik verwijs hiervoor naar het betrokken KB van 8 november 1998.

Het IACSSO doet zelf geen veldwerk. Het kan een dossier enkel opbouwen door open bronnenwerking en als meldingspunt en aanspreekpunt voor het fenomeen. Wanneer er dan sprake is van strafbare feiten kan het Federaal parket tussenkomen. Wanneer er een mogelijke dreiging tegen de nationale veiligheid is, neemt de VSSE het onderzoek op.

Echter, toen de Nationale Veiligheidsraad de opdracht van de VSSE inzake sektarische ontsporingen in 2015 opschortte, is de Administratieve Coördinatiecel niet meer samengekomen en stopte de facto ook de bespreking van dossiers, de uitwisseling van gedachten, informatie en strategieën.

1) De oefening om het wettelijk kader in dezen te herbekijken heeft vooralsnog niet plaatsgevonden. Momenteel beschik ik niet over voldoende informatie om te besluiten dat dit nodig is.

2) Het IACSSO geeft aan dat de trend in België inderdaad de informatie-elementen volgt die door de Mission interministérielle de vigilance et de lutte contre les dérives sectaires (Miviludes) worden vermeld in het Franse verslag.

Het centrum kan hier echter geen concrete cijfers tegenover stellen.

Er is ook nog geen omvattende studie die de relatie van het fenomeen van schadelijke sektes in België tot de Covid-crisis bestudeert.

3) Het personeel van het IACSSO bestaat thans uit tien personen.

Bij de VSSE is er, zoals hierboven aangegeven, momenteel geen specifieke operationele capaciteit voorzien voor de opvolging van de sekten. De eventuele dossiers die de VSSE behandelt worden toebedeeld aan de teams die op extremisme werken.

Ik vraag aan de VSSE om, in het kader van de groei die ik voor hen in het vooruitzicht stel, tussentijdse evaluaties te maken over het heractiveren van de Administratieve Coördinatiecel.

4) In functie van de toe- of afname van meldingen en dossiers zullen we inderdaad bekijken of we de dreiging die uitgaat van sekten moeten herbekijken. Momenteel zijn er echter niet voldoende elementen om die beslissing te maken.

Ik wil hier dus graag klare taal spreken: de VSSE houdt zich vandaag bezig met concrete dreigingen tegen de nationale veiligheid. De opvolging van sekten behoort volgens de organieke wet op de inlichtingendiensten inderdaad tot haar bevoegdheden, maar momenteel lijkt het niet gerechtvaardigd om capaciteit weg te trekken van de opvolging van andere dreigingen. Het is onzeker of dit in de nabije toekomst wel kan gebeuren, doordat de VSSE eerst nog een gat moet toerijden om haar prioriteiten voldoende aandacht te kunnen geven. U hebt gezien dat de VSSE de komende jaren een grote injectie aan capaciteit gaat krijgen.

Voor gevallen waar er strafbare feiten zijn zou de VSSE ook het parket moeten inlichten, en gebeurt de opvolging dus best door het parket.