SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
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Session 2015-2016 Zitting 2015-2016
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25 avril 2016 25 april 2016
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Question écrite n° 6-936 Schriftelijke vraag nr. 6-936

de Bert Anciaux (sp.a)

van Bert Anciaux (sp.a)

au ministre de la Justice

aan de minister van Justitie
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Centre de psychiatrie légale de Gand - Vlaamse Zorginspectie - Rapport d'audit - Critiques - Suivi - Collaboration avec les services de l'autorité flamande Forensisch Psychiatrisch Centrum te Gent - Vlaamse Zorginspectie - Auditverslag - Kritieken - Opvolging - Samenwerking met de diensten van de Vlaamse overheid 
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internement psychiatrique
médecine légale
audit
établissement psychiatrique
opname in psychiatrische kliniek
forensische geneeskunde
audit
psychiatrische inrichting
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25/4/2016Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 26/5/2016)
10/6/2016Antwoord
25/4/2016Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 26/5/2016)
10/6/2016Antwoord
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Question n° 6-936 du 25 avril 2016 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 6-936 d.d. 25 april 2016 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Depuis quelque temps, un premier centre de psychiatrie légale, dépendant de l'autorité fédérale est en activité à Gand, et c'est heureux. La problématique de l'accueil et de l'accompagnement des internés est une compétence éminemment transversale, car elle concerne d'une part des autorités fédérales comme la Justice ou la Santé publique, et d'autre part les Communautés, lesquelles doivent veiller à ce que les institutions qui en dépendent offrent aux personnes hébergées dans ces centres de psychiatrie légale (CPL) des soins ambulatoires et résidentiels leur permettant d'en sortir.

La «Vlaamse Zorginspectie» a récemment procédé à un audit du CPL de Gand. Cet audit, bien entendu réalisé en liaison avec les services fédéraux compétents, était fort critique à l'égard de l'exploitation du CPL de Gand.

Sur beaucoup de critères, les soins dispensés au CPL ne correspondent pas aux exigences de la réglementation flamande des établissements psychiatriques et la qualité des soins est douteuse.

Au moment où les ministres fédéraux compétents, de la Justice comme de la Santé publique, sont légitimement fiers de la création de ce premier centre de psychiatrie légale et alors qu'on s'apprête à adjuger l'exploitation d'un nouveau CPL à Anvers, actuellement en construction, il importe assurément de tenir compte des recommandations et de répondre aux critiques du rapport de la «Vlaamse Zorginspectie».

1) Le ministre a-t-il déjà pu se concerter avec les services compétents de l'autorité flamande?

2) Quelles mesures prendra-t-il pour développer encore plus la coopération avec la «Vlaamse Zorginspectie»?

3) Que va-t-il décider pour rencontrer les critiques formulées par la «Vlaamse Zorginspectie»?

4) Le dossier d'adjudication en cours par le CPL d'Anvers tiendra-t-il compte des remarques qui figurent dans le rapport d'audit de l'administration flamande?

5) Aux yeux du ministre, quelles sont les principales critiques auxquelles il y a lieu de remédier pour que le CPL de Gand et chaque nouveau CPL puissent prodiguer aux internés des soins de haute qualité?

6) Comment fera-t-il en sorte que davantage d'internés puissent sortir du CPL et donc que la collaboration avec les services sociaux de l'autorité flamande se renforce?

 

Gelukkig heeft de federale overheid sedert enige tijd een eerste werkzaam Forensisch Psychiatrisch Centrum in Gent. De problematiek van de opvang en begeleiding van geïnterneerden is een uitdrukkelijk transversale bevoegdheid waar onder andere de federale overheid via Justitie en Volksgezondheid bij betrokken zijn, en anderzijds de Gemeenschappen die ervoor moeten zorgen dat er ook een uitstroom uit deze forensische psychiatrische centra (FPC) gerealiseerd kan worden via het aanbod aan ambulante en residentiële opvang door instellingen die afhangen van de Gemeenschappen.

Door de Vlaamse Zorginspectie werd onlangs een audit gedaan van het FPC te Gent. Deze audit, die uiteraard tot stand kwam in de samenwerking met de federale bevoegde diensten, was uiterst kritisch voor de exploitatie van het FPC te Gent.

Zeker op het vlak van zorgverlening voldoet het FPC op tal van onderdelen niet aan de eisen die gesteld worden door de Vlaamse regelgeving voor psychiatrische instellingen en komt de kwaliteitszorg in het gedrang.

Op een ogenblik dat zowel de federale bevoegde ministers voor Justitie en Volksgezondheid terecht fier zijn over de realisatie van dit eerste forensisch psychiatrisch centrum en op het ogenblik dat een nieuw FPC te Antwerpen in de steigers staat en de exploitatie van dit FPC binnenkort zal toegewezen worden, is het wel belangrijk om de aanbevelingen en de kritieken uit dit auditverslag van de Vlaamse Zorginspectie mee te nemen en er op te antwoorden.

1) Heeft de geachte minister inmiddels al overleg kunnen plegen met de bevoegde diensten van de Vlaamse overheid?

2) Welke maatregelen zal hij nemen om de samenwerking met de Vlaamse Zorginspectie verder uit te bouwen?

3) Wat zal hij beslissen om tegemoet te komen aan de kritieken van de Vlaamse Zorginspectie?

4) Zal het aanbestedingsdossier dat lopende is voor het FPC in Antwerpen rekening houden met de opmerkingen die terug te vinden zijn in het auditrapport van de Vlaamse overheid?

5) Wat zijn voor hem de belangrijkste kritieken die hij meeneemt om ervoor te zorgen dat het FPC in Gent en elk nieuw FPC absolute zorgkwaliteit zal aanbieden aan de geïnterneerden?

6) Hoe zal hij ervoor zorgen dat er een betere uitstroom uit het FPC mogelijk wordt en hoe zal hij bijgevolg nog een betere samenwerking met de diensten welzijn van de Vlaamse overheid realiseren?

 
Réponse reçue le 10 juin 2016 : Antwoord ontvangen op 10 juni 2016 :

1) En 2014 et 2015, différentes concertations ont été organisées avec les services compétents de l’Autorité flamande afin d'établir le protocole d'accord sur la base duquel l'Inspection des soins peut exécuter ses inspections et de préparer la visite de l'Inspection des soins. Après l'audit réalisé par l'Inspection des soins, des concertations ont eu lieu les 22 et 29 janvier 2016 en vue d'examiner les résultats.

2) Aucune mesure spécifique ou nouvelle mesure ne s'impose. Le protocole d'accord conclu entre la Justice, la Santé publique et le gouvernement flamand, en vigueur depuis le 1er mai 2015, donne suffisamment de garanties.

3) L'inspection des soins a constaté un grand nombre d'éléments positifs, mais a également soulevé un certain nombre de questions critiques et de points à améliorer. Ceux-ci font l'objet de concertations entre, d'une part, la Santé publique et la Justice, et, d'autre part, le comité de suivi et l'exploitant. Un certain nombre de points requièrent une solution de la part de l'exploitant. Cela fera l'objet d'un suivi détaillé. Certains autres points n'entrent pas dans les possibilités de l'exploitant et révèlent une lacune dans la législation et la réglementation spécifiques aux soins de psychiatrie légale. L'Inspection des soins renvoie à cet égard à la réglementation applicable aux hôpitaux psychiatriques réguliers. Le comité de suivi pose des questions dans le cadre de cette approche en tenant compte de la particularité de la mission du CPL et du groupe spécifique de patients qui ne peut être admis dans le secteur régulier et requiert une approche spécifique dans un cadre particulier. Une réglementation spécifique en matière de soins de psychiatrie légale s'impose. L'administration pénitentiaire prépare une note détaillée, rédigée en concertation avec les services de la Santé publique et comprenant des propositions.

4) Le dossier d'adjudication pour Anvers a été établi en tenant compte de l'application des normes, de la législation et de la réglementation qui sont d'application au niveau de la Santé publique et de la Justice.

5) La préférence doit être donnée à l'élaboration d'une réglementation spécifique applicable aux soins de psychiatrie légale.

6) L'année de lancement dépendait principalement du recrutement de personnel pour les différentes fonctions et de l'admission progressive correspondante de 264 personnes internées pour l'occupation complète du centre. Vu qu'il s'agit d'une population à haut risque / haute sécurité, il va dès lors de soi que le flux sortant se déroule également graduellement et sur la base de la progression des parcours individuels.

Des concertations (ne se limitant pas aux seuls partenaires de soins) ont lieu avec divers acteurs au sein de différents départements, et ce, tant au niveau du casus qu'en vue de conclure des accords de coopération globaux.

1) Er werden in 2014 en 2015 verschillende overlegmomenten met de bevoegde diensten van de Vlaamse overheid georganiseerd ten einde het protocolakkoord op basis waarvan Zorginspectie inspecties kan uitvoeren op te stellen alsook om het bezoek van de Zorginspectie voor te bereiden. Na de audit door Zorginspectie waren er op 22 en 29 januari 2016 overlegmomenten om de resultaten te bespreken.

2) Er dringen zich geen specifieke of nieuwe maatregelen op. Het van toepassing zijnde protocolakkoord, afgesloten tussen Justitie, Volksgezondheid en de Vlaamse regering, van toepassing zijnde sinds 1 mei 2015 geeft voldoende waarborgen.

3) De Zorginspectie stelde een groot aantal positieve elementen vast maar kwam inderdaad ook tot een aantal kritische vaststellingen en werkpunten. Deze maken het voorwerp uit van overleg tussen Volksgezondheid en Justitie enerzijds en het opvolginscomité (OC) en de uitbater anderzijds. Een aantal punten vragen remediëring door de uitbater, dit zal in detail opgevolgd worden. Een aantal andere punten vallen buiten de mogelijkheden van de uitbater en wijze op een lacune in wet- en regelgeving specifiek voor de forensische zorg. Zorginspectie verwijst hieromtrent naar regelgeving van toepassing op reguliere psychiatrische ziekenhuizen. Het OC stelt vragen bij deze aanpak rekening houdend met de eigenheid van de opdracht van het FPC en de specifieke groep van patiënten die niet in de reguliere sector terecht kan en een specifieke aanpak binnen een bijzonder kader vereist. Specifieke regelgeving rond forensische psychiatrische zorgverlening dringt zich op. De penitentiaire administratie werkt aan een gedetailleerde nota, opgesteld in overleg met de diensten van Volksgezondheid, met voorstellen.

4) Het aanbestedingsdossier voor Antwerpen is opgemaakt rekening houdend met de van toepassing zijnde normen, wet- en regelgeving op niveau van Volksgezondheid en Justitie.

5) Er dient bij voorrang werk gemaakt te worden van een specifieke regelgeving van toepassing op forensische psychiatrische zorgverlening.

6) Het opstartjaar stond hoofdzakelijk in functie van het aanwerven van personeel voor de diverse functies en in het FPC en hiermee overeenstemmend de graduele opname van 264 geïnterneerde personen tot volledige bezetting van het centrum. Gezien de populatie high risk / high security betreft is het dan ook evident dat de uitstroom eveneens geleidelijk op gang komt en gebaseerd is op de progressie in de individuele trajecten.

Er is overleg met diverse actoren (ruimer dan alleen zorgpartners), binnen diverse departementen en dat zowel op casusniveau als met het oog op het maken van globale samenwerkingsafspraken.