SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2018-2019 Zitting 2018-2019
________________
7 décembre 2018 7 december 2018
________________
Question écrite n° 6-2034 Schriftelijke vraag nr. 6-2034

de François Desquesnes (cdH)

van François Desquesnes (cdH)

au ministre de la Mobilité, chargé de Belgocontrol et de la Société nationale des chemins de fer belges

aan de minister van Mobiliteit, belast met Belgocontrol en de Nationale Maatschappij der Belgische spoorwegen
________________
Société nationale des chemins de fer belges (SNCB) - Parkings - Capacité - Taux d'occupation - Gestion - Accès - Systèmes d'abonnement et de réservation Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Parkeerterreinen - Capaciteit - Bezettingsgraad - Beheer - Toegang - Abonnements- en reserveringssystemen 
________________
Société nationale des chemins de fer belges
aire de stationnement
gare ferroviaire
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
parkeerterrein
spoorwegstation
________ ________
7/12/2018Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 10/1/2019)
15/1/2019Rappel
20/5/2019Antwoord
7/12/2018Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 10/1/2019)
15/1/2019Rappel
20/5/2019Antwoord
________ ________
Question n° 6-2034 du 7 décembre 2018 : (Question posée en français) Vraag nr. 6-2034 d.d. 7 december 2018 : (Vraag gesteld in het Frans)

Les gares sont d'importants nœuds d'intermodalité, enjeux au cœur de la mobilité et à cheval entre les compétences régionales et fédérales. La disponibilité de parkings autour des gares est déterminante dans le choix des navetteurs entre les différents moyens de transports à leur disposition.

De plus en plus de parkings situés à proximité des gares ferroviaires et appartenant à la Société nationale des chemins de fer belges (SNCB) ou une de ses filiales deviennent payants. Je souhaiterais obtenir plusieurs informations relatives à la gestion de ceux ci.

1) Combien de parkings sont actuellement la propriété de la SNCB ou de ses filiales ? Parmi ceux ci lesquels sont payants ou le deviendront à terme ? Comment la décision de rendre un parking payant est elle prise ? Sur quels critères ? Comment est défini le tarif des différents produits de chaque parking ?

2) Quelle capacité possède chaque parking ? Quel est le taux d'occupation moyen théorique (places réservées pour les abonnés) et réel (places réellement utilisées) de ces parkings, par jour de semaine et le week end ? Quels facteurs expliquent la différence entre ces deux taux ? Quelles mesures sont prises pour réduire le nombre de places inoccupées ?

3) Les clients de la SNCB ont ils un accès favorisé aux parkings ? Les clients réguliers (navetteurs / abonnements) et les clients occasionnels (ticket à l'unité) ont ils le même accès aux parkings ?

4) Un système d'abonnement par jour de semaine et du weekend - au lieu de l'abonnement par mois ou par an, quelque soient les jours - a t il été étudié vu l'augmentation des travailleurs faisant du télétravail ? Quelle liberté commerciale la SNCB a t elle pour définir ce type d'offre ?

5) Un système de réservation sur Internet de places de parking est il envisagé par la SNCB ? Si non, pourquoi ?

6) Quelles sont les recettes annuelles générées grâce à ces activités ?

7) Le gouvernement fédéral va t il généraliser la quote part des employeurs et le tiers payant dans les frais de parkings de la SNCB ?

 

De stations zijn belangrijke knooppunten van intermodaliteit, de kern van de mobiliteit, en vallen onder de grensoverschrijdende gewestelijke en federale bevoegdheden. De beschikbaarheid van parkeerplaatsen rond stations is bepalend voor de keuze van de pendelaars tussen de verschillende vervoermiddelen waarover zij beschikken.

Steeds meer parkeerterreinen in de buurt van stations, die behoren tot de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) of een van haar dochterondernemingen worden betalend. Ik zou graag meer informatie willen over het beheer ervan.

1) Hoeveel parkings zijn momenteel eigendom van de NMBS of haar dochterondernemingen? Welke van hen zijn of worden op termijn betalend? Hoe wordt de beslissing genomen om de parkeerkosten aan te rekenen? Op grond van welke criteria? Hoe wordt de prijs in elke parking bepaald?

2) Welke capaciteit heeft elk parkeerterrein? Wat is de theoretische (aantal voor abonnees gereserveerde plaatsen) en werkelijke (aantal daadwerkelijk gebruikte plaatsen) gemiddelde bezettingsgraad van deze parkings, per weekdag en weekend? Welke factoren verklaren het verschil tussen deze twee tarieven? Welke maatregelen worden er genomen om het aantal onbezette plaatsen te verminderen?

3) Hebben de klanten van de NMBS een bevoorrechte toegang tot de parkings? Hebben vaste klanten (pendelaars/abonnementen) en toevallige klanten (enkele reis) dezelfde toegang tot de parkings?

4) Is er een abonnementsregeling per weekdag en weekenddag - in plaats van per maand of jaarabonnement, op welke dag dan ook - bestudeerd in het licht van het toenemend aantal werknemers dat telewerkt? Welke commerciële vrijheid heeft de NMBS om dit type aanbod te definiëren?

5) Voorziet de NMBS in een systeem voor het reserveren van parkeerplaatsen op het internet? Zo niet, waarom niet?

6) Wat zijn de jaarlijkse inkomsten uit deze activiteiten?

7) Zal de federale regering het aandeel van de werkgevers en derdebetalers in de parkeerkosten van de NMBS veralgemenen?

 
Réponse reçue le 20 mai 2019 : Antwoord ontvangen op 20 mei 2019 :

1) à 4) Vous pouvez trouver sur le site de la Société nationale des chemins de fer belges (SNCB) (https://www.belgiantrain.be/fr/travel-info/from-and-to-the-station/parking-at-the-station), les différents parkings de la SNCB, le nombre de places et les tarifs. Le nombre de places peut varier lors de travaux éventuels.

Le voyageur train qui utilise occasionnellement le parking peut bénéficier d’un tarif préférentiel pour le parking. Tout titre de transport en train valable donne droit au tarif préférentiel. Pour l’obtenir, il y a lieu de valider le ticket de parking au guichet de la gare. Le guichetier effectue la validation sur le ticket de parking sur la base d’un titre de transport valable pour ce jour-là. Cette validation peut être demandée au guichet aussi bien à l’aller qu’au retour. Le ticket de parking est ensuite payé au tarif préférentiel à la caisse automatique du parking avant de récupérer la voiture. En dehors des heures d’ouverture du guichet, le tarif préférentiel est appliqué automatiquement. Depuis le 15 janvier 2019, les voyageurs train peuvent obtenir le tarif préférentiel à la caisse automatique du parking. Le tarif préférentiel est automatiquement calculé par la caisse sur la base d’un scan du produit ferroviaire. Plus besoin, dès lors, de se rendre au guichet de la gare pour obtenir le tarif préférentiel.

La vente des produits parking est en priorité accessible aux navetteurs réguliers détenteurs d’un abonnement de train. Le principe est que la période souhaitée pour le parking doit être couverte par une validité d’un abonnement de train. Le voyageur train bénéficiant d’un tarif préférentiel, il faut donc s’assurer qu’il soit bien un client SNCB pour toute la durée de l’abonnement de parking. Par exemple, un abonné qui un abonnement de train pour trois mois ne pourra pas acheter un abonnement pour le parking pour un an.

Quand les besoins des navetteurs sont rencontrés et qu’il reste des places disponibles sur le parking, la vente d’abonnements à des non-voyageurs est autorisée. Elle est limitée à une période d’un mois, ce qui permet de limiter le risque de pénurie pour le cas où la demande des navetteurs (re)deviendrait plus forte. La vente et le renouvellement se font via les guichets de la gare et via les automates de ventes présents en gare et sur les quais. L’achat d’un produit parking peut se faire dans toutes les gares.

La majorité des gares disposent d'un parking appartenant à la SNCB et mis à la disposition des voyageurs.

En fonction de la saturation de ses parkings, la SNCB prévoit l’aménagement d'un contrôle d'accès afin de garantir des places à ses voyageurs et, au besoin, l’extension de la capacité.

Tous les parkings appartenant à la SNCB sont accessibles en priorité aux voyageurs qui empruntent le train ou au personnel. La capacité des parkings diffère selon les gares et certains parkings peuvent offrir jusque trois mille places. La capacité est établie par des études de besoins et de mobilité.

La stratégie de la SNCB en matière de parkings est la même pour toutes les gares et repose sur cinq critères :

une garantie de disponibilité de places pour les voyageurs en train réguliers ;

– une tarification différenciée selon les types de gares et d'usagers ainsi qu'en fonction du marché local (les voyageurs en train bénéficient d'un tarif préférentiel) ;

les recettes couvrent les coûts d'exploitation ;

l'usage des transports en commun entre le domicile et la gare ne peut pas être découragé ;

le développement d’une palette de services intermodaux.

Cette stratégie permet d’appliquer une politique tarifaire basée sur une matrice qui tient compte du type de gare et de son environnement, du type d’utilisateur et de la proximité du parking par rapport à la gare (distance parking-gare) et le navetteur devra en moyenne débourser 1,50 euro par jour pour avoir une place garantie vingt-quatre heures sur vingt-quatre et sept jours sur sept :

Tarification en fonction du « type de gare » :

les gares internationales où un parking de qualité supérieure est aménagé (exemples : Anvers-Central, Liège-Guillemins) ;

les gares des grandes villes où il y a lieu de limiter, proportionnellement au nombre de voyageurs montés, la capacité de parking voitures, et de promouvoir les autres moyens de transports en proposant un tarif en lien avec le prix du stationnement en voirie et des transports en commun (exemples : Gand-Saint-Pierre, Namur) ;

les gares de départ où il faut prévoir, proportionnellement au nombre de voyageurs montés, un maximum de places à moindre coût et pratiquer un tarif préférentiel pour les voyageurs abonnés (exemples : Anvers-Berchem et Ottignies) ;

les gares des villes moyennes et petites où il y a lieu de prévoir un nombre suffisant de places pour les navetteurs en tenant compte de la capacité des parkings appartenant à des tiers (villes / privés) et d’adapter la tarification à la politique locale (exemples : Saint-Nicolas et Arlon) ;

les gares de destination : le besoin en parking y est faible, aucun aménagement n’est spécifiquement prévu (exemple : Bruxelles-Central) ;

tarification en fonction du « type d’utilisateur » : les voyageurs train bénéficient d’un tarif préférentiel et ce sur tous les produits parking proposés. Il s’agit, en moyenne, d’un tarif inférieur de 50 % par rapport au tarif commercial destiné aux non-voyageurs ;

tarification en fonction de la « distance parking-gare » : lorsqu’il y a plusieurs parkings autour d’une même gare, les parkings sont appelés P1, P2, etc. Cette nomenclature s’inspire des classes existantes dans les trains. Le P1 est le parking considéré le plus proche de la gare. Les P2, P3, etc., sont un peu plus loin. Il y a une différentiation tarifaire qui est faite en fonction de cette distance à parcourir, le P1 étant le plus cher ;

Tarification en fonction du type de parking :

le niveau de confort des parkings varie selon qu’ils sont couverts ou pas, pourvus d’ascenseurs, d’accès directs aux quais, etc. Un parking en ouvrage aura un tarif plus élevé qu’un parking sur un terrain à ciel ouvert ;

en cas de travaux ou chantiers, un tarif préférentiel peut être appliqué afin de compenser les désagréments liés au chantier et / ou la perte de qualité du service du parking.

5) Un système est à l’étude. Étant donné que les abonnés du parking ont une garantie de places, et que la majorité des clients sont des abonnés, un système de réservation n’est pas une priorité. Cependant, un tel système permettrait d’améliorer les performances du « yield management » et les équipes de la SNCB étudient dès lors les possibilités.

6) Les recettes globales des parkings de la SNCB ont atteint, pour l’ensemble du pays, 7 161 807 euros en 2014, 8 485 153 euros en 2015, 9 646 183 euros en 2016 et 11 260 505 euros en 2017. Les chiffres de 2018 ne sont pas encore disponibles.

7) En ce qui concerne la généralisation de la quote-part des employeurs et le tiers-payant dans les frais de parking de la SNCB, cela ne relève pas de mes compétences. En effet, cette thématique est discutée et négociée dans le cadre des négociations interprofessionnelles. Votre question doit dès lors être posée à mon collègue en charge de cette matière, à savoir monsieur Kris Peeters, ministre de l’Emploi, de l'Économie et des Consommateurs.

1) tot 4) De website van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) (https://www.belgiantrain.be/nl/travel-info/from-and-to-the-station/parking-at-the-station) vermeldt de verschillende NMBS-parkings, het aantal plaatsen en de tarieven. Bij gebeurlijke werken kan het aantal plaatsen schommelen.

De treinreiziger en occasionele gebruiker van de parking kan van het voorkeurtarief voor de parking genieten. Elk geldig treinvervoersbewijs geeft recht op het voorkeurtarief. Daartoe moet het parkeerticket gevalideerd worden aan het stationsloket. De loketbediende brengt de validatie aan op het parkeerticket op basis van een voor die dag geldig vervoerbewijs. De validatie kan zowel bij vertrek als bij terugkeer aan het loket gevraagd worden. Het parkeerticket wordt vervolgens tegen het voorkeurtarief betaald aan de automaat op de parking vooraleer de wagen wordt opgehaald. Buiten de openingsuren van het loket wordt het voorkeurtarief automatisch toegepast. Sinds 15 januari 2019 kunnen de treinreizigers het voorkeurtarief aan de betaalautomaat in de parking krijgen. Op basis van een scan van het treinproduct rekent de betaalautomaat automatisch het voorkeurtarief. Men hoeft dus niet meer naar het stationsloket te gaan om het voorkeurtarief te krijgen.

Bij de verkoop van parkeerproducten hebben regelmatige pendelaars met een treinabonnement voorrang. Het principe is dat de gewenste parkeerperiode gedekt moet zijn door een geldig treinabonnement. Aangezien treinreizigers een voorkeurtarief genieten, moet men zich er dus van verzekeren dat de persoon in kwestie klant is bij NMBS voor de volledige duur van het parkeerabonnement. Een abonnementhouder die een treinabonnement heeft voor drie maanden zal bijvoorbeeld geen parkeerabonnement van een jaar kunnen kopen.

Wanneer voldaan is aan de behoeften van de pendelaars en er nog plaatsen op de parking beschikbaar zijn, is de verkoop van abonnementen aan niet-reizigers toegestaan. De geldigheid van die abonnementen is beperkt tot een periode van een maand, waardoor het risico dat er een tekort ontstaat doordat de vraag bij de pendelaars (terug) toeneemt, beperkt wordt. De verkoop en verlenging gebeuren aan de loketten van het station en aan de verkoopautomaten in de stations en op de perrons. Een parkingproduct kan in alle stations worden aangekocht.

De meeste stations bieden een parking die eigendom is van de NMBS en ter beschikking wordt gesteld van de reizigers.

Naargelang haar parkings verzadigd zijn, laat de NMBS een toegangscontrole plaatsen, zodat een plaats gegarandeerd wordt aan haar treinreizigers, en desnoods de capaciteit verruimen.

Voor de toegang tot alle parkings die eigendom zijn van de NMBS hebben de treinreizigers en het personeel voorrang. De capaciteit van de parkings verschilt van station tot station, waarbij sommige parkings tot drieduizend plaatsen kunnen bieden. De capaciteit wordt bepaald aan de hand van behoeften- en mobiliteitsstudies.

De NMBS-strategie inzake parkings is dezelfde voor alle stations en berust op vijf criteria :

– gewaarborgde beschikbaarheid van plaatsen voor de regelmatige treinreizigers ;

– gedifferentieerde tarifering volgens de stations- en gebruikerstypes en volgens de lokale markt (de treinreizigers genieten een voorkeurtarief) ;

– de ontvangsten dekken de exploitatiekosten ;

– het gebruik van het openbaar vervoer tussen huis en station mag niet ontmoedigd worden ;

– de ontwikkeling van verschillende intermodale diensten.

Dankzij die strategie kan een tariefbeleid worden toegepast op basis van een matrix die rekening houdt met het stationstype, de stationsomgeving, het gebruikersprofiel en de afstand tussen de parking en het station, en betaalt de pendelaar gemiddeld 1,50 euro per dag om vierentwintig uur per dag en zeven dagen per week een gewaarborgde plaats te hebben.

Tariefbepaling naargelang het « stationstype » :

– de internationale stations met een parking van hoge kwaliteit (bijvoorbeeld : Antwerpen-Centraal, Luik-Guillemins) ;

– de stations in de grote steden waar het aangewezen is de capaciteit van de autoparkings te beperken in verhouding tot het aantal opstappende reizigers en de andere vervoermiddelen te promoten door het tarief aan te passen aan dat voor parkeren op de openbare weg en het openbaar vervoer (bijvoorbeeld : Gent-Sint-Pieters, Namen) ;

– de vertrekstations waar in verhouding tot het aantal opstappende reizigers, een maximumaantal plaatsen tegen lagere prijs aangeboden moet worden en een voorkeurtarief moet worden gehanteerd voor reizigers met een abonnement (bijvoorbeeld : Antwerpen-Berchem en Ottignies) ;

– de stations in de middelgrote en kleine steden waar het aangewezen is om in voldoende parkeerplaatsen te voorzien voor de pendelaars, rekening houdend met de capaciteit van de parkings die aan derden toebehoren (steden / privé) en om het tariefbeleid aan te passen aan het lokale beleid (bijvoorbeeld : Sint-Niklaas en Aarlen) ;

– de bestemmingsstations : de behoefte aan parkeerruimte is er gering ; er is geen specifieke inrichting (bijvoorbeeld : Brussel-Centraal) ;

– tariefbepaling op basis van het « gebruikersprofiel » : treinreizigers genieten een voorkeurtarief en dit op alle « parkingproducten ». Het tarief voor deze gebruikersgroep ligt gemiddeld 50 % lager dan het commerciële tarief voor niet-reizigers ;

– tariefbepaling op basis van de « afstand tussen parking en station » : wanneer er verschillende parkings rond een station liggen, worden de parkings P1, P2, enz., genoemd. De naamgeving is geïnspireerd op de eersteklas- en tweedeklasrijtuigen van de treinen. De parking P1 ligt het dichtst bij het station. Parkings P2, P3, enz., liggen iets verder van het station. Het tarief verschilt afhankelijk van de afstand tot het station, waarbij de parking P1 het duurst is ;

Tariefbepaling naargelang het « type parking » :

– het comfortniveau van de parkings verschilt al naargelang ze al dan niet overdekt zijn, uitgerust zijn met liften, rechtstreekse toegangen tot de perrons hebben, enz. Bij een overdekte parking zal het tarief hoger liggen dan bij een parking in openlucht ;

– in geval van werken / werven kan een voorkeurtarief toegepast worden als compensatie voor het daardoor veroorzaakte ongemak en / of voor de mindere kwaliteit van de dienstverlening wat de parking betreft.

5) Er ligt een systeem ter studie. Aangezien de parkingabonnees garantie hebben op een plaats en de meeste klanten abonnees zijn, is een reserveringssysteem geen prioriteit. Een dergelijk systeem kan evenwel bijdragen tot een performanter « yield management » ; de mogelijkheden worden dan ook onderzocht door de teams van de NMBS.

6) De globale inkomsten uit de NMBS-parkings voor het hele land bedroegen 7 161 807 euro in 2014, 8 485 153 euro in 2015, 9 646 183 euro in 2016 en 11 260 505 euro en 2017. De cijfers voor 2018 zijn nog niet beschikbaar.

7) De veralgemening van het aandeel van de werkgevers en derdebetalers in de parkeerkosten van de NMBS behoort niet tot mijn bevoegdheid. Deze aangelegenheid wordt immers besproken en onderhandeld in het kader van het interprofessionele overleg. Gelieve bijgevolg uw vraag te richten aan mijn collega die bevoegd is voor deze materie, de heer Kris Peeters, minister van Werk, Economie en Consumenten.