SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2012-2013 Zitting 2012-2013
________________
3 septembre 2013 3 september 2013
________________
Question écrite n° 5-9842 Schriftelijke vraag nr. 5-9842

de Helga Stevens (N-VA)

van Helga Stevens (N-VA)

au ministre des Entreprises publiques et de la Coopération au développement, chargé des Grandes Villes

aan de minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden
________________
Sites internet des autorités fédérales - Accessibilité aux personnes handicapées - Label AnySurfer - Bilan Websites van de federale overheid - Toegankelijkheid voor personen met een beperking - Anysurferlabel - Overzicht 
________________
site internet
facilités pour handicapés
ministère
entreprise publique
relation administration-administré
internetsite
faciliteiten voor gehandicapten
ministerie
overheidsbedrijf
betrekking tussen overheid en burger
________ ________
3/9/2013Verzending vraag
17/9/2013Antwoord
3/9/2013Verzending vraag
17/9/2013Antwoord
________ ________
Question n° 5-9842 du 3 septembre 2013 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-9842 d.d. 3 september 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Les informations proposées par les autorités fédérales sur les sites internet doivent être accessibles à tous les citoyens, y compris aux personnes handicapées : personnes souffrant d'un handicap physique, aveugles ou malvoyants, personnes souffrant de problèmes d'apprentissage, etc.

Cette forme d'accessibilité est contrôlée par AnySurfer, un projet national de Blindenzorg Licht en Liefde vzw, désireuse de rendre le monde numérique accessible aux personnes handicapées, sans pour autant négliger l'aisance de l'utilisation par tout un chacun.

Selon le rapport 2013 de cette asbl, le score la Belgique est médiocre dans ce domaine. Pourtant, dès 2008, les autorités publiques avaient promis de faire des directives d'AnySurfer un volet obligatoire de tout cahier des charges relatif à de nouveaux sites web.

Sur la base de ces principes, j'aurais aimé recevoir une réponse aux questions suivantes.

1) Quels services publics, administrations, institutions, etc, fédérales relevant de vos compétences ou de votre responsabilité disposent-elles d'un site internet ? Pouvez-vous donner l'adresse de chacun de ces sites ?

2) Lesquels de ces sites ont-ils reçu le label AnySurfer qui garantit l'accessibilité des sites à tous les utilisateurs ?

3) Lesquels de ces sites sont-ils quand même, malgré l'absence du label AnySurfer, accessibles aux personnes handicapées parce qu'ils tiennent compte dans la pratique des directives d'AnySurfer ?

4) Quelles initiatives sont-elles prévues pour rendre accessibles à tous les citoyens, y compris les personnes handicapées, les sites qui ne suivent pas encore les directives d'AnySurfer ? Un calendrier peut-il être fourni ?

 

De door de federale overheid via websites aan de burgers aangeboden informatie dient voor alle burgers toegankelijk te zijn, dus ook voor personen met een handicap: personen met fysieke beperkingen, blinde of slechtziende personen, personen met leerproblemen, etc.

Deze vorm van toegankelijkheid wordt getest door Anysurfer, een nationaal project van Blindenzorg Licht en Liefde vzw, dat de digitale wereld toegankelijker wil maken voor mensen met een handicap, zonder daarbij een vlotte bruikbaarheid voor iedereen uit het oog te verliezen.

Uit zijn rapport van 2013 blijkt dat België ondermaats scoort. Nochtans beloofde men vanuit de federale overheid in het verleden dat de AnySurfer-richtlijnen een verplicht onderdeel gingen worden van elk lastenboek voor nieuwe websites van de federale overheid.

Op grond van dit uitgangspunt had ik graag een antwoord verkregen op volgende vragen :

1) Welke federale overheidsdiensten, administraties, instellingen, etc., die onder uw bevoegdheid of verantwoordelijkheid vallen, beschikken over een website ? Kan telkens het adres van deze website gegeven worden ?

2) Welke van die websites hebben het AnySurferlabel, dat de toegankelijkheid van de websites voor alle gebruikers garandeert ?

3) Welke van die websites zijn, ondanks dat ze geen Anysurferlabel hebben, niettemin toegankelijk voor personen met een handicap omdat ze in de praktijk rekening houden met de richtlijnen van AnySurfer?

4) Welke initiatieven zijn gepland om websites die de AnySurferrichtlijnen nog niet volgen, toegankelijk te maken voor alle burgers, inzonderheid personen met een beperking Kan een timing gegeven worden ?

 
Réponse reçue le 17 septembre 2013 : Antwoord ontvangen op 17 september 2013 :

Pour ce qui concerne le Service public fédéral (SPF) Affaires étrangères, Commerce extérieur et Coopération au Développement, cette question relève des compétences du ministre des Affaires étrangères puisque la gestion quotidienne du département relève de celles-ci.

Pour ce qui concerne le Service public de programmation (SPP) Intégration sociale, cette question relève de la secrétaire d'État à l'Asile et la Migration, à l'Intégration sociale et à la Lutte contre la pauvreté puisque la gestion quotidienne du département relève de celles-ci.

Pour ce qui concerne les entreprises publiques, les prérequis pour l’obtention de ce label sont considérables au point d’apparaître presque impossibles à mettre en œuvre dans le cadre d’un site commercial moderne et attractif.

Les exigences de ce label s’adressent en effet principalement à des sites dont la mission première n’est pas commerciale. Les sites web ayant actuellement mis en œuvre le label AnySurfer sont, pour la plupart, des sites exploités par des autorités locales, régionales ou fédérales ou encore des administrations. Sous réserve de quelques exceptions, peu de sociétés commerciales ont implémenté le label notamment car le résultat après implémentation rend le site moins attractif et également en raison des coûts élevés et du temps important à consacrer pour la mise en œuvre.

Pour ce qui concerne le groupe Société nationale des chemins de fer belges (SNCB), les entités du groupe m'informent que la SNCB a néanmoins livré des efforts très importants pour que son nouveau site web réponde aux lignes directrices. L'ASBL « Blindenzorg Licht en Liefde » a ainsi été impliquée dès le début dans le développement. Le site de la SNCB ne dispose pas encore du label officiel mais répond déjà à 95 % à la directive.

Infrabel.be prend en compte les différentes recommandations AnySurfer, notamment en termes de contrastes sur les pages, la structure de la page, la navigation, la description de photos et le matériel vidéo. Les rédacteurs web sont régulièrement formés et reçoivent des informations à ce sujet.

Pour ce qui concerne Belgacom, je vous renvoie à la réponse de mon prédécesseur à la question écrite n° 358 du Député Roel Deseyn (QRVA 53 72, pp 189-192).

Finalement, bpost m'informe que les deux sites (www.bpost.be et www.bpostinternational.com) prêtent une grande attention à l'accessibilité et à la facilité d'utilisation, notamment en appliquant les directives suivantes:

  • une navigation claire et accessible ;

  • un contenu compréhensible à ceux qui ne distinguent pas les couleurs;

  • un texte significatif pour les liens vers d'autres pages ou sites web ;

  • les images sont accompagnées de description pertinentes dans toutes les langues (alt-tag) ;

  • une mise en page adaptée aux utilisateurs de supports auditifs et/ou visuels lors de la navigation ;

  • compatibilité avec différents navigateurs graphiques et de texte ;

  • les paramètres du navigateur (taille de police, etc.) sont adaptables ;

  • utilisation correcte de nouvelles fenêtres et fenêtres pop-up ;

  • implémentation correcte des cadres.

En outre, dans un avenir proche, les sites internet de bpost utiliseront un nouveau système de gestion qui permet de prendre en compte, de manière plus simple et plus intuitive, les directives d’AnySurfer.

Wat betreft de Federale Overheidsdienst (FOD) Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking valt deze vraag valt onder de bevoegdheden van de minister van Buitenlandse Zaken, aangezien het dagelijks beheer van het departement hieronder valt.

Wat Betreft de Programmatorische Overheidsdienst (POD) Maatschappelijke Integratie valt deze vraag onder de bevoegdheid van de Staatssecretaris voor Asiel en Migratie, Maatschappelijke Integratie en Armoedebestrijding, aangezien het dagelijks beheer van het departement hieronder valt.

Wat betreft overheidsbedrijven, in overeenstemming met de wet van 31 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven, zijn deze bedrijven autonoom in hun personeelsbeheer.

De voorwaarden van dit label richten zich voornamelijk tot websites waarvan de belangrijkste doelstelling niet commercieel is. De websites die vandaag het label AnySuferlabel hebben uitgewerkt zijn meestal websites die door lokale, gewestelijke of federale overheden worden uitgebaat, of administraties. Behoudens enkele uitzonderingen hebben weinig commerciële bedrijven dit label geïmplementeerd, met name omdat het resultaat na de implementatie de website minder aantrekkelijk maakt, maar en ook omwille van de hoge kosten en de tijd die vereist is voor de uitwerking ervan.

Met betrekking tot de NMBS-groep, informeren de entiteiten van de Groep mij dat de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) niettemin zeer belangrijke inspanningen heeft gedaan om haar nieuwe website te laten voldoen aan de richtlijnen. Zo werd “Blindenzorg Licht en Liefde” VZW vanaf de start bij de ontwikkelingen betrokken. De website van de NMBS beschikt nog niet over het officiële label maar voldoet al voor 95 % aan de richtlijn.

Infrabel.be houdt rekening met verschillende AnySurfer-aanbevelingen, in het bijzonder op het vlak van contrasten op de pagina's, de paginastructuur, navigatie, beschrijvingen van foto's en videomateriaal. De webredacteurs krijgen regelmatig trainingen en informatie over dit onderwerp.

Met betrekking tot Belgacom verwijs ik naar het antwoord van mijn voorganger op de schriftelijke vraag n° 358 van het Kamerlid Roel Deseyn (QRVA 53 72, pp 189-192).

Ten slotte informeert bpost mij dat beide sites (www.bpost.be en www.bpostinternational.com) ruime aandacht schenken aan de toegankelijkheid en de gebruiksvriendelijkheid, o.m. door volgende richtlijnen toe te passen:

  • duidelijke en toegankelijke navigatie;

  • inhoud begrijpbaar voor wie geen kleuren kan onderscheiden;

  • betekenisvolle tekst voor links naar andere pagina’s of websites;

  • afbeeldingen worden in alle talen voorzien van een relevante omschrijving (alt-tag);

  • paginaopmaak geschikt voor gebruikers van auditieve en/of visuele hulpmiddelen bij het surfen;

  • compatibiliteit met diverse grafische en tekst-browsers;

  • browserinstellingen (tekstgrootte e.d.) zijn aanpasbaar;

  • correct gebruik van nieuwe vensters en popup-vensters;

  • correcte implementatie van frames.

Bovendien, zullen de websites van bpost in de nabije toekomst gebruik maken van een nieuw beheersysteem waardoor op een vlottere en meer intuïtieve manier kan rekening gehouden worden met de AnySurfer richtlijnen.