SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2012-2013 Zitting 2012-2013
________________
3 septembre 2013 3 september 2013
________________
Question écrite n° 5-9838 Schriftelijke vraag nr. 5-9838

de Helga Stevens (N-VA)

van Helga Stevens (N-VA)

à la ministre de la Justice

aan de minister van Justitie
________________
Centre de psychiatrie légale de Gand - Mise en service - Exploitation - Statistiques Forensisch Psychiatrisch Centrum in Gent - Ingebruikname - Uitbating - Cijfergegevens 
________________
marché de travaux
Régie des Bâtiments
internement psychiatrique
établissement psychiatrique
marché public
overheidsopdracht voor werken
Regie der Gebouwen
opname in psychiatrische kliniek
psychiatrische inrichting
overheidsopdrachten
________ ________
3/9/2013Verzending vraag
12/12/2013Antwoord
3/9/2013Verzending vraag
12/12/2013Antwoord
________ ________
Question n° 5-9838 du 3 septembre 2013 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-9838 d.d. 3 september 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Le lundi 26 août 2013, vous avez visité, en compagnie du secrétaire d'État à la Régie des Bâtiments, le chantier du centre de psychiatrie légale (CPL) de Gand. Devant les caméras, vous avez déclaré que le complexe serait complètement terminé à la fin de mars 2014 et que 270 personnes pourraient y être internées.

On peut lire, sur le site internet de la Régie des bâtiments : « Le centre sera mis à la disposition du SPF Justice en mars 2014 et sera complètement opérationnel en 2014. »

On peut en douter. Pour toutes sortes de raisons, le gouvernement a lance beaucoup trop tard l'adjudication pour l'exploitation de ce CPL. La désignation de l'exploitant doit encore avoir lieu et ne serait chose faite qu'à la fin de cette année (2013).

En outre, vous avez parlé dans le journal d'un centre « partiellement opérationnel ». Le CPL ne serait mis en service que par phases et ne serait totalement opérationnel qu'au printemps de 2015.

En d'autres termes, le CPL ne sera pas totalement opérationnel en 2014 mais seulement au printemps de 2015.

Selon le secteur, c'est beaucoup plus réaliste. En effet, l'exploitant doit encore être désigné et ce ne sera le cas qu'à la fin de 2013. Cet exploitant aura alors jusqu'à la fin de mars 2014 pour faire le nécessaire et trouver suffisamment de personnel qualifié pour que le CPL puisse être prêt au début d'avril 2014. Il s'agit d'une mission presque impossible étant donné la difficulté de trouver du personnel pour les soins psychiatriques. L'objectif d'une opérationnalité totale du CPL au printemps de 2015 est lui aussi difficile à atteindre étant donné les défis énormes auxquels on doit faire face et le peu de temps pour tout réaliser.

La communication autour de la mise en service du CPL peut donc être qualifiée de confuse. C'est pourquoi j'aimerais que les choses soient plus claires à ce sujet.

1) Quand le CPL sera-t-il mis en service ?

2) Combien de personnes y seront-elles internées à ce moment ? Qui sélectionnera les personnes internées qui seront prises en charge dans le CPL de Gand ? Au moyen de quels critères ? La langue (N/F) jouera-t-elle elle aussi un rôle à ce sujet ?

3) Combien de personnes (équivalents temps plein (ETP) souhaite-t-on employer dans le CPL au moment de sa mise en service, tant pour la sécurité et la surveillance que pour les soins et les traitements ?

4) Lorsque le CPL atteindra sa capacité maximale, combien y dénombrera-t-on d'ETP et dans quelles catégories ?

5) Selon quel calendrier le nombre des personnes internées au CPL de Gand sera-t-il augmenté pour atteindre la capacité maximale ?

6) Selon quel calendrier et dans quelle mesure le cadre du personnel employé au CPL sera-t-il étendu pour suivre la croissance du nombre des personnes internées ?

7) Les membres du personnel du CPL seront-ils statutaires et/ou contractuels ou seront-ils engagés par l'exploitant lui-même ? En d'autres termes, relèveront-ils du statut d'employé ?

8) Comment veillera-t-on à un flux effectif suffisant pour éviter que le CPL de Gand ne devienne un nouveau goulet d'étranglement dans l'accueil des personnes internées ? Comment procèdera-t-on ?

9) Quel budget a-t-on prévu pour la construction du CPL de Gand ? Quel montant a-t-on dépensé jusqu'à présent pour cette construction ? A-t-on constaté des dépassements de crédits et, si oui, quelle est leur importance (tant en chiffres absolus qu'en pourcentage) ?

 

Op maandag 26 augustus 2013 bezocht u samen met de Staatssecretaris voor de Regie der Gebouwen de werf van het Forensisch Psychiatrisch Centrum (FPC) in Gent. Voor de camera's verklaarde u dat eind maart 2014 het complex volledig af zal zijn en dat er 270 geïnterneerden in zullen kunnen.

De website van de Regie der Gebouwen zegt het volgende: "Het centrum zal in maart 2014 ter beschikking gesteld worden van de Federale Overheidsdienst Justitie en in de loop van 2014 zal het centrum volledig operationeel zijn."

Dat is nog maar de vraag. Om allerlei redenen heeft de federale regering de aanbesteding voor de uitbating van dit FPC veel te laat uitgeschreven. De aanstelling van de uitbater moet nog steeds gebeuren en zou pas rond zijn tegen eind dit jaar (2013).

Bovendien sprak u in de krant van een "deels operatief" centrum. Het FPC zou gefaseerd in gebruik genomen worden en pas volledig operationeel zijn in het voorjaar van 2015.

Met andere woorden, het FPC zal niet in 2014 volledig operationeel zijn, maar pas in het voorjaar van 2015.

Dit is veel realistischer volgens de sector. Immers, de uitbater moet nog aangesteld worden en dat zal pas tegen eind 2013 gebeuren. Die uitbater heeft dan tot eind maart 2014 de tijd om het nodige te doen en voldoende gekwalificeerd personeel te vinden zodat het FPC van start kan gaan begin april 2014. Een bijna onmogelijke opdracht, gezien de moeilijkheid om forensisch zorgpersoneel te vinden. Ook de doelstelling om het FPC in het voorjaar van 2015 volledig operationeel te hebben is moeilijk te halen, gezien de enorme uitdagingen waarvoor men staat en de korte tijdspanne om dit allemaal te realiseren.

De communicatie over de al dan niet volledige ingebruikname van het FPC is dus vaag te noemen. Daarom had ik graag wat meer duidelijkheid daarover bekomen.

1) Wanneer zal het FPC in gebruik worden genomen?

2) Hoeveel geïnterneerden zullen er op dat moment worden opgevangen? Wie zal de geïnterneerden selecteren voor opname in het FPC van Gent? Aan de hand van welke criteria? Zal de taal (N/F) daarbij ook een rol spelen?

3) Hoeveel personen (voltijdsequivalenten of VTE's) wenst men in dienst te hebben in het FPC op het moment van ingebruikname, zowel in het kader van veiligheid en bewaking als in het kader van zorg en behandeling?

4) Als het FPC op maximumcapaciteit draait, hoeveel bedraagt het aantal VTE's dan en in welke categorieën?

5) Volgens welk tijdschema zal het aantal geïnterneerden in het FPC Gent opgetrokken worden tot de maximumcapaciteit is bereikt?

6) Volgens welk schema en in welke mate zal het personeel werkzaam binnen het FPC uitgebreid worden om de groei van het aantal geïnterneerden op te vangen?

7) Zullen de personeelsleden werkzaam binnen het FPC statutairen en/of contractuelen zijn of zullen ze worden aangeworven door de uitbater zelf, met andere woorden, zullen ze onder het werknemersstatuut vallen?

8) Hoe wordt erop toegezien dat er effectief voldoende doorstroming zal zijn zodat het FPC Gent geen nieuwe flessenhals wordt in de opvang van geïnterneerden? Hoe wordt dat hard gemaakt?

9) Hoeveel geld werd begroot voor de bouw van het FPC Gent? Hoeveel werd tot op heden gespendeerd aan de bouw van het FPC Gent? Zijn er kostenoverschrijdingen vast te stellen en zo ja, hoeveel (zowel absoluut als procentueel)?

 
Réponse reçue le 12 décembre 2013 : Antwoord ontvangen op 12 december 2013 :
  1. Si la date de livraison des travaux actuels est réalisée, il est prévu que les premiers internés séjourneront au centre de psychiatrie légale (CPL) de Gand à partir de mai 2014. Les internés arriveront au CPL par phase, mais des négociations doivent encore être menées en la matière. Nous ne pouvons donc encore rien communiquer de définitif à ce sujet. Dans le cadre du plan organisationnel à fournir, les candidats-exploitants sont invités à fournir un plan de lancement, à savoir les modalités de la période de démarrage et du lancement de l'exploitation. Comme indiqué, ce point sera également abordé dans le cadre des négociations.

  2. Comme le prévoit la loi sur les commissions de défense sociale, celles-ci prendront les décisions de placement sur la base des informations dont elles disposent, à savoir les expertises des prisons notamment (service psychosocial et direction Avis). Ces dernières sont informées du groupe cible auquel s'adresse le CPL. En ce qui concerne la langue, on part du principe que les internés qui y séjourneront doivent être suffisamment en mesure de suivre les thérapies proposées. Il n'est pas question de simples soins somatiques.

    Il incombe aux commissions de défense sociale d'orienter les détenus vers un CPL conformément aux critères légaux.

  3. Les candidats-exploitants doivent formuler une proposition concernant le cadre du personnel pour la sécurité, la surveillance et les soins, sur la base de ce qui leur est demandé dans le cahier spécial des charges pour l'exploitation. Ces aspects seront également encore abordés dans le cadre des négociations. Voir également réponse au point 1 de la question concernant le plan de lancement.

  4. Voir réponse au point 3 de la question. Je ne peux pas encore vous communiquer des informations détaillées à ce sujet.

  5. Voir réponse au point 1 de la question.

  6. Cette question fait l'objet d'autres négociations et discussions.

  7. Le personnel est recruté par l'exploitant.

  8. Les candidats-exploitants doivent préciser les traitements qui seront prodigués, la manière dont un flux optimal pourra être assuré ainsi que le temps de parcours moyen visé. Ils doivent aussi élaborer un plan en ce qui concerne l'interaction avec d'autres structures de soins de santé mentale, c'est-à-dire un plan concernant le flux entrant, le parcours, le flux sortant, la réalisation d'un réseau de partenaires et d'éventuels accords de coopération. Il doit y avoir une interaction concrète avec les acteurs actifs dans les soins de santé mentale et autres soins de santé. Dès que l'accord est signé, l'implémentation du plan sera suivie dans la pratique par le comité de suivi.

    L'accueil beaucoup plus rapide et de bien meilleure qualité des internés en Flandre dans une infrastructure adaptée fera en sorte que les internés seront plus facilement orientés vers le circuit de soins ordinaire.

  9. Ce point de la question ne relève pas de la compétence de la Justice. Je vous renvoie à mon collègue compétent pour la Régie des Bâtiments

  1. Indien de huidige opleveringsdatum van het gebouw gerealiseerd wordt, wordt er vooropgesteld dat vanaf mei 2014 de eerste geïnterneerden in het Forensisch Psychiatrisch Centrum (FPC) Gent zullen verblijven. Er wordt een gefaseerde invulling vooropgesteld, maar hierover moet nog verder onderhandeld worden.We kunnen op dat vlak dus nog geen vaststaande zaken meedelen. In het kader van het aan te leveren organisatorisch plan wordt van de kandidaat-exploitanten een opstartplan gevraagd, namelijk hoe de aanloopperiode en de opstart van de exploitatie zal verlopen. Dit komt, zoals gesteld, ook in de onderhandelingen aan bod.

  2. Zoals de wet over de Commissies tot Bescherming van de Maatschappij voorziet, zullen de CBM’s plaatsingsbeslissingen nemen op basis van de informatie waarover ze beschikken zijnde de expertises van onder meer de gevangenissen (psychosociale dienst en directie adviezen). Deze laatsten worden in kennis gesteld van de doelgroep waarnaar het FPC zich richt. Voor wat de taal betreft wordt ervan uit gegaan dat de geïnterneerden die er zullen verblijven voldoende in staat moeten zijn om de aangeboden therapieën te kunnen volgen, het betreft geen louter somatische zorg die er geboden wordt.

    Het is aan de Commissies tot Bescherming van de maatschappij om gedetineerden door te verwijzen naar een FPC. Dit gebeurt volgens de wettelijke criteria

  3. De kandidaat-exploitanten dienen een voorstel qua personeelskader voor veiligheid en bewaking en zorgbehandeling te formuleren, op basis van wat hen in het bestek voor de exploitatie gevraagd wordt. Deze aspecten komen ook in de onderhandelingen nog aan bod, zie ook het antwoord op vraag 1 inzake het opstartplan.

  4. Zie antwoord op vraag 3. Ik kan u hierover nog geen verdere informatie geven.

  5. Zie antwoord op vraag 1.

  6. Dit vormt het voorwerp van verdere onderhandelingen en besprekingen.

  7. Het personeel wordt door de uitbater zelf aangeworven.

  8. De kandidaat-exploitanten dienen precies aan te geven welke behandelingen verstrekt zullen worden, de manier waarop een optimale doorstroming kan verzekerd worden, welke gemiddelde doorlooptijd nagestreefd wordt, alsook een plan inzake interactie met andere voorzieningen in de geestelijke gezondheidszorg uit te werken, nl. een plan inzake instroom, doorstroom en uitstroom, een realisatie van een netwerk van partners, eventueel samenwerkingsovereenkomsten en -afspraken. Er moet een concrete interactie zijn met actoren in de geestelijke gezondheidszorg en andere gezondheidszorg. Zodra de overeenkomst getekend wordt, wordt de implementatie van het plan in de praktijk opgevolgd door het opvolgingscomité.

    De veel betere en snellere opvang van geïnterneerden in Vlaanderen in een aangepaste infrastructuur, zal ervoor moeten zorgen dat geïnterneerden veel gemakkelijker doorstromen naar het gewone zorgcircuit.

  9. Deze vraagt behoort niet tot de bevoegdheid van Justitie. Ik verwijs u graag door naar mijn collega bevoegd voor de Regie der Gebouwen.