SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
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Session 2012-2013 Zitting 2012-2013
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3 mai 2013 3 mei 2013
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Question écrite n° 5-8945 Schriftelijke vraag nr. 5-8945

de Nele Lijnen (Open Vld)

van Nele Lijnen (Open Vld)

à la ministre de l'Emploi

aan de minister van Werk
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Représentation des groupes politiques à l'assemblée générale des Agences locales pour l'emploi (ALE) De vertegenwoordiging van politieke fracties in de algemene vergadering van de Plaatselijke Werkgelegenheidsagentschappen (PWA) 
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service d'emploi
représentation politique
Conseil national du travail
dienst voor arbeidsbemiddeling
politieke vertegenwoordiging
Nationale Arbeidsraad
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3/5/2013Verzending vraag
18/6/2013Antwoord
3/5/2013Verzending vraag
18/6/2013Antwoord
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Requalification de : demande d'explications 5-3364 Requalification de : demande d'explications 5-3364
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Question n° 5-8945 du 3 mai 2013 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-8945 d.d. 3 mei 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

En conséquence des élections communales du 14 octobre 2012, les conseils communaux nouvellement installés doivent désigner leurs représentants dans les ALE. La direction générale Emploi et Marché du travail a mis au point une procédure à cet effet, illustrée par un certain nombre d'exemples de courriers. Cette procédure a été transmise aux présidents et conseil d'administration d'ALE.

Dans cette procédure, on précise certaines choses. On demande une répartition très clairement proportionnelle de la majorité et de l'opposition dans l'assemblée générale. Comme il s'agit d'une répartition proportionnelle, plusieurs systèmes de calcul sont acceptés (système D'hondt, système Imperiali, répartition mathématique, ...). En outre on explique aussi la procédure pour la désignation des représentants des organisations qui siègent au Conseil national du travail. Actuellement il y en a sept (CSC, FGTB, CGSLB, Boerenbond, Unizo, FEB et Unisoc). Comme on demande également qu'il y ait une représentation proportionnelle entre les délégués des organisations qui siègent au CNT et les représentants politiques, cela signifie que lorsqu'une organisation ne souhaite pas déléguer de représentant, ce siège doit être occupé par une autre organisation afin de garantir la proportionnalité. L'assemblée générale d'un ALE doit compter de 12 à 24 membres.

Cette procédure dissipe apparemment de nombreuses confusions qui régnaient dans certaines administrations communales. Dans la proportionnalité et la procédure à suivre pour la respecter, il avait énormément de fautes. Comme aucun système de calcul n'était proposé, les majorités choisissaient celui qui leur convenait le mieux à un moment donné. Ainsi, dans certaines communes aucun représentant de l'opposition n'était désigné pour siéger à l'assemblée générale de l'ALE. Cela découlait du choix d'un système de calcul de la proportionnalité parti par parti, alors qu'il est explicitement demandé que le calcul se fasse sur le critère majorité/opposition.

En outre le flou régnait quant au nombre de représentants. Il y a sept associations siégeant au CNT. Comme le minimum de membres de l'assemblée générale est fixé obligatoirement à douze (ce nombre a semble-t-il été choisi parce qu'à l'époque il n'y avait que six associations siégeant au CNT), si l'une des organisations ne voulait pas déléguer un représentant, de nombreuses communes n'attribuaient pas le septième siège.

À cause de ces confusions je pense que certaines assemblées générales ne sont pas valablement composées.

Je pose donc les questions suivantes à la ministre :

1) Combien d'assemblées générale d'ALE sont-elles déjà composées actuellement ? Y a-t-il déjà eu des plaintes sur la composition de l'assemblée générale de l'ALE de certaines communes ? Le SPF a-t-il déjà constaté des fautes ? Quelles sont les fautes les plus courantes ?

2) Quelle est la procédure suivie lorsqu'une plainte est déposée ou lorsque le SPF constate lui-même des fautes dans les procédures suivies ou dans la composition de l'assemblée générale ? Comment contrôle-t-on la composition de l'ALE ?

3) Les communes continuent à être créatives dans le calcul du nombre de représentants de la majorité dans l'assemblée générale de l'ALE. La représentation proportionnelle de la majorité et de l'opposition dans l'assemblée générale peut-elle être respectée par l'ajout de représentants à voix consultative ? Une assemblée générale où ne siègent comme membres avec droit de vote que des représentants des groupes politiques issus de la majorité est-elle valablement composée ?

4) La ministre est-elle disposée à apporter quelques adaptations en vue d'une plus grande clarté dans la procédure ? Comme l'Unizo siège depuis peu au CNT, il nous semble nécessaire de faire passer le nombre minimal de membres de l'assemblée générale de douze à quatorze. Il faut aussi davantage de précisions sur la proportionnalité et la méthode de calcul.

 

Na de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2012 moeten de nieuw geïnstalleerde gemeenteraden hun vertegenwoordigers voor de PWA's opnieuw aanwijzen. De algemene directie Werkgelegenheid en Arbeidsmarkt stelde daartoe een procedure op, vergezeld van een aantal voorbeelden van brieven. Deze procedure werd bezorgd aan de voorzitters en raden van bestuur van de PWA's.

In deze procedure worden een aantal zaken verduidelijkt. Men vraagt een zeer duidelijke proportionele verdeling in de algemene vergadering tussen de meerderheid en de oppositie. Aangezien het gaat om een proportionele verdeling worden meerdere systemen aanvaard (systeem D'hondt, systeem Imperiali, een mathematische verdeling,…). Daarnaast verduidelijkt men ook de procedure voor het aanstellen van de vertegenwoordigers van de organisaties die zetelen in de NAR. Momenteel zijn dat er zeven (ACV, ABVV, ACLVB, Boerenbond, UNIZO, VBO en UNISOC). Aangezien er ook een proportionele vertegenwoordiging gevraagd wordt tussen de vertegenwoordigers van de organisatie die zetelen in de NAR en de politieke vertegenwoordigers, betekent dit dat, wanneer een organisatie geen vertegenwoordiger wenst af te vaardigen, deze zetel moet worden ingenomen door een van de andere organisaties om de proportionaliteit te waarborgen. De algemene vergadering van de PWA moet tussen 12 en 24 leden tellen.

Deze procedure zorgt blijkbaar voor heel wat onduidelijkheden bij bepaalde gemeentebesturen. Vooral de proportionaliteit en de procedure om die te berekenen kennen heel wat fouten. Aangezien geen vast berekeningssysteem wordt vooropgesteld, nemen meerderheden het systeem dat hen op dat moment het voordeligst uitkomt. Zo zijn in bepaalde gemeentes geen vertegenwoordigers van de oppositie meer opgenomen in de algemene vergadering van het PWA. Dit omdat men het systeem toepast en berekent partij per partij, terwijl duidelijk wordt gevraagd een berekening te nemen meerderheid/oppositie.

Daarnaast is er wat onduidelijkheid over het aantal vertegenwoordigers. Er zijn zeven verenigingen vertegenwoordigd in de NAR. Aangezien het verplichte minimum aantal leden van de algemene vergadering twaalf bedraagt (dit getal is waarschijnlijk gekozen omdat er vroeger maar zes verenigingen vertegenwoordigd waren in de NAR), vullen vele gemeentes deze zevende zetel niet in als er een van de organisaties geen vertegenwoordiger wenst af te vaardigen.

Door deze onduidelijkheden zijn mijns inziens een aantal algemene vergaderingen niet rechtsgeldig samengesteld.

Ik heb dan ook volgende vragen voor de minister:

1) Hoeveel algemene vergaderingen van PWA's zijn op het moment reeds samengesteld? Zijn er reeds klachten binnengekomen over de samenstelling van de PWA in bepaalde gemeentes? Heeft de FOD zelf reeds tekortkomingen vastgesteld? Welke zijn de meest voorkomende tekortkomingen?

2) Welke procedure wordt gevolgd wanneer een klacht wordt ingediend of wanneer de FOD zelf tekortkomingen in de gevolgde procedures of de samenstelling vaststelt? Hoe wordt het toezicht aangaande de samenstelling van PWA gevoerd?

3) Gemeentes gaan nogal creatief om met de berekening van het aantal vertegenwoordigers van meerderheid versus oppositie in de algemene vergadering van het PWA. Kan de proportionele vertegenwoordiging meerderheid/oppositie in de algemene vergadering ook worden bereikt door vertegenwoordigers met raadgevende stem toe te voegen? Is een algemene vergadering die enkel bestaat uit vertegenwoordigers van de politieke fracties met stemrecht afkomstig uit de meerderheid, een rechtsgeldig samengestelde algemene vergadering?

4) Is de minister bereid een aantal aanpassingen door te voeren om meer duidelijkheid te brengen in de procedure? Aangezien UNISOC onlangs is toegevoegd tot de NAR lijkt het ons noodzakelijk om het minimum aantal leden van de algemene vergadering op te trekken tot veertien in plaats van twaalf. Ook wat betreft de proportionaliteit en de berekeningswijze is verduidelijking noodzakelijk.

 
Réponse reçue le 18 juin 2013 : Antwoord ontvangen op 18 juni 2013 :

1. Jusqu’à présent, seuls quelques dossiers ont été déposés pour approbation de la composition des organes statutaires, mais ceci n’est pas anormal. Les ALE doivent suivre toute une procédure pour la réinstallation de leurs organes statutaires. Le conseil communal doit désigner leurs représentants et il faut demander aux organisations siégeant au CNT, soit de désigner un ou plusieurs représentant(s), soit de confirmer la représentation actuelle dans l’assemblée générale de l’ALE. Lorsque cela sera fait, l’ancienne assemblée générale de l’ALE doit se réunir une dernière fois et doit, entre autre, prendre connaissance des démissions et des nouvelles désignations. Ce n’est qu’ensuite que les nouveaux organes statutaires seront installés. Les ALE doivent suivre toute une procédure et elles n’introduisent leur dossier pour approbation de la composition que quand tous les organes statutaires sont installés et que la modification de la composition est publiée aux annexes du Moniteur belge. Tout comme les fois précédentes, l’introduction des dossiers ne démarrera que dans les mois suivants. 

2. Les ALE doivent introduire un dossier complet sur base duquel le Service public fédéral (SPF) jugera si les nouveaux organes statutaires sont composés conformément à la réglementation. Si le dossier est examiné, l’ALE sera informé au plus vite, soit de la conformité du dossier à la réglementation, soit des modifications à apporter en cas de non-conformité. 

3. Conformément à l’article 8, paragraphe 1, alinéa 3, de l’arrêté-loi du 28 décembre 1944, l’ALE ASBL doit être composée paritairement, d'une part, de membres désignés par le conseil communal ou les conseils communaux suivant la proportion entre la majorité et la minorité et d'autre part, de membres représentant les organisations siégeant au Conseil national du travail (CNT). L'ALE compte 12 membres au moins et 24 membres au plus. Le conseil communal peut également associer d’autres membres avec voix consultative. 

Outre les membres effectives, désignés par le conseil communal et les organisations siégeant au CNT, le conseil communal peut donc aussi désigner des membres avec voix consultative. L’article précité est rédigé en ce sens que le conseil communal peut associer d’autres membres avec voix consultative qui eux ne sont pas désignés par le conseil communal ou les conseils communaux suivant la proportion entre la majorité et la minorité. Les membres avec voix consultative ne comptent donc pas pour le calcul de la proportionnalité majorité/minorité. 

Les représentants du conseil communal pour l’ALE doivent être désignés suivant la proportion entre la majorité et la minorité. Étant donné qu’aucune forme déterminée de proportionnalité n’a jamais été imposée, tous les systèmes qui répondent à une proportionnalité sont autorisés (reproduction mathématique, système d’Hondt, Imperiali). Le conseil communal peut donc, en d’autres mots, décider librement quelle clé de répartition sera d’application pour la désignation de ses représentants pour l’ALE ASBL. 

Toutefois, l’opposition ne peut jamais être écartée de la représentation pour l’ALE ASBL. Tant la majorité que la minorité doivent être représentées dans l’ALE sinon il est question d’une disproportion, ce qui ne correspond pas avec le fait que les représentants du conseil communal doivent être élus suivant la « proportion entre la majorité et la minorité ». En outre, la notion « proportionnalité entre la majorité et la minorité » doit se comprendre en ce sens que la délégation du conseil communal dans les organes statutaires de l’ALE reflètent la composition du conseil communal. 

4. La procédure à suivre pour la réinstallation des organes statutaires de l’ALE est assez claire. Celle-ci ne diffère guère des directives que les ALE ont reçu au début des législatures ALE précédentes, ce qui n’a jamais engendré de problèmes. En outre, le Service public fédéral (SPF) a publié un FAQ sur son site web avec les réponses sur les questions les plus fréquemment posées concernant la composition des organes statutaires des ALE. 

De plus, il n’est pas opportun d’augmenter le nombre minimum de membres de l’ALE ASBL à 14. 

Conformément à l’article 79, paragraphe 1, de l’arrêté royal du 25 novembre 1991 portant réglementation du chômage, chaque organisation siégeant au Conseil national du travail a droit à au moins un mandat dans l’ALE. Les organisations qui siègent au CNT sont CSC, FGTB, CGSLB, FWA, FBE, UCM et UNISOC (membre effectif du CNT depuis quelques années). Si toutes ces organisations (7) exerceraient leur mandat, l’ALE devra effectivement être porté à 14 membres afin d’aboutir à une composition paritaire. Or, il arrive souvent qu’une ou plusieurs organisations au CNT renoncent à son mandat dans l’ALE. Dans le cas échéant, l’ALE peut encore limiter le nombre des membres à 12 (6 CNT et 6 Conseil Communal). Si on relevait le nombre minimum de membres à 14, ça sera plus difficile pour certaines ALE de parvenir à une composition réglementaire. Rien n’empêche l’ALE de diminuer ou augmenter le nombre de ses membres, pour autant que cela soit fait conformément à la réglementation et que le nombre des membres reste entre 12 et 24. 

L’ALE est composé de la même manière depuis 20 ans et sans aucun problème. Je ne vois, dès lors, aucune raison de modifier les règles du calcul de la proportionnalité.

1. Er zijn tot hiertoe nog maar enkele dossiers tot goedkeuring van de samenstelling van de nieuwe bestuursorganen ingediend, al is dit niet abnormaal. De PWA’s moeten een hele procedure volgen voor de herinstallatie van hun bestuursorganen. Er moet een nieuwe afvaardiging van de gemeenteraad komen en alle NAR-organisaties moeten aangeschreven worden met de vraag om één of meerdere vertegenwoordigers aan te duiden of om de huidige vertegenwoordiging in het PWA te bevestigen. Vervolgens komt de oude algemene vergadering van het PWA nog een laatste maal samen om onder andere kennis te nemen van de ontslagen en de nieuwe aanduidingen. Pas daarna kunnen de nieuwe bestuursorganen geïnstalleerd worden. De PWA’s moeten een hele procedure volgen en sturen hun dossier tot goedkeuring van de samenstelling pas op als alle statutaire organen zijn geïnstalleerd en de wijziging in de samenstelling is gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch staatsblad. Net als de vorige keren, zal de indiening van de dossiers pas in de komende maanden op gang komen.

2. De PWA’s moeten een volledig dossier indienen op basis waarvan de Federale Overheidsdienst (FOD) zal oordelen of de nieuwe statutaire organen zijn samengesteld conform de reglementering. Als het dossier is onderzocht wordt het PWA zo snel mogelijk ingelicht, hetzij over de overeenstemming van het dossier met de regelgeving, hetzij over de aan te brengen wijzigingen ingeval er geen overeenstemming zou zijn.

3. Overeenkomstig artikel 8, paragraaf 1, derde lid, van de besluitwet van 28 december 1944 wordt de VZW PWA paritair samengesteld, enerzijds uit leden aangewezen door de gemeenteraad of gemeenteraden in proportionaliteit tussen de meerderheid en de minderheid, anderzijds uit leden die de organisaties vertegenwoordigen die zitting hebben in de Nationale Arbeidsraad (NAR). De vereniging zonder winstoogmerk telt minstens 12 en hoogstens 24 leden. De gemeenteraad kan andere leden toevoegen met raadgevende stem.

Naast de effectieve leden, aangeduid door de gemeenteraad en de organisaties die zetelen in de NAR, kan de gemeenteraad dus ook “andere” leden met raadgevende stem aanduiden. Voornoemd artikel is opgebouwd in die zin dat de gemeenteraad andere leden met raadgevende stem kan aanduiden dan de leden die door de gemeenteraad of de gemeenteraden gekozen worden in proportionaliteit tussen de meerderheid en de minderheid. De leden met raadgevende stem worden met andere woorden niet meegeteld voor de berekening van de proportionaliteit meerderheid/minderheid.

De vertegenwoordigers van de gemeenteraad voor het PWA moeten gekozen worden in proportionaliteit tussen de meerderheid en de minderheid. Aangezien er nooit een bepaalde vorm van proportionaliteit werd opgelegd, zijn alle systemen voor de berekening van de proportionaliteit tussen de meerderheid en de minderheid toegelaten (mathematische berekening, systeem D’Hondt, systeem Imperiali). De gemeenteraad kan dus met andere woorden vrij bepalen welke verdeelsleutel er wordt toegepast voor de aanduiding van zijn vertegenwoordigers in de VZW-PWA.

De oppositie mag evenwel nooit worden geweerd in de vertegenwoordiging voor de VZW-PWA. Zowel meerderheid als minderheid moeten afgevaardigd zijn in het PWA anders is er sprake van een disproportionaliteit wat niet overeenstemt met het gegeven dat de vertegenwoordigers van de gemeenteraad in “proportionaliteit tussen de meerderheid en de minderheid” moeten gekozen worden. Verder dient het begrip “proportionaliteit tussen de meerderheid en de minderheid” te worden begrepen in die zin dat de delegatie van de gemeenteraad in de bestuursorganen van het PWA de samenstelling van de gemeenteraad “weerspiegelt”.

4. De procedure die moet gevolgd worden voor de herinstallatie van de bestuursorganen van het Plaatselijk Werkgelegenheidsagentschap (PWA) is duidelijk genoeg. Deze verschilt nauwelijks van de richtlijnen die de PWA’s kregen bij aanvang van de vorige PWA-legislaturen en dit heeft toen ook geen problemen opgeleverd. Bovendien heeft de Federale Overheidsdienst (FOD) op zijn website een F.A.Q. gepubliceerd met de antwoorden op de meest voorkomende vragen over de samenstelling van de bestuursorganen van de PWA’s.

Verder is het niet opportuun om het minimum aantal leden van de VZW-PWA op te trekken naar 14.

Krachtens artikel 79, paragraaf 1 van het koninklijk besluit van 25 november 1991 houdende de werkloosheidsreglementering heeft elke organisatie die zetelt in de Nationale Arbeidsraad recht op minstens één mandaat in het PWA. De organisaties die zetelen in de NAR zijn ACV, ABVV, ACLVB, Boerenbond, VBO, Unizo en UNISOC (sinds enkele jaren werkend lid van de NAR). Indien al deze organisaties (7) hun mandaat zouden opnemen zal het PWA inderdaad minstens 14 leden moeten tellen om tot een paritaire samenstelling te komen.

Het komt echter vaak voor dat één of meerdere NAR-organisaties in een PWA verzaken aan hun mandaat. In voorkomend geval kan het PWA het aantal leden nog altijd beperken tot 12 (6 NAR en 6 gemeenteraad). Als we het minimum aantal leden zouden optrekken naar 14, wordt het voor sommige PWA’s moeilijker om tot een geldige samenstelling te komen. Niets belet het PWA om zijn ledenaantal te verminderen of te vermeerderen, zolang dit maar conform de reglementering gebeurt en het aantal tussen 12 en 24 leden ligt.

Het PWA wordt al bijna 20 jaar op dezelfde manier, en zonder problemen, samengesteld. Ik zie dan ook geen reden om de regels rond de berekening van de proportionaliteit te wijzigen.