SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
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Session 2012-2013 Zitting 2012-2013
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3 mai 2013 3 mei 2013
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Question écrite n° 5-8938 Schriftelijke vraag nr. 5-8938

de Cindy Franssen (CD&V)

van Cindy Franssen (CD&V)

à la secrétaire d'État à l'Asile et la Migration, à l'Intégration sociale et à la Lutte contre la pauvreté, adjointe à la ministre de la Justice

aan de staatssecretaris voor Asiel en Migratie, Maatschappelijke Integratie en Armoedebestrijding, toegevoegd aan de minister van Justitie
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Les économies prévues sur le budget de participation des personnes en situation de pauvreté De geplande besparing op het participatiebudget voor mensen in armoede 
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pauvreté
budget social
CPAS
armoede
sociale begroting
OCMW
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3/5/2013Verzending vraag
14/5/2013Antwoord
3/5/2013Verzending vraag
14/5/2013Antwoord
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Herkwalificatie van : vraag om uitleg 5-3023 Herkwalificatie van : vraag om uitleg 5-3023
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Question n° 5-8938 du 3 mai 2013 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-8938 d.d. 3 mei 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Tant la note de politique de la secrétaire d'État du 12 janvier 2012 que le plan fédéral de lutte contre la pauvreté 2012, s'investissent fortement dans la lutte contre la pauvreté infantile. La secrétaire d'État veut dans ce cadre élaborer et mettre en œuvre un plan de lutte contre la pauvreté infantile. Je lis dans le PFLP que le plan sera construit autour de trois piliers : l’accès à davantage de ressources, l’accès aux services et aux opportunités, et la participation des enfants. En outre, la secrétaire d'État dit à propos de l'action 47 qu'elle tentera d’augmenter l’enveloppe « Lutte contre la pauvreté infantile » parmi les moyens de participation socioculturelle mis à la disposition des CPAS.

Dans sa note de politique, la secrétaire d'État met aussi l'accent sur l'importance de la participation sociale et culturelle. Elle indique ainsi que les chances de réussite de l’aide augmentent au fur et à mesure que le CPAS donne une approche plus large au concept d’activation, par exemple en stimulant la participation sociale et culturelle. Cette mesure est selon elle très importante parce que l'on investit dans les enfants et dans la lutte contre la pauvreté infantile.

La note de politique et les budgets pour 2013 révèlent malgré tout qu'une économie de 972 000 euros est prévue, soit presque 10 % du budget, sur le budget des CPAS pour la participation socioculturelle et sportive. Ce budget de participation est pourtant un levier important de la lutte contre la pauvreté infantile. Ces moyens vont en premier lieu à la participation des enfants et des jeunes : l'affiliation à un club de sport, une excursion ainsi que des interventions dans le prix des repas chauds à l'école ou dans les frais de garderie avant et après l'école. En d'autres termes, il ne s'agit pas de dépenses luxueuses mais de montants nécessaires pour permettre à des gens en situation de pauvreté de participer de nouveau à la vie sociale et en vue de donner plus d'opportunités à leurs enfants.

J'aimerais obtenir une réponse aux questions suivantes.

1) Pourquoi la secrétaire d'État prévoit-elle une économie dans le budget de participation si elle veut encourager la participation sociale et la lutte contre la pauvreté infantile dans les années qui viennent ? Comment concilier cette mesure avec le plan fédéral de lutte contre la pauvreté infantile ?

2) Sur quelle partie précise du budget de participation procédera-t-on à des économies ? L'économie aura-t-elle un impact similaire sur tous les CPAS ?

3) Quelle actions la secrétaire d'État envisage-t-elle d'entreprendre pour veiller à ce que les CPAS et les administrations locales continuent à investir suffisamment dans la participation socioculturelle et sportive des personnes en situation de pauvreté, plus particulièrement les enfants et les jeunes ?

 

Zowel in de beleidsnota van de staatssecretaris van 12 januari 2012 als in het federaal plan armoedebestrijding 2012 wordt sterk ingezet op de bestrijding van kinderarmoede. De staatssecretaris wenst daarvoor een realistisch plan kinderarmoedebestrijding op te stellen en uit te voeren. In het FPA lees ik dat dit plan drie prioritaire aandachtsgebieden zal hebben: toegang tot meer middelen, toegang tot diensten en kansen, en participatie van kinderen. Daarnaast zegt de staatssecretaris onder actie 47 dat ze zal trachten om de enveloppe kinderarmoedebestrijding binnen de middelen sociaal-culturele participatie die aan de OCMW's ter beschikking gesteld worden, te verhogen.

In de beleidsnota benadrukt de staatssecretaaris ook het belang van sociale en culturele participatie. Hierbij meldt ze dat de slaagkansen van de hulpverlening toenemen naarmate het OCMW het begrip activering ruimer invult, dit kan bijvoorbeeld door sociale en culturele participatie te stimuleren. Deze maatregel is volgens haar terecht van groot belang omdat daarbij wordt geïnvesteerd in kinderen en in het bestrijden van kinderarmoede.

Desondanks blijkt uit de beleidsnota en de budgetten voor 2013 dat er een besparing gepland staat van 972 000 euro, of bijna 10% van het budget, op het OCMW-budget voor sociaal-culturele en sportieve participatie. Dit participatiebudget is echter een belangrijke hefboom in de strijd tegen kinderarmoede. Die middelen gaan in eerste plaats naar de participatie van kinderen en jongeren: het lidmaatschap van een sportclub, een daguitstap, alsook tegemoetkomingen in warme schoolmaaltijden of voor- en naschoolse kinderopvang. Dat zijn met andere woorden geen luxe-uitgaven, maar bijdragen die nodig zijn om mensen in armoede opnieuw te laten deelnemen aan de samenleving en hun kinderen meer kansen te geven.

Graag antwoord op volgende vragen.

1) Waarom plant de staatssecretaris een besparing op het participatiebudget als ze de sociale participatie en de strijd tegen kinderarmoede de komende jaren wenst aan te moedigen? Hoe spoort de maatregel met het verhaal van het federaal plan kinderarmoedebestrijding?

2) Op welk onderdeel van het participatiebudget wordt er specifiek bespaard? Zal de besparing op alle OCMW's een even grote impact hebben?

3) Welke acties zal de staatssecretaris ondernemen om ervoor zorgen dat OCMW's en lokale besturen in de toekomst voldoende blijven inzetten op de sociaal-culturele en sportieve participatie van mensen in armoede, meer specifiek van kinderen en jongeren?

 
Réponse reçue le 14 mai 2013 : Antwoord ontvangen op 14 mei 2013 :

L'honorable membre trouvera ci-après la réponse à ses questions.

Lors de l’élaboration du budget, des efforts supplémentaires ont été fournis afin d’atteindre les objectifs budgétaires pour l’année 2013. Le gouvernement a par exemple réalisé des économies linéaires sur les subsides facultatifs.

Les enveloppes « participation socioculturelle » et « économie sociale » sont concernées. J’ai toutefois obtenu que ces économies puissent être compensées en interne.

En ce qui concerne la participation socioculturelle, j’ai introduit une proposition de redistribution prévoyant le maintien, en 2013, des montants initiaux issus du budget 2012. Il n’est donc plus question cette fois de réaliser des économies à la charge des Centres publics d’action sociale (CPAS). Une fois que le Parlement aura approuvé le contrôle budgétaire, la répartition exacte par CPAS sera communiquée par arrêté royal et publiée sur le site de mon administration.

En ce qui concerne, enfin, le programme « Économie sociale », j’attire l’attention sur le fait qu’il s’agit d’un programme budgétaire avec plusieurs allocations de base. Il vise plusieurs objectifs, tant en matière de financement des études et recherches dans le domaine de l’économie sociale, de la communication et de la promotion (il s’agit en réalité de « frais de fonctionnement spécifiques ») que du fonds « Stade ouvert » ou des allocations aux acteurs de l’économie sociale. Pour tous ces postes, la règle est donc la même: les économies ont été réparties entre les différentes allocations de base. J’ai une fois de plus l’intention de conserver l’appel à projets annuel « économie sociale » et de faire en sorte que le budget 2013 en la matière reste inchangé par rapport à celui de 2012.

En ce qui concerne la dernière question de Mme Franssen, je me fais aussi un plaisir de renvoyer à ma note de politique 2013, et plus exactement à la politique fédérale d’activation sociale que je souhaite déployer à partir de 2013. Cette politique doit permettre aux CPAS de développer une politique de participation plus durable et structurelle, y compris à l’échelle locale. Les objectifs stratégiques de ma politique, qui fait la part belle au concept d’‘activation sociale’, sont centrés sur une autonomie, une participation et une intégration sociale optimales des bénéficiaires des CPAS. Cette activation sociale peut avoir lieu dans différents domaines et de multiples manières: volontariat, escapades culturelles, activités sportives, ateliers « cuisine saine », … Un trajet d’activation sociale peut constituer une première étape dans un trajet d’insertion socioprofessionnelle, voire l’accompagnement vers un travail rémunéré, mais ce n’est pas le but. La mesure actuelle « participation socioculturelle » sera par ailleurs reprogrammée en « fonds pour la participation et l’activation sociale », pour mettre en place une politique fédérale plus structurelle.

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op haar vragen.

Bij de opmaak van de begroting werden bijkomende inspanningen geleverd om de begrotingsdoelstellingen voor 2013 te behalen. Zo werd er onder andere door de regering een lineaire besparing op de facultatieve subsidies doorgevoerd,

De beide enveloppes “socio-culturele participatie” enerzijds en “sociale economie” anderzijds vallen hieronder. Ik heb echter bekomen dat deze besparingen intern kunnen gecompenseerd worden.

Voor socio-culturele participatie heb ik een voorstel tot herverdeling ingediend waarbij de initiële bedragen uit de begroting 2012 behouden blijven in 2013. Er is hier dus geen sprake meer van besparingen ten laste van de Openbare Centra voor maatschappelijk welzijn (OCMW’s). De exacte verdeling per OCMW zal, na goedkeuring van de budgetcontrole in het Parlement via KB bekend gemaakt worden, alsook op de site van de mijn administratie gepubliceerd worden.

Wat ten slotte het programma “Sociale Economie” betreft, vestig ik er de aandacht op dat dit een budgettair programma betreft met meerdere basisallocaties. Er worden hiermee verschillende doelstellingen beoogd: het gaat zowel over de financiering van studies en onderzoeken op het domein van de sociale economie, communicatie en promotie (dit zijn eigenlijk zgn. specifieke werkingskosten), als over het “open stadion-fonds” als over toelagen aan actoren uit de sociale economie. Voor al deze posten blijft dus gelden dat de besparingen over de verschillende basisallocaties verdeeld werden. Ook hier is het mijn intentie om de jaarlijkse projectoproep ‘sociale economie’ te behouden en het budget van 2012 hiervoor op hetzelfde niveau te behouden.

Voor wat betreft de laatste vraag van mevrouw Franssen betreft, verwijs ik eveneens graag naar mijn beleidsnota 2013, meer bepaald het federale sociale activeringsbeleid dat ik wens uit te rollen vanaf 2013. Dit beleid moet de OCMW’s de mogelijkheid verschaffen om ook op lokaal niveau een meer duurzame en structurele participatiepolitiek te ontwikkelen. De strategische doelstellingen van mijn beleid, waarbij de nadruk ligt op het begrip “sociale activering”, zijn gericht op de optimale zelfredzaamheid, participatie en maatschappelijke integratie van de OCMW-begunstigden. Deze sociale activering kan plaatsvinden in verschillende domeinen en op vele manieren: vrijwilligerswerk, culturele uitstappen, sportactiviteiten, workshops gezond koken,… Een sociaal activeringstraject kan een eerste stap zijn in een traject van socio-professionele inschakeling of zelfs in een toeleiding naar betaald werk, maar dat is niet het doel op zich. Bovendien, met het oog op een meer structureel beleid op federaal niveau zal de huidige maatregel “socio-culturele participatie” geherprogrammeerd worden als “fonds voor participatie en sociale activering”