SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2012-2013 Zitting 2012-2013
________________
3 mai 2013 3 mei 2013
________________
Question écrite n° 5-8926 Schriftelijke vraag nr. 5-8926

de Cindy Franssen (CD&V)

van Cindy Franssen (CD&V)

au ministre des Finances, chargé de la Fonction publique

aan de minister van Financiën, belast met Ambtenarenzaken
________________
Le traitement différent par l'ONSS et le fisc des bonus non récurrents liés aux résultats De verschillende behandeling van niet-recurrente resultaatsgebonden bonussen door de RSZ en de fiscus 
________________
prime de salaire
Office national de sécurité sociale
cotisation sociale
intéressement des travailleurs
avantage accessoire
impôt des personnes physiques
loonpremie
Rijksdienst voor Sociale Zekerheid
sociale bijdrage
winstdeling voor werknemers
bijkomend voordeel
belasting van natuurlijke personen
________ ________
3/5/2013Verzending vraag
3/6/2013Antwoord
3/5/2013Verzending vraag
3/6/2013Antwoord
________ ________
Herkwalificatie van : vraag om uitleg 5-3385 Herkwalificatie van : vraag om uitleg 5-3385
________ ________
Question n° 5-8926 du 3 mai 2013 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-8926 d.d. 3 mei 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Diverses mesures sont entrées en vigueur le 1er janvier de cette année en ce qui concerne les avantages non récurrents liés aux résultats. En plus de la cotisation patronale de 33 %, une cotisation de solidarité de 13,07 % à charge du travailleur a également été introduite. Le plafond annuel a été porté à 3.100 euros pour 2013.

En même temps, à l'occasion d'une question posée par l'Union des Secrétariats Sociaux, nous constatons que le fisc a déclaré que, sur le plan de la fiscalité,pour 2013, le plafond n'avait pas été porté à 3.100 euros, mais bien maintenu à 2.488 euros. Cela signifie que les règles normales du précompte professionnel sont applicables au-dessus de ce montant limite.

Le traitement différent par l'ONSS et le fisc des avantages non récurrents liés aux résultats, à savoir le non-alignement des plafonds par le fisc, fait que le travailleur conserve en fin de compte moins que le bonus auquel il a droit. Cela prête à confusion pour les travailleurs.

Je souhaiterais obtenir une réponse aux questions suivantes :

1. Est-il exact qu'il y aura toujours en 2013 un traitement différent entre l'administration fiscale et l'ONSS ?

2. Si cette anomalie subsiste, quel message le ministre envisage-t-il de diffuser pour éclaircir la situation ?

3. Si cette anomalie disparaît en 2013, quelles actions le ministre prévoit-il pour l'éliminer et dans quel délai ?

4. Si ce traitement différent de l'ONSS et du fisc n'est pas éliminé en 2013, que compte faire le ministre pour y parvenir en 2014 ?

 

Sinds 1 januari van dit jaar zijn een aantal maatregelen in werking getreden die betrekking hebben op de niet-recurrente resultaatsgebonden bonus voor werknemers. Op deze voordelen wordt een solidariteitsbijdrage van 13,07% ingevoerd ten laste van de werknemer, bovenop de patronale bijdrage van 33 %. Het jaarlijkse grensbedrag wordt verhoogd naar 3.100€ voor 2013.

Tegelijk stellen we vast dat de fiscus naar aanleiding van een vraag van de Unie van Erkende Sociale Secretariaten verklaart dat op gebied van fiscaliteit het grensbedrag niet op 3.100€ werd gebracht voor 2013, maar dat het fiscaal plafond van 2.488€ wordt behouden. Dat wil zeggen dat boven dat grensbedrag de normale regels van bedrijfsvoorheffing van toepassing zijn.

Het verschil in de behandeling van de niet-recurrente resultaatsgebonden bonus voor werknemers door de RSZ en de fiscus, nl het niet gelijkschakelen van de grensbedragen door de fiscus zorgt ervoor dat de werknemer uiteindelijk minder overhoudt van de verdiende bonus. Bovendien is dit heel verwarrend en ondoorzichtig voor de werknemers.

Graag had ik van de minister het volgende vernomen:

1. Klopt het dat er voor 2013 een afwijking zal blijven bestaan tussen de fiscale behandeling en de behandeling door de RSZ?

2. Indien deze afwijking blijft bestaan, welke communicatie voorziet de minister om deze afwijking te verduidelijken?

3. Indien deze afwijking in 2013 weggewerkt wordt, welke acties voorziet de minister om deze afwijking weg te werken en wanneer zal dit gebeuren?

4. Indien deze verschillende aanpak van de RSZ en de fiscus niet wordt gelijkgeschakeld in 2013, heeft de minister plannen om dit wel te doen voor 2014?

 
Réponse reçue le 3 juin 2013 : Antwoord ontvangen op 3 juni 2013 :

Après que le gouvernement ait décidé d’augmenter le montant limite exonéré annuellement en matière de bonus lié aux résultats non-récurrents pour l’application des cotisations sociales, le montant de l’exonération fiscale n’est en effet plus conforme au montant maximum exonéré en matière d’Office national de sécurité sociale (ONSS).

La proposition d’augmenter le montant exonéré fiscalement a été débattue durant le conclave budgétaire. Mais au vu de son coût budgétaire, aucun consensus n’a pu jusqu’à présent être trouvé à ce sujet au sein du gouvernement.

Nadat de regering beslist heeft om inzake de niet-recurrente resultaatsgebonden bonus het jaarlijks vrijgestelde grensbedrag voor de toepassing van de sociale bijdrage op te trekken, komt het vrijgestelde fiscale bedrag inderdaad niet langer overeen met het maximaal vrijgestelde bedrag inzake de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid (RSZ).

Het voorstel om het vrijgestelde fiscale bedrag op te trekken werd besproken tijdens het begrotingsconclaaf. Maar gelet op de kostprijs ervan werd binnen de regering tot nu toe geen consensus hierover gevonden.