SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2012-2013 Zitting 2012-2013
________________
19 février 2013 19 februari 2013
________________
Question écrite n° 5-8173 Schriftelijke vraag nr. 5-8173

de Guido De Padt (Open Vld)

van Guido De Padt (Open Vld)

au ministre des Entreprises publiques et de la Coopération au développement, chargé des Grandes Villes

aan de minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden
________________
Société nationale des chemins de fer belges - Débarquer hors quai - Infrabel - Danger Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen - Afstappen op een spoor zonder perron - Infrabel - Gevaar 
________________
Société nationale des chemins de fer belges
transport de voyageurs
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
reizigersvervoer
________ ________
19/2/2013Verzending vraag
11/7/2013Antwoord
19/2/2013Verzending vraag
11/7/2013Antwoord
________ ________
Question n° 5-8173 du 19 février 2013 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-8173 d.d. 19 februari 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Fin 2012, des dizaines de voyageurs ont eu la peur de leur vie en gare de Denderleeuw. Un train a brusquement démarré alors que des voyageurs couraient sur les voies. Les navetteurs avaient débarqué à cet endroit pour ne pas rater leur correspondance. Selon le porte-parole d'Infrabel, cette pratique est fréquente et parfaitement sûre.

Le train reliant Grammont à Alost est entré en gare de Denderleeuw avec deux minutes de retard. Habituellement, les voyageurs débarquent en voie 8 mais cette fois, le train s'est arrêté en voie 11, dans la partie réservée aux trains de marchandises et dépourvue de quai. Les portes s'étant ouvertes, tout le monde est descendu. Les voyageurs ont traversé les voies 10 et 9 pour rejoindre la voie 8. Le train arrêté en voie 9 a brusquement démarré.

Selon Infrabel, la situation n'était pas dangereuse. Trois personnes de la Société nationale des chemins de fer belges (SNCB) étaient présentes pour aider les voyageurs à traverser les voies. Ils ont autorisé les voyageurs à descendre en gare de marchandises et à emprunter un chemin de service vers le quai 9 pour leur éviter de rater leur correspondance et de devoir attendre quinze minutes. Selon Infrabel, cette mesure est fréquente (voir l'article de Frank Eeckhout paru dans Het Laatste Nieuws du 12 décembre dernier, p. 18, intitulé “ Tientallen reizigers bijna onder trein die plots achteruit reed ”.

D'où les questions suivantes :

1) Le ministre dispose-t-il de données chiffrées pour la période 2008-2012 concernant la fréquence des débarquements hors quai de voyageurs ? Dans combien de cas ont-ils dû traverser les voies pour rejoindre un autre quai ? Dans combien de cas cette situation a-t-elle soit suscité de l'émoi soit entraîné un danger ?

2) Partage-t-il le point de vue d'Infrabel selon lequel de telles situations ne sont pas dangereuses ? Peut-il expliquer sa réponse ? Quelles mesures envisage-t-il pour limiter le danger ?

 

Eind vorig jaar beleefden tientallen reizigers de schrik van hun leven in het station van Denderleeuw. Toen kwam een trein plots in beweging terwijl er reizigers op de sporen liepen. De pendelaars waren daar gedropt zodat ze nog snel hun aansluiting konden halen. Volgens de woordvoerder van de Infrabel gebeurt dat wel meer en is het perfect veilig.

De trein van Geraardsbergen naar Aalst kwam met twee minuten vertraging aan in het station van Denderleeuw. Normaal stappen de reizigers uit op spoor 8. Deze keer stopte de trein op spoor 11, het gedeelte voor de goederentreinen en zonder perron. Aangezien de deuren opengingen, stapte iedereen uit. De reizigers stapten over spoor 10 en spoor 9 om naar spoor 8 te gaan. Opeens kwam de trein op spoor 9 in beweging.

Volgens Infrabel was de situatie niet gevaarlijk. Er waren drie personen van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) om de reizigers over de sporen te begeleiden. Ze lieten de reizigers in het goederenstation aankomen en via een dienstweg naar perron 9 gaan omdat ze anders vijftien minuten moesten wachten en hun aansluiting zouden missen. Deze maatregel wordt volgens Infrabel wel meer toegepast (zie het artikel van Frank Eeckhout, 'Tientallen reizigers bijna onder trein die plots achteruit reed' in Het Laatste Nieuws van 12 december 2012, pag. 18).

In dit kader volgende vragen:

1) Beschikt de geachte minister over cijfergegevens voor de periode 2008 tot en met 2012 betreffende het aantal keer dat reizigers in ons land worden gedropt op een spoor zonder perron? In hoeveel van die gevallen moesten ze over sporen lopen naar een ander perron? Hoe vaak ontstond daarbij eventueel commotie of trad er gevaar op?

2) Deelt hij de visie van Infrabel dat dergelijke situaties niet gevaarlijk zijn? Kan hij zijn antwoord toelichten? Welke maatregelen wil hij eventueel overwegen om het gevaar te beperken?

 
Réponse reçue le 11 juillet 2013 : Antwoord ontvangen op 11 juli 2013 :

En réponse aux questions de l'honorable membre, le groupe Société des Chemins de fer belges (SNCB) communique les éléments suivants :

1. Infrabel me communique qu’elle ne collecte pas de statistiques à ce sujet.

2. Selon Infrabel, le débarquement sur une voie dépourvue de quai (comme à Denderleeuw) ne comporte pas de danger car des mesures adéquates avaient été prises. Les collaborateurs de SNCB Mobility ont aussi permis aux passagers de rejoindre l'autre quai en toute sécurité via un chemin de service.

Il s’agit ici d’un cas exceptionnel, Infrabel a pris les mesures de sécurité nécessaires pour interdire tout trafic vers les voies 9 et 10. De plus, la procédure était clairement définie avec les collaborateurs de la SNCB qui étaient sur place pour guider les voyageurs via le chemin de service.

Als antwoord op de vragen van het geachte lid deelt de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS)-groep de volgende elementen mee :

1. Infrabel deelt me mee dat ze hierover geen statistieken verzamelt.

2. Volgens Infrabel houdt het afstappen op een spoor zonder perron (zoals in Denderleeuw) geen gevaar in omdat de nodige maatregelen werden genomen. De medewerkers van NMBS-Mobility maakten het voor de passagiers ook mogelijk om via een dienstweg op een veilige manier het andere perron te bereiken.

Het betreft hier een uitzonderlijk geval. Infrabel heeft de nodige veiligheidsmaatregelen genomen om alle verkeer naar de sporen 9 en 10 te verbieden. Bovendien was de procedure duidelijk afgesproken met de medewerkers van de NMBS die ter plaatse waren om de reizigers via het dienstpad te begeleiden.