SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2012-2013 Zitting 2012-2013
________________
27 novembre 2012 27 november 2012
________________
Question écrite n° 5-7417 Schriftelijke vraag nr. 5-7417

de Lieve Maes (N-VA)

van Lieve Maes (N-VA)

au vice-premier ministre et ministre des Finances et du Développement durable, chargé de la Fonction publique

aan de vice-eersteminister en minister van Financiën en Duurzame Ontwikkeling, belast met Ambtenarenzaken
________________
Fin Shop - Ventes en magasin - Recettes - Frais Fin Shop - Winkelverkoop - Opbrengsten - Onkosten 
________________
administration fiscale
confiscation de biens
saisie de biens
Organe central pour la saisie et la confiscation
vente
belastingadministratie
verbeurdverklaring van goederen
beslag op bezittingen
Centraal Orgaan voor Inbeslagneming en Verbeurdverklaring
verkoop
________ ________
27/11/2012Verzending vraag
10/1/2013Antwoord
27/11/2012Verzending vraag
10/1/2013Antwoord
________ ________
Question n° 5-7417 du 27 novembre 2012 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-7417 d.d. 27 november 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Le « Fin Shop » est le centre de vente des biens meubles du Service public fédéral Finances. Divers objets y sont mis en vente, comme du matériel de bureau et des PC amortis des services publics, des biens saisis lors de procédures judiciaires et des biens dévolus à l'État à la suite d'une confiscation ou d'une succession en déshérence.

Ces biens sont vendus ou bien en lots lors d'une vente publique, ou bien à la pièce et à un prix fixe au magasin du Fin Shop à Haren. Ma question porte spécifiquement sur les ventes en magasin.

Pour avoir une idée plus précise du fonctionnement de ce service public et des sommes que la vente de ces biens rapporte, je souhaiterais obtenir une réponse aux questions suivantes.

1) Combien les ventes au magasin du Fin Shop ont-elles rapporté au cours des cinq dernières années ? Je souhaiterais une ventilation par catégorie de biens (véhicules, matériel de bureau, etc.) et par origine (biens amortis par les pouvoirs publics, saisis, confisqués, issus de successions en déshérence, etc.).

2) Qu'advient-il du produit de la vente de tous ces biens ? Est-il intégralement reversé à l'Organe central pour la saisie et la confiscation (OCSC) ? Ou bien certains frais en sont-ils d'abord déduits ? Si tel est le cas, de quels frais s'agit-il ?

 

De "Fin Shop" is het verkoopscentrum van de roerende goederen van de Federale Overheidsdienst Financiën. Ze verkopen allerhande zaken, zoals afgeschreven kantoormateriaal en PC's van de overheidsdiensten, bij gerechtelijke procedures in beslag genomen goederen en aan de Staat toegekende goederen bij een verbeurdverklaring of erfloze nalatenschap.

Ofwel worden die goederen verkocht in loten op een openbare verkoop, ofwel worden ze per stuk verkocht tegen een vaste prijs in de winkel van Fin Shop in Haren. Mijn vraag handelt specifiek over de winkelverkoop.

Om een beter inzicht te krijgen in de werking van de overheidsdienst en om een goed zicht te krijgen op de gelden die de verkoop van de goederen opbrengt, had ik graag een antwoord gekregen op volgende vragen:

1) Wat was de opbrengst van de winkelverkoop bij Fin Shop gedurende de jongste 5 jaar? Graag een opsplitsing per categorie goederen (PC's, GSM's, ander kantoormateriaal, …) en per origine (afgeschreven door de overheid, in beslag genomen, verbeurdverklaard, erfloze nalatenschap,…)

2) Wat gebeurt er met de opbrengst van de verkoop van al die goederen? Wordt die integraal doorgestort aan het Centraal Orgaan voor de inbeslagneming en de Verbeurdverklaring (COIV)? Of worden eerst nog bepaalde onkosten afgehouden? Zo ja, welke?

 
Réponse reçue le 10 janvier 2013 : Antwoord ontvangen op 10 januari 2013 :

1)     Étant donné que Fin Shop n’est opérationnel que depuis novembre 2009, des chiffres ne peuvent être fournis que pour les années 2010, 2011 et 2012.  

 

2010

2011

2012

Confiscations et objets provenant des greffes et tribunaux

19 585,05 euros

59 847,82 euros

47 913,05 euros

Objets perdus et abandonnés (Poste, SNCB, objets abandonnés volontairement, etc.)

33 490,55 euros

67 602,90 euros

43 816,40 euros

Service public fédéral (SPF) – Service public de programmation (SPP)

9 318,32 euros

16 284,40 euros

9 620,50 euros

Organe central pour la saisie et la confiscation (OCSC)

1 158,40 euros

5 4458,60 euros

22 771,00 euros

Organismes publics

2 048,95 euros

735,00 euros

100,00 euros

Communautés, Régions et organismes qui en dépendent

1 166,00 euros

1 393,50 euros

1 853,85 euros

Total

66 767,27 euros

151 322,22 euros

126 074,80 euros

La distinction par type de bien vendu n’est pas une obligation comptable pour Fin Shop qui ne dispose d’ailleurs pas de l’outil informatique lui permettant de faire cette distinction.

À titre d’information, en 2011, 4 118 clients ont acheté 11 162 articles et en 2012 ces chiffres sont déjà de 4 280 clients pour  11 506 articles.

2)     Les recettes sont affectées conformément aux règles comptables et budgétaires à savoir : 

  • les recettes pour compte de l’État vont au Budget des Voies et Moyens ;

  • les recettes pour compte d’organismes administratifs publics vont aux organismes concernés ;

  • les recettes provenant de la vente de biens saisis à la demande de l’OCSC vont à l’OCSC ;

  • les ventes pour compte des Régions et Communautés et des organismes qui en dépendent vont à ces diverses institutions. 

La règlementation actuelle ne permet pas de retenir des frais lors de la restitution des recettes effectuées pour compte de tiers.

1) Aangezien Fin Shop slechts operationeel is vanaf november 2009, kunnen er slechts cijfers gegeven worden van de jaren 2010, 2011 en 2012.  

 

2010

2011

2012

Verbeurdverklaringen en goederen afkomstig van griffies en rechtbanken

19 585,05 euro

59 847,82 euro

47 913,05 euro

Verloren en achtergelaten voorwerpen (Post, NMBS, vrijwillig achtergelaten, enz.)

33 490,55 euro

67 602,90 euro

43 816,40 euro

Federale Overheidsdiensten (FOD’s) – Programmatorische Overheidsdiensten (POD’s)

9 318,32 euro

16 284,40 euro

9 620,50 euro

Centraal Orgaan voor de inbeslagneming en de verbeurdverklaring (COIV)

1 158,40 euro

5 4458,60 euro

22 771,00 euro

Openbare instellingen

2 048,95 euro

735,00 euro

100,00 euro

Gemeenschappen en Gewesten en instellingen die er van afhangen

1 166,00 euro

1 393,50 euro

1 853,85 euro

Totaal

66 767,27 euro

151 322,22 euro

126 074,80 euro

De opsplitsing per categorie van verkochte goederen is geen boekhoudkundige verplichting voor Fin Shop. Fin Shop beschikt niet over de nodige gegevens om deze opsplitsing te maken. 

Bij wijze van informatie kan meegedeeld worden dat in 2011, 4 118 klanten 11 162 goederen hebben gekocht en in 2012 hebben reeds na 11 maanden 4 280 klanten 11 506 goederen gekocht.  

2) De opbrengsten worden toegewezen overeenkomstig de budgettaire en boekhoudkundige regels, meer bepaald :  

  • de opbrengsten voor rekening van de Staat komen toe aan de Rijksmiddelenbegroting ;

  • de opbrengsten voor rekening van de administratieve openbare instellingen komen toe aan deze instellingen ;

  • de opbrengsten afkomstig van de verkoop van in beslag genomen goederen op vraag van het COIV komen toe aan het COIV ;

  • de verkopen voor rekening van de Gewesten en Gemeenschappen en de instellingen die er van afhangen komen toe aan de verschillende instellingen.

De huidige reglementering staat niet toe dat er van de opbrengst onkosten worden afgehouden bij de verkoop voor rekening van derden.