SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2012-2013 Zitting 2012-2013
________________
23 novembre 2012 23 november 2012
________________
Question écrite n° 5-7386 Schriftelijke vraag nr. 5-7386

de Cindy Franssen (CD&V)

van Cindy Franssen (CD&V)

au secrétaire d'État à la Fonction publique et à la Modernisation des Services publics, adjoint au ministre des Finances et du Développement durable, chargé de la Fonction publique

aan de staatssecretaris voor Ambtenarenzaken en Modernisering van de Openbare Diensten, toegevoegd aan de minister van Financiën en Duurzame Ontwikkeling, belast met Ambtenarenzaken
________________
Services publics fédéraux - Congés de maladie Federale overheidsdiensten - Ziekteverzuim 
________________
fonctionnaire
fonction publique
ministère
absentéisme
congé de maladie
statistique officielle
ambtenaar
overheidsapparaat
ministerie
absenteïsme
ziekteverlof
officiële statistiek
________ ________
23/11/2012Verzending vraag
22/2/2013Antwoord
23/11/2012Verzending vraag
22/2/2013Antwoord
________ ________
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7369
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7370
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7371
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7372
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7373
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7374
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7375
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7376
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7377
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7378
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7379
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7380
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7381
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7382
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7383
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7384
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7385
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7387
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7369
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7370
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7371
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7372
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7373
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7374
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7375
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7376
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7377
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7378
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7379
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7380
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7381
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7382
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7383
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7384
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7385
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7387
________ ________
Question n° 5-7386 du 23 novembre 2012 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-7386 d.d. 23 november 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Tous les ans, les données relatives aux congés de maladie sont réclamées à chaque service de l'autorité flamande et cumulées afin de donner une vue d'ensemble de la situation en la matière.

Il est relativement simple d'obtenir les chiffres relatifs aux congés de maladie parce que les 13 ministères (départements et agences autonomes internes ou IVA - Intern verzelfstandigde agentschappen - sans personnalité juridique) ont adhéré à un système central de gestion du personnel. Pour les autres entités, un sondage doit cependant être organisé chaque année.

Un exercice similaire peut facilement être réalisé pour les services publics fédéraux.

1) Combien de jours de travail les absences d'un jour pour cause de maladie ont-elles représentés au sein des divers services publics ? Je souhaiterais obtenir les chiffres pour 2009, 2010, 2011 et la situation en 2012.

2) Combien de jours de travail les absences de moins de 30 jours pour cause de maladie ont-elles représentés au cours de la même période ?

3) Combien de jours de travail les absences prolongées pour maladie (plus de 30 jours) ont-elles représentés au cours de la même période ?

4) Quel est l'effet de ces jours de maladie sur l'effectif de personnel des organisations respectives ?

5) Combien de jour de travail à prestations réduites ont-il été constatés pour cette même période ?

6) Des actions spécifiques ont-elles été entreprises afin de réduire les absences pour maladie ? Dans l'affirmative, lesquelles ?

7) Quelle évolution peut-on constater en comparaison avec les années précédentes ?

8) Quel est le pourcentage d'absence pour maladie (le pourcentage de jours de travail perdus pour cause de maladie durant l'année concernée) des services publics respectifs ?

 

Jaarlijks worden voor alle diensten van de Vlaamse Overheid de ziekteverzuimcijfers opgevraagd en samengevoegd om een zicht te krijgen op het ziekteverzuim.

Het opvragen van het ziekteverzuim is er relatief eenvoudig omdat de 13 ministeries (departementen en interne verzelfstandigde agentschappen of IVA's zonder rechtspersoonlijkheid) aangesloten zijn op een centraal personeelssysteem. Voor de overige entiteiten dient er echter jaarlijks een rondvraag georganiseerd te worden.

Een gelijkaardige oefening kan gemakkelijk gemaakt worden voor de federale overheidsdiensten.

1) Hoeveel werkdagen afwezigheid van één dag wegens ziekte werden er genoteerd binnen de respectieve overheidsdiensten? Graag kreeg ik de cijfers voor 2009, 2010, 2011 en de stand van zaken in 2012.

2) Hoeveel werkdagen afwezigheid wegens ziekte, minder dan 30 dagen, werden in dezelfde periode vastgesteld?

3) Hoeveel werkdagen afwezigheid wegens langdurige ziekte (meer dan 30 dagen) werden genoteerd in dezelfde periode?

4) Wat is de impact van deze ziektedagen op het personeelsbestand van de respectieve organisaties?

5) Hoeveel werkdagen verminderde prestaties wegens ziekte werden voor diezelfde periode vastgesteld?

6) Werden er specifieke acties ondernomen om het ziekteverzuim te verminderen? Zo ja, welke?

7) Welke evolutie kan worden vastgesteld in vergelijking met de voorgaande jaren?

8) Wat is het ziekteafwezigheidspercentage (het percentage te werken dagen dat in het betrokken jaar verloren is gegaan aan afwezigheid ten gevolge van ziekte) van de respectieve overheidsdiensten?

 
Réponse reçue le 22 février 2013 : Antwoord ontvangen op 22 februari 2013 :

En réponse à sa question, j’ai l’honneur de porter à la connaissance de l’honorable membre ce qui suit : 

Ci-dessous je tiens à vous donner déjà les données concernant le Service public fédéral (SPF) P&O. Les données concernant les autres services publics ont été demandées et vous seront communiquées dès qu’elles me seront parvenues.  

Pour chacune des années civiles de 2009 à 2012,

  1. nombre de jours ouvrables pour absence d'un jour pour cause de maladie

  2. nombre de jours ouvrables pour absence pour cause de maladie (moins de 30 jours)

  3. nombre de jours ouvrables pour ?absence pour cause de maladie de longue durée (plus de 30 jours)  

 

2009

 

 

Total 2009

2010

 

 

Total 2010

2011

 

 

Total 2011

2012

 

 

Total 2012

 

1

2

3

 

1

2

3

 

1

2

3

 

1

2

3

 

SPF Personnel & Organisation /FOD Personeel en Organisatie

281

2 303

2 701

5 285

292

1 830

3 203

5 325

262

2 839

2 831

5 932

257

1 870

2093

4 220

4. L’absence pour maladie des fonctionnaires statutaires n’a pas d’impact sur la masse salariale, en dehors de l’allocation d’attente en cas de disponibilité pour maladie, à savoir 60 % du dernier traitement d’activité.

En d’autres termes, l’absence pour maladie ne crée pas de marge supplémentaire dans l’enveloppe de personnel en vue de recruter des remplaçants.

L’absence pour maladie des fonctionnaires statutaires, et certainement les absences de longue durée, ont effectivement un impact sur les ressources en personnel disponibles de l’organisation et des services où travaillent les membres du personnel en question.

Le management et les chefs de service prennent toujours les mesures organisationnelles appropriées pour compenser les absences. 

5. Nombre de jours ouvrables de prestations réduites pour cause de maladie pour la période 2009 à 2012 : 

Prestations réduites / Verminderde prestaties


 

2009

2010

2011

2012

SPF Personnel et organisation /

FOD Personeel en Organisatie

105

135

549

528

6. C’est l’ensemble de la stratégie Ressources humaines (RH) qui vise, entre autres, la lutte contre l’absentéisme. La qualité du middle management, la formation permanente des responsables, l’implication du personnel, la lutte contre le stress, les initiatives prises en termes de bien être, les activités de communication internes, etc. ont un très grand impact sur l’engagement et la motivation des collaborateurs.

Les effets en matière d’absences sont liés à la mise en œuvre de politiques en matière de développement et de carrière, de job design, de communication, etc.

Il est donc essentiel de pouvoir investir durablement dans ces aspects. 

7. L’étude de Medex concernant l’absentéisme dans la fonction publique fédérale révèle que, lorsqu’on compare le taux d’absence du SPF P&O avec celui des autres organisations à l’intérieur et à l’extérieur de la fonction publique fédérale, le SPF P&O appartient au groupe d’organisations présentant un pourcentage relativement faible à modéré.

Au vu des résultats des années précédentes, il s’avère que quelques absences de longue durée ont un impact important sur le taux d’absence. Cela s’explique par l’effectif de personnel relativement restreint - un peu plus de 500 collaborateurs. 

8. Pourcentage d'absence au sein du SPF P&O pour  la période 2009 à 2011. Nous ne disposons pas encore des chiffres pour 2012.

2009

2010

2011

4,17

4,14

4,95



In antwoord op haar vraag heb ik de eer het geachte lid het volgende ter kennis te brengen :  

Hieronder kan ik u alvast de gegevens meedelen die betrekking hebben op de Federale Overheidsdienst (FOD) P&O. De gegevens van de andere overheidsdiensten werden opgevraagd en worden u bezorgd van zodra ik hierover beschik.  

Voor elk van de kalenderjaren (2009 tot 2012) bevatten de rubrieken 1, 2 en 3 de volgende informatie :

  1. Het aantal werkdagen afwezigheid van een dag wegens ziekte

  2. Het aantal werkdagen afwezigheid wegens ziekte (minder dan 30 dagen)

  3. Het aantal werkdagen afwezigheid wegens langdurige ziekte (meer dan 30 dagen)  

 

2009

 

 

Totaal 2009

2010

 

 

Totaal 2010

2011

 

 

Totaal 2011

2012

 

 

Totaal 2012

 

1

2

3

 

1

2

3

 

1

2

3

 

1

2

3

 

SPF Personnel & Organisation /FOD Personeel en Organisatie

281

2 303

2 701

5 285

292

1 830

3 203

5 325

262

2 839

2 831

5 932

257

1 870

2 093

4 220

4. Afwezigheid wegens ziekte van statutaire ambtenaren hebben geen impact op de loonmassa, afgezien van de wachtuitkering bij disponibiliteit wegens ziekte die 60 % van de laatste activiteitswedde bedraagt. Afwezigheid wegens ziekte creëert met andere woorden geen extra marge in de personeelsenveloppe om vervangers aan te werven.

Afwezigheid wegen ziekte van statutaire ambtenaren, en zeker afwezigheden van lange duur, heeft wel degelijk een impact op de het beschikbare personeelsbestand van de organisatie en van de diensten waar de betrokken personeelsleden werken. 

Het management en de dienstchefs nemen telkens de passende organisatorische maatregelen om afwezigheden op te vangen. 

5. In onderstaande tabel vindt u het aantal werkdagen verminderde prestaties wegens ziekte voor de periode 2009 tot 2012 :  

Verminderde prestaties-diminution prestations


 

2009

2010

2011

2012

FOD Personeel en Organisatie –

SPF Personnel et organisation

105

135

549

528

6. Een van de doelstellingen van de Human Resources (HR)-strategie is de strijd tegen het absenteïsme. De kwaliteit van het middle management, de permanente opleiding van de verantwoordelijken, de betrokkenheid van het personeel, stressbestrijding, de initiatieven verricht op het vlak van welzijn, de interne communicatieactiviteiten, enz. hebben een zeer grote impact op de betrokkenheid en de motivering van de medewerkers.

De effecten inzake afwezigheden zijn verbonden aan de toepassing van het beleid inzake loopbaan en ontwikkeling, job design, communicatie enz.

Het is dus van fundamenteel belang dat men duurzaam in die aspecten kan investeren. 

7. Uit de studie van Medex betreffende het absenteïsme in het federaal openbaar ambt blijkt dat, bij vergelijking van de afwezigheidpercentages van de FOD P&O met andere organisaties binnen en buiten het federaal openbaar ambt, de FOD P&O behoort tot de groep van organisaties met een relatief laag tot gemiddeld percentage.

Op grond van de resultaten van de voorbije jaren blijkt dat enkele afwezigheden van lange duur een grote impact hebben op de afwezigheidpercentages. Het relatief kleine personeelsbestand- ruim 500 medewerkers - verklaart dit. 

8. In onderstaande tabel vindt u het afwezigheidspercentage bij de FOD P&O voor de periode 2009 tot 2011. Wij beschikken nog niet over de cijfers voor 2012. 

2009

2010

2011

4,17

4,14

4,95