SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
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Session 2011-2012 Zitting 2011-2012
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19 mars 2012 19 maart 2012
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Question écrite n° 5-5901 Schriftelijke vraag nr. 5-5901

de Louis Ide (N-VA)

van Louis Ide (N-VA)

à la ministre des Classes moyennes, des PME, des Indépendants et de l'Agriculture

aan de minister van Middenstand, KMO's, Zelfstandigen en Landbouw
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Hormones de croissance - Contrôle - Agence fédérale pour la sécurité de la chaîne alimentaire Groeihormonen - Controle - Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen 
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hormone
production animale
alimentation animale
antibiotique
Agence fédérale pour la sécurité de la chaîne alimentaire
inspection des aliments
contrôle sanitaire
inspection vétérinaire
répartition géographique
élevage
hormoon
dierlijke productie
voederen van dieren
antibioticum
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
Keuringsdienst van waren
gezondheidsinspectie
veterinaire inspectie
geografische spreiding
veeteelt
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19/3/2012 Verzending vraag
19/4/2012 Antwoord
19/3/2012 Verzending vraag
19/4/2012 Antwoord
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Question n° 5-5901 du 19 mars 2012 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-5901 d.d. 19 maart 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Depuis 1988, l'utilisation d'hormones de croissance dans les aliments pour bétail est interdite dans l'ensemble de l'Union européenne. L'utilisation de stimulateurs de croissance n'a cependant pas encore disparu. Ainsi, il est fait usage d'antibiotiques pour stimuler la croissance d'animaux. Ceux-ci sont administrés d'une part, en utilisant des médicaments antimicrobiens (non prémélangés) et, d'autre part, en utilisant des prémélanges antimicrobiens (dans les aliments composés). L'utilisation d'antibiotiques dans les aliments composés a connu une augmentation de 70 % de 2007 à 2009 et de 16,3 % de 2009 à 2010.

L'utilisation de tels antibiotiques dans la bio-industrie conduit à la résistance bactérienne aux antibiotiques et même à la transmission de bactéries résistantes aux personnes en contact avec les animaux. Afin de pouvoir lutter par la suite contre les infections humaines, il faut disposer d'antibiotiques plus récents et donc plus chers. Le traitement de ces bactéries résistantes aux antibiotiques implique aussi une hospitalisation plus longue et davantage d'examens de laboratoire, ce qui entraîne une énorme augmentation des coûts pour la santé publique. Actuellement, les gens se retrouvent à l'hôpital parce qu'ils sont infectés par des germes multirésistants, sans pour autant avoir pris d'antibiotiques.

Il s'impose donc de susciter une prise de conscience de ce problème et d'inciter à une utilisation responsable et limitée. Afin d'évaluer les effets des mesures, un monitoring continu de l'utilisation d'antibiotiques et un suivi simultané de la prévalence de la résistance aux antibiotiques seront indispensables. Le but est de promouvoir tant la santé animale que la santé publique. C'est à cet effet que fut créée, entre autres, l'asbl AMCRA (Antimicrobial Consumption and Resistance in Animals). Elle remplira le rôle de centre d'expertise concernant l'utilisation d'antibiotiques et la résistance chez les animaux et sera soutenue à la fois par l'Agence fédérale des médicaments et des produits de santé (AFMPS) et par l'Agence fédérale pour la sécurité de la chaîne alimentaire (AFSCA). Il importe toutefois de procéder également à des contrôles effectifs. C'est pourquoi j'aimerais savoir si l'AFSCA entreprend des actions concrètes.

Je souhaite une réponse aux questions suivantes.

1) L'AFSCA procède-t-elle à des contrôles de l'utilisation d'antibiotiques (en tant que stimulateurs de croissance) dans les aliments pour bétail ? Comment ces contrôles sont-ils effectués ? Les contrôles se font-ils sur le lieu d'administration des antibiotiques ?

2) Combien de contrôles l'AFSCA a-t-elle déjà effectués à ce sujet ? La ministre peut-elle me communiquer le nombre annuel de contrôles depuis 2007 ? Peut-elle ventiler ces données par région (Flandre, Bruxelles et Wallonie) ? Peut-elle également ventiler ces données par catégorie d'animal d'élevage (volaille, porcs, bovins, moutons, etc.) ?

3) Combien de ces contrôles ont-ils eu un résultat positif ? En d'autres termes, dans combien de cas des antibiotiques ont-ils été utilisés effectivement comme stimulateur de croissance ? La ministre peut-elle me communiquer le nombre annuel de résultats positifs depuis 2007 ? Peut-elle ventiler ces données par région (Flandre, Bruxelles et Wallonie) ? Peut-elle également ventiler ces données par catégorie d'animal d'élevage (volaille, porcs, bovins, moutons, etc.) ? C'est la seule manière de suivre les tendances par espèce animale.

4) En cas de résultat positif des contrôles, l'AFSCA vérifie-t-elle d'où proviennent les antibiotiques ? Il est en effet possible que les antibiotiques soient produits à l'étranger mais utilisés dans notre pays.

5) La ministre soutient-elle la sprl AMCRA ? Quel est le rapport entre l'absl AMCRA et le BAPCOC ? La composante médicale humaine devrait-elle être plus importante au sein de l'AMCRA ?

 

Sinds 1988 is het gebruik van groeihormonen in veevoer verboden in de hele Europese Unie. Toch is het gebruik van groeibevorderaars nog niet verdwenen. Zo wordt gebruik gemaakt van antibiotica om de groei van dieren te bevorderen. Die worden toegediend door het gebruik van antimicrobiële farmaceutica (niet-voormengsels) enerzijds en door het gebruik van antimicrobiële voormengsels (in het mengvoeder) anderzijds. Vooral het gebruik van antibiotica in mengvoeder is gestegen: een stijging met 70 % van 2007 tot 2009 en met 16,3 % van 2009 tot 2010.

Het gebruik van dergelijke antibiotica in de bio-industrie leidt tot antibioticaresistentie van bacteriën en zelfs tot de overdracht van resistente bacteriën naar mensen die in aanraking komen met de dieren. Om humane infecties vervolgens te bestrijden is er nood aan nieuwere, en dus duurdere, antibiotica. Het behandelen van deze antibioticaresistente bacteriën leidt ook tot een langere ziekenhuisopname en meer laboratoriumonderzoeken. Dat heeft als gevolg dat de kosten voor de gezondheidszorg enorm toenemen. Vandaag komen mensen in het ziekenhuis terecht, zonder dat ze antibiotica namen, maar die toch gekoloniseerd zijn met multiresistente kiemen.

Het is dus noodzakelijk om een bewustwording inzake dit probleem te realiseren en een verantwoord en gereduceerd gebruik te stimuleren. Om het effect van de maatregelen te evalueren zal een continue monitoring van het antibioticagebruik, simultaan met de opvolging van het voorkomen van antibioticaresistentie noodzakelijk zijn. Het doel is zowel de dierengezondheid als de volksgezondheid te bevorderen. Hiertoe werd o.a. de vzw AMCRA (Antimicrobial Consumption and Resistance in Animals) opgericht. Die zal fungeren als kenniscentrum inzake antibioticagebruik- en resistentie bij dieren en wordt mee ondersteund door het Federaal Agentschap voor geneesmiddelen en gezondheidsproducten (FAGG) en het Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen (FAVV). Echter, het is ook belangrijk dat er effectieve controles worden gehouden. Ik had dan ook graag geweten of het FAVV concrete acties onderneemt.

Concreet had ik graag een antwoord gehad op de volgende vragen:

1) Voert het FAVV controles uit op het gebruik van antibiotica (als groeibevorderaar) in de veeteelt ? Hoe voert het FAVV deze controles uit ? Wordt er gecontroleerd op de plaats waar de antibiotica worden toegediend ?

2) Hoeveel controles heeft het FAVV hieromtrent reeds uitgevoerd ? Kan de minister mij het aantal controles bezorgen per jaar sinds 2007 ? Kan de minister deze gegevens ook opsplitsen per gewest (Vlaanderen, Brussel en Wallonië) ? Kan de minister deze gegevens ook opsplitsen per categorie landbouwhuisdier (pluimvee, varkens, runderen, schapen, enz.) ?

3) Bij hoeveel van die controles bleek het resultaat positief ? Met andere woorden, in hoeveel van de gevallen werd antibiotica effectief als groeibevorderaar gebruikt ? Kan de minister mij het aantal positieve resultaten bezorgen per jaar sinds 2007 ?Kan de minister deze gegevens opsplitsen per gewest (Vlaanderen, Brussel en Wallonië) ? Kan de minister deze gegevens opsplitsen per categorie landbouwhuisdier (pluimvee, varkens, runderen, schapen, enzovoort) ? Enkel op die manier is het mogelijk om tendensen per diersoort op te volgen.

4) In geval van controles met een positief resultaat, onderzoekt het FAVV dan van waar de antibiotica afkomstig zijn ? Het is immers mogelijk dat de antibiotica worden geproduceerd in het buitenland, maar hier worden geconsumeerd.

5) Ondersteunt de minister de vzw AMCRA ? Hoe verhoudt vzw AMCRA zich tot BAPCOC ? Moet er geen grotere humaan-medische component aanwezig zijn in AMCRA ?

 
Réponse reçue le 19 avril 2012 : Antwoord ontvangen op 19 april 2012 :

Les antibiotiques employés aujourd’hui dans le secteur de l’élevage, que ce soit sous forme de médicaments ou d’aliments médicamenteux, doivent toujours être obtenus sur prescription du vétérinaire traitant. Ils sont utilisés de façon curative dans le cadre d’une maladie diagnostiquée par le vétérinaire. L’utilisation, à faible dose, de stimulateurs de croissance de la classe des antibiotiques (stimulateurs de croissance antimicrobiens) en tant qu’additifs est interdite dans l’ensemble de l’Union européenne depuis le 1er janvier 2006. Autrement dit, depuis 2006, il est interdit dans l’Union européenne (U.E. d’utiliser des antibiotiques dans le but de stimuler la croissance des animaux. Ils ne sont autorisés qu'en tant que médicaments vétérinaires ou sous forme de pré-mélanges médicamenteux, à utiliser dans un but curatif et conformément au dosage indiqué dans la notice.

1. L’utilisation d’antibiotiques dans l’élevage fait l’objet de contrôles par l’Agence fédérale pour la sécurité de la chaîne alimentaire (AFSCA) réalisés sur les aliments destinés aux animaux et les médicaments présents dans les exploitations.

Ces contrôles sont réalisés dans le cadre du plan de contrôle et d’inspection pluriannuel.

Les aliments médicamenteux sont contrôlés à la fois chez le fabricant (à l’étape d’incorporation) et chez l’éleveur : contrôle des prescriptions, du respect du dosage prescrit des pré-mélanges dans les aliments médicamenteux préparés ; absence de contamination croisée entre différents lots de production d’aliments pour animaux.

Les aliments classiques pour animaux peuvent contenir uniquement des matières premières et additifs autorisés et ceux-ci doivent être correctement mentionnés via l’étiquetage de l’aliment. Les aliments commerciaux, autres que les aliments médicamenteux, doivent être exempts de médicaments.

L’AFSCA contrôle les aliments pour animaux à travers toute la chaîne, depuis le fabricant (à l’étape d’incorporation) jusqu’à l’éleveur.

Par ailleurs, l’Agence contrôle les médicaments présents dans les exploitations d’élevage ainsi que leur utilisation. Ces contrôles portent sur l’utilisation correcte des médicaments (le respect des prescriptions et des avis du vétérinaire) et leur détention légitime (chaque médicament doit être légitimé au moyen d’une prescription ou d’un document de fourniture émanant du vétérinaire).

Enfin, l’AFSCA mène des contrôles horizontaux concernant l’usage de substances interdites dans l’élevage (substances à effet hormonal et antibiotiques interdits). Ces contrôles sont réalisés dans les exploitations agricoles et dans l’ensemble de la chaîne alimentaire, et tous les modes d’administration possibles sont ici pris en compte.

2 et 3.  Résultats des contrôles menés entre 2007 et 2010 (les chiffres pour 2011 sont en cours de synthèse) :

Contrôle des aliments pour animaux quant à la présence de médicaments et d’additifs.

 

2007

2008

2009

2010

conforme

non conforme

conforme

non conforme

conforme

non conforme

conforme

non conforme

BOVINS

Flandre

97

6

223

0

162

0

149

0

 

Wallonie

53

0

122

0

83

0

81

0

 

Bruxelles

0

0

0

0

0

0

0

0

PORCINS

Flandre

21

1

165

0

151

0

131

0

 

Wallonie

8

0

20

0

17

0

23

0

 

Bruxelles

0

0

0

0

0

0

0

0

VOLAILLES

Flandre

98

12

144

0

102

0

101

2

 

Wallonie

53

0

46

0

31

0

38

0

 

Bruxelles

0

0

0

0

0

0

1

0

PETITS RUMINANTS

Flandre

0

0

3

0

0

0

1

0

(ovins+caprins)

Wallonie

0

0

3

0

7

0

4

0

 

Bruxelles

0

0

0

0

0

0

0

0

Sous-total

Flandre

216

19

535

0

415

0

382

2

 

Wallonie

114

0

191

0

138

0

146

0

 

Bruxelles

0

0

0

0

0

0

1

0

Total

 

330

19

726

0

553

0

529

2

Les résultats non conformes concernent principalement : des erreurs d’étiquetage des aliments, des erreurs dans le dosage des additifs autorisés, une contamination croisée entre un aliment médicamenteux et un aliment normal.

Contrôle des aliments médicamenteux auprès des fabricants agréés :

 

2007

2008

2009

2010

C

NC

C

NC

C

NC

C

NC

PORCINS

Flandre

79

17

48

8

51

3

49

8

 

Wallonie

15

0

5

1

6

0

5

1

 

Bruxelles

0

0

0

0

0

0

0

0

VOLAILLES

Flandre

16

6

17

2

9

0

11

4

 

Wallonie

1

1

0

0

3

0

4

4

 

Bruxelles

0

0

0

0

0

0

0

0

Sous-total

Flandre

95

23

65

10

60

3

60

12

 

Wallonie

16

1

5

1

9

0

9

5

 

Bruxelles

0

0

0

0

0

0

0

0

Total

 

111

24

70

11

69

3

69

17

C=Conforme   NC= Non conforme

Les résultats non conformes au niveau des aliments médicamenteux concernent principalement : des erreurs d’étiquetage des aliments médicamenteux, des divergences par rapport au dosage prescrit (vers le haut ou vers le bas).

Contrôle des médicaments

 

2007

2008

2009

2010

 

total

 

non conforme

total

non conforme

total

non conforme

total

non conforme

 

 

3174

1,8%

4186

1,41%

5378

2,3%

5849

2,5%











Aucune infraction n’a donc été constatée depuis 2007 concernant l’interdiction d’utilisation d’antibiotiques en tant que stimulateurs de croissance. Il n’y a pas non plus d’indications laissant supposer que des stimulateurs de croissance antimicrobiens seraient employés de manière illégale.

4.    Chaque résultat non conforme fait l’objet d’une inspection complémentaire chez l’opérateur à l’origine de la non-conformité, ceci pour rechercher la cause de la non-conformité et le cas échéant l’origine de l’antibiotique.

5.    J’ai agréé l’ASBL AMCRA par l’arrêté ministériel du 6 mars 2012. Il va donc de soi que je soutiens cette ASBL La BAPCOC est une commission où ne siègent que les autorités, tandis que l’AMCRA est basée sur une collaboration entres les autorités (AFMPS, AFSCA, et également la BAPCOC) et les secteurs concernés (les organisations agricoles, l’Ordre des vétérinaires, l’industrie de l’alimentation animale et l’industrie pharmaceutique, les Facultés de médecine vétérinaire de Gand et de Liège). La BAPCOC est membre du groupe de pilotage qui veille au bon fonctionnement de l’AMCRA et qui définit les objectifs stratégiques de celle-ci. Les propositions d’avis de l’AMCRA en matière de politique et de réglementation sont toujours remises à la BAPCOC, qui à son tour, de par sa mission légale, conseillera les autorités. Les objectifs stratégiques de l’AMCRA sont de nature purement vétérinaire. Pour certains sujets spécifiques qui concernent à la fois le côté vétérinaire et le côté humain, il existe un organe de concertation au sein de la BAPCOC, appelé la MedVet Task Force. Cette Task Force a déjà été réunie à propos des problématiques de résistance des MRSA et ESBL.

De antibiotica die vandaag in de veeteelt worden ingezet, hetzij als geneesmiddel, hetzij als gemedicineerd voeder, zijn steeds op voorschrift van de behandelende dierenarts. Zij worden curatief ingezet in het kader van een door de dierenarts gestelde diagnose van een aandoening. Het gebruik van groeibevorderaars van de klasse van de antibiotica (= antimicrobiële groeibevorderaars), in lage dosering, als additief is reeds sinds 1 januari 2006 volledig verboden in de ganse Europese Unie. Anders gezegd, sinds 2006 mogen er in de Europese Unie (EU) geen antibiotica meer gebruikt worden met als doel de groei van dieren te bevorderen. Zij zijn enkel vergund als diergeneesmiddel of als gemedicineerd voormengsel, overeenkomstig de bijsluiter te gebruiken aan doseringen voor curatief gebruik.

1. Het gebruik van antibiotica in de veeteelt wordt gecontroleerd door het Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen (FAVV). Het betreft zowel controles op de veevoeders, als controles op de geneesmiddelen aanwezig op de veehouderijen.

Deze controles worden uitgevoerd door het FAVV in het kader van het meerjarig inspectie- en controleplan.

De gemedicineerde voeders worden zowel bij de fabrikant (insteekplaats), als bij de veehouder gecontroleerd: controle op de voorschriften, op de juiste uitvoering van het voorschrift, met name op de voorgeschreven dosering van de voormengsels in de bereide gemedicineerde voeders, op de afwezigheid van versleping tussen verschillende  productieloten veevoeder.

De klassieke veevoeders mogen enkel toegelaten grondstoffen en additieven bevatten en deze moeten correct vermeld worden via de etikettering van het voeder. De commerciële voeders, andere dan de gemedicineerde voeders, mogen geen geneesmiddelen bevatten.

Het FAVV controleert de voeders doorheen de hele keten, van de fabrikant (insteekplaats) tot de veeteler.

Daarnaast controleert het Agentschap op de veehouderijen de aanwezigheid en het gebruik van de op de veehouderij aanwezige geneesmiddelen. Deze controles betreffen het goed gebruik (de opvolging van de voorschriften en adviezen van de dierenarts) en het verantwoord bezit (elk geneesmiddel moet verantwoord zijn door een voorschrift of verschaffingsdocument van de dierenarts).

Tot slot voert het FAVV horizontale controles uit op het gebruik van verboden substanties in de veeteelt (stoffen met hormonale werking en verboden antibiotica). Deze controles gebeuren niet enkel op landbouwbedrijven, maar ook over de volledige keten heen en hierbij worden alle mogelijke toedieningwijzen in rekening genomen.

2 en 3. De resultaten van de controles uitgevoerd tussen 2007 en 2010 (de cijfers voor 2011 zijn nog in voorbereiding).

Controle van voeders op aanwezigheid van geneesmiddelen en additieven.

Controle van voeders op aanwezigheid van geneesmiddelen en additieven

2007

2008

2009

2010

conform

niet- conform

conform

niet- conform

conform

niet- conform

conform

niet- conform

RUNDEREN

Vlaanderen

97

6

223

0

162

0

149

0

 

Wallonië

53

0

122

0

83

0

81

0

 

Brussel

0

0

0

0

0

0

0

0

VARKENS

Vlaanderen

21

1

165

0

151

0

131

0

 

Wallonië

8

0

20

0

17

0

23

0

 

Brussel

0

0

0

0

0

0

0

0

PLUIMVEE

Vlaanderen

98

12

144

0

102

0

101

2

 

Wallonië

53

0

46

0

31

0

38

0

 

Brussel

0

0

0

0

0

0

1

0

KLEINE HERKAUWERS

Vlaanderen

0

0

3

0

0

0

1

0

(schaap+geit)

Wallonië

0

0

3

0

7

0

4

0

 

Brussel

0

0

0

0

0

0

0

0

Subtotaal

Vlaanderen

216

19

535

0

415

0

382

2

 

Wallonië

114

0

191

0

138

0

146

0

 

Brussel

0

0

0

0

0

0

1

0

Totaal

 

330

19

726

0

553

0

529

2

De niet-conforme resultaten hebben vooral betrekking op: fouten in de etikettering van voeders, fouten in de dosering van toegelaten additieven, versleping van een gemedicineerd voeder in een normaal voeder.

Controle op de gemedicineerde voeders bij de erkende fabrikanten

Controle bij fabrikanten van gemedicineerde voeders op het gehalte van de voorgeschreven geneesmiddelen

2007

2008

2009

2010

C

NC

C

NC

C

NC

C

NC

RUNDEREN

Vlaanderen

geen

 

Wallonië

 

Brussel

VARKENS

Vlaanderen

79

17

48

8

51

3

49

8

 

Wallonië

15

0

5

1

6

0

5

1

 

Brussel

0

0

0

0

0

0

0

0

PLUIMVEE

Vlaanderen

16

6

17

2

9

0

11

4

 

Wallonië

1

1

0

0

3

0

4

4

 

Brussel

0

0

0

0

0

0

0

0

KLEINE HERKAUWERS

Vlaanderen

geen

(schaap+geit)

Wallonië

 

Brussel

Subtotaal

Vlaanderen

95

23

65

10

60

3

60

12

 

Wallonië

16

1

5

1

9

0

9

5

 

Brussel

0

0

0

0

0

0

0

0

Totaal

 

111

24

70

11

69

3

69

17

C= Conform  NC= Niet-conform

De niet-conforme resultaten betreffende de gemedicineerde voeders hebben vooral te maken met: fouten in de etikettering van gemedicineerde voeders, afwijkingen van de voorgeschreven dosering (meer of minder).

Controle op geneesmiddelen

Controle op geneesmiddelen

2007

2008

2009

2010

C

NC

C

NC

C

NC

C

NC

totaal

 

3174

1,8%

4186

1,41%

5378

2,3%

5849

2,5%











Sinds 2007 werden er dus geen overtredingen vastgesteld op het verbod op het gebruik van antibiotica als groeibevorderaar. Er zijn ook geen aanwijzingen dat antimicrobiële groeibevorderaars op een illegale wijze zouden worden ingezet.

4. Elk niet-conform resultaat maakt voorwerp uit van een bijkomende inspectie bij de operator die oorzaak is van de niet-conformiteit. Dit om de reden te achterhalen van de vaststelling en, in voorkomend geval, de oorsprong van de antibiotica.

5. Ik heb door ondertekening van het ministerieel besluit van 6 maart 2012 , de vzw AMCRA erkend. Het spreekt dus voor zich dat ik AMCRA ondersteun. BAPCOC is een comité waarin enkel de overheden zetelen, terwijl AMCRA een samenwerking vormt tussen de overheid (FAGG, FAVV, BAPCOC), en de betrokken sectoren (landbouworganisaties, Orde van de dierenartsen, veevoeder- en farmaceutische industrie en de faculteiten diergeneeskunde van Gent en Luik). BAPCOC is lid van de stuurgroep die waakt over de werking van AMCRA en die de strategische objectieven van AMCRA vastlegt. Voorstellen van adviezen van AMCRA met betrekking tot beleid en regelgeving zullen steeds aan BAPCOC worden verstrekt die dan op haar beurt vanuit haar wettelijke opdracht de overheid zal adviseren. De vastgelegde strategische objectieven van AMCRA zijn louter van diergeneeskundige aard. Voor bepaalde specifieke onderwerpen die zowel de veterinaire als de humane kant aanbelangen, bestaat er binnen BAPCOC een overlegorgaan, genaamd MedVet Task Force. Deze Task Force werd reeds samengeroepen voor de resistentieproblematieken met betrekking tot MRSA en ESBL.