SÉNAT DE BELGIQUE | BELGISCHE SENAAT | ||||||||
________ | ________ | ||||||||
Session 2010-2011 | Zitting 2010-2011 | ||||||||
________ | ________ | ||||||||
26 novembre 2010 | 26 november 2010 | ||||||||
________ | ________ | ||||||||
Question écrite n° 5-442 | Schriftelijke vraag nr. 5-442 | ||||||||
de Bart Laeremans (Vlaams Belang) |
van Bart Laeremans (Vlaams Belang) |
||||||||
au ministre pour l'Entreprise et la Simplification |
aan de minister voor Ondernemen en Vereenvoudigen |
||||||||
________ | ________ | ||||||||
Services publics - Dépenses publicitaires - Montants | Overheidsdiensten - Uitgaven voor advertenties - Bedragen | ||||||||
________ | ________ | ||||||||
service public dépense publique publicité politique de la communication presse |
publieke dienst overheidsuitgave reclame communicatiebeleid pers |
||||||||
________ | ________ | ||||||||
|
|
||||||||
________ | ________ | ||||||||
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-429 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-430 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-431 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-432 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-433 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-434 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-435 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-436 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-437 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-438 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-439 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-440 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-441 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-443 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-444 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-445 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-446 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-447 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-448 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-449 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-450 |
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-429 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-430 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-431 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-432 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-433 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-434 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-435 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-436 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-437 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-438 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-439 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-440 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-441 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-443 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-444 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-445 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-446 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-447 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-448 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-449 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-450 |
||||||||
________ | ________ | ||||||||
Question n° 5-442 du 26 novembre 2010 : (Question posée en néerlandais) | Vraag nr. 5-442 d.d. 26 november 2010 : (Vraag gesteld in het Nederlands) | ||||||||
Nous avons appris récemment que les diverses autorités de ce pays menaient, par le biais du placement d'annonces, une politique axée sur le soutien des médias imprimés. Pour avoir un aperçu des dépenses publicitaires de vos services, j'aimerais obtenir un relevé, par département dont la responsabilité vous incombe, des montants consacrés aux dépenses publicitaires, respectivement pour 2006, 2007, 2008, 2009 et 2010, dans : 1) Les quotidiens néerlandophones; 2) Les médias imprimés néerlandophones, autres que les quotidiens; 3) Les quotidiens francophones; 4) Les médias imprimés francophones, autres que les quotidiens. Peut-on chaque fois ventiler les montants payés pour des messages d'intérêt général, d'une part, et pour des offres d'emploi, d'autre part ? |
Onlangs raakte bekend dat de diverse overheden in dit land via de plaatsing van advertenties een beleid voeren dat gericht is op de ondersteuning van de gedrukte media. Om zicht te krijgen op de advertentieuitgaven van uw diensten, had ik graag een overzicht gekregen per departement waarvoor u verantwoordelijk bent van de bedragen die werden besteed aan advertentieuitgaven, voor respectievelijk 2006, 2007, 2008, 2009 en 2010, in: 1) Nederlandstalige dagbladen; 2) Nederlandstalige gedrukte media, anders dan dagbladen; 3) Franstalige dagbladen; 4) Franstalige gedrukte media, anders dan dagbladen. Kan daarbij telkens worden uitgesplitst welke bedragen betaald werden aan boodschappen van algemeen nut enerzijds en personeelsadvertenties anderzijds. |
||||||||
Réponse reçue le 1 juin 2011 : | Antwoord ontvangen op 1 juni 2011 : | ||||||||
Pour le Service public fédéral (SPF) Economie, Petites et moyennes entreprises (P.M.E) , Classes moyennes et Energie. Il est rare que le SPF Économie place des annonces dans la presse, et ce, en raison de leur coût élevé. Le département préfère recourir aux communiqués de presse, à l’organisation de conférences de presse et aux contacts entretenus avec les journalistes. Lorsqu’une annonce est malgré tout placée, celle-ci fait généralement partie d’un plan de communication global. L’objectif recherché n’est donc pas de soutenir la presse écrite, comme le suggère sa question, mais bien d’élargir la campagne par l’utilisation d’un média supplémentaire. A titre d’exemple, il retrouvera ci-dessous quelques données sur les prix d’un encart publicitaire dans le cadre d’une campagne et d’un message isolé. Campagne « Journée mondiale de la statistique ». En 2010, le SPF Economie, et plus particulièrement la Direction générale Statistique et Information économique, a participé à la campagne mondiale « World Statistics Day ». Afin de la diffuser en Belgique, une annonce à été placée dans le journal gratuit Metro. Prix de cet espace : 16 335 euros. Il arrive que le SPF Economie publie un avis qui ne cadre pas dans une campagne. En 2010, c’est arrivé une seule fois : une annonce concernant le réseau européen des guichets uniques, placée dans le « New Business » pour un coût de 5 832,20 euros. Pour le SPF Technologie de l'Information et de la Communication.
|
Voor de Federale Overheidsdienst (FOD) Economie, Kleine en Middelgrote Ondernemingen (KMO), Middenstand en Energie. De FOD Economie plaatst slechts uitzonderlijk advertenties in de pers gezien de hoge kost. Impact in de pers wordt door het departement gerealiseerd via persberichten, de organisatie van persconferenties en seminaries en contacten met journalisten. Wanneer toch een advertentie geplaatst wordt maakt deze meestal deel uit van een globaal communicatieplan van een grote campagne. Het doel is dus niet om de geschreven pers te steunen, zoals in zijn vraag aangegeven wordt, maar wel om de campagne te verbreden door een bijkomend informatiekanaal te gebruiken. Ten titel van voorbeeld, hieronder enkele gegevens van de prijs van advertentieruimte in het kader van een campagne en van een alleenstaande advertentie. Campagne “Werelddag Statistiek”. De FOD Economie, en meer bepaald de Algemene Directie Statistiek en Economische Informatie, heeft zich in 2010 ingeschreven in de wereldwijde campagne “World Statistics Day”. Om die in België bekend te maken, werd een advertentie geplaatst in de gratis krant Metro. Kostprijs van deze ruimte was 16 335 euro. Zeer occasioneel plaatst de FOD Economie een advertentie die niet kadert in een campagne. In 2010 is dat slechts eenmaal gebeurd. Er werd een advertentie geplaatst in “New Business” over het Europese netwerk van één-loketten tegen een kostprijs van 5 832,20 euro. Voor FOD Informatie- en Communicatietechnologie.
|