SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2010-2011 Zitting 2010-2011
________________
26 novembre 2010 26 november 2010
________________
Question écrite n° 5-442 Schriftelijke vraag nr. 5-442

de Bart Laeremans (Vlaams Belang)

van Bart Laeremans (Vlaams Belang)

au ministre pour l'Entreprise et la Simplification

aan de minister voor Ondernemen en Vereenvoudigen
________________
Services publics - Dépenses publicitaires - Montants Overheidsdiensten - Uitgaven voor advertenties - Bedragen 
________________
service public
dépense publique
publicité
politique de la communication
presse
publieke dienst
overheidsuitgave
reclame
communicatiebeleid
pers
________ ________
26/11/2010Verzending vraag
1/6/2011Antwoord
26/11/2010Verzending vraag
1/6/2011Antwoord
________ ________
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-429
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-430
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-431
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-432
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-433
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-434
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-435
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-436
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-437
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-438
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-439
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-440
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-441
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-443
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-444
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-445
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-446
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-447
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-448
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-449
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-450
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-429
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-430
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-431
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-432
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-433
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-434
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-435
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-436
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-437
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-438
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-439
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-440
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-441
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-443
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-444
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-445
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-446
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-447
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-448
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-449
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-450
________ ________
Question n° 5-442 du 26 novembre 2010 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-442 d.d. 26 november 2010 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Nous avons appris récemment que les diverses autorités de ce pays menaient, par le biais du placement d'annonces, une politique axée sur le soutien des médias imprimés.

Pour avoir un aperçu des dépenses publicitaires de vos services, j'aimerais obtenir un relevé, par département dont la responsabilité vous incombe, des montants consacrés aux dépenses publicitaires, respectivement pour 2006, 2007, 2008, 2009 et 2010, dans :

1) Les quotidiens néerlandophones;

2) Les médias imprimés néerlandophones, autres que les quotidiens;

3) Les quotidiens francophones;

4) Les médias imprimés francophones, autres que les quotidiens.

Peut-on chaque fois ventiler les montants payés pour des messages d'intérêt général, d'une part, et pour des offres d'emploi, d'autre part ?

 

Onlangs raakte bekend dat de diverse overheden in dit land via de plaatsing van advertenties een beleid voeren dat gericht is op de ondersteuning van de gedrukte media.

Om zicht te krijgen op de advertentieuitgaven van uw diensten, had ik graag een overzicht gekregen per departement waarvoor u verantwoordelijk bent van de bedragen die werden besteed aan advertentieuitgaven, voor respectievelijk 2006, 2007, 2008, 2009 en 2010, in:

1) Nederlandstalige dagbladen;

2) Nederlandstalige gedrukte media, anders dan dagbladen;

3) Franstalige dagbladen;

4) Franstalige gedrukte media, anders dan dagbladen.

Kan daarbij telkens worden uitgesplitst welke bedragen betaald werden aan boodschappen van algemeen nut enerzijds en personeelsadvertenties anderzijds.

 
Réponse reçue le 1 juin 2011 : Antwoord ontvangen op 1 juni 2011 :

Pour le Service public fédéral (SPF) Economie, Petites et moyennes entreprises (P.M.E) , Classes moyennes et Energie.

Il est rare que le SPF Économie place des annonces dans la presse, et ce, en raison de leur coût élevé. Le département préfère recourir aux communiqués de presse, à l’organisation de conférences de presse et aux contacts entretenus avec les journalistes.

Lorsqu’une annonce est malgré tout placée, celle-ci fait généralement partie d’un plan de communication global. L’objectif recherché n’est donc pas de soutenir la presse écrite, comme le suggère sa question, mais bien d’élargir la campagne par l’utilisation d’un média supplémentaire.

A titre d’exemple, il retrouvera ci-dessous quelques données sur les prix d’un encart publicitaire dans le cadre d’une campagne et d’un message isolé.

Campagne « Journée mondiale de la statistique ».

En 2010, le SPF Economie, et plus particulièrement la Direction générale Statistique et Information économique, a participé à la campagne mondiale « World Statistics Day ». Afin de la diffuser en Belgique, une annonce à été placée dans le journal gratuit Metro. Prix de cet espace : 16 335 euros.

Il arrive que le SPF Economie publie un avis qui ne cadre pas dans une campagne. En 2010, c’est arrivé une seule fois : une annonce concernant le réseau européen des guichets uniques, placée dans le « New Business » pour un coût de 5 832,20 euros.

Pour le SPF Technologie de l'Information et de la Communication.

  1. En 2006, 2007, 2008, 2009 et 2010, le Service public fédéral Technologie de l'Information et de la Communication (Fedict) n’a consacré aucun montant à des dépenses publicitaires dans des quotidiens néerlandophones.

  2. En 2010, le montant consacré aux dépenses publicitaires dans d’autres médias imprimés francophones et néerlandophones s’est élevé à 37 570 euros hors TVA. Comme il s’agissait d’une offre commune de titres francophones et néerlandophones, il nous est impossible de communiquer un montant distinct pour les médias imprimés francophones et néerlandophones. Les années précédentes, aucun montant n’a été consacré à des dépenses publicitaires.

  3. En 2006, 2007, 2008, 2009 et 2010, Fedict n’a consacré aucun montant à des dépenses publicitaires dans des quotidiens francophones.

  4. Veuillez vous référer à la réponse à la question 2 ci-dessus.

Voor de Federale Overheidsdienst (FOD) Economie, Kleine en Middelgrote Ondernemingen (KMO), Middenstand en Energie.

De FOD Economie plaatst slechts uitzonderlijk advertenties in de pers gezien de hoge kost. Impact in de pers wordt door het departement gerealiseerd via persberichten, de organisatie van persconferenties en seminaries en contacten met journalisten.

Wanneer toch een advertentie geplaatst wordt maakt deze meestal deel uit van een globaal communicatieplan van een grote campagne. Het doel is dus niet om de geschreven pers te steunen, zoals in zijn vraag aangegeven wordt, maar wel om de campagne te verbreden door een bijkomend informatiekanaal te gebruiken.

Ten titel van voorbeeld, hieronder enkele gegevens van de prijs van advertentieruimte in het kader van een campagne en van een alleenstaande advertentie.

Campagne “Werelddag Statistiek”.

De FOD Economie, en meer bepaald de Algemene Directie Statistiek en Economische Informatie, heeft zich in 2010 ingeschreven in de wereldwijde campagne “World Statistics Day”. Om die in België bekend te maken, werd een advertentie geplaatst in de gratis krant Metro. Kostprijs van deze ruimte was 16 335 euro.

Zeer occasioneel plaatst de FOD Economie een advertentie die niet kadert in een campagne. In 2010 is dat slechts eenmaal gebeurd. Er werd een advertentie geplaatst in “New Business” over het Europese netwerk van één-loketten tegen een kostprijs van 5 832,20 euro.

Voor FOD Informatie- en Communicatietechnologie.

  1. Door de Federale Overheidsdienst voor Informatie- en Communicatietechnologie (Fedict) werd in 2006, 2007, 2008, 2009 en 2010 geen enkel bedrag besteed aan advertentieuitgaven in Nederlandstalige dagbladen.

  2. Aan advertentieuitgaven in Nederlandstalige én Franstalige andere gedrukte media dan dagbladen werd in 2010 een bedrag besteed van 37 570 euro exclusief BTW. Gezien het om een gezamenlijk aanbod ging van Franstalige en Nederlandstalige titels, kan geen afzonderlijk bedrag opgegeven worden voor Nederlandstalige en Franstalige gedrukte media. In de overige jaren werd geen enkel bedrag hieraan besteed.

  3. Door Fedict werd in 2006, 2007, 2008, 2009 en 2010 geen enkel bedrag besteed aan advertentieuitgaven in Franstalige dagbladen.

  4. Zie het antwoord op de vraag 2 hierboven aub.