SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
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Session 2011-2012 Zitting 2011-2012
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28 décembre 2011 28 december 2011
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Question écrite n° 5-4120 Schriftelijke vraag nr. 5-4120

de Patrick De Groote (N-VA)

van Patrick De Groote (N-VA)

au ministre des Entreprises publiques, de la Politique scientifique et de la Coopération au développement, chargé des Grandes Villes

aan de minister van Overheidsbedrijven, Wetenschapsbeleid en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden
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Société nationale des chemins de fer belges - Vols à la tire - Pickpockets - Statistiques Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen - Gauwdiefstallen - Pickpockets - Cijfers 
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Société nationale des chemins de fer belges
transport de voyageurs
vol
statistique officielle
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
reizigersvervoer
diefstal
officiële statistiek
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28/12/2011 Verzending vraag
19/9/2012 Antwoord
28/12/2011 Verzending vraag
19/9/2012 Antwoord
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Réintroduction de : question écrite 5-3646 Réintroduction de : question écrite 5-3646
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Question n° 5-4120 du 28 décembre 2011 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-4120 d.d. 28 december 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Sur les quais ou dans les trains, on entend régulièrement des avertissements « attention aux pickpockets et voleurs à la tire ». J'ai dernièrement pu voir à la Gare centrale comment ces voleurs agissent par groupe de trois. L'affluence sur les quais leur offre une occasion idéale de dérober des objets de valeur dans les sacs à mains, les poches de vestons ou de pantalons, etc. Ils frappent également fréquemment dans les trains. Certaines lignes sont plus fréquentées que d'autres, comme les trains vers l'aéroport, la côte, etc.

Je souhaiterais obtenir une réponse aux questions suivantes.

1. La ministre dispose-t-elle de statistiques sur le nombre mensuel de vols commis dans les trains de 2009 à la période de 2011 pour laquelle les chiffres les plus récents sont disponibles ? Observe-t-on des pointes durant les mois d'été ?

2. La ministre sait-elle quels sont les biens convoités ? Existe-t-il des statistiques à ce sujet, avec un classement éventuel ?

3. Combien de voleurs à la tire ont-ils été arrêtés de 2009 à la période de 2011 pour laquelle les chiffres les plus récents sont disponibles ?

4. Quel a été au cours de la même période le nombre de déclarations de vols à la tire ?

5. Sur quelles lignes et/ou dans quelles gares les vols à la tire sont-ils les plus fréquents ?

6. Quelles mesures prend-on sur ces lignes et/ou dans ces gares ?

 

Geregeld hoor je op de perrons of in de trein de aankondiging "opgepast voor pickpockets - gauwdieven" . Onlangs was ik getuige in het Centraal Station hoe ze in groepjes van drie tewerk gaan om toe te slaan. Veel volk op perrons, een ideale gelegenheid om in deze drukte waardevolle voorwerpen te ontfutselen uit handtassen, jaszakken, broekzakken,… Ook op de trein slaat men veel toe. De ene lijn is ook drukker bezet dan de andere, zoals treinen naar de luchthaven, kust, enz.

Graag een antwoord op volgende vragen:

1. Heeft de geachte ministers cijfers over het aantal diefstallen op trein per maand vanaf 2009 tot de laatste verkrijgbare cijfers van 2011? Zijn er pieken tijdens de zomermaanden?

2. Heeft zij zicht op welke goederen gegeerd zijn? Bestaan daar statistieken van met een eventuele rangschikking?

3. Hoeveel gauwdieven werden er betrapt vanaf 2009 tot de laatste verkrijgbare cijfers van 2011?

4. Hoeveel aangiften van gauwdiefstallen waren er in dezelfde periode?

5. Op welke spoorlijnen en/of -stations vinden de meeste gauwdiefstallen plaats?

6. Welke maatregelen worden genomen op deze speciale lijnen en/of stations?

 
Réponse reçue le 19 septembre 2012 : Antwoord ontvangen op 19 september 2012 :

1. Le tableau suivant donne un aperçu des appels qui sont arrivés au Security Operations Center concernant des vols commis à bord des trains par des pickpockets:


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Total

2009

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128

121

173

115

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131

169

148

128

120

1.606

2010

127

117

152

112

145

110

131

131

135

166

131

156

1.613

2011

165

159

179

142

157

170

183

180

150

152

166

158

1.961

Suivant les données figurant dans le tableau, il n’est pas vraiment question de vol durant les mois d’été, mis à part l’été dernier.

2. à 4. Les éléments de réponse sont à fournir par le Service public fédéral (SPF) Intérieur qui a les services de police dans ses attributions.

5. Sur la base des appels reçus au Security Operations Center, on peut affirmer que la plupart des vols commis par des pickpockets ont lieu dans les grandes gares bruxelloises (Midi, Central et Nord), suivies par Gent-Sint-Pieters et Antwerpen-Centraal.

En ce qui concerne les lignes de chemin de fer, ce sont les lignes 0 (Bruxelles-Midi – Bruxelles-Nord), 50A (Bruxelles-Midi – Ostende) et 25 (Bruxelles-Nord – Anvers-Central) qui sont les plus sensibles.

6. Via le numéro d'urgence gratuit 0800 30 230, les voyageurs peuvent faire appel au Security Operations Center s'ils repèrent un pickpocket. Si celui-ci opère à bord du train, une annonce est diffusée par l'accompagnateur de train.

Dans les trains à risque, les voyageurs sont avertis de la présence de pickpockets soit par la diffusion d'une annonce soit via le panneau lumineux d'affichage.

Grâce à des patrouilles régulières (virtuelles ou non), les agents de sécurité de Securail surveillent les gares. Dans les trains, ce contrôle est effectué par la brigade train de Securail.

De plus, la campagne d'affichage « pick et pock » a été organisée à plusieurs reprises dans les gares. Depuis peu, les panneaux d'information digitaux diffusent également un spot mettant les voyageurs en garde contre les pickpockets.

Dans le cadre de la sensibilisation des voyageurs, une « semaine anti-pickpockets » a été organisée à la mi-décembre 2011 avec différentes initiatives (gadgets, stands de prévention dans plusieurs gares, ...).

En 2012, Corporate Security Service se penchera, en collaboration avec les Affaires intérieures, sur l'élaboration d'une nouvelle campagne nationale.

1. De volgende tabel geeft een overzicht van de oproepen die bij het Security Operations Center zijn binnnengekomen in verband met gauwdiefstallen aan boord van de treinen:


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8

9

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Totaal

2009

136

120

128

121

173

115

117

131

169

148

128

120

1.606

2010

127

117

152

112

145

110

131

131

135

166

131

156

1.613

2011

165

159

179

142

157

170

183

180

150

152

166

158

1.961

Wat de gegevens in de tabel betreft is er, behalve in de afgelopen zomer, niet echt sprake van pieken tijdens de zomermaanden.

2. tot 4. De antwoordelementen moeten geleverd worden door de Federale Overheidsdienst (FOD) Binnenlandse zaken die de politiediensten tot haar bevoegdheden heeft.

5. Op basis van de oproepen bij het Security Operations Center, kan men stellen dat de meeste gauwdiefstallen plaatsvinden in de grote Brusselse stations (Zuid, Centraal en Noord), gevolgd door Gent-Sint-Pieters en Antwerpen-Centraal.

Wat de spoorlijnen betreft, zijn de lijnen 0 (Brussel-Zuid – Brussel-Noord), 50A (Brussel-Zuid – Oostende) en 25 (Brussel-Noord – Antwerpen-Centraal) het meest gevoelig.

6. Via het gratis noodnummer 0800 30 230 kunnen de reizigers een oproep doen bij het Security Operations Center wanneer zij een gauwdief spotten. Wanneer dit gebeurt in de trein wordt dit omgeroepen door de treinbegeleider.

Op de risicotreinen worden de reizigers zowel door het omroepen van een boodschap als via de lichtkrant gewaarschuwd voor pick pockets.

Ook de veiligheidsagenten van Securail houden, door middel van regelmatige (al dan niet virtuele) patrouilles, een oogje in het zeil in de stations. In de treinen gebeurt dit door de treinbrigade van Securail.

Daarnaast werd de affichecampagne “pick en pock” in de stations reeds meermaals herhaald. Sinds kort wordt ook op de digitale infopanelen een filmpje getoond dat de reiziger waarschuwt voor gauwdieven.

In het kader van de sensibilisatie van de reizigers werd midden december 2011 bovendien een “anti-gauwdiefstalweek” georganiseerd met verscheidene initiatieven (gadgets, preventiestanden in enkele stations, …).

In 2012 zal Corporate Security Service zich, in samenwerking met Binnenlandse Zaken, buigen over de ontwikkeling van een nieuwe nationale campagne.