SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
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Session 2011-2012 Zitting 2011-2012
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23 décembre 2011 23 december 2011
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Question écrite n° 5-4055 Schriftelijke vraag nr. 5-4055

de Guido De Padt (Open Vld)

van Guido De Padt (Open Vld)

à la vice-première ministre et ministre des Affaires sociales et de la Santé publique, chargée de Beliris et des Institutions culturelles fédérales

aan de vice-eersteminister en minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, belast met Beliris en de Federale Culturele Instellingen
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Appareils de communication sans fil - Rayonnement - Danger pour la santé - Mesures Draadloze communicatieapparatuur - Straling - Gevaar voor de gezondheid - Maatregelen 
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télécommunication sans fil
nuisance électromagnétique
rayonnement ionisant
téléphone mobile
santé publique
radiobiologie
radioprotection
exposition aux radiations
communication mobile
radiocommunicatie
elektromagnetische schadelijke invloed
ioniserende straling
mobiele telefoon
volksgezondheid
radiobiologie
stralingsbescherming
blootstelling aan straling
mobiele communicatie
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23/12/2011 Verzending vraag
6/2/2012 Antwoord
23/12/2011 Verzending vraag
6/2/2012 Antwoord
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Réintroduction de : question écrite 5-1048 Réintroduction de : question écrite 5-1048
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Question n° 5-4055 du 23 décembre 2011 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-4055 d.d. 23 december 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Le succès grandissant des appareils de communication digitale sans fil comme les téléphones mobiles et l'internet sans fil (WiFi) entraîne pour la population une exposition toujours croissante à des rayonnements électromagnétiques artificiels.

Bien que les effets de ces rayonnements sur la santé publique aient été minimisés ou niés durant des années, de plus en plus d'études scientifiques indiquent le contraire. Mais on trouve encore des recherches scientifiques moins alarmantes.

Les directives en matière de normes d'émission sont fixées au niveau européen. Les valeurs édictées ne sont cependant qu'indicatives. En Belgique, le fondement légal remonte à la loi du 12 juillet 1985 relative à la protection de l'homme et de l'environnement contre les effets nocifs et les nuisances provoqués par les radiations non ionisantes, les infrasons et les ultrasons, modifiée par la loi du 21 décembre 1998 relative aux normes produits ayant pour but la promotion de modes et de consommation durables et la protection de l’environnement et de la santé (exécutée par l'arrêté royal du 10 août 2005 fixant la norme pour les antennes émettant des ondes électromagnétiques, annulé par le Conseil d'État le 20 mai 2009).

Les plaintes les plus fréquentes de ce que les scientifiques nomment « syndrome du micro-ondes » sont les insomnies, les maux de tête, les troubles du comportement, la fatigue ou le malaise diffus, les vertiges, l'irritabilité et les troubles de la concentration et de l'expression. Ces symptômes peuvent déboucher à terme sur des affections beaucoup plus graves comme les maladies cardio-vasculaires ou le cancer.

La sensibilité au rayonnement micro-ondes dépend de l'individu, mais les enfants, les adolescents et les personnes les plus faibles courent un risque accru. Une irradiation constante serait néfaste pour la croissance, le développement et le comportement des enfants, car elle affaiblirait le système immunitaire. Chez les adolescents pubères, les effets seraient irréversibles à long terme. Selon les scientifiques, ces effets se manifestent par un risque de tumeur accru vers les vingt-cinq ou trente ans et des symptômes de démence chez les quinquagénaires. Les répercussions à court terme sur les enfants sont plutôt des troubles comportementaux et émotionnels.

En dehors de la santé, il s'agit aussi et peut-être surtout d'une question éthique. Un exemple est la mise en place de hotspots urbains qui exposent les passants - volontaires ou non - à des radiations. Les adversaires des hotspots invoquent le principe de précaution, qui prône la réserve tant que la certitude absolue ne se fait pas quant aux effets sur les humains et les animaux (Het Nieuwsblad, 29 octobre 2010, « Stop met hotspots op straat »)

Je souhaiterais une réponse aux questions suivantes :

1) Dans votre sphère de compétences, quelle est votre position sur ce problème sensible ? Estimez-vous nécessaires des mesures conformes au principe de précaution ? Pouvez-vous motiver votre réponse ?

2) Dans votre sphère de compétences, pensez-vous qu'il faudrait fixer de nouvelles normes d'exposition afin de mieux protéger les citoyens ?

3) Existe-t-il des chiffres relatifs au nombre de plaintes somatiques probablement causées par l'exposition aux champs électromagnétiques en 2007, 2008, 2009 et 2010, avec si possible la répartition selon l'âge du patient ?

4) Pouvez-vous fournir une liste des valeurs du Débit d'Absorption Spécifique pour les différents modèles de téléphone mobile ?

 

De opmars van de digitale draadloze communicatieapparatuur als mobiele telefoons en draadloos internet (WiFi), heeft tot gevolg dat de bevolking meer en meer blootgesteld wordt aan artificiële elektromagnetische straling.

Hoewel de gevolgen van dergelijke straling voor de volksgezondheid jarenlang werden geminimaliseerd of ontkend, duiken steeds meer internationale wetenschappelijke studies op die het tegendeel bewijzen. Anderzijds zijn er ook nog altijd wetenschappelijke onderzoeken die minder onheilspellend zijn.

De richtlijnen inzake de stralingsemissienormen worden op Europees niveau bepaald. De waarden die hierbij worden uitgevaardigd, zijn echter louter indicatief. In België gaat de wettelijke grondslag in deze terug tot de wet van 12 juli 1985 betreffende de bescherming van de mens en van het leefmilieu tegen de schadelijke effecten en de hinder van niet-ioniserende stralingen, infrasonen en ultrasonen, gewijzigd bij de wet van 21 december 1998 betreffende de productnormen ter bevordering van duurzame productie- en consumptiepatronen en ter bescherming van het leefmilieu en de volksgezondheid (uitgevoerd bij koninklijk besluit van 10 augustus 2005 houdende de normering van zendmasten voor elektromagnetische golven en op zijn beurt vernietigd door de Raad van State op 20 mei 2009).

De meest voorkomende klachten van wat wetenschappers het "microgolvensyndroom " noemen, zijn slaapstoornissen of hoofdpijn, gedragsstoornissen, vermoeidheid of algemene malaise, duizeligheid, prikkelbaarheid en problemen om zich te concentreren of zich uit te drukken. Die symptomen kunnen op termijn leiden tot veel ernstigere aandoeningen als hart- en vaatziekten of kanker.

Niet iedereen is even gevoelig voor microgolfstraling, maar kinderen, tieners en zwakkere mensen hebben een verhoogd risico. Een constante bestraling zou een negatieve invloed hebben op de groei, de ontwikkeling en het gedrag van kinderen. De straling zou immers het immuunsysteem aantasten en wanneer dit optreedt bij jonge mensen in hun puberteitsjaren op langere termijn onomkeerbare gevolgen hebben. Die gevolgen uiten zich volgens wetenschappers in een verhoogd risico op tumoren rond de leeftijd van vijfentwintig tot dertig jaar en dementiesymptomen rond de leeftijd van vijftig tot zestig jaar. De gevolgen op korte termijn voor kinderen moeten veeleer gezocht worden in gedrags- en emotionele stoornissen.

Naast een gezondheidskwestie, betreft het hier ook en misschien vooral een ethische kwestie. Een voorbeeld hiervan is de oprichting van hotspots in de steden die voorbijgangers zowel gewenst als ongewenst blootstellen aan stralingen. Tegenstanders van de hotspots wijzen op het voorzorgsprincipe dat tot terughoudendheid aanmaant wanneer er geen absolute zekerheid is over de gevolgen op mens en dier. (Het Nieuwsblad, 29 oktober 2010, " Stop met hotspots op straat ")

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

1) Wat is uw standpunt, binnen uw bevoegdheidsdomein, over die gevoelige problematiek? Acht u maatregelen die het voorzorgsprincipe volgen noodzakelijk? Kunt u dit antwoord motiveren?

2) Bent u binnen uw bevoegdheidsdomein van mening dat nieuwe grenswaarden voor de blootstelling moeten worden ingevoerd om de burgers beter te beschermen?

3) Bestaan er cijfers over het aantal lichamelijke klachten die vermoedelijk te wijten zijn aan de blootstelling aan elektromagnetische velden in de jaren 2007, 2008, 2009 en 2010, indien mogelijk met een uitsplitsing per leeftijd van de patiënt?

4) Kunt u een lijst geven van de Specific Absorption Rate-waarden van de verschillende modellen van mobiele telefoons?

 
Réponse reçue le 6 février 2012 : Antwoord ontvangen op 6 februari 2012 :

1) Cette problématique, à laquelle je suis évidemment sensible, est suivie de près par mon administration, ainsi que par le Conseil supérieur de la Santé. 

Jusqu’à présent, les données scientifiques relatives aux ondes radio étaient jugées insuffisantes ou inconsistantes pour tirer d’éventuelles conclusions. Aujourd‘hui, la communauté scientifique (par l’intermédiaire du CIRC – Centre international de Recherche sur le Cancer) considère les indications existantes suffisantes pour classer les ondes radio comme « peut-être cancérigènes pour l'homme ».  

L’observation du CIRC doit cependant être prise dans toute sa complexité et son incertitude : le risque accru de cancer du cerveau chez les utilisateurs de téléphones mobiles n'a pas été constaté sensu stricto, mais est considéré comme possible. Les mesures de précaution prises ces dernières années s’avèrent aujourd’hui pleinement justifiées. 

Je songe ici à nos initiatives de communication, aux brochures que mon administration met à disposition du public et qui plaident en faveur d’un usage prudent du GSM, ainsi qu’à un arrêté royal actuellement en préparation. Cet arrêté royal régira l'affichage du débit d'absorption spécifique (DAS) des appareils GSM dans les points de vente, interdira la publicité des GSM à l'attention des enfants et régira l'interdiction des téléphones mobiles spécialement conçus pour les jeunes enfants.  

En 2011, mon administration a poursuivi ses actions de communication, à savoir la réimpression de ses publications liées à la problématique, entre autres la brochure « Téléphones mobiles et santé », qui met en avant les connaissances scientifiques actuelles ainsi que des conseils pour réduire l'exposition aux rayonnements des téléphones portables. 

2) Le gouvernement fédéral dispose de compétences limitées en la matière. En effet, depuis 2009, la fixation des normes d’émission pour les antennes GSM (et d’autres installations fixes) relève de la compétence des Régions, en tant qu'élément de la politique environnementale.   

La politique des produits reste une compétence fédérale, mais notre marge de manœuvre est limitée : les normes d’émission pour les GSM, WIFI et d’autres appareils de communications sans fil sont imposées au niveau européen, de sorte que seules des mesures politiques complémentaires (comme les mesures d’information et de sensibilisation) peuvent être prises.  

Les bornes WIFI peuvent être considérées comme des produits (dans ce cas, elles tombent sous l’application de la réglementation européenne, transposée au niveau fédéral), ou comme des installations fixes (dans ce cas, leurs impacts sanitaires et environnementaux sont pour les régions).  

En ce qui concerne l’abaissement des normes d’émission des GSM et des autres appareils de communication sans fil, les données scientifiques ne sont pas suffisamment probantes pour justifier cet abaissement, mais le sont pour les mesures de précaution telles que mentionnées ci-dessus.  

3) Ces chiffres ne sont pas disponibles.  

4) Le marché étant particulièrement vaste et dynamique, il est actuellement difficile de donner une liste complète des valeurs DAS des différents modèles de téléphone mobile .  

Certaines de ces informations sont néanmoins disponibles sur certains sites web de fabricants et d’institutions techniques. 

Cette valeur DAS est également mentionnée dans le mode d'emploi des appareils GSM.   

Enfin, comme susmentionné, l’affichage des valeurs DAS dans les points de vente fait l’objet d’un projet d’arrêté royal . Celui-ci donnera l’opportunité aux consommateurs de choisir un GSM en fonction de la valeur DAS.

1) Deze problematiek laat mij uiteraard niet ongevoelig, en mijn bestuur en de Hoge Gezondheidsraad volgen het van dichtbij.  

Tot op heden achtte men de wetenschappelijke gegevens met betrekking tot de radiogolven onvoldoende of inconsistent om eventuele conclusies te trekken. Vandaag beschouwt de wetenschappelijke gemeenschap (via het IARC -  Internationale Agentschap voor Kankeronderzoek) de bestaande aanwijzingen voldoende toereikend om radiogolven als “mogelijk kankerverwekkend bij mensen” te rangschikken.  

Men moet de vaststelling van het IARC wel in al haar complexiteit en onzekerheid nemen:  het verhoogde risico op hersenkanker bij mobiele telefoongebruikers is sensu stricto nog niet vastgesteld, maar wordt wel mogelijk geacht. De voorzorgsmaatregelen van de laatste jaren blijken thans helemaal verantwoord.  

Ik denk hierbij aan de communicatie-initiatieven, aan de brochures die mijn bestuur ter beschikking van het publiek stelde en die voor een voorzichtig gsm-gebruik pleiten, en aan het koninklijk besluit dat momenteel wordt voorbereid. Dat koninklijk besluit regelt het in de verkooppunten vermelden van de stralingsabsorptiewaarde (SAR) van gsm-toestellen, verbiedt op kinderen gerichte reclame voor gsm’s en regelt het verbod op mobiele telefoons die speciaal voor kleine kinderen ontworpen zijn. 

In 2011 zette mijn bestuur zijn communicatieacties voort, namelijk de heruitgave van zijn publicaties over de stralingsproblematiek, onder andere van de brochure “Mobiele telefoon en gezondheid”. Die brochure besteedt aandacht aan de huidige wetenschappelijke kennis en geeft aanbevelingen om de blootstelling aan gsm-straling te verminderen. 

2) De federale overheid heeft op dat vlak beperkte bevoegdheden. Sinds 2009 behoort de normering van gsm-antennes (en andere vaste installaties) immers tot de bevoegdheid van de gewesten, als een onderdeel van het leefmilieubeleid.  

Het productbeleid blijft een federale bevoegdheid, maar onze bewegingsruimte hiervoor is beperkt: stralingsnormen voor producten zoals gsm, wifi en andere draadloze communicatieapparatuur worden op Europees niveau opgelegd, waardoor enkel aanvullende beleidsmaatregelen (zoals informeren en sensibiliseren) mogelijk zijn.  

We kunnen de wifi-hotspots als producten beschouwen (in dit geval vallen ze onder het toepassingsgebied van Europese regelgeving, met omzetting op federaal vlak), of als vaste installaties (waarvoor de gezondheid- en leefmilieuaspecten door de gewesten worden geregeld). 

Wat de verlaging van de stralingsnormen voor gsm en andere draadloze communicatieapparatuur betreft, zijn de wetenschappelijke gegevens niet voldoende sluitend om deze verlaging te verantwoorden, maar wel voor de voorzorgsmaatregelen zoals boven beschreven.   

3) Die cijfers zijn niet beschikbaar.  

4) Momenteel is het moeilijk om een volledige lijst te geven met de SAR-waarden van de verschillende modellen van mobiele telefoons. Het gaat immers om een zeer grote en dynamische markt.  

Sommige informatie daarover vindt men wel terug op sommige websites van fabrikanten en technische instellingen.  

De SAR-waarde staat ook in de gebruiksaanwijzing van gsm-toestellen.  

Ten slotte komt er, zoals gezegd, een ontwerp van koninklijk besluit over het in de verkooppunten vermelden van de SAR-waarde, waardoor de consument de mogelijkheid zal hebben om een gsm te kiezen naar gelang de SAR-waarde.