SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2010-2011 Zitting 2010-2011
________________
19 juillet 2011 19 juli 2011
________________
Question écrite n° 5-2790 Schriftelijke vraag nr. 5-2790

de Bert Anciaux (sp.a)

van Bert Anciaux (sp.a)

au ministre de la Justice

aan de minister van Justitie
________________
Sanctions administratives communales - Mineurs - Application Gemeentelijke administratieve sancties - Minderjarigen - Toepassing 
________________
sanction administrative
administration locale
minorité civile
administratieve sanctie
plaatselijke overheid
minderjarigheid
________ ________
19/7/2011 Verzending vraag
7/12/2011 Dossier gesloten
19/7/2011 Verzending vraag
7/12/2011 Dossier gesloten
________ ________
Heringediend als : schriftelijke vraag 5-4679 Heringediend als : schriftelijke vraag 5-4679
________ ________
Question n° 5-2790 du 19 juillet 2011 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-2790 d.d. 19 juli 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Le Rapport alternatif des Organisations non gouvernementales (ONG) de 2010 sur l'application de la Convention internationale relative aux droits de l'enfant (CIDE) par la Belgique constate que l'application de sanctions administratives communales à des mineurs pose problème. La principale remarque concerne le manque de sécurité juridique et d'équité de ces sanctions. Sous le couvert de slogans populistes tels que « tolérance zéro », les administrations communales vont parfois jusqu'à donner des définitions absurdes des nuisances. Cette manière d'agir ouvre la porte à l'arbitraire. En outre, on ne sait pas vraiment comment les administrations communales peuvent être rappelées à l'ordre dans de tels cas. Ce sont particulièrement les jeunes - de plus en plus jeunes d'ailleurs - qui sont visés. On peut également se demander si les administrations communales respectent bien la séparation des pouvoirs puisqu'elles déterminent les comportements répréhensibles et, dans le même temps, contrôlent et sanctionnent. Elles jouent donc le rôle de pouvoir législatif et de pouvoir exécutif et - lorsqu'il s'agit de propriétés communales - elles sont également parties. De plus, le nombre et le type de personnes qui peuvent faire le constat des comportements délictueux ne cesse d'augmenter. Il y a également une inégalité juridique entre les mineurs et les adultes. Lorsqu'il s'agit d'adultes, les sanctions administratives communales ne sont pas notées au casier judiciaire alors que, lorsqu'il s'agit de mineurs, le parquet est informé.

D'où les questions suivantes :

1) Comment le ministre interprète-t-il et évalue-t-il les remarques critiques de la société civile spécialisée dans les droits de l'enfant concernant l'application des sanctions administratives communales ? Reconnaît-il l'absence de sécurité juridique et d'équité ? Partage-t-il le point de vue selon lequel les applications de ces sanctions prennent parfois des formes absurdes, que les administrations communales jouent volontairement plusieurs rôles dans ces dossiers ? Dispose-t-il d'arguments permettant de réfuter cette critique ?

2) Suivra-t-il la suggestion de la société civile, à savoir contrôler systématiquement et de manière critique l'application de sanctions administratives communales à des mineurs ? Dans affirmative, quand et comment ? Dans la négative, au moyen de quels arguments rejette-t-il cette suggestion ?

 

Het Alternatieve Rapport van de Niet-gouvernementele organisaties (NGO's) van 2010 over de toepassing van het Internationaal Verdrag inzake de rechten van het kind (IVRK) in België, stelt problemen bij de toepassing van de gemeentelijke administratieve sancties (GAS) op minderjarigen. Centrale opmerking is het ontbreken van rechtszekerheid en rechtsgelijkheid. Onder de populistische slogans, zoals zero tolerance, beslissen gemeentebesturen soms tot ronduit absurde definities van overlast. Dit begrip is op geen enkele wijze afgebakend of gedefinieerd en zet de deur open tot willekeur. Daarbij is het niet duidelijk hoe de gemeentebesturen in dergelijke gevallen ter orde kunnen worden geroepen. Specifiek jonge mensen, steeds jonger, worden geviseerd. Men mag zich inderdaad ook een vraag stellen bij de scheiding van de machten, want de gemeentebesturen bepalen eerst de strafbare gedragingen en controleren en bestraffen tegelijkertijd. Ze spelen dus wetgevende en uitvoerende macht en - als het over gemeente-eigendommen gaat, ook betrokken partij. Ook dijt het aantal en soort personen die de strafbare vaststelling mag doen ook alsmaar uit. Tegelijkertijd speelt ook rechtsongelijkheid tussen minder- en meerderjarigen. Bij meerderjarigen wordt een GAS niet op het strafregister genoteerd, bij minderjarigen brengt men het parket wel op de hoogte.

Hierover de volgende vragen:

1) Hoe interpreteert en evalueert de geachte minister de kritische bemerkingen van het in kinderrechten gespecialiseerde middenveld op de toepassing van de gemeentelijke administratieve sancties? Beaamt hij de vaststellingen van rechtsonzekerheid en rechtsongelijkheid? Gaat hij akkoord dat deze toepassingen soms absurde vormen aannemen, dat gemeentebesturen in deze zaken genoegzaam verschillende rollen combineren? Beschikt hij over argumenten om deze kritiek te counteren?

2) Wil hij ingaan op de suggestie van het middenveld om de gevolgen van het beleid en de toepassing van gemeentelijke administratieve sancties op minderjarigen systematisch en kritisch te onderzoeken? Zo ja, wanneer en hoe zal hij dit voorstel concretiseren? Zo niet, met welke argumenten wijst hij deze suggestie af?