SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2010-2011 Zitting 2010-2011
________________
20 juin 2011 20 juni 2011
________________
Question écrite n° 5-2576 Schriftelijke vraag nr. 5-2576

de Fatiha Saïdi (PS)

van Fatiha Saïdi (PS)

au ministre des Pensions et des Grandes villes

aan de minister van Pensioenen en Grote Steden
________________
Administrations fédérales - Personnes handicapées - Recrutement Federale administraties - Personen met een handicap - Rekrutering 
________________
ministère
travailleur handicapé
intégration des handicapés
emploi réservé
ministerie
werknemer met een beperking
integratie van gehandicapten
gereserveerde arbeidsplaats
________ ________
20/6/2011Verzending vraag
10/8/2011Antwoord
20/6/2011Verzending vraag
10/8/2011Antwoord
________ ________
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2570
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2571
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2572
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2573
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2574
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2575
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2577
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2578
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2579
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2580
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2581
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2582
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2583
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2584
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2585
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2586
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2587
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2588
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2589
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2590
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2570
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2571
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2572
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2573
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2574
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2575
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2577
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2578
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2579
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2580
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2581
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2582
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2583
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2584
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2585
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2586
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2587
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2588
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2589
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2590
________ ________
Question n° 5-2576 du 20 juin 2011 : (Question posée en français) Vraag nr. 5-2576 d.d. 20 juni 2011 : (Vraag gesteld in het Frans)

Depuis 2009, la Commission d'accompagnement pour le recrutement de personnes avec un handicap dans la fonction publique fédérale (CARPH), instaurée par l'arrêté royal du 5 mars 2007, veille à l'application de l'objectif de 3 % réservé au recrutement de personnes handicapées. Cette Commission est également chargée d'évaluer les efforts entrepris par les organisations fédérales pour atteindre l'objectif fixé à 3 % de mise à l'emploi de personnes avec un handicap.

Comme vous le savez, le taux d'emploi mesuré des personnes avec un handicap dans la fonction publique fédérale n'équivalait qu'à 0,9 % en 2009 et est donc largement inférieur au quota de 3 % de mise à l'emploi de personnes handicapées, tel que prévu par l'arrêté royal du 5 mars 2007.

Il est donc important que chaque administration fédérale encourage l'engagement des personnes handicapées en son sein et mette toutes les dispositions relatives à cet engagement en œuvre afin de tendre vers l'objectif de 3 %.

À cet égard, pouvez-vous m'indiquer, pour les administrations relevant de vos compétences :

1) combien de personnes handicapées y compte-t-on (ventilation par statut et par sexe) ;

2) quelles initiatives concrètes sont prises pour favoriser le recrutement des personnes handicapées ?

 

De Begeleidingscommissie voor de aanwerving van personen met een handicap in het federaal openbaar ambt (BCAPH), ingesteld bij koninklijk besluit van 5 maart 2007, ziet sedert 2009 toe op de toepassing van de 3%-doelstelling voor de aanwerving van personen met een handicap. De Commissie moet ook de inspanningen van de federale organisaties om de 3%-doelstelling voor de tewerkstelling van personen met een handicap te bereiken, evalueren.

Zoals u weet, was het aandeel van de personen met een handicap die voor de federale overheid werken in 2009 slechts 0,9%, wat dus veel lager is dan het quotum van 3% personen met een handicap dat door het koninklijk besluit van 5 maart 2007 werd ingevoerd.

Het is dus van belang dat elke federale administratie de aanwerving van personen met een handicap aanmoedigt en alle middelen inzet om dit engagement gestand te doen en dichter bij die 3%-doelstelling te komen.

Kunt u mij voor de administraties die onder uw bevoegdheid vallen, zeggen

1) hoeveel personen met een handicap er werken (met opgave van statuut en geslacht);

2) welke concrete initiatieven worden genomen om de rekrutering van personen met een handicap te bevorderen?

 
Réponse reçue le 10 aôut 2011 : Antwoord ontvangen op 10 augustus 2011 :

En réponse à ses questions, j’ai l’honneur de répondre ce qui suit à l’honorable membre :

A. Office national des Pensions

1) L’Office national des Pensions comptait au 31 décembre 2010, 32 collaborateurs présentant un handicap sur un total de 2.142 collaborateurs. La ventilation selon le statut et le sexe se présente comme suit :


Total

Statutaire

Contractuel

Total

32

26

6

Homme

16

14

2

Femme

16

12

4

2) Dans le respect des dispositions légales, l’ONP fait appel aux lauréats inscrits par Selor sur la liste spécifique des personnes handicapées chaque fois que la possibilité existe c’est-à-dire selon l’adéquation entre une fonction à pourvoir et la disponibilité de candidats sur cette liste.

Une attention particulière est également accordée à l’adaptation raisonnable du poste de travail en fonction du handicap du nouvel agent et à son insertion réussie dans des services de l’institution.

B. Service des pensions du secteur public

1. Le Service des Pensions du Secteur public (SdPSP) occupe, au 1er juillet 2011, six membres du personnel (quatre hommes et deux femmes) avec un handicap. Ces membres du personnel sont tous statutaires.

2. Une concertation a eu lieu au sein du collège des Administrateurs généraux des organismes d’intérêt public avec le président de la Commission d’accompagnement pour le recrutement de personnes avec un handicap dans la fonction publique fédérale (CARPH). Il a été convenu que la CARPH examinera la possibilité de recruter de manière plus active des personnes avec un handicap et formulera des recommandations à ce sujet.

Le SdPSP se ralliera aux recommandations formulées.

In antwoord op haar vragen kan ik het geachte lid het volgende antwoorden.

A. Rijksdienst voor Pensioenen

1. Per 31 december 2010 telde de Rijksdienst voor Pensioenen 32 medewerkers met een handicap, op een totaal van 2 142 medewerkers. De opsplitsing volgens statuut en geslacht is de volgende :


Totaal

Statutairen

Contractuelen

Totaal

32

26

6

Mannen

16

14

2

Vrouwen

16

12

4

2. In toepassing van de wettelijke bepalingen doet de Rijksdienst voor Pensioenen (RVP) een beroep op de laureaten die door Selor op de bijzondere lijst van personen met een handicap zijn ingeschreven telkens als de mogelijkheid zich voordoet, dit wil zeggen als er op deze lijst kandidaten beschikbaar zijn die beantwoorden aan de in te vullen functie.

Er zal tevens bijzondere aandacht worden besteed aan de redelijke aanpassing van de werkpost in functie van de handicap van het nieuwe personeelslid en aan zijn succesvolle integratie in de diensten van de Instelling.

B. Pensioendienst voor de Overheidsdiensten.

1. Op 1 juli 2011 zijn bij de Pensioendienst voor de overheidssector (PDOS) zes personeelsleden (vier mannen en twee vrouwen) met een handicap tewerkgesteld. Ze zijn allen statutair.

2. Binnen het college van Administrateurs-generaal voor de Instellingen van Openbaar Nut heeft er een overleg plaatsgevonden met de voorzitter van de Begeleidingscommissie voor de werving van personen met een handicap in het federaal openbaar ambt (BCAPH). Er werd afgesproken dat de BCAPH de mogelijkheid zal onderzoeken om actiever personen met een handicap te werven en hierover aanbevelingen zal formuleren.

De PDOS zal samen met de aanbevelingen gaan.