SÉNAT DE BELGIQUE | BELGISCHE SENAAT | ||||||||
________ | ________ | ||||||||
Session 2010-2011 | Zitting 2010-2011 | ||||||||
________ | ________ | ||||||||
4 avril 2011 | 4 april 2011 | ||||||||
________ | ________ | ||||||||
Question écrite n° 5-1981 | Schriftelijke vraag nr. 5-1981 | ||||||||
de Bert Anciaux (sp.a) |
van Bert Anciaux (sp.a) |
||||||||
à la ministre de la Fonction publique et des Entreprises publiques |
aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven |
||||||||
________ | ________ | ||||||||
Société nationale des chemins de fer belges (SNCB) - Trains - Première classe - Suppression | Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Treinen - Eerste klasse - Afschaffing | ||||||||
________ | ________ | ||||||||
Société nationale des chemins de fer belges transport de voyageurs tarif voyageur |
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen reizigersvervoer reizigerstarief |
||||||||
________ | ________ | ||||||||
|
|
||||||||
________ | ________ | ||||||||
Heringediend als : schriftelijke vraag 5-4728 | Heringediend als : schriftelijke vraag 5-4728 | ||||||||
________ | ________ | ||||||||
Question n° 5-1981 du 4 avril 2011 : (Question posée en néerlandais) | Vraag nr. 5-1981 d.d. 4 april 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands) | ||||||||
Voici des décennies que la troisième classe ferroviaire a été supprimée, mais une distinction claire entre les deuxième et première classes a été maintenue. Cette distinction se manifeste d'une part par le tarif sensiblement plus élevé d'un billet de première classe, de l'autre par un confort supérieur, des sièges plus larges et plus luxueux et la garantie d'une place assise. On peut néanmoins se demander si cette distinction doit persister. Beaucoup d'arguments sont en jeu, de nature tant politique et sociétale (égalité, équité) que financière (rapport coût-bénéfice). Je souhaiterais une réponse aux questions suivantes : 1) Pour chaque année de la période 2001 2010, quelle a été la plus value financière des billets de première classe pour la Société nationale des chemins de fer belges (SNCB) ? Comment ces recettes ont elles évolué, et quels sont l'évaluation et le commentaire de la ministre ? 2) Comment ces recettes supplémentaires se comparent elles aux frais accrus d'investissement en voitures plus luxueuses, ainsi que le temps - et donc le surcoût salarial - que représente l'intégration des voitures de première classe dans une rame ? 3) Sur la base de quels arguments défend elle le maintien de la distinction entre les billets de première et de deuxième classe à la SNCB ? Peut elle s'appuyer sur des études spécialisées récentes qui prennent tous les éléments en compte ? 4) Comment se positionnent les différents groupes d'intérêt dans le débat pour ou contre le maintien de la première classe, notamment le personnel et les syndicats, les usagers, la société civile et la direction ? Quel est le point de vue de la ministre et par extension celui du gouvernement ? |
Decennia geleden schafte men de derde klasse op de treinen af, maar een duidelijk verschil tussen de tweede en eerste klasse bleef behouden. Dit verschil uit zich enerzijds op een behoorlijk duurdere kost van een eerste klasse ticket en anderzijds in een betere accommodatie, bredere en meer luxueuze zitplaatsen en een gewaarborgde zitplaats. Toch mag men zich afvragen of dit verschil nog moet worden behouden. Hierbij kunnen heel wat argumenten spelen, zowel van politieke en maatschappelijke aard (gelijkheid, billijkheid, …) als van financiële aard (wat kost het en brengt het op). Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen: 1) Welke financiële meerwaarde leveren de hogere betalingen van treintickets eerste klasse de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) op, dit per jaar en voor de periode van 2001 tot 2010? Hoe evolueerden deze inkomsten, welke evaluatie en duiding geeft de geachte minister daarbij? 2) Hoe verhouden deze meerinkomsten zich tot de hogere investeringskosten in meer luxueuze rijtuigen, de tijd en dus extra loonkosten die het integreren van eerste klasse rijtuigen in een treinstel met zich meebrengen? 3) Op basis van welke argumenten verdedigt zij het behouden van het verschil tussen een eerste en tweede klasse ticket bij de NMBS? Kan zij zich hiervoor beroepen op recent en gespecialiseerd onderzoek dat alle elementen samen beschouwt? 4) Hoe positioneren de verschillende belangenpartijen zich in dit debat pro of contra behoud van eerste klasse, zoals onder andere personeel en vakbonden, gebruikers, het middenveld en de directie? Welk is haar standpunt hieromtrent en bij uitbreiding het standpunt van de regering? |