SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2010-2011 Zitting 2010-2011
________________
4 mars 2011 4 maart 2011
________________
Question écrite n° 5-1665 Schriftelijke vraag nr. 5-1665

de Ludo Sannen (sp.a)

van Ludo Sannen (sp.a)

au vice-premier ministre et ministre des Finances et des Réformes institutionnelles

aan de vice-eersteminister en minister van Financiën en Institutionele Hervormingen
________________
Déclarations fiscales - Aide - Organisation de permanences Invullen van belastingaangiftes - Hulp - Organisatie van spreekuren 
________________
impôt des personnes physiques
impôt sur le revenu
déclaration d'impôt
administration fiscale
belasting van natuurlijke personen
inkomstenbelasting
belastingaangifte
belastingadministratie
________ ________
4/3/2011Verzending vraag
26/4/2011Herkwalificatie
4/5/2011Antwoord
4/3/2011Verzending vraag
26/4/2011Herkwalificatie
4/5/2011Antwoord
________ ________
Geherkwalificeerd als : vraag om uitleg 5-827 Geherkwalificeerd als : vraag om uitleg 5-827
________ ________
Question n° 5-1665 du 4 mars 2011 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-1665 d.d. 4 maart 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Durant la période où les déclarations fiscales doivent être remplies, le Service public fédéral (SPF) Finances prévoit diverses formes d'aide : un site reprenant les questions les plus fréquentes, un centre de contact téléphonique, des permanences de fonctionnaires des administrations fiscales. Ces permanences ont lieu dans les maisons communales, les bureaux centraux de taxation, les centres commerciaux ou le Fiscobus.

Ces permanences semblent rencontrer beaucoup de succès, ce qui démontre leur nécessité. Les citoyens qui remplissent leurs déclarations fiscales ont droit à un service correct. C'est évidemment l'administration qui est le mieux à même de les assister ; elle évite ainsi le travail supplémentaire que des erreurs occasionneraient.

La détermination du nombre et des lieux de ces permanences n'est cependant pas claire. Que les services locaux les organisent n'est pas un problème en soi, mais il faudrait des directives générales ou des accords. Il n'est en effet pas admissible qu'aucune permanence ne soit organisée dans certaines communes.

Il est aussi nécessaire de recueillir des données pour pouvoir évaluer si le nombre de permanences est suffisant.

Je souhaiterais une réponse aux questions suivantes :

1) Dans quelles communes organise-t-on des permanences ? Quelles communes ont-elles refusé de collaborer ? Le ministre peut-il fournir une liste ?

2) À quels endroits le Fiscobus s'est-il arrêté? Quels sont les critères présidant à leur sélection ?

3) Dans quels centres commerciaux organise-t-on une permanence ? Quels sont les critères déterminant leur choix ?

4) Si une administration communale propose d'organiser davantage de permanences afin de réduire les files d'attente, y donne-t-on suite ?

5) Le nombre de permanences est-il suffisant ?

 

De Federale Overheidsdienst (FOD) Financiën voorziet in de periode dat de belastingaangiftes ingevuld moeten worden in hulp op verscheidene manieren: een lijst met meest gestelde vragen op de website, een telefonisch contactcenter en spreekuren met ambtenaren van de belastingadministraties. De spreekuren gaan door in gemeentehuizen, in de Centrale Taxatiekantoren, in winkelcentra of in de Fiscobus.

Deze spreekuren blijken over het algemeen een groot succes te hebben, wat bewijst dat er nood aan is. Burgers hebben inderdaad het recht op een goede en correcte dienstverlening bij het invullen van de belastingaangiften. De administratie zelf is uiteraard het best geplaatst om dit te doen en zo vermijdt zij achteraf uiteraard ook meerwerk door fouten.

Het is evenwel totaal onduidelijk hoe bepaald wordt hoeveel en waar spreekuren worden georganiseerd. Het is in se geen enkel probleem als de lokale diensten dit organiseren, maar er zouden toch algemene richtlijnen of afspraken moeten gemaakt worden. Het is immers ontoelaatbaar dat in sommige gemeenten geen spreekuren georganiseerd worden.

Ook is het nodig hierover gegevens te verzamelen, om te kunnen evalueren of er al dan niet voldoende spreekuren zijn.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

1) In welke gemeenten worden wel / geen spreekuren georganiseerd? Welke gemeenten weigeren mee te werken? Kan de geachte minister een lijst bezorgen?

2) Op welke plaatsen wordt de Fiscobus geplaatst? Welke criteria worden gehanteerd bij de selectie van die plaatsen?

3) In welke winkelcentra wordt een spreekuur georganiseerd? Welke criteria worden gehanteerd?

4) Indien een gemeentebestuur voorstelt om meer spreekuren te organiseren omwille lange wachtrijen te voorkomen, wordt er op die vraag ingegaan?

5) Is het aantal georganiseerde spreekuren voldoende?

 
Réponse reçue le 4 mai 2011 : Antwoord ontvangen op 4 mei 2011 :

J'ai l'honneur de confirmer l'honorable membre que la prestation de services en général -- et la prestation de services lors du remplissage de la déclaration a l'impôt des personnes physiques en particulier — est une tache prioritaire du Service Public Fédéral (SPF) Finances. Les réponses aux questions posées suivent ci-dessous:

Question 1

Depuis 2010, une uniformité est suivie pour le remplissage des déclarations dans les bureaux mêmes de l'Administration générale de la fiscalité. Dès l'ouverture de Tax-on-web (vers mi-avril), les citoyens peuvent s'y rendre pour laisser remplir leur déclaration pendant les heures d'ouverture normales des bureaux. Pour pouvoir maîtriser les longues files, tous les bureaux sont ouverts en continu de 9 heures à 15 heures pendant le mois de juin. De plus, des permanences sont aussi organisées dans les communes. Vu que la connaissance et• l'expérience locales sont importantes, c'est le Directeur régional compétent qui assure ainsi la coordination des permanences de son ressort Cette organisation exige beaucoup d'efforts des fonctionnaires (installation pc, tests des connexions vpn, etc.). La directive donnée en la matière est que le public attendu doit être suffisant.

À l'heure actuelle, des permanences (1 362 jours) sont organisées sur 606 localités pour tout le pays. Ce chiffre peut encore être légèrement modifié parce que certaines administrations communales sont encore dans la dernière phase de négociation. La liste de ces localités est en annexe et sera aussi mise sur internet.

Question 2

Les 4 localités choisies en 2011

sont :

  • Braine-le-Château

  • Silly

  • Galmaarden

  • Wervik

Les localités sont choisies selon plusieurs critères. Le premier est l'absence d'autres actions d'aide au remplissage dans la commune ou la région.

Les localités sont aussi retenues en fonction du succès rencontré ou non les années antérieures par ce genre d'action. Enfin, les communes sont choisies pour l'énergie qu'elles mettent en oeuvre pour informer leur population de l'évènement, de la disponibilité d'un endroit stratégique pour accueillir le bus, etc.

Question 3

SOS Impôts 2011

  • Shopping Cora Châtelineau

  • Shopping Cora La Louvière

  • Basilix Shopping Center Bruxelles

  • Nina Ninove

  • Esplanade Louvain-La-Neuve

  • Ville 2 Charleroi

  • Kortrijk Ring shopping center Kuume

  • Eupen Plaza

  • B-Park Bruges

  • Grand Pré Mons Westland Anderlecht Gent-Zuid

  • Galerie du Beffroi Namur

  • Wijnegem SCL

  • Shopping Cora Messancy

  • Shopping Nivelles

  • Genk

  • Waasland Sint-Niklaas

  • Belle-Île Liège

  • Les Bastions Tournai

Les centres commerciaux sont choisis selon plusieurs critères. Tout d'abord, une bonne répartition géographique par province. Le but est d'être présent partout dans le pays de façon égale. Les centres commer­ciaux sont aussi retenus en fonction du succès rencontre ou non par ce genre d'action les années antérieures, par la possibilité d'organiser ces actions d'aide (espace, accueil, etc.) et sur base des évaluations des actions menées les années précédentes.

Questions 4 et 5

L'expérience montre que la plupart des administrations communales offrent volontiers leur collaboration pour l'organisa­tion et si le public attendu est suffisant on donne aussi toujours suite à la ,demande d'une administration communale d'organiser une permanence complémentaire. L'accueil a donc certainement été organisé en suffi­sance.

À titre d'illustration, je mentionne que les fonctionnaires de l'Administration générale de la fiscalité ont rempli pour les citoyens environ 1.100.000 déclarations en 2010.

Les données demandées par l'honorable membre lui ont été transmises directement. Étant donné leur nature, elles ne sont pas publiées, mais elles peuvent être consultées au greffe du Sénat

lk heb de eer het geachte lid te be­vestigen dat de dienstverlening in het alge­meen, en de dienstverlening bij het invullen van de aangifte in de personenbelasting in het bijzonder, een prioritair taak is van de Federate Overheidsdienst (FOD) Financiën. Hierna volgen de antwoorden op de gestelde vragen:

Vraag

Sinds 2010 is er enige uniformiteit gebracht voor het invullen van de aangiften in de kantoren van de Algemene Admini­stratie van Fiscaliteit zelf. Van bij de opening van Tax-on-web (rond half april) kunnen de burgers terecht tijdens de normale openings­uren van de kantoren .om hun aangifte te laten invullen. Om lange files te kunnen be­heersen zijn tijdens de maand juni alle kan­toren doorlopend open van 9u00 tot 15u00. Daarnaast worden er ook zitdagen georgani­seerd in gemeenten. Aangezien de plaatse­lijke kennis en ervaring belangrijk is, is het inderdaad zo dat het de bevoegde Geweste­lijk directeur is die instaat voor de coördinatie van de zitdagen van zijn/haar arnbtsgebied. Deze organisatie vergt veel inspanning van de ambtenaren (installatie pc's, testen vpn­verbindingen, enz.). De richtlijn die terzake wordt gegeven is dat er voldoende opkomst moet zijn.

Op dit moment worden er over heel het land ongeveer op 606 plaatsen zitdagen georganiseerd (1 362 dagen). Dit cijfer kan nog licht worden gewijzigd omdat sommige gemeentebesturen nog in de laatste fase van onderhandelen zijn. De lijst van deze plaatsen gaat in bijlage en wordt ook op het Internet geplaatst.

Vraag 2

De 4 geselecteerde locaties voor 2011 zijn :

  • Opzullik (Silly)

  • Kasteelbrakel

  • Galmaarden

  • Wervik

De locaties worden op basis van meerdere criteria geselecteerd. De eerste is de afwezigheid van andere hulpacties voor het invullen van de aangifte in de gemeente of regio.

Bij het weerhouden van de locaties wordt er ook rekening gehouden met de vraag of er in de voorgaande jaren al dan niet reeds succesvolle vergelijkbare acties werden georganiseerd. Ten slotte worden de gemeenten ook geselecteerd op de moeite die ze doen om hun burgers te informeren over het evenement, de beschikbaarheid van een strategische plaats voor de bus, enz.

Vraag 3

SOS Belastingen 2011

  • Shopping Cora Châtelineau

  • Shopping Cora La Louvière

  • Basilix Shopping Center Bruxelles

  • Nina Ninove

  • Esplanade Louvain-La-Neuve

  • Ville 2 Charleroi

  • Kortrijk Ring shopping center Kuurne

  • Eupen Plaza

  • B-Park Bruges

  • Grand Pré Mons

  • Westland Anderlecht

  • Gent-Zuid

  • Galerie du Beffroi Namur

  • Wijnegem SCL

  • Shopping Cora Messancy

  • Shopping Nivelles

  • Genk

  • Waasland Sint-Niklaas

  • Belle Île Liège

  • Les Bastions Tournai

De winkelcentra worden op basis van meerdere criteria geselecteerd. In de eerste plaats wordt gestreefd naar een goede geo­grafische verdeling per provincie. Het doet is om overal in het land op een gelijke manier aanwezig te zijn. Bij het weerhouden van de winkelcentra wordt er ook rekening gehouden met de vraag of er in de voorgaande jaren al dan niet reeds succesvolle vergelijkbare acties werden georganiseerd en of het mogelijk is om de hulpacties er te organiseren (ruimte, onthaal, enz.). Ten slotte wordt de selectie ook bepaald op basis van de evaluaties van voor­gaande jaren.

Vragen 4 en 5

De ervaring leert de de meeste gemeentebesturen graag hun medewerking verlenen voor het organiseren en indien er voldoende opkomst is wordt er ook steeds ingegaan op de vraag van een gemeentebe­stuur om een bijkomende zitdag te organi­seren. Er worden zeker voldoende spreek­uren georganiseerd.

Ter illustratie vermeld ik hierbij dat de ambtenaren van de Algemene Admini­stratie van de Fiscaliteit in 2010 ongeveer 1 100 000 aangiften voor burgers hebben ingevuld.

De door het geachte lid gevraagde gegevens werden haar rechtstreeks meegedeeld. Gelet op de aard ervan worden zij niet gepubliceerd, maar liggen zij ter inzage bij de griffie van de Senaat.