SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
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Session 2010-2011 Zitting 2010-2011
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15 février 2011 15 februari 2011
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Question écrite n° 5-1345 Schriftelijke vraag nr. 5-1345

de Bert Anciaux (sp.a)

van Bert Anciaux (sp.a)

au ministre du Climat et de l'Énergie

aan de minister van Klimaat en Energie
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Géo-ingénierie - Recherche scientifique - Contrôles - Accords internationaux Geo-engeneering - Wetenschappelijk onderzoek - Controles - Internationale -afspraken 
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géophysique
technologie
recherche scientifique
climatologie
recherche militaire
météorologie
observation de la Terre
geofysica
technologie
wetenschappelijk onderzoek
klimatologie
militaire research
meteorologie
aardobservatie
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15/2/2011Verzending vraag
30/3/2011Antwoord
15/2/2011Verzending vraag
30/3/2011Antwoord
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Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1342
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1343
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1344
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1346
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1342
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1343
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1344
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1346
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Question n° 5-1345 du 15 février 2011 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-1345 d.d. 15 februari 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

L'homme aspire à exercer davantage d'influence sur la Terre et le climat. De nombreux programmes et études, souvent de nature militaire, ont été menés pour aboutir à une modification de l'atmosphère et pour influer sur les conditions climatiques. Il s'agit notamment du rôle de la géo-ingénierie, discipline scientifique dont le but est d'étudier les conditions climatiques, les températures et toutes les catastrophes naturelles possibles afin d'élaborer des programmes. Les scientifiques peuvent déjà reproduire artificiellement des éclairs depuis de nombreuses décennies. Il n'est pas rare d'envoyer des produits artificiels dans l'atmosphère pour y provoquer des effets particuliers, souvent à des fins militaires : écrans de fumée pour le camouflage, propagation de gaz moutarde, bandelettes d'aluminium pour brouiller les radars. Maintenant, on agit sur les nuages (de type cirrus) de haute altitude pour provoquer la pluie, diminuer l'intensité des cyclones et prolonger la mousson. En raison des applications militaires potentielles, le complexe militaro-industriel intervient très activement dans ces évolutions scientifiques et pratiques. On entend régulièrement des cas de manipulation de la nébulosité et du climat. Qui domine l'atmosphère domine le monde, c'est le slogan triomphaliste à la mode. La manipulation du climat n'est toutefois pas toujours couronnée de succès.

Toutes ces possibilités, auxquelles on a assurément recours à de nombreuses reprises et à de nombreux endroits, restent très occultées, atteignent rarement les médias et semblent tapies dans l'obscurité. Ce domaine manque grandement de transparence. Nombre de ces recherches sont secrètes, ce qui donne lieu à des spéculations. Les constructeurs aéronautiques et les compagnies aériennes tant civils que militaires jouent un rôle important dans ce domaine. Ainsi, on mènerait aujourd'hui des expériences avec des ondes d'extrêmement basse fréquence et des ondes d'extrêmement haute fréquence qui seraient susceptibles de provoquer des précipitations et des sécheresses. Le civil et le militaire se sont associés dans le cadre de ces recherches, afin in fine d'éviter ou d'induire des phénomènes naturels tels que des séismes, de rudes sécheresses, des ouragans... Bref le but est de maîtriser les phénomènes naturels, l'atmosphère et l'espace.

Ce ne sont pas ces recherches qui étonnent, mais bien le manque de contrôle des autorités publiques et scientifiques. Ce laxisme devrait nous préoccuper. Dans ses tentatives de contrôle de l'univers, l'homme doit parfois être protégé de lui-même. Cette précaution s'applique d'autant plus lorsque la recherche scientifique se fait à des fins militaires.

Je souhaiterais obtenir une réponse aux questions suivantes :

1) Le ministre est-il informé de ces recherches ? A-t-on mené de telles expériences dans les domaines de la recherche scientifique, de la santé publique, de l'aviation, de la défense ou de l'environnement ? D'autres instances compétentes sont-elles impliquées dans des discussions en la matière ?

2) Ces sujets apparaissent-ils à l'ordre du jour d'organisations internationales comme l'Organisation mondiale de la santé (OMS), l'Organisation du traité de l'Atlantique Nord (OTAN), l'Organisation des Nations unies (ONU), les conférences sur l'environnement, l’Organisation de l'aviation civile internationale (OACI), etc. ? Ces manipulations climatiques ont-elles été abordées dans des sommets tels que ceux de Kyoto ou de Copenhague ? Lors de conférences scientifiques et internationales, a-t-on déjà envisagé d'enrayer le réchauffement planétaire en recourant à des techniques comme l'envoi dans l'atmosphère de métaux réfléchissant la lumière du soleil ?

3) Envoie-t-on des particules dans l'atmosphère ou réalise-t-on des expériences par l'intermédiaire de l'aviation civile et militaire afin d'influer sur les conditions climatiques ? Est-il informé du rapport « Owning the weather in 2025 » ? A-t-il connaissance de manipulations chimiques dans l'atmosphère ? Connaît-il l'influence de ces manipulations et de ces expériences sur la santé publique et sur la qualité de la production alimentaire ? Dispose-t-il d'informations sur des expériences où on utiliserait de l'aluminium pour modifier le climat ?

4) Comment contrôle-t-on les expériences et les recherches sur les manipulations climatiques ? Par qui et comment ces contrôles s'effectuent-ils ? Font-ils l'objet de rapports ? Existe-t-il un contrôle au niveau mondial sur les expériences militaires éventuelles au sujet de manipulations climatiques ? Notre gouvernement connaît-il l'American Association for Advancement of Science, qui s'est réunie en février 2010 en Californie ?

5) Utilise-t-on des appareils civils ou militaires pour relâcher des produits à haute altitude afin de pouvoir réaliser des expériences ? Le ministre connaît-il la Weather Modification Association, qui mène des recherches à ce sujet ?

6) Notre pays est-il directement ou indirectement impliqué dans ce domaine ? Notre pays achète-t-il, par le biais de l'armée ou d'autres instances, de grandes quantités de baryum ou de baryte et, dans l'affirmative, à quelles fins ? Notre gouvernement ou notre pays prend-il part tant par le biais d'applications militaires que civiles à certains aspects de la géo-ingénierie ? Des services publics sont-ils directement ou indirectement impliqués dans des expériences chimiques et/ou biologiques dans lesquelles la population sert en quelque sorte de cobaye ?

7) Peut-il nous assurer que l'on informe le Parlement de manière optimale sur les mesures, initiatives, etc. qui ont trait à la manipulation du climat et des conditions météorologiques ? Garantit-il à la population une sécurité optimale contre toutes ces expériences, recherches ou projets relatifs à la manipulation du climat et à la géo-ingénierie ?

 

De mens streeft steeds naar een grotere invloed op de aarde en het klimaat. Daarvoor ontwikkelden heel wat wetenschappelijke programma's en studies, niet zelden van militaire aard, voor een modificatie van de atmosfeer en om in te grijpen op de weersomstandigheden. Daarvoor bestaat onder andere de geo-engineering, een wetenschapsdiscipline die de beïnvloeding van weersomstandigheden, temperaturen en alle mogelijke natuurrampen bestudeert en er methodes voor ontwikkelt. Het opwekken van kunstmatige bliksems behoort al vele decennia tot de menselijke mogelijkheden. Vaak brengt met kunstmatige producten in de lucht om heel specifieke effecten te veroorzaken, ook hier vaak met militaire bedoelingen: rookschermen voor camouflage, verspreiden van mosterdgas, aluminiumsnippers om radars te verstoren. Van recentere datum blijkt het manipuleren van hoge (cirrus)bewolking om zo regen te produceren, het verzwakken van cyclonen, het verlengen van het moessonseizoen, enz. De vele militaire mogelijkheden zorgen ervoor dat het militair-economisch complex zich heel actief bemoeit met deze wetenschappelijke en praktische ontwikkelingen. Wel hoort men regelmatig verhalen over het manipuleren van bewolking en klimaat. Wie de lucht beheerst, beheerst de wereld, zo klinkt het triomfantelijk. De praktijk van de weermanipulatie blijkt echter niet altijd zo succesvol.

Al deze mogelijkheden, die zeker al frequent en op vele plaatsen worden toegepast, blijven erg verborgen, bereiken uitzonderlijk de media en lijken verscholen in de obscuriteit. Er heerst hieromtrent een groot gebrek aan transparantie. Veel van de onderzoeken zijn geheim, waardoor er veel speculaties ontstaat. Zowel burgerlijke als militaire vliegtuigbouwers en vliegtuigmaatschappijen spelen hierbij een belangrijke rol. Z o zou men vandaag experimenteren met " Extreme Low Frequency "-golven en met " Extreme High Frequency "-golven die neerslag en droogte zouden kunnen realiseren. Rond deze onderzoeken werken er burgerlijk -militaire allianties, met als ultieme doel het voorkomen of veroorzaken van natuurfenomenen zoals aardbevingen, hevige droogtes, orkanen, en anderen, kortom het beheersen van natuurfenomenen, lucht en ruimte.

Zulke onderzoeken mogen ons niet verbazen. Wel het grote gebrek aan wetenschappelijke en overheidscontrole. Dat moet ons verontrusten. In zijn pogingen om het heelal te beheersen, moet de mens soms tegen zichzelf worden beschermd. Deze voorzichtigheid geldt dubbele indien dit wetenschappelijk onderzoek ook militaire doeleinden dient.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

1) Kent u deze onderzoeken? Werden er binnen de beleidsdomeinen wetenschappelijk onderzoek, volksgezondheid, luchtvaart, defensie, milieu, onderzoeken over deze thema's uitgevoerd? Zijn er andere bevoegdheidsdomeinen betrokken bij besprekingen hierover?

2) Komen deze onderwerpen op de agenda's van internationale organen zoals de Wereldgezondheidsorganisatie (WGO), de Noord-Atlantische Verdragsorganisatie (NAVO), de Verenigde Naties (VN), milieuconferenties, de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie (International Civil Aviation Organization - ICAO), enz.? Kwamen deze vormen van klimaatsmanipulatie aan bod op klimaatsconferenties zoals Kyoto en Copenhagen? Werd op wetenschappelijke en internationale bijeenkomsten al gesproken over het terugdringen van de opwarming van de aarde door het gebruik van technieken zoals het injecteren in de lucht op hoge hoogte van zonterugkaatsende metalen?

3) Worden er via burgerlijke en militaire luchtvaart hieromtrent experimenten uitgevoerd of stoffen in de atmosfeer gebracht met de bedoeling de weersomstandigheden te beïnvloeden? Hebt u weet van een " Owning the weather in 2025 "-rapport? Bent u op de hoogte van chemische manipulaties van de atmosfeer? Kent u de invloed van deze manipulaties en experimenten op de volksgezondheid en op de kwaliteit van de voedselproducties? Beschikt u over informatie betreffende experimenten waarbij aluminium gebruikt wordt om het weer te manipuleren?

4) Hoe worden mogelijke experimenten en onderzoeken rond weer- en klimaatmanipulaties gecontroleerd, door wie, met welke methodes en welke rapportering? Bestaat er een mondiale controle op eventuele militaire experimenten rond klimaatsmanipulatie? Heeft onze regering weet van een American Association for Advancement of Science die bijeenkwam in februari 2010 in Californië?

5) Worden burgertoestellen of militaire toestellen gebruikt om producten op hoge hoogte te lozen om zo onderzoeken uit te voeren? Kent u de Weather Modification Association die onderzoeken hieromtrent voert?

6) Is ons land rechtstreeks of onrechtstreeks betrokken bij processen die hierover handelen? Koopt ons land via zijn leger of via andere instanties grote hoeveelheden barium en barytine en zo ja, met welke bedoelingen? Neemt de regering of ons land, zowel via burgerlijke toepassingen als via militaire toepassingen, deel aan aspecten van geo- of climate engineering? Zijn er overheidsdiensten betrokken bij of deelnemer aan chemische en / of biologische experimenten waarbij de bevolking enigszins als proefkonijn wordt gebruikt?

7) Kan u ons verzekeren dat het Parlement optimaal wordt geïnformeerd over alle maatregelen, initiatieven, enz., die zich richten op de manipulatie van het klimaat en de weersomstandigheden? Waarborgt u onze bevolking een optimale bescherming tegen alle soorten van experimenten, onderzoeken of projecten die met betrekking tot klimaatsmanipulatie en geo-engineering worden uitgevoerd?

 
Réponse reçue le 30 mars 2011 : Antwoord ontvangen op 30 maart 2011 :

J’ai l’honneur de porter les éléments suivants à la connaissance de l’honorable membre :

1) Je n’ai pas connaissance des recherches que vous évoquez dans le domaine militaire, ni de celles qui sont “secrètes”, et je ne peux me baser sur des rumeurs quant à des manipulations du temps et du climat.

Des recherches sont effectivement menées sur le “geo-engineering”. Je citerai à titre d’exemple une étude importante dans ce domaine: ‘Geoengineering the climate’ menée par la “Royal Society” en 2009.

Il me paraît important de ne pas confondre ce domaine de recherches, qui porte sur des modifications du système climatique à l’échelle planétaire par une action humaine et les manipulations des phénomènes météorologiques locaux, telles que les averses provoquées par l’introduction d’aérosols ou autres particules dans les nuages. Ces dernières ont été expérimentées, sont pratiquées dans diverses régions du monde, avec plus ou moins de succès, tandis que le geo-engineering reste, à ma connaissance, au stade de la recherche scientifique, aucune expérience n’ayant été menée à grande échelle.

Les experts du Groupe d'experts intergouvernemental sur l'évolution du climat (GIEC) ont clairement mis en garde contre la mise en œuvre de telles options, qui sont très complexes, et dont les conséquences sont difficilement prévisibles du fait des effets secondaires possibles sur le système climatique et les écosystèmes.

La politique climatique repose sur un large éventail de mesures qui, si elles sont mises en œuvre de manière conjointe, permettront de réduire le réchauffement de notre planète. Des mesures geo-engineering pourront peut-être pour un temps bien court affaiblir les symptômes des changements climatiques, mais il y a trop d'incertitudes sur les éventuels effets collatéraux de ces mesures et, en outre, elles n'apportent pas de réponse structurelles au cœur du problème notamment les émissions de l’utilisation accrue des énergies fossiles.

2) Bien que le geo-engineering ne soit nulle part clairement défini, ce concept a, entre autres, été récemment abordé dans le cadre de la Convention des Nations unies sur la Biodiversité.

En octobre 2010, lors de la 10ème Conférence des Parties (COP10) à la Convention sur la Diversité biologique (CDB) de Nagoya, il a été décidé d'imposer de facto un moratoire pour les activités de geo-engineering liées au climat qui agissent sur la biodiversité. Sachant que toute activité de geo-engineering a, sans doute, un impact sur la biodiversité, il s'agit dès lors ici d'un moratoire quasi total sur les activités climatologiques de geo-engineering. Ce moratoire a été repris dans la décision COP sur la biodiversité et le climat. Toutes les parties à la CDB ont approuvé cette décision et s'engagent à l'exécuter.

Le moratoire expirera dès qu'une base scientifique solide (pour les aspects écologiques, sociaux et culturels) sera disponible. Une recherche scientifique à petite échelle est autorisée pour permettre le développement d'une base scientifique. Entre-temps, au niveau de la CDB, on commence à compiler les informations scientifiques disponibles en vue de la prochaine COP. Par ailleurs, une étude sera menée quant aux possibilités d'instaurer un cadre législatif. Un cadre législatif fait actuellement défaut et cette absence rend quasi impossible un contrôle de la part des pouvoirs publics.

3) Je n’ai pas connaissance des expériences par des industries aéronautiques civiles ou militaires, ni de leur contrôle éventuel et encore moins d’une implication de la Belgique dans ces expériences. Il me paraît totalement infondé et dénué de sens de supposer que le gouvernement fédéral puisse entreprendre ou s’associer de quelque manière que ce soit à des expériences biologiques et chimiques de ce type.

Il est connu que, dans le cadre de certains programmes de recherche, on injecte de grandes quantités d’énergie électromagnétique vers l’ionosphère dans le but d’étudier leur effet sur le climat. Toutefois, un grand scepticisme entoure ces essais car les niveaux d’énergie utilisés sont toujours négligeables par rapport à l’énergie solaire.

4 à 6) Ces questions relèvent des compétences du ministre de la Défense nationale.

7) D'un point de vue général, je me préoccupe avant tout de l'impact que peuvent avoir d'éventuelles activités dans ce domaine sur la santé publique, le climat et la biodiversité. J'estime qu'il est dès lors important que le Parlement ait accès aux mesures et initiatives prises dans ce domaine. Dans tous les cas, je plaide en faveur d'une approche prudente qui examine à titre préventif l'impact de ces activités de geo-engineering avant d'envisager toute application à grande échelle.

Ik heb de eer het geachte lid te antwoorden:

1) Ik ben niet op de hoogte van de door u aangehaalde onderzoeken op militair gebied, noch van deze die “geheim” zijn, en kan mij slechts op geruchten baseren met betrekking tot weer- en klimaatmanipulatie.

Er worden effectief onderzoeken uitgevoerd rond “geo-engineering”. Bij wijze van voorbeeld citeer ik hier een belangrijke studie op dat gebied : ‘Geoengineering the climate’ gerealiseerd door de “Royal Society” in 2009.

Het lijkt mij belangrijk dat dit onderzoeksdomein, dat handelt over wijzigingen in het klimaatsysteem op wereldschaal door menselijke activiteiten niet wordt verward met lokale manipulaties van weerfenomenen, zoals het kunstmatig opwekken van neerslag door aerosolen of andere deeltjes in de wolken te introduceren. Met dit laatste werd reeds geëxperimenteerd en het wordt toegepast in verschillende regio’s over de wereld, terwijl geoengineering, bij mijn weten, in het stadium van het wetenschappelijk onderzoek verkeert aangezien er op grote schaal nog geen experimenten werden uitgevoerd.

De experts van het Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) hebben duidelijk gewaarschuwd tegen het uitvoeren van dergelijke opties die zeer complex zijn en waarvan de gevolgen moeilijk te voorspellen zijn omwille van de mogelijke nevenwerkingen op het klimaatsysteem en de ecosystemen.

Het klimaatbeleid is gebaseerd op een uitgebreide reeks van maatregelen die, indien samen uitgevoerd, kunnen leiden tot een beperking van de opwarming van de aarde. Geo-engineeringsmaatregelen zouden eventueel voor een korte tijd de symptomen van klimaatswijzigingen kunnen verlichten, maar vooreerst is er te veel onzekerheid over de mogelijke schadelijke neveneffecten van deze maatregelen en bovendien bieden zij geen structureel antwoord op de kern van het probleem namelijk de emissies van het stijgende fossiele energie gebruik.

2) Hoewel geo-engineering nergens duidelijk gedefinieerd is, kwam het recent onder meer aan bod in de biodiversiteitconventie van de Verenigde Naties.

In oktober 2010 werd er tijdens de Conference of the Parties (COP) 10 bij het Verdrag voor de Biologische Diversiteit (CBD) te Nagoya een beslissing genomen die de facto een moratorium oplegt voor klimaatgerelateerde geo-engineering activiteiten die een impact hebben op de biodiversiteit. Daar wellicht elke geo-engineering activiteit een impact heeft op de biodiversiteit, betreft het hier dus een nagenoeg totaal moratorium op klimaatgerelateerde geo-engineering activiteiten. Dit moratorium is opgenomen in de COP-beslissing rond biodiversiteit en klimaat. Alle partijen van de CBD hebben deze beslissing mee goedgekeurd en engageren zich tot de uitvoering ervan.

Het moratorium vervalt wanneer er een stevige wetenschappelijke basis (inzake ecologische, sociale en culturele aspecten) voor handen is. Kleinschalig wetenschappelijk onderzoek wordt wel toegelaten om toe te laten een wetenschappelijke basis te ontwikkelen. Intussen gaat men binnen de CBD van start om een compilatie te maken van beschikbare wetenschappelijke informatie tegen de volgende COP en zal een studie uitgevoerd worden naar de mogelijkheden voor een wetgevend kader. Een wetgevend kader ontbreekt momenteel en maakt ook dat overheidscontrole nagenoeg onbestaande is.

3) Ik heb geen weet van de experimenten door burgerlijke of militaire luchtvaartindustrieën, noch van een eventuele controle daarop, en nog minder van een mogelijke betrokkenheid van België bij deze experimenten. Het lijkt mij volkomen ongegrond en zinloos te veronderstellen dat de federale regering dergelijke biologische of chemische experimenten zou uitvoeren of daar op een of andere manier aan zou deelnemen.

Het is bekend dat in het kader van sommige onderzoeksprojecten men enorme hoeveelheden van de elektromagnetische energie injecteert in de ionosfeer met de bedoeling het effect daarvan op het weer te bestuderen. Er wordt echter hiernaar met grote scepsis gekeken want de gebruikte energieniveaus nog steeds zijn verwaarloosbaar zijn in vergelijking met de zonne-energie.

4 tot 6) Deze vragen vallen onder de bevoegdheden van de minister van Defensie.

7) In het algemeen gaat mijn bezorgdheid in de eerste plaats uit naar de impact van potentiële activiteiten in dit domein op de volksgezondheid, het klimaat en de biodiversiteit. Ik acht het dan ook belangrijk dat het Parlement toegang heeft tot over maatregelen en initiatieven in dit domein. In elke geval pleit ik voor een voorzichtige aanpak waarbij de impact van dergelijke geo-engineering activiteiten preventief wordt onderzocht alvorens toepassingen op grote schaal te overwegen.