SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
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Session 2013-2014 Zitting 2013-2014
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26 mars 2014 26 maart 2014
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Question écrite n° 5-11272 Schriftelijke vraag nr. 5-11272

de Vanessa Matz (cdH)

van Vanessa Matz (cdH)

au vice-premier ministre et ministre des Affaires étrangères, du Commerce extérieur et des Affaires européennes

aan de vice-eersteminister en minister van Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Europese Zaken
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le soutien européen à la Tunisie de Europese steun aan Tunesië 
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Tunisie
aide de l'UE
aide au développement
Tunesië
EU-steun
ontwikkelingshulp
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26/3/2014Verzending vraag
30/4/2014Antwoord
26/3/2014Verzending vraag
30/4/2014Antwoord
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Herkwalificatie van : vraag om uitleg 5-4790 Herkwalificatie van : vraag om uitleg 5-4790
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Question n° 5-11272 du 26 mars 2014 : (Question posée en français) Vraag nr. 5-11272 d.d. 26 maart 2014 : (Vraag gesteld in het Frans)

Trois ans après la chute du régime Ben Ali, la Tunisie vient de franchir une étape importante du processus de démocratisation en adoptant une nouvelle constitution. La situation reste difficile dans le pays, avec notamment un taux de chômage important, notamment des jeunes.

Lors du Conseil affaires étrangères du 10 février 2014, l'UE confirme sa volonté de soutenir les autorités tunisiennes dans leurs efforts pour faire face aux défis sociaux, économiques, et sécuritaires auxquels le pays est confronté, afin de rencontrer les demandes et les besoins de la population, en particulier les jeunes.

Mes questions sont les suivantes:

1) Quelles sont les mesures concrètes proposées par l'UE pour mettre en œuvre ses conclusions adoptées le 10 février ?

2) Quelles sont les mesures spécifiques en faveur des jeunes qui ont été prises ?

3) Des conditions sont-elles mises à cette aide ?

 

Drie jaar na de val van het regime van Ben Ali heeft Tunesië met de goedkeuring van een nieuwe grondwet een belangrijke stap gezet inzake democratisering. De toestand blijft echter moeilijk. Zo is de werkloosheid, vooral bij jongeren, nog altijd hoog.

Op de Raad Buitenlandse Zaken van 10 februari 2014 bevestigt de EU dat ze bereid is de Tunesische autoriteiten te helpen bij hun inspanningen om alle uitdagingen op sociaaleconomisch en veiligheidsgebied waarvoor het land zich geplaatst ziet, het hoofd te bieden teneinde te voldoen aan de verwachtingen en behoeften van de bevolking en met name van de jongeren.

Ik heb de volgende vragen:

1) Welke concrete maatregelen heeft de EU voorgesteld om de conclusies die op 10 februari zijn aangenomen, ten uitvoer te leggen?

2) Welke specifieke maatregelen werden genomen ten voordele van de jongeren?

3) Zijn aan die hulp voorwaarden verbonden?

 
Réponse reçue le 30 avril 2014 : Antwoord ontvangen op 30 april 2014 :

1) L’UE va poursuivre, et je m’en félicite, son engagement au côté du peuple tunisien dans sa volonté de construire un État démocratique, sûr et prospère. Dans la foulée des Conclusions du Conseil du 10 février 2014, ce message de soutien a été réitéré par le Commissaire FULE lors de sa visite des 13 et 14 mars 2014 à Tunis. Par la mise en place d’un nouveau gouvernement puis l’adoption de la Constitution, la Tunisie a prouvé sa maturité et sa capacité à produire des résultats politiques majeurs reposant sur le consensus et l’inclusivité.

2) Le soutien européen à cette dynamique s’inscrit dans le cadre du partenariat privilégié adopté par les parties lors du Conseil d’Association de novembre 2012 qui établit les objectifs et les moyens alloués à la coopération bilatérale pour la période 2012-2017. Ce document se décline en 3 secteurs clés : le soutien à l’état de droit et la démocratie, la coopération dans les domaines de la migration, de la mobilité et de la sécurité et le soutien au développement socio-économique. Les jeunes, surtout des régions défavorisées, y sont particulièrement ciblés.

3) Doublés depuis le début de la révolution, les fonds alloués par l’UE en 2013 se sont élevés à 185 millions € (pas encore de chiffre 2014), ce qui en faisait le 1er bénéficiaire des fonds européens dans la région. Une partie substantielle (65 millions€) est dédié à la création d'emploi, notamment pour les jeunes. Il s’agit d’un programme visant à soutenir l’effort du gouvernement tunisien à mettre en œuvre les réformes du système éducatif. L’accent est mis sur l’enseignement à caractère technique, technologique et professionnel, sur le renforcement de la gouvernance institutionnelle et de la qualité des enseignements, ainsi que la promotion d’un partenariat plus actif entre le système éducatif et le monde professionnel. Cela passe notamment par une plus grande coordination entre les différents secteurs du système éducatif et le renforcement des passerelles et de parcours entre ces derniers pour une meilleure employabilité des sortants du système éducatif. Les trois secteurs du système éducatif (éducation, formation professionnelle et enseignement supérieur) associés à l’emploi, doivent s’inscrire dans le contexte socio-économique actuel et converger vers l’amélioration de l’employabilité et la réduction d’un taux de chômage très élevé, notamment chez les jeunes diplômés, en particulier dans les régions défavorisées.

4) Ces dons, auxquels il faut ajouter des prêts à hauteur de 2 milliards € dégagés après l’adoption de la Constitution par les grands bailleurs de fonds internationaux (BEI, FMI, Banque mondiale) devraient permettre d’aider la Tunisie à relancer son économie et de créer des emplois nouveaux. Des réformes structurelles seront toutefois nécessaires pour assurer le redéploiement économique de la Tunisie et une meilleure redistribution des richesses produites. C’est un message que nous faisons souvent passer aux autorités tunisiennes.

5) Les fonds européens, quels que soit leur forme, sont liés à la progression du pays vers la Démocratie et l'État de Droit qu’une évaluation annuelle réalisée par les services européens monitors. Tout en tenant compte des limites liées aux contraintes de prévisibilité budgétaire et de mise en œuvres des actions, le déboursement est souvent assorti de mécanismes flexibles s’ajustant au mieux aux évolutions politiques et aux besoins du partenaire. Cette politique incitative (appelée communément la politique du « more for more »), que je soutiens pleinement, vaut pour l’ensemble des pays du voisinage européen.

1) Het verheugt mij dat de EU het Tunesische volk zal blijven steunen in zijn streven naar het opbouwen van een democratische, veilige en welvarende staat. In aansluiting op de Conclusies van de Raad van 10 februari 2014 werd die boodschap van ondersteuning opnieuw overgebracht door Commissaris Fule bij zijn bezoek aan Tunis op 13 en 14 maart 2014. Door de installatie van een nieuwe regering en de daaropvolgende aanname van de grondwet, bewees Tunesië dat het volwassen is en in staat om belangrijke politieke resultaten te boeken die berusten op consensus en inclusiviteit.

2) De Europese steun aan die dynamiek past binnen het kader van bevoorrecht partnerschap dat beide partijen zijn aangegaan tijdens de Associatieraad van november 2012 en waarop de doelstellingen en middelen voor de bilaterale samenwerking voor de periode 2012-2017 werden vastgelegd. In dit document worden 3 belangrijke sectoren behandeld: steun aan de rechtsstaat en de democratie, samenwerking op het gebied van migratie, mobiliteit en veiligheid en steun aan de socio-economische ontwikkeling. Er gaat veel aandacht naar jongeren, vooral uit achtergestelde regio's.

3) Sinds het begin van de revolutie zijn de fondsen die de EU toekent verdubbeld. In 2013 bedroegen ze 185 miljoen euro (voor 2014 is nog geen cijfer bekend), wat betekent dat dit de belangrijkste begunstigde is van Europese fondsen in de regio. Een groot deel (65 miljoen euro) wordt besteed aan jobcreatie, in het bijzonder voor jongeren. Het gaat om een programma dat de inspanningen van de Tunesische regering om het onderwijssysteem te hervormen, wil steunen. Het accent wordt gelegd op technisch, technologisch en beroepsonderwijs, op een versterking van het institutioneel bestuur en de kwaliteit van het onderwijs, alsook op de bevordering van een actiever partnerschap tussen scholen en beroepsmiddens. Dat gebeurt voornamelijk door een betere coördinatie tussen de verschillende sectoren van het onderwijssysteem en door een versterking van overstapmogelijkheden en trajecten tussen die laatsten, zodat degenen die het onderwijssysteem verlaten beter inzetbaar zijn op de arbeidsmarkt. De drie sectoren van het onderwijssysteem (educatie, beroepsopleiding en hoger onderwijs) gecombineerd met tewerkstelling, moeten aansluiten op de huidige socio-economische context en samen zorgen voor een betere inzetbaarheid op de arbeidsmarkt en een daling van de erg hoge werkloosheidsgraad, vooral dan in de achtergestelde gebieden.

4) Die giften, waar nog 2 miljard euro aan leningen moet worden bijgeteld die de grote internationale geldschieters (EIB, IMF, Wereldbank) hebben vrijgemaakt nadat de grondwet werd aangenomen, zouden Tunesië moeten helpen om zijn economie weer op de rails te krijgen en nieuwe jobs te creëren. Toch zullen structurele hervormingen nodig zijn om de economische heropbouw van Tunesië en een betere verdeling van de geproduceerde rijkdommen te verzekeren. Die laatste boodschap geven we vaak door aan de Tunesische overheid.

5) De Europese fondsen zijn, ongeacht hun vorm, gebonden aan de stappen die het land zet in de richting van een democratie en rechtsstaat, een evolutie die wordt opgevolgd via een jaarlijkse evaluatie door de Europese diensten. Rekening houdend met de limieten van de beperkingen van budgettaire voorspelbaarheid en van de uitvoering van acties, gaat de uitbetaling vaak gepaard met flexibele mechanismen die zich zo goed mogelijk aanpassen aan de politieke evolutie en behoeften van de partner. Dat aanmoedigingsbeleid (gewoonlijk het beleid van "more for more" genoemd), waar ik volledig achter sta, geldt voor alle landen in het Europees nabuurschap.