| SÉNAT DE BELGIQUE | BELGISCHE SENAAT | ||||||||
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| Session 2013-2014 | Zitting 2013-2014 | ||||||||
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| 14 mars 2014 | 14 maart 2014 | ||||||||
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| Question écrite n° 5-11242 | Schriftelijke vraag nr. 5-11242 | ||||||||
de Nele Lijnen (Open Vld) |
van Nele Lijnen (Open Vld) |
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au vice-premier ministre et ministre de la Défense |
aan de vice-eersteminister en minister van Landsverdediging |
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| Hélicoptères NH90 - Constatations des pays partenaires - Agence de gestion OTAN - Concertation - Impact - Continuité de la surveillance côtière et des sauvetages en mer | NH90 helikopters - Bevindingen van partnerlanden - Nato Helicopter Management Agency - Overleg - Impact - Continuïteit van de kustbewaking en van de reddingsopdrachten op zee | ||||||||
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| hélicoptère hélicoptère de combat |
helikopter gevechtshelicopter |
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| Question n° 5-11242 du 14 mars 2014 : (Question posée en néerlandais) | Vraag nr. 5-11242 d.d. 14 maart 2014 : (Vraag gesteld in het Nederlands) | ||||||||
Selon la ministre néerlandaise de la Défense, le nouvel hélicoptère militaire NH90 est sujet à une corrosion et une usure excessives, apparues après l'utilisation de l'appareil au large de la Somalie et dans les Caraïbes. Une communication officielle de la ministre néerlandaise de la Défense à la Deuxième Chambre affirme : « La corrosion et l'usure observées sont plus importantes que ne le laisseraient prévoir l'âge de l'hélicoptère, les heures de vol et l'expérience d'autres types d'hélicoptères maritimes ». L'usure est due à des erreurs de conception et d'assemblage, ainsi que des instructions d'entretien incomplètes. Dans sa lettre à la Deuxième Chambre, la ministre n'y va pas par quatre chemins : « Il est vraisemblable que des problèmes analogues (corrosion et usure) se rencontreront sur les autres hélicoptères NH90 embarqués sur des navires ». Les Pays-Bas en ont informé tous les pays de l'OTAN qui ont choisi le NH90. Des problèmes similaires ont été observés en France, d'après la note officielle de la ministre néerlandaise. Les Pays-Bas étudient la possibilité d'attaquer le fabricant pour les erreurs de conception et de montage. Notre pays a commandé huit de ces appareils, dont quatre sont destinés à remplacer les Sea Kings. Il va sans dire que les hélicoptères utilisés en permanence en zone maritime devraient résister à la corrosion (rouille). Ces informations sont donc particulièrement inquiétantes. Les critiques portant sur les nouveaux hélicoptères NH90 ne sont pas nouvelles. Déjà en 2011, les armées néerlandaises et allemandes les avaient jugés « trop lourds, trop petits et peu opérationnels ». Le poids, et donc le nombre de militaires, que ces hélicoptères pourraient porter serait faible. Ils ne pourraient par ailleurs pas se poser sur une frégate Voici mes questions : 1) Avez-vous déjà reçu des communications d'autres pays ? Je pense aux pays qui ont choisi le NH90, en l'occurrence la France et les Pays-Bas. 2) D'autres problèmes avaient-ils déjà été signalés par la Nato Helicopter Management Agency, comme des nuisances sonores ou d'autres problèmes de conception et de montage ? 3) Comment réagissez-vous à la déclaration de la ministre néerlandaise, selon qui l'étendue du problème impose une nouvelle analyse de la disponibilité des hélicoptères ? 4) Pouvez-vous en particulier nous détailler les points suivants : - Les répercussions sur le calendrier de déploiement des NH90 ; - Les effets sur leur disponibilité opérationnelle ; - Les conséquences sur le plan de la formation et de l'entraînement ; - Les alternatives permettant de maintenir, autant que possible, la capacité d'hélicoptères ; - L'incidence de l'entretien plus poussé que nécessiteront les hélicoptères . - L'impact financier ; - Les suites juridiques, entre autres quant à la responsabilité financière. 5) Comment garantit-on la continuité de la surveillance littorale et des opérations de sauvetage en mer, puisque les Sea Kings sont usés jusqu'à la corde et que leur durée de vie ne peut plus être prolongée, et que la livraison des NH90 pourrait prendre beaucoup de retard, sinon pire ? 6) Allez-vous immédiatement vous concerter avec les pays partenaires et, le cas échéant, réclamer les éventuels surcoûts au fabricant ? Pouvez-vous préciser les contacts, leur contenu et leur date ? |
De nieuwe militaire helikopter NH90 kampt luidens de Nederlandse minister van Landsverdediging met "bovenmatige corrosie en slijtage". Dat is gebleken na inzet van de helikopter voor de kust van Somalië en in het Caribische gebied. De corrosie en slijtage die zijn aangetroffen, zijn groter dan op grond van de ouderdom van de helikopter, het aantal vlieguren en ervaringen met andere maritieme helikoptertypen zou mogen worden verwacht", luidens een officieel schrijvan van de Nederlandse minister van Landsverdediging aan de Tweede Kamer. De slijtage wordt veroorzaakt door ontwerpfouten, assemblagefouten en incomplete onderhoudsinstructies. De brief van de minister aan de Tweede Kamer windt er geen doekjes om: "Het is dan ook waarschijnlijk dat zich soortgelijke problemen (corrosie en slijtage) zullen voordoen bij de andere NH90 helikopters die aan boord van schepen worden ingezet.". Alle NH90 landen binnen het Navo partnerschap werden door Nederland hieromtrent geïnformeerd. Ook in Frankrijk doen zich gelijkaardige problemen voor, aldus datzelfde officiële schrijven van de Nederlandse minister. Nederland onderzoekt of het de geconstateerde ontwerp- en fabricagefouten op de fabrikant kan verhalen. Ook ons land bestelde acht van deze toestellen waarvan vier dienen ter vervanging van de Sea Kings. Het spreekt voor zich dat toestellen die permanent op zee worden ingezet dienen bestand te zijn tegen corrosie (roest). Deze berichtgeving is dan ook bijzonder onrustwekkend. De kritiek op de nieuwe NH90-helikopters is niet nieuw. De NH90 werd al in 2011 "te zwaar, te klein, en slechts beperkt inzetbaar" genoemd door onder meer de Nederlandse en Duitse krijgsmacht. De helikopters zouden minder gewicht en dus minder militairen kunnen meenemen en ook landen op een fregat zou niet lukken. Ik heb dan ook volgende vragen voor de geachte minister: 1) Heeft u reeds berichtgeving van andere landen hieromtrent ontvangen? Ik verwijs naar de NH90 partnerlanden en in casu Frankrijk en Nederland? 2) Werden er reeds andere problemen via het Nato Helicopter Management Agency of de NH90 partnerlanden ontvangen zoals geluidshinder of andere problemen wat betreft ontwerp en fabricage? 3) Hoe reageert u op de stelling van de Nederlandse minister dat, en ik citeer: "De omvang van het probleem noopt tot een nieuwe analyse van de beschikbaarheid van de helikopters"? 4) Kan u meer in het bijzonder oplijsten welke de impact is op: - de gevolgen voor het introductieschema van de NH90; - De gevolgen voor de beschikbaarheid van de NH90 voor operationele inzet; - De gevolgen voor gereedstelling en opleiding & training; - Alternatieven om de helikoptercapaciteit zoveel mogelijk te handhaven; - De gevolgen van het toegenomen onderhoud aan de helikopters; - De financiële gevolgen; - De juridische gevolgen, onder meer met betrekking tot de financiële verantwoordelijkheid. 5) Hoe wordt de continuïteit van de kustbewaking en reddingsoperaties op zee gegarandeerd gezien de Sea Kings tot op de draad versleten zijn en hun levensduur niet meer kan worden verlengd en gezien de oplevering van de NH90 mogelijks zware vertraging oploopt of zelfs erger? 5) Gaat u terstond overleggen met de NH90 partnerlanden en desgevallend samen met Nederland de mogelijke meerkost desgevallend samen verhalen op de fabrikant? Kan u toelichten naar specifieke contacten, inhoud en timing toe? |
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| Réponse reçue le 22 avril 2014 : | Antwoord ontvangen op 22 april 2014 : | ||||||||
L'honorable membre est priée de trouver ci-après la réponse à ses questions. Je renvoie l’honorable membre à ma réponse aux questions parlementaires orales n° 22724 - 22728 – 22737 – 22738 et 22748 traitées à la commission du 2 avril 2014 (CRABV53COM968). |
Het geachte lid wordt verzocht hierna het antwoord te willen vinden op de door haar gestelde vragen. Ik verwijs het geachte lid naar mijn antwoord op de mondelinge parlementaire vragen nr 22724 - 22728 – 22737 – 22738 en 22748 behandeld in de commissie 2 april 2014 (CRABV53COM968). |